PDA

View Full Version : gitaarboek



puffel333
25 september 2012, 19:43
Hallo,

ik speel nu bijna een jaar elektrisch gitaar en ben onlangs van gitaarleraar gewisseld, nu moet ik echter een lesboek aanschaffen. Ik heb de keuze uit de volgende 2 boeken:
-gitaar starter 1 van Cees Hartog
-a modern method for guitar volume 1 van William Leavitt

zoals ik al zei speel ik elektrisch gitaar, heeft iemand ervaring met deze boeken en kan mij een advies geven?

Alvast bedankt

White Penguin
25 september 2012, 20:03
Heeft je leraar geen voorkeur voor één van de twee?

Sinner1980
25 september 2012, 21:02
Moet je van je leraar een boek uitkiezen? Lijkt me stug dat hij je dan niet kan vertellen wat de betere keuze is...

Tip: Mocht je engels een beetje op niveau zijn probeer dan eens bij Guitar World een willekeurige instructie DVD voor beginners; ik heb daar heel veel aan gehad.

denis.hermans
26 september 2012, 13:31
Ik heb ervaring met het boek van Leavitt.

Het is mi. een erg goed boek(, geschreven in de sixties !) maar zeker niet makkelijk (zeker in het begin is even op de tanden bijten). Indien je aankoopt koop dan zeker de versie met DVD !!! (ja, zelfs met een leraar!!!!)
Verwacht wel geen "rock" te leren. Het boek is eerder gericht op jazzachtige stukjes en kan mischien voor sommigen wat saai aandoen. Het boek biedt wel een erg goede basis :
-leert notenschrift (maar voor mij is dat nog niet het belangrijkste )
-vele stukken zijn in duetvorm (dit heeft mij afgeholpen van ritmisch slordig spelen- dit was voor mij de grootste verdienste van het boek.

SAMENVATTEND : zeer degelijk boek maar zeker geen "fun" boek.
Eigenlijk denk ik dat je dit boek best combineert met "een luchtigere methode " om het niet te zwaar te laten worden.
Mag ik tevens vragen hoe oud je bent ? Leavitt's methode is mi. meer geschikt voor een eerder volwassen publiek...

Wat voor muziek wil je eigenlijk spelen ? Misschien kan ik dan nog wat boeken aanraden ?

Ruud313
26 september 2012, 18:02
Ik (en met mij geloof ik heel veel andere gitaristen) heb gitaar leren spelen met Gitaar Starter. Ik vond het een zeer goede lesmethode, maar wel een die uitsluitend geschikt is voor de akoestische gitaar. Je leer met dit boek de basis van het klassiek gitaarspelen en die kun je dan verder uitbouwen met Gitaar Starter deel 2. Als je je op blues/pop/rockmuziek wil richten (aangezien je het over een elektrische gitaar hebt), dan lijkt dit boek me niet zo geschikt voor je. Het lijkt me sowieso een goed idee om je muzikale voorkeur, en daarmee de keuze voor een van deze boeken, eerste eens met je gitaarleraar te bespreken.

guitarkid
27 september 2012, 20:46
Heeft je leraar geen voorkeur voor één van de twee?

Zeer goede vraag!

puffel333
29 september 2012, 18:22
Allereerst bedankt voor jullie reacties,

verder ben ik 15(volgende maand 16) en wil ik voornamelijk rock/metal spelen, ik ben hier nu ookal ongeveer een jaar mee bezig.
Mijn gitaarleraar heeft in principe geen voorkeur qua boek omdat hij met allebei werkt en mijn techniek dusdanig goed is dat Gitaar starter 1 niet perse nodig is om door te werken voordat ik aan het amerikaanse boek zou kunnen beginnen.
Ik dacht inderdaad al dat Gitaar Starter 1 vooral op acoustisch gericht was dus fijn om daar een bevestiging in te krijgen.
Verder weet ik over het boek van Leavitt dat het met redelijke grote sprongen vooruit gaat en allemaal oefeningen van Leavitt zelf bevat en dus geen nummers van andere artiesten.
Geeft dit boek wel genoeg informatie en de juiste techniek voor rock/metal muziek of echt alleen voor de jazz?

da Liks
11 november 2012, 22:14
gitaarstarter 1??? dat is echt wel heeeel basic hoor! als je al een jaar speelt is dat misschien een beetje te simpel. plus inderdaad op akoestisch gericht.

Makaai
12 november 2012, 09:31
Op deze site is een zgn study group bezig met het bewuste boek van Leavitt, het geeft je een idee wat er zoal in het boek wordt behandeld maar wel in het Engels:

http://www.jazzguitar.be/forum/getting-started/21161-study-group-modern-method-guitar-vol-1-thread-index.html

TimS
12 november 2012, 12:04
Ik ken Cees Hartog niet, maar de boeken van Leavitt worden op Berklee gebruikt, zal dus wel geen troep zijn. Het kan natuurlijk wel dat er dingen in behandeld worden waar je nu geen geduld voor hebt maar die je later wel helpen.

denis.hermans
14 november 2012, 08:38
Ik ben van oordeel dat de methode van Leavitt erg goed is maar niet erg rock gericht. Bending, powerchords, harmonics etc. komen niet in dit boek voor.
Je kan echter altijd van dit boek leren. Het biedt gewoon een goede basis als je toch later breder wil gaan Maar ik raad je dan aan om met 2 methodes te werken : de methode van Leavitt en en andere rockgerichte methode (of gewoon een sElectie van rockongs door je leraar)
De methode van Leavitt als enige bezigheid zal niet werken denk ik (boek is hier sowieso ook niet echt voor bedoeld ).