PDA

View Full Version : help het lukt niet..........



sebass
14 januari 2002, 21:49
Ik probeer erotomania van dream theater te spelen op mijn gitaar maar er is 1 stukje dat niet lukt. Het stukje dat bij 5:07 begint. Waar Petrucci ontiegelijk snel aanslaat, bij mij klinkt het onwijs rommelig en ik moet het voor 4 feb spelen. Ik probeer de andere snaren zo veel mogelijk te dempen. Met mijn vingers speel ik wel het goede trouwens. Heeft iemand nog tips want het moet echt lukken voor feb. Oh ja min gitaar slide voor geen meter meer en ik heb er nieuwe snaren op???? Is er iets mis met de hals? (gitaar les paul epiphone (ik had niet meer geld :smile: )

Ditmar
14 januari 2002, 21:57
Ik speel het stukje van Erotomania altijd legato, maar dan nog blijft het een tyfusstukje. Zorg dat je gitaar hoog genoeg hangt (zeg maar a la Petrucci himself). Zorg ervoor dat je een flinke lading gain gebruikt zodat de hammerons en pulloffs goed en vol klinken. Verder is het gewoon een kwestie van oefenen naast de metronoom (zo is het mij ook gelukt).

Als je nog snel een 7-string kan regelen zou je ook nog kunnen proberen wat hogere (makkelijker) vingerzettingen voor dezelfde noten te proberen (doe ik ook, is veel makkelijker).

Een vraagje, waarom moet jij het spelen op 4 februari ??? Petrucci speelt het die avond zelf ook hoor (kom je ook kijken ???).

sebass
14 januari 2002, 22:03
Ja ik ben instant. haha was het maar waar. Nee ik heb niet eens een kaartje was al uitverkocht echt balen. Misschien ga ik dan wel in belgie kijken maar ja dat is weer ver weg. Nee ik heb audities en ik ga dit nummer samen met de drummer uit mijn band doen. Het klinkt echt cool wel lastig steeds die ritme wisselingen 5/4 8/11 9/8 etc. maar het lukt wel behalve dat stukje ik heb ook de dvd het ziet er wel bizar uit en het klinkt ook nog goed, bij mij blijft dat laatste achterwege :smile:

moretel
15 januari 2002, 12:30
Ik probeer de andere snaren zo veel mogelijk te dempen. Heeft iemand nog tips

Om je snaren te dempen kun je van die kleine haarbandjes gebruiken die je op de hals zet ter hoogte van de topkam.
Werkt ook perfect bij tappen om wat ongewenste bijgeluiden te dempen.
Met instuderen niet te snel spelen als je het langzaam niet goed kan volbrengen heeft snelheid opvoeren geen enkele zin en zul je alleen nog maar meer fouten maken.

Ditmar
15 januari 2002, 14:41
Zorg gewoon dat je niet net als Petrucci elke noot gaat aanslaan, dat maakt het hele stuk veel makkelijker.....echt waar, anders was het mij never gelukt (t'is ten slotte een fucking snel stukje). En zorg dat je goed in kwintolen kan denken (hoe leg je dit uit ??), want als je geen ervaring met kwintolen hebt kan je dit nooit goed timen.

freekiegielen
15 januari 2002, 14:54
ik heb zelf ook veel stukjes van Dream Theater na gespeeld. Wanneer ik niet aan de juiste snelheid kwam, of het klinkt rommelig kwam het door mijn plectrumtechtniek. Vooral bij het bekende stukje in erotomania is dat belangrijk.

sebass
16 januari 2002, 15:36
Om je snaren te dempen kun je van die kleine haarbandjes gebruiken die je op de hals zet ter hoogte van de topkam.
[/quote]

Ik gebruik gewoon tape achter de topkam dus om de kop werkt ook goed. Bedankt voor de tips ik ga weer verder oefenen. Het moet me lukken.

sebass
16 januari 2002, 21:56
hehe het klinkt eindelijk een beetje. Ik heb veel alternate picking geoefend. Bij een loopje op een snaar kwam ik tot over de 200 bpm :grin: . Met die metronoom lukt echt goed, goede tip heeft me veel geholpen. Ik kan nu met de cd meespelen. Mijn geluid is alleen niet zo goed maar ik speel met een korg ax1500g processor en een 10 watt versterkertje thuis.

Heeft iemand anders nog een korg ax1500g waarop hij geluidjes heeft gemaakt ik krijg er namelijk wel mooie geluiden uit maar niet die van petrucci.

Ditmar
17 januari 2002, 13:47
Je moet weten dat Petrucci zelf altijd over extreem hoge output humbuckers speelt (dimarzio humbucker from hell) en daarna een hele shitload aan rackapparatuur en daarna over een Mesa Boogie Triaxis, Mesa 2:90 poweramp en 2 4x12 cabinets speelt.....als je hier wat verder mee komt.

sebass
17 januari 2002, 23:12
Ik ben trouwens wel benieuw wat die gast allemaal in die twee metershoge 19" kasten heeft. Ik gebruik bij dit nummer zelf alleen het bridge element en dat is een seymour duncan JB, ook wel een aardige output.

sebass
17 januari 2002, 23:15
Oh ja vergeten. Zijn dat actieve humbuckers want ik hoorde dat die minder bijgeluiden maakten en zeook nog eens met een knop om te schakelen zijn naar passieve, balen dat ik dat niet eerder wist. Maarja hiermee lukt het ook wel redelijk.