PDA

View Full Version : Nieuwe buizentop + cab voor 8 snarige Death metal / Deathcore



Maurice Timp
25 september 2012, 20:42
Helloooo!!

Ik ben opzoek naar een 100 - 120w buizen top en een geschikt cabinet zware deathmetal/deathcore. Ik heb sindskort een Schecter Blackjack SLS C-8 met Duncan blackouts erin (getuned: EAEADGBE) en daar moet dus een bijpassende amp en cab bij.

Ik heb een beetje rondzitten kijken naar cabs en tops en ben opzoek naar wat advies:

1) Tops: Nou heb ik wat rond zitten zoeken naar een geschikte tops en ben met dit lijstje gekomen:
Peavey 5150 /6505
Engl Powerball / Invader
Mesa Boogie Dual Rectifier

Ik twijfel nu enorm tussen deze tops allemaal. Welke is aan te raden en welke niet? Ik ben opzoek naar goede lage tonen (vooral voor me 8ste snaar) maar de hoge tonen mogen verdwijnen /verzuipen.
Goed voorbeeld van het geluid wat ik zoek: http://www.youtube.com/watch?v=47Plg93oJ1M
Geluid is echt te heftig voor worden :rockon: .

Voor cab zit ik ook te kijken en mij is verteld dat het beter is om een 'iets' grotere kast dan normaal te kopen i.v.m. luchtdruk etc zodat je je speakers niet sloopt. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is aan te raden? Zit te twijfelen tussen:
Mesa Boogie Oversized cab 4x12 of een ENGL XXL.

Graag jullie meningen :lovelove:

muziekschuur
25 september 2012, 21:23
Rivera KR100 head en het 4x12 cabinet...
Peavey 3120 en 4x12 cabinet

En de dingen die je zelf noemt. Mijn ideeen hebben een Fender clean kanaal erbij. Is de vraag of je dat nodig denkt te hebben.
Het is niet ongebruikelijk (vanuit een mixing engineers oogpunt) om het laag van de gitaar uit de mix te halen. En alleen die van de bas erin te laten. Jouw muziek moet ook (als het opgenomen is) op een portable mono radio overeind blijven. Vandaar dus.

Om dat laag goed weer te geven is een gesloten maar ook een cabinet met compartimenten belangrijk. Want dan heb je een strak laag.

Maar dit is theorie. De vraag is wat JIJ lekker vind. Ik denk dat een JET CITY 20 watt met (gesloten) 2x12 net zo strak zal zijn. Voordeel, je hebt budget over voor pedalen om je geluid verder aan je wensen aan te passen...

Begin eens met de Peavey 1x12 combo (6505 112 ofzo) te testen. Misschien is dat wel heel lekker. Daar een cabje met 2x12 of 1x15 eronder en het kan zomaar bruut klinken. Is het dat allemaal niet... De 200 watt van Blackstar zou zomaar bruut genoeg kunnen zijn...

Er zijn oudere Mesa Boogie met stalen grille geweest. Die hadden bovenin 2x12 die open back had en onderin gesloten. Die cabinetten hadden EV speakers... Die kunnen wat jij zoekt.. Maar heb je een auto om dat spullen mee te nemen? Want dat is GROOT EN ZWAAR...

Maurice Timp
25 september 2012, 21:27
Thanks man! Zal je opties even bestuderen. Overigens hecht ik 0,0 waarde aan clean :P.

interessander
25 september 2012, 22:02
Ik zou voor wat jij wil geen laag wattage top of een open back combo nemen, voor een goed strak laag icm een 8 snaar is een flinke poweramp en een gesloten (en eventueel oversized) kast naar mijn mening wel een must.

De Mesa kasten met de metalen grill zijn overigens kleiner dan een gemiddelde 4x12, ik ken zelf alleen de 2x12, welke een gesloten en een open compartiment heeft, die zijn erg goed. Ze zijn alleen nog tweedehands te krijgen en de 4x12's zijn vrij gewild, ik ben er tot twee keer toe een misgelopen , een keer overboden na een eigenlijke deal en een keer wilde de verkoper de kast toch liever zelf houden.

Misery Signals
25 september 2012, 22:24
Als je de mix eens goed beluistert, zal je horen dat er niet zoveel bas of beuk in de gitaarsound zit hoor, vind hem vrij gematigd, de punch komt vooral van de basdrum enz. Gitaarsound gaat diep door de lage stemming maar echt vet vind ik 't niet.

