PDA

View Full Version : Element voor mijn akoestische gitaar.



ruudjes
26 september 2012, 16:35
Beste forumgasten, ik ben op zoek naar een element voor in mijn blueridge br73. Ik heb me er een beetje in verdiept en kwam 3 groepen tegen. Piezzo, klankgat element en plakelementen. Soms gecombineerd met een microfoon. Kwam ook verschillende merken tegen zoals lr baggs, shadow, schertler, carlosjuan, dimarzio. Ik wil niet teveel verbouwen aan mijn gitaar maar toch een goed versterkingssysteem in laten bouwen. Graag jullie advies. Budget is tot 350 euro.Groetjes Ruud.

TattooRock
26 september 2012, 17:38
Deze thread ga ik even goed in de gaten houden aangezien ik nu een akoestische gitaar heb gekocht zonder element maar ik ook uiteindelijk een element wil.

fastfolkert
26 september 2012, 18:38
Ik heb zo'n el-cheapo Dean Markley Pro-Mag plus. Klinkt op zich redelijk maar er moet imho. wel een equalizerpedaaltje voor want het ding klinkt van zichzelf nogal neuzig en heeft weinig laag vind ik. Voor incidenteel gebuik bij een gig of voor thuisgebruik wel een aardig ding, maar ook niet meer dan dat.

YMMV uiteraard

gerritje tralalalala
26 september 2012, 18:47
Uiteraard kunnen we nu met z'n allen de hele wereld bij elkaar gaan schreeuwen aan mogelijkheden al dan niet onderbouwd met praktijkervaringen maar misschien is het in eerste instantie handig om te vertellen wat voor muziek je ongeveer speelt (en akoestisch is geen genre), op welke volumes het moet gaan en eventueel wat voor een band er naast je staat.

Verder zal je moeten kijken of je vaste inbouw wil, dus boren en zagen in je gitaar, of dat je iets uitneembaars wil hebben.

mvg. Krijn

Merelvh
26 september 2012, 19:34
K&K trinity of pure mini met mic. Of LR Baggs Anthem. Zijn alle 3 waanzinnig. K&K is naar mijn smaak wel net beter!

Mr.Fingers
26 september 2012, 21:51
Goeie ervaringen met Fishman Martix Infinity. Piëzo, maar wel natuurlijk klinkend, goede klank, gemakkelijk in te (laten) bouwen en voldoende regeling (volume, parametrische EQ en bass-boost).

ruudjes
27 september 2012, 11:29
Gerritje tyralalalala: Ik speel fingerstyle op deze gitaar. Het is bedoeld om mezelf solo uit te versterken. Ik wil evt. een jackout gat laten maken.

Merel: Ik wil het akoestische geluid zo getrouw mogelijk versterken. Ik ben een leek op dit gebied en ben me aan het inlezen. Ik vind het K&k element wel een optie. Zeker in combinatie met een microfoon. Maar geeft dit niet snel feedback? Ik heb een test gehoord van de carlosjuan pick up, klinkt ook fijn. Ben je daar bekend mee?


Mr. fingers: Ook een optie mocht ik voor piezzo kiezen.

gerritje tralalalala
27 september 2012, 12:11
Als je het akoestische geluid zo natuurgetrouw mogelijk wil versterken en je staat toch in je eentje kan je er net zo goed een microfoon voor hangen, ben je alleen heel beperkt in je bewegingsruimte.

Als je alleen op het podium staat en je laat jezelf direct uitversterken zal de feedback denk ik wel meevallen dan zou ik voor een dubbel systeem gaan met twee verschillen pickups (eventueel een microfoon bij het klankgat) en dan met een blend knop.

Gerth
27 september 2012, 12:17
Een goeie "gewone" microfoon is idd het enige dat "hetzelfde" opvangt dan wat jij effectief puur akoestisch hoort, maar dit geldt natuurlijk meer voor het kalmere werk...

Wat feedback betreft zou dit met een goed exemplaar toch wel moeten meevallen, denk ik zo.

ruudjes
28 september 2012, 13:46
Bedankt voor de reakties. Ik heb geprobeerd mezelf uit te versterken met mijn Rode nt5 pair maar had al snel last van feedback. Mijn eerste idee was ook het met een microfoon te proberen. Dus vandaar het idee van een element. Heeft iemand by the way nog tips voor het werken met microfoons? Als het toch een element wordt koop ik denk een k&k systeem met microfoon.

