PDA

View Full Version : Speaker kabels



Hans H
26 september 2012, 14:46
Hi!
Ik lees op meerdere plekken dat je altijd een speaker kabel ipv een instrument kabel tussen je buizenversterker en kabinet moet hebben. Een aantal vragen hierover:
1) is dat waar? Is er een groot verschil in performance/slijtage als je een speaker ipv instrument kabel gebruikt?
2) wat is dan het verschil tussen kabeltypes?
3) waar koop je die speaker kabels? Bij de webshops van de winkels in mijn buurt zie ik alleen instrumentkabels...

Thanks
Hans

peter_heijnen
26 september 2012, 14:55
Het gaat met name om de kern. Bij instr kabel is die nogal dun. Als je daarmee dan op hoog volume gaat spelen trekt de kern van het niet en fikt door.

Speaker kabel los en van allerlei diktes kun je gewoon bij de gamma kopen. Wil je compleet -met pluggen- dan moet je itt wat je denkt gewoon bij de muziekwinkel terecht kunnen.

Hans H
26 september 2012, 14:59
ok dus qua sound maakt het weinig uit, het is alleen extra veiligheid voor je speaker/amp? Ga ik er morgen gelijk ff eentje halen. Thanks!

bass blom
26 september 2012, 15:13
qua sound kan het ook uitmaken, de instrument kabel is coaxiaal en heeft dus ook een impedantie.
gewoon nooit doen dus.

Freeqi
26 september 2012, 15:25
om eens een voorbeeldje te geven: een 100W bassman van fender op een 4 ohm kast belast is 5A stroom dat er doorloopt. Een gitaarkabel centerpin is wat ? 0,22mm2 ? Niet bijster gezond om doen dus.

PS eigenlijk zijn jack chassis al helemaal niet gespecifieerd op 5A ;-) De enige die ik ken zijn de Neutrik met lock die zijn 10A gespecifieerd dacht ik. Standaard switchcraft mag eigenlijk maar 2A hebben ... dat terzijde ;-)