PDA

View Full Version : Ibanez RG2550Z GK Prestige; ervaringen?



wormke
25 september 2012, 00:54
Hey hey,

weer even geleden dat ik hier nog iets gepost heb, maar heb een vraagje voor de kenners.

Ik heb al een uitgebreid aantal gitaren, maar heb er maar enkele waar ik echt tevreden van ben. Verkopen doe ik ze niet (hangen mooi aan de muur) maar zou wel een reserve gitaar willen die dicht aanleunt bij mijn Jem. Natuurlijk wil ik ook niet zoveel geld uitgeven dat ik een 2de Jem zou moeten kopen, en daarom viel mijn oog op een RG2550Z GK Prestige. Is goed bij prijs lijkt me, en speelt ook wel soepel, maar heeft iemand ervaringen hier mee? Liefst échte ervaringen... Woensdag ga ik er nog eens een tokkeltje op wagen, en dan breng ik ze mij mee, tenzij ik hier nu iets schokkend te horen zou krijgen ;)

MWB
25 september 2012, 08:17
Het is zeker een mooie gitaar, ik heb zelf zo'n 2570E gehad (andere trem dus). Toch vond ik die Dimarzio/IBZ pickups het toch nét niet.. Ze klinken wel, maar het mist toch iets. Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om er andere pickups in te zetten. Qua afwerking kun je denk ik niet veel beters voor dat bedrag kopen ;)

dml
25 september 2012, 12:18
Als je toch een Jem wil, waarom dan niet eentje uit de Premium-lijn, de Jem 70? Is zelfs iets goedkoper dan een RG2550.

interessander
25 september 2012, 12:48
Ik heb geen ervaring met deze specifieke RG maar wel met een JEM 7VBK en twee oude MIJ RG550's.
Voordeel van de laatste is dat ze dezelfde tremolo hebben als de JEM's, het grote nadeel is dat een RG niet hetzelfde halsprofiel heeft als een JEM (voor mij een van de redenen om de JEM weer weg te doen)

Ik weet niet of je de prestige nieuw wil kopen en uberhaupt tweedehands overweegt maar in dat geval zou je voor minder dan de heklft een goede RG 550 kunnen scoren, en dat is een prima backup voor een JEM.

Een van mijn RG's heeft overigens wel JEM neigingen gekregen na verloop van tijd, de makeover kwam eigenlijk vanzelf nadat ik een zwart/groene PAF PRO tegenkwam:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/P1000072-1.jpg

wormke
25 september 2012, 17:55
Heb al naar vanalles rondgekeken, en heb hier ook al vanalles staan, waaronder een rg 450. Die rg450 komt echt kortbij, op kleine details na, maar die is van mijn broer, dus daar kan ik ook niet eeuwig gebruik van blijven maken. Een 2de Jem is gewoon niet nodig, en het hoeft ook niet altijd hetzelfde te zijn, de hals van de Rg is inderdaad dunner, en voor mij aangenamer spelen, hoewel de jem mij ook enorm goed in de handen ligt.

mesaman
25 september 2012, 23:48
ja , goede gitaar, ik heb hem ook gehad, prachtig. klein detail verschil in tremmelo, maar is okey.Oude rg is natuurlijk ook super.
Gewoon spelen en laat je hardt spreken ;)

intressander met je 3555e post een beetje te patseren met die dikke 550!

interessander
26 september 2012, 00:06
Dat is niet niks mesaman, ik weet trouwens nog een purple neon 550 te koop staan, dan weet jij wel van wie!

mesaman
26 september 2012, 00:47
die rg550 purple ltd speeld wel heel fijn he, prachtige gitaar.had ik er zelf maar 1 ;)

wormke
26 september 2012, 19:39
Oké;

Dus nu ook even wat uitleg. Ben vandaag naar de winkel gereden, daar heb ik aardig wat Ibanezjes in mijn handen gehad, als eerste dus de rg2550zgk prestige, daarvoor ging ik. Deze lag direct goed in de hand, dus zet ze almaar even aan de kant.