-Martijn-
29 september 2012, 00:16
Ik heb een K&K Pure mini en een LR Baggs piezo in mijn gitaar, ben ik erg tevreden over. Het beste kan je een K&K Pure mini nemen en even aankijken hoe dat bevalt, uitbreiden met microfoon of piezo kan altijd nog.
Heb je ook een versterker op het podium staan?

ruudjes
29 september 2012, 11:21
Het podium is nog niet in zicht denk ik, eerst nog een paar jaar oefenen. Versterker heb ik ook nog niet, wel een paar actieve monitors en een interface. Heb jij bij je k&k pick up die met volumeregeling en preamp? Weet iemand dealers van k&k? DE enige die ik kan vinden is the fellowship of acoustics. Dit is niet echt in de buurt. Misschien iemand ervaring met zelfinbouw? Groetjes..

-Martijn-
29 september 2012, 13:37
Ik heb hem bij Gerrit van Bergeijk in Noordwijkerhout in laten bouwen. Inbouwen kan je zelf doen als je een beetje handig bent, maar daar moet je wel de spullen voor hebben. Als je op http://acousticguitarforum.com zoekt dan staan daar een aantal tutorials van hoe dat moet.
Volumeregeling heb ik niet (zou ik ook nooit doen bij een passieve pickup), de preamp heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik niks toevoegen. Maar ik heb wel altijd een AER Compact 60 naast me op het podium staan waar ie direct in gaat. Als je geen versterker hebt en je staat op een podium dan kan je zonder de K&K preamp helemaal niks afregelen, dus dan zou ik hem wel kopen.

Maar... heb je wel echt een element nodig als je de komende jaren nog niet op een podium gaat staan? Voor opnames zou ik dat Rode setje gebruiken wat je al hebt.

Eko
29 september 2012, 15:00
Ik speel live ( in de band ) op 2 acoustische gitaren. Ze gaan om en om mee, ligt er aan hoe m`n bui is, of waar we voor gevraagd worden. De ene is een Gibson SJ 200. Daar zit een LR Baggs M1 in. is een klankgat element waar ook een humbucker in verwerkt zit. Werkt op een batterij en gaat daarmee meer dan een jaar mee. Het element heeft poles die je per snaar kunt verhogen of verlagen en een volume regeling. De endpin kun je verwijderen en daarna de endplug inbrengen. De rest is echt heel simpel. 15-20 minuten en het geheel werkt.
Klank is redelijk tot goed. Ik gebruik er en colourizer van AER bij om het geluid te optimaliseren via de AER Compact.
De andere gitaar is een ColeClark Fatlady1 Zo ongeveer de eerste ColeClark in NL , zwaar gehavend, Maar spelend als een malle. Deze heeft het systeem van ColeClark er in zitten met de Facebrace. Is een systeem wat zich nog het best laat vergelijken met het systeem van Taylor. Deze ColeClark is veruit superieur in klank zodra het live gedaan moet worden. De combinatie en blendmogelijkheden van de Facebrace met de piezo maakt dat de gitaar altijd en overal klinkt. Ik heb nog niets beters kunnen vinden. Acoustisch vind ik de gitaar , puur persoonlijk minder klinken.
Is daarmee het LR Baggs systeem niet goed? Nee, vind ik niet. De ColeClark is fenomenaal omdat er een hele goede preamp in zit die het signaal hard uitstuurt. De LR Baggs heeft, in mijn ogen , alleen de preamp nodig vandaar mijn keuze voor de colourizer. Een systeem als de facebrace of het systeem van Taylor is enkele malen duurder en dus niet echt vergelijkbaar. Ik wilde de Gibson acoustisch intact laten omdat ik verzot ben op dat ding om gewoon op schoot , thuis te spelen. Mocht de LR baggs kapot gaan denk ik dat ik het gewoon zou vervangen voor een zelfde.

Cue Zephyr
29 september 2012, 21:20
K&K Meridian misschien:
http://www.kksound.com/meridian.html

ruudjes
2 oktober 2012, 13:41
K&K Meridian misschien:
http://www.kksound.com/meridian.html

Is ook mooi, maar misschien niet zo handig voor mij aangezien ik ook onversterkt blijf spelen. Het heeft wel het voordeel dat ik het op mijn andere akoestische ook kan gebruiken. Ik ben er nog niet uit en ga binnenkort eens naar een goede winkel, misschien kan ik wat testen. Dank voor de reacties.