PDA

View Full Version : 1x12 Cab van 'normale' multiplex



Der Groovemeister
24 september 2012, 22:08
Ik heb een 1x12 cab met Jensen P12N op MP gekocht. Het is een vrij netjes gemaakt cab, maar wel van 15 mm 'normaal' multiplex, dus geen berken! Ik vind m wel lekker klinken, maar hoeveel beter kan het zijn als ik een cab zou maken van 18mm berken multiplex? Kan iemand mij iets vertellen over het klankverschil tussen 'normaal' multiplex en berken?
Bedankt alvast!

budje
24 september 2012, 22:35
Geen idee... de ultieme test: Probeer het! Maak er ook een van berken, zet je speaker erin, en voila!

7ender
25 september 2012, 01:19
Niet doen , da's geld weg-gooien .

Het "elektrische -gitaar-versterken" is helemaal verweven met klank-kleuring door alle mogelijke denkbare (zgn intermodulatie)-vervorming.
De kast-afmetingen zijn ook niet eens zo kritisch voor elektr.-gitaar , en gewoon lauwan multiplex van 15 mm van de bouwmarkt is ook wel goed .
Let er wel op dat de speaker beter vóór op het klankbord bevestigd kan worden , als er achter .
( anders onstaat er enigszins een soort tunnel-effect , wat minder gunstig is )
De kast moet wel constructief solide in elkaar zitten ( goede vaste verbindingen )

Freeqi
25 september 2012, 01:33
"anders onstaat er enigszins een soort tunnel-effect , wat minder gunstig is" Spreek je uit ervaring of 'van het internet' ? 18mm golflengte is 19kHz veel geluk dus met een gitaar en een 12" breedbandspeaker om dat te horen op een puntbron/1 x 12" ... waar haal je dat in godsnaam vandaan ?

bass blom
25 september 2012, 08:21
in een wereld waar iemand een combo kastje restaureert en dat van spaanplaat maakt omdat fender dat in die tijd ook deed en er vervolgens bijna ruzie over krijgt met puristen ga ik me niet druk maken om berken of 'gewoon' multiplex :D

7ender
25 september 2012, 10:56
"anders onstaat er enigszins een soort tunnel-effect , wat minder gunstig is" Spreek je uit ervaring of 'van het internet' ? 18mm golflengte is 19kHz veel geluk dus met een gitaar en een 12" breedbandspeaker om dat te horen op een puntbron/1 x 12" ... waar haal je dat in godsnaam vandaan ?

daar heb je waarschijnlijk best gelijk in ,...heb ik namelijk nooit eerder bij stil gestaan zeg.

Het monteren van speakertjes achter het bord gold bij zelfbouwers als vloeken .

Tja ,...laat dan dat ook maar zitten als 't zo gemonteerd is

Freeqi
25 september 2012, 16:54
yep klopt. Heb eens gedaan met twee identieke cabs en in blindtest viel niks te horen, zelfs met DPA mic niks te meten ? Dat zijn zo van die typische internet cowboyverhalen ? Iedereen kopieert iedereen maar geen een heeft het eigenlijk ooit serieus ge A-B'ed. ALs je dan akoestisch-technisch analyseert ... 19kHz. een verschuiving van 18mm ... tja.

muziekschuur
25 september 2012, 17:04
Berken multiplex wil zeggen dat het licht is. Omdat in "gewoon" multiplex allerlei zware tropische houtsoorten zijn verwerkt... En dus platen oplevert die veel zwaarder zijn. Als je zo'n kastje steeds moet verplaatsen is dat best ....kl@te.

Het verschil is soms wel 1,6 a 1,7.... (Waar berken dus 1 kg weegt weegt een "gewone plaat vaal 1,3 tot 1,7)

Der Groovemeister
26 september 2012, 01:50
Okee allemaal bedankt. Ik laat t voorlopig zo. Heb m vanavond in de repetitieruimte geprobeerd en klinkt fantastisch met die Jensen Alnico speaker door mn eigenbouw JTM45!