Dan heb ik even een rg 350ex ter hand genomen, en ook deze lag goed in mijn hand, Dan toch maar even alles aansluiten daar om het geluid te vergelijken. Zowel de 350 als de 2550 klonken goed, maar de 2550 klonk toch net iets zuiverder. Maar ook de 350 was ik aan verkocht. Dan nog even een RG1520G BP Prestige getest, ook deze klonk geweldig. Pff Dilemma's.

Even toch iets anders testen, Stonden ook paar Ibanez Gio reeksen tussen, maar die heb ik toch redelijk snel teruggehangen... Een jem wou ik niet, niet persé omdat het te duur is, gewoon omdat het niet nodig is...

Dus toch maar voor de Rg2550zGk Prestige gegaan. Normaal had ik de Rg 350ex ook meegenomen, maar tvrouwke zag het niet zitten :???:

Enfin; Ook maar ineens bijhorende koffer genomen, zat alles mooi bijeen. Normaal leg ik op al mijn gitaren Dean Markley Blue Steel 0.10 snaren. Waarom? Nou ja, waarom niet? Ben altijd super tevreden geweest van die snaren, zeker op een Ibanez, ookal is dit niet direct de meeste logische keuze. MAAR de verkoper vroeg om deze eens te testen, waarop ik in mijn lach schoot. Standaard snaren... nee dank u, maar blijkbaar lagen er al D'addario 0.09 snaren op. Volgens hem ZEER goed ism een Ibanez. Beetje tegen mijn zin, maar ook niet geheel onnieuwsgierig toch maar akkoord gegaan.
Dus thuis gekomen uiteraard onmiddellijk de pc aan, studio opstarten en testen. Na nu, ongeveer een 2 uurtjes gespeeld te hebben staat ze eigenlijk nog niet echt onstemd (héél klein beetje) en moet ik zeggen dat ik meer dan aardig verrast ben door deze gitaar. Speelt super soepel, is niet te zwaar, maar ook niet te licht, heeft een mooie sterke klank, zowel diep als hoog. Natuurlijk merk ik wel verschil met mijn Jem, maar zo overdreven veel ook weer niet. Ik denk dat ik deze héél snel gewoon zou kunnen zijn.

Dan de gitaar toch maar eens van kortbij gaan inspecteren. Wat mij wel direct opviel was dat de brug niet parallel stond, waar ik een broodje aan dood heb. Het was me nochtans niet overdreven opgevallen tijdens het spelen, wat ook weer een goei punt is. Dus even alles losmaken wat los moest, en de brug parallel gezet. Zo gezegd zo gedaan. Systeem op deze Rg is superhandig, en eigenlijk voor iedereen haalbaar.

http://image.rakuten.co.jp/k-gakki/cabinet/ele-guitar/01/iba-rg2550z-gk_5.jpg

verder heb ik nog niet echt opmerkingen, maar dat komt nog wel. :blast:

Groeten

http://c0.dmlimg.com/1fc1c1c2db5852e08ffc380475e2633697c42bd5b52b705c3d 644845f0133c44.jpg

mesaman
26 september 2012, 23:37
gefeliciteerd, deze is echt wel beter dan de rg350. Maar wat er met de brug was is me nog niet duidelijk?maar alles is goed en okey?ps wat voor jem heb je?

have fun!

wormke
26 september 2012, 23:49
De brug stond niet parallel. Dus iets omhoog, waardoor de snaren op de hogere frets iets verder van de hals staan dan bij de onderste frets. Niets moeilijk aan om die juist te zetten, gewoon even de locks bovenaan losmaken, de snaren iets losser spannen, dan de brug bijtrekken tot het gewenste niveau en terug stemmen. natuurlijk wel even checken dat ze niet scheef gaat trekken. De Jem die ik al jaren en dagen heb en bespeel is de deze;

http://www.ibanezguitarsonsale.com/upfile/2012/05/13/img_13369086834792.jpg

niet direct de mooiste maar wel één van de betere die ik ooit in handen heb gehad.

De rg van mijn broer is de rg450 limited Japan. Heeft ook nog een Fender stratocaster legend.

universe777
27 september 2012, 18:38
Wat ik niet snap is dat je bij een prestige de koffer er bij moest kopen.. die zitten er toch standaard bij? In tegenstelling tot de "goedkopere" series.
Bij die van mij wel iig.

wormke
27 september 2012, 20:19
nee die heb ik niet moeten kopen, misschien beetje slecht uitgedrukt idd.

mesaman
27 september 2012, 23:23
leuk! een sk'tje! dat zijn inderdaad heerlijke gitaren,ben er gek op! nu nog een gele en een groene voor er bij he ;)

wormke
19 oktober 2012, 21:08
Hey hey hier,

na verloop van tijd begint ze me nu toch stilaan te irriteren. De pickups voldoen idd niet, als je een JEM gewoon bent geweest. Nu is dus mijn vraag;

Indien ik de pickups uit een Jem neem en deze in deze tover, ga ik dan wel tevreden zijn?

Greetz

DarknessAwaits
19 oktober 2012, 22:13
Geen idee, maar je zou de hele set kunnen transplanteren zonder je er een buil aan te vallen. Dan kun je proberen en mocht het bevallen bestel je een setje nieuwe pickups, zo niet zet je ze weer terug in je JEM en ben je alleen 2 pakjes snaren en wat tijd kwijt.

sandert1978
19 oktober 2012, 22:19
Ik heb onlangs tot mijn spijt mijn RG 2550 verkocht, dezelfde versie met edge-pro maar dan met dot-inlay. Geweldige gitaar, ga je veel plezier aan beleven! Achteraf had ik wellicht beter een pickup change kunnen overwegen omdat ik hem bij tijd en wijlen vrij dun vond. Maar qua speelcomfort subliem, mits goed afgesteld.

wormke
19 oktober 2012, 23:44
dat is ook de reden dat ik eerder andere pickups zou willen zetten, ook een goed idee Darknessawaits, maar zit een beetje krip in tijd voor de moment. Om dan mijn 2 beste gitaren gaan open te gooien is niet een al te best idee met de optredens in het achterhoofd :-)

Maar jullie denken dus dat de body en al goed genoeg is om te houden?

mesaman
20 oktober 2012, 09:28
ik zou gewoon wat elementjes omzetten, is makkelijk te doen, en als het niets is verander je het gewoon nog een keertje.

succes

wormke
21 januari 2013, 21:19
Even laten weten dat ze origineel is gebleven. Mits wat prullen aan de instellingen van mijn versterker klinkt ze nu toch wel erg mooi. Op het cleane kanaal wel net wat te dun t.o.v. de Jem. Maar op het lead kanaal scheurt ze toch wel lekker.

mesaman
21 januari 2013, 23:27
ik pak binnen kort de JEM ook maar eens weer uit de koffer!

wormke
12 maart 2013, 09:35
Nog eens uppen; Omdat ze toch nét niet dat is wat ik wou en ik geen zin had om er aan beginnen te prullen, nog eentje bijgekocht. De jem 777 vbk

http://i79.photobucket.com/albums/j155/sunburstlp/1963%20Gretsch%20Bass/1989%20Ibanez%20Jem/1989IbanezJem777VBK020.jpg

mesaman
13 maart 2013, 00:33
coool! vet gave gitaar man! intressander had er ooit eentje!

wormke
13 maart 2013, 00:35
Vandaag op de repetitie getest... Wat een ding! Zalige klank, precies wat ik zocht. En dan nog een gesigneerde versie door Petrucci...