PDA

View Full Version : Stand by (niet) op Peavey Delta Blues



guitarkid
24 september 2012, 15:49
Dames, heren.

Ik gebruik inmiddels mijn Peavey Delta Blues al geruime tijd met veel plezier, ben gewoon erg tevreden na wat kleine aanpassingen en wat wisselen/vergelijken van buizen, maar ik vraag me al wat langer af waarom er geen stand by op de amp zit en of het verstandig is die wel te laten monteren.
Voor's, tegen's? Shoot!

humbucker
24 september 2012, 16:17
Mis je hem? Op mijn vox zit er ook geen. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ik dat erg zou vinden.. :)

guitarnijboer
24 september 2012, 16:29
Naar mijn idee is het onverstandig om een stand-by schakelaar op je versterker te maken. Tenzij je dit doet zonder te hoeven boren wordt vrijwel iedere versterker minder waard van extra gaten.
Het stand-by kunnen zetten van je versterker heeft, behalve het gemak van het stand-by kunnen zetten van je versterker, geen enkele positieve invloed op je buizen of andere onderdelen in je versterker. Eerder is het omgekeerde waar.

Midwolda
24 september 2012, 17:53
Als meneer Peavey zich er niet druk om maakte... :???:

guitarkid
24 september 2012, 18:05
Naar mijn idee is het onverstandig om een stand-by schakelaar op je versterker te maken. Tenzij je dit doet zonder te hoeven boren wordt vrijwel iedere versterker minder waard van extra gaten.
Het stand-by kunnen zetten van je versterker heeft, behalve het gemak van het stand-by kunnen zetten van je versterker, geen enkele positieve invloed op je buizen of andere onderdelen in je versterker. Eerder is het omgekeerde waar.

Wat betreft de waarde: dat maakt me echt niets uit, 't is geen boutique amp of vintage bak. Wel een hele fijne en m.i. erg onderschatte amp, maar dat terzijde! Het tweede deel van je post is interessant, want ik vroeg me af of een stand by functie beter of minder is voor de versterker. Volgens jou is geen stand by dus zelfs beter. Betekent dat dat ik de versterker de hele avond aan moet laten of kan ik 'm in wat langere pauzes dan beter uit zetten?


Als meneer Peavey zich er niet druk om maakte... :???:
Klopