PDA

View Full Version : Hagstrom Swede Tone Switch Mysterie



P-Five
25 september 2012, 20:18
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?121788-Hagstrom-Swede-toggle-switch-meer-ogen-dan-normaal

Ik heb deze post gevonden maar start toch een nieuwe:

Ik kom niet uit de schakeling van mijn Hagstrom Swede wat betreft de Tone 3-way. De bedoeling is een High Pass - Neutraal - Low Pass schakeling en die kan ik ook maken als ik de contactjes handmatig bedien maar met de schakelaar haal ik er maar twee van de drie. Neutraal en Low Pass.

http://www.studiolangezaal.nl/Swede Tone 1.jpg http://www.studiolangezaal.nl/Swede Tone 2.jpg

Als beide contacten elkaar raken = Low Pass
Als het rechter contact of geen contact elkaar raakt = Neutraal
Als het linker contact elkaar raakt = High Pass

Ik heb alle combinaties geprobeerd maar ik zie wellicht iets over het hoofd... Hoe moet ik de contactjes instellen zodat ik alle drie schakelingen kan maken. Het lijkt voor de hand te liggen dat het met deze schakelaar gewoon niet gaat werken. En dat is vreemd want hij zit in drie Swedes die ik heb en bij geen van allen kan ik de schakeling maken. Zo gek waren de Zweden toch niet?
Wie kan me helpen?

Bedankt.

savale
26 september 2012, 11:34
Is de schakelaar niet gewoon mechanisch stuk?

Ik verwacht dat ie bijvoorbeeld ongeveer zoiets moet doen:

linksom = 2 linker contacten dicht, de 2 rechter contacten open
rechtsom = 2 rechter contacten dicht, de 2 linker contacten open
midden = 2 rechter contacten open, de 2 linker contacten open

P-Five
26 september 2012, 12:01
Nee, hij is niet mechanisch stuk. Ik heb een vroeg model Swede waarbij het wel werkt. Die heeft een andere 3 standenschakelaar met een extra lipje aan één contact.

In de middenstand = rechter contact gesloten en linker open (bypass) Dat gaat goed!
Naar rechts = beide contacten gesloten (low pass) Dat gaat ook goed!
Linksom, en hier gaat het fout = beide contacten open (bypass) en hier zou het linker contact gesloten en het rechter contact open moeten zijn (high pass) maar die schakeling is niet te maken met deze schakelaar.

Ik kan een nieuwe schakelaar monteren. Daarbij zijn de contacten gespiegeld en niet identiek zoals hier op de foto.
Midden = beide contacten gesloten (low Pass)
Links = linker contact gesloten en rechter open (bypass)
Rechts = rechter contact gesloten en linker open (high pass)

Maar dat moet ik een keer testen...

P-Five
26 september 2012, 12:24
Is er iemand die een foto kan maken van de schakelaar zoals die nu door Hagstrom wordt gebruikt? Voor Tone!

no 1 hops
27 september 2012, 07:56
is er geen mogelijkheid de importeur of fabrikant te mailen?

P-Five
27 september 2012, 08:51
is er geen mogelijkheid de importeur of fabrikant te mailen?

Ik heb een berichtje gestuurd. Afwachten. Vorig bericht naar Hagstrom dat ik drie jaar geleden heb gestuurd moet nu nog beantwoord worden. Als iemand toch de moeite wil nemen om een foto te maken? Ik denk dat dat sneller gaat ;-)

Bedankt...

P-Five
27 september 2012, 14:01
Het probleem is opgelost: Clean merk je niks in de onderste stand van de switch. Maar als je een distortionpedaal gebruikt, is het verschil overduidelijk! De drie standen hebben elk effect op het geluid. Beetje vreemd dat dit niet gedocumenteerd is maar goed. Bij deze...