Ik zou geen amps a la Bogner Uberschall nemen of Mesa Rectifier: daarmee verzuip je je sound gewoon in lompigheid en bas, met een 8snaar.

Iets strakker a la 5150 of Engl Invader zal het beter doen voor deze stijl denk ik.

MS

interessander
26 september 2012, 09:59
Ik heb het filmpje nog even bekeken, ik hou me niet echt bezig met die uithoek van de metal maar het doet me af en toe behoorlijk aan een band als behemoth denken.

Wat MS zegt, de sound is vooral zo strak icm de bassdrum, en in de algehele mix natuurlijk, de stukken met de snelle db hebben met alleen gitaar nooit zoveel definitie. Je kunt de gitaarsound goed los horen op 03:10, en direct daarna beukt het weer met de kick erbij.

Marc Oblivian
26 september 2012, 17:07
Ik denk dat je inderdaad een versterker moet hebben die goed definitie behoudt met zoveel lage tonen en gain. De Powerball kan dat, maar de 5150's ook. Marshall met eventueel een goeie booster ervoor (tubescreamer bv.) ook. Met zoveel laag uit de gitaar zou ik juist niet kiezen voor een oversized cabinet. Een oversized cabinet geeft wat meer laag, maar is over het algemeen minder strak dan een gewone 4x12. Belangrijk zijn ook de speakers. Die moeten veel laag aankunnen en met veel gain dan ook nog redelijk gedefinieerd blijven. Veel gebruikte speaker hiervoor zijn V30's van Celestion, maar je kan bijvoorbeeld ook eens naar de G12-K100 van Celestion kijken. Als ik jou was zou ik naar een gitaarzaak gaan waar ze redelijk wat tops hebben en die allemaal op dezelfde speakerkast testen. Veel zaken hebben wel een speakerkast met V30's staan. Guitarking in Boekel is een goeie zaak waar ze mooie spullen hebben staan en een goeie testruimte.

Terminus
26 september 2012, 19:28
Wat je ook doet, gooi er een TubeScreamer voor. Anders krijg je nooit de definitie waar je naar zoekt.

Liquid_Metal
26 september 2012, 19:53
Wat je ook doet, gooi er een TubeScreamer voor. Anders krijg je nooit de definitie waar je naar zoekt.

Ligt eraan. Met ENGL versterkers voegt een tubescreamer niets toe; die zijn van zichzelf al zo strak als maar kan.

newbreed
26 september 2012, 21:33
Ligt eraan. Met ENGL versterkers voegt een tubescreamer niets toe; die zijn van zichzelf al zo strak als maar kan.


voor mijn Engl Blackmore werkt dat goed. maar niet om het strakker te maken. Dat doe je met een compressor en 2 gates. zo dus

http://youtu.be/uF8hBHok2xI

muziekschuur
26 september 2012, 21:44
http://www.youtube.com/watch?v=YQrJo0ir4Ok

Hoi, ik laat dit zien omdat je dan een compacte set hebt. Die Blackstar 200 watt is iets van 45 kilo. De ellende van die grote stukken is dat je buiten adem bent als dat spul eenmaal op het podium staat. En dan moet je ook nog optreden of oefenen. Zoiets als dit is gewoon handzamer. En omdat je toch die stevige gescheiden constructie wil is 2 2x12 cabjes uiteindelijk het handigst. Of je het mooi vind is natuurlijk weer een vraag van een andere orde.

Maar een open cab i.c.m. een 8 snaar is toch te veel van het goede... En een Marshall 4x12 zou gaan zoemen... (de wanden van het cabinet zullen gaan trillen en dan heb je een zompig laag.

Voor jouw soort metal is de Soldano Slo vaak een goede kandidaat. Die is met zijn 2300 euro of zoiets echt aan de prijzige kant. En tik je die dan op de kop voor de helft dan kun je alsnog je portemonnee trekken omdat je iemands ellende hebt gekocht.

De Jet City is een goedkoper merk van Soldano. En je ziet deze 20 watt heads ook nergens tweede hands. Ze zijn goed betaalbaar. En dan heb je het maar uitgeprobeerd. Er zijn ook Jet City 50 en 100 toppen. En met dat blauw in de toppen weer net effe beter dan zwart zwart.

Suc6.

P.s. ik weet wat slepen is. Ik heb een 4x15 bascab en een 200 watt top... Echt dieplood is die troep. En als je even je dag niet hebt krijg je die top niet in je eentje op de cab... En ik ben GROOT en STERK...

YannickH
26 september 2012, 22:25
mesa boogie dual rectifier + tubescreamer!
ik kan niet meer zonder!

minoin
27 september 2012, 15:05
5150 en afgeleiden.

marc_o
27 september 2012, 15:55
Er zijn zoals je ziet heel wat versterkers die deze klus aankunnen.
Speciaal ontworpen voor laaggestemde metal is bijvoorbeeld de Diezel Herbert (180 watt, blijft strak, geloof dat maar)
Rivera Knucklehead Tre, het absolute scheurmonster van rivera 120 watt buizen. (staat nog bij Max in Den Haag)
Wat je ook vaker ziet voor een dergelijke strakke sound zijn mooie modellingbakken zoals de Axe-FX (forumlid Anand speelt op een 8-snaar plus Axe).
Het gaat eigenlijk niet eens om de hoeveelheid gain, is uiteraard belangrijk, maar meer om de strakke sound.
In principe moet je bij Engl makkelijk kunnen slagen en redelijk betaalbaar plus 2e hands goed te vinden.

heavy-metal-thunder
27 september 2012, 20:46
inderdaad geen recto-toestanden. Het verbaast me dat je geen SOldano SLO vernoemt :-)

newbreed
27 september 2012, 20:58
http://www.youtube.com/watch?v=YQrJo0ir4Ok

Hoi, ik laat dit zien omdat je dan een compacte set hebt. Die Blackstar 200 watt is iets van 45 kilo. De ellende van die grote stukken is dat je buiten adem bent als dat spul eenmaal op het podium staat. En dan moet je ook nog optreden of oefenen. Zoiets als dit is gewoon handzamer. En omdat je toch die stevige gescheiden constructie wil is 2 2x12 cabjes uiteindelijk het handigst. Of je het mooi vind is natuurlijk weer een vraag van een andere orde.

Maar een open cab i.c.m. een 8 snaar is toch te veel van het goede... En een Marshall 4x12 zou gaan zoemen... (de wanden van het cabinet zullen gaan trillen en dan heb je een zompig laag.

Voor jouw soort metal is de Soldano Slo vaak een goede kandidaat. Die is met zijn 2300 euro of zoiets echt aan de prijzige kant. En tik je die dan op de kop voor de helft dan kun je alsnog je portemonnee trekken omdat je iemands ellende hebt gekocht.

De Jet City is een goedkoper merk van Soldano. En je ziet deze 20 watt heads ook nergens tweede hands. Ze zijn goed betaalbaar. En dan heb je het maar uitgeprobeerd. Er zijn ook Jet City 50 en 100 toppen. En met dat blauw in de toppen weer net effe beter dan zwart zwart.

Suc6.

P.s. ik weet wat slepen is. Ik heb een 4x15 bascab en een 200 watt top... Echt dieplood is die troep. En als je even je dag niet hebt krijg je die top niet in je eentje op de cab... En ik ben GROOT en STERK...



ik vrees dat dit filmpje laat zien wat hij nu net niet wil. Veel te scooped tone door de eq en teveel gain. Niet strak en een berg ruis.
het gaat er ook absoluut niet om, om een mega lading gain te creeren.
Een goede 2x12 kast is erg ok . Voor een strakke toon gebruik in zowel V30 als g-75 speakers. werkte met mijn Iba 2228 het beste

Bijl
28 september 2012, 09:12
Overigens hecht ik 0,0 waarde aan clean :P.

Soldano Avenger? Die heeft geen clean kanaal :-)

http://www.soldano.com/products/guitar-amplifiers/avenger/

bentium
1 oktober 2012, 11:47
een dvmark triple 6!! vette amp, goed voor het laaggestemde gitaarwerk

8 string voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=w5_cd00ZjuQ&feature=related
7 string voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=uUfg5LG09Mk&feature=relmfu

Misery Signals
1 oktober 2012, 17:06
Slo basis versie voor 2300 tweedehands niet te vinden hoor. Paar 100 meer. Nieuw 3550-4750 naargelang opties. Maar er zijn betere amps voor die stijl. Diezel Hagen/VH4

MS

muziekschuur
1 oktober 2012, 20:45
Dat zompige hier is een webcamera in een niet getunede ruimte waardoor roommodes het opname geluid beinvloeden...

En anders is een JCA50 een strakke oplossing a.g.v. zwaardere transformatoren...