PDA

View Full Version : Peavey Valveking 212 vs 112



pasqual
24 september 2012, 21:30
Ik heb sinds een jaar of 3 een Peavey Valveking 212 100 watt. Qua klank en diversiteit ben ik erg tevreden over deze versterker. Maar het ding is te lomp, te zwaar en te hard! Aangezien wij toch niet vaak op grote podia te vinden zijn :sssh: is 100 watt in de meeste gevallen "overkill". Ik vroeg me af of hier iemand weet of de 50 watt versie ( 112 ) vergelijkbaar is qua klank? Als dit zo is, zou dit een serieuze optie zijn voor mij.

Tankman
24 september 2012, 21:38
Ik vind hem iets minder dik, maar verder is het karakter wel hetzelfde.

Martijn-w
24 september 2012, 21:43
Hij is inderdaad loeizwaar en erg hard. Ik heb em meestal nog ergens onder standje 1 staan. Verreweg het grootste nadeel van deze versterker. Ik heb nog geen ervaring met de 112.

pasqual
24 september 2012, 22:05
Minder dik vind ik niet zo erg, belangrijkste is inderdaad dat het karakter overeenkomt.
@Martijn: onder standje 1? Dan haal je er niet uit wat er in zit! Probleem met deze versterker is dat ie pas echt goed klinkt als je richting standje 3 gaat maar daarom ben ik ook dit topic onder andere begonnen:)

Martijn-w
24 september 2012, 22:10
Als ik em op stand 3 zet wordt de rest van de band gek denk ik. On-stage zet ik em wel wat harder, richting de 2. Maar in de oefenruimte, no way.

Inderdaad het grootste nadeel van het ding.

pasqual
24 september 2012, 22:23
Kortom: 100 watt is way to much! Daar ben ik nu wel achter ja! Dus ben ik eens aan het oriënteren naar minder. En aangezien de klank/het karakter van de VK mij bevalt, wil ik wel eens een 50 watter aan de tand voelen.

Tankman
24 september 2012, 22:28
Kortom: 100 watt is way to much! Daar ben ik nu wel achter ja! Dus ben ik eens aan het oriënteren naar minder. En aangezien de klank/het karakter van de VK mij bevalt, wil ik wel eens een 50 watter aan de tand voelen.

Als je toch bezig bent, probeer voor de gein ook meteen de Classic 30. Daar speel ik nu mee. Ik vind het clean stukken beter en de drive strakker en 30 watt is ook meerdan zat.

pasqual
24 september 2012, 22:38
Heb ik inderdaad ook aan gedacht. Clean van de VK is niet slecht maar je hebt wel een leuke compressor nodig om 'm goed tot z'n recht te laten komen. Is zeker voor verbetering vatbaar. Is het gain kanaal van de Classic 30 vergelijkbaar qua karakter? Wat ik mooi vind aan de gain van de VK is de "bite" wat je krijgt met een strat.

Tankman
25 september 2012, 16:04
De Classic 30 heeft een ander karakter en minder gain, maar bite met een strat haal je er zeker wel uit. Ik vind alleen de speaker die in de combo zit minder, maar dat vind ik ook van die van de Valvekng. Ik heb zelf dan een head die over een Palmer 212 met Vintage 30's gaat. Dat geeft het geheel ook wat meer ballen. Voor echte high gain boost ik mijn drive kanaal met een Fulltone OCD V4 die ik op 18 volt laat werken. De gain op mijn amp staat dan op 6 ongeveer.

pasqual
25 september 2012, 19:56
Ik heb in mijn VK eminence the governors gehad ( ik heb de originele weer teruggezet ) waar ie ook een stuk beter door klonk.
Heb je toevallig eens een V30 geprobeerd in jouw VK 112? Minder gain is geen probleem aangezien ik de gain nooit verder draaide dan de helft. De VK heeft meer dan genoeg gain voor mijn doeleinden.

arjanb01
25 september 2012, 20:03
Ik zou er inderdaad ook Celestion Vintage V30's erin zetten. Zal de VK gedefinieerder en meer drukken en komt je gainklanken zeker ten goede !

Tankman
25 september 2012, 22:46
Ik heb in mijn VK eminence the governors gehad ( ik heb de originele weer teruggezet ) waar ie ook een stuk beter door klonk.
Heb je toevallig eens een V30 geprobeerd in jouw VK 112? Minder gain is geen probleem aangezien ik de gain nooit verder draaide dan de helft. De VK heeft meer dan genoeg gain voor mijn doeleinden.

Je hebt me verkeerd begrepen. Ik heb zelf geen Valveking, maar ik heb er heel vaak mee gewerkt. Vandaar mijn ervaring ermee. Ik heb de Valveking nooit over een V30 gehoord. Mijn Classic 30 klinkt met V30's in ieder geval op z'n best.

pasqual
26 september 2012, 22:43
Ah..oké. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Ik zal in ieder geval die Classic 30 eens proberen te bespelen.

crapton
28 september 2012, 22:04
Bij die 212: Meestal kan je 2 stuks eindbuizen trekken en dan de speakers in de 16 ohm output steken. Heb je ineens maar 50 W ipv 100 W. Ik heb dat (noodgedwongen) gedaan met een Bugera 6262 naar 60W en dat ging helemaal prima, mee opgetreden en alles.

Gewicht versterker ga je niets aan doen tenzij je er van die neodymium speakers inzet maar dat is tamelijk duur.

Ik heb wel eens over een VK 112 gespeeld maar dat vond ik helemaal niets. Klonk ontzettend als een kartonnen doos, geen body, gruizig.

Ik denk je beste optie die VK 212 wegdoen en een goede 40-50W buizencombo terug kopen. Wat ook helpt is de amp en cab apart. Ik heb zelf een 50W head en losse 2x12 cab. Die zijn in elk geval redelijk hanteerbaar.

Succes ermee.

pasqual
28 september 2012, 23:54
Bedankt Crapton, dat van die buizen trekken wist ik al maar ik weet niet of dat zomaar met iedere versterker mogelijk is. Je hebt bij de Valveking de mogelijkheid om middels een potmeter ( texture ) de versterker op 40 watt te laten draaien. Dit is gewoon niet mooi, je krijgt dan een modderig geluid dat volgens de omschrijving voor "break up" moet doorgaan.
Maar je advies wordt wel ter harte genomen: deze 212 gaat in de verkoop en ik ga eens rondneuzen voor iets kleiners.
Ik had nog niet vermeld dat ik hiernaast ook een Bugera V22 heb die op een 212 cab ook erg lekker klinkt maar ik wil deze eigenlijk als back up gaan gebruiken.

Tankman
29 september 2012, 10:02
Als je helemaal met een open mind gaat testen zou ik naast de VK112 en de Classic 30 ook de Palmer Fat 50 combo, Hughes & Kettner Tubemeister serie en de Orange TH30 proberen.

pasqual
30 september 2012, 14:59
Bedankt Tankman, Mocht ik iets in de buurt tegenkomen, zal ik zeker eens proberen. Vanmiddag ga ik een Randall RG50TC uitproberen.
Ik had hier nog nooit van gehoord maar de specs zijn op papier erg interessant. Via Google kom je zowel positieve als negatieve recensies tegen. Ik zal dat dus echt zelf moeten beoordelen. Vanmiddag weet ik meer. De prijs is in ieder geval oké.

almarvk
1 oktober 2012, 11:53
Heb op die Randall ook wel 's mogen spelen, maar vond het niet echt wat. Vrij neutrale bak en vond 'm op hoog volume het niet trekken. Kwam niet echt door de mix heen.

pasqual
1 oktober 2012, 22:12
Ik heb 'm toch gekocht. Ik vind 'm wél lekker klinken hoewel de celestion 70/80 voor verbetering vatbaar is. Ik heb de versterker ook uitgeprobeerd met een 212 cab met eminence the governors en dit klinkt toch al weer een bak beter. Helaas kan ik de speaker niet overzetten omdat de Randall een 8 ohm speaker nodig heeft en mijn Governors zijn beide 16 ohm. @Almarvk: heb je de 6l6 versie geprobeerd of de EL34?

almarvk
2 oktober 2012, 07:55
Kan je niet de bedrading aanpassen om op 8 Ohm uit te komen?

Ik heb de EL34 geprobeerd. Vond het niet wat. Maar goed, dat is smaak :)

bass blom
2 oktober 2012, 08:16
twee speakers van 16 ohm parallel maakt 8 ohm.

pasqual
2 oktober 2012, 12:48
Klopt Bass, alleen jammer dat dit een 112 is;)

bass blom
2 oktober 2012, 13:02
ah, vette pech. cabje bij dus.
maar. welke speakers ook haast.. 2 klinkt altijd lekkerder dan 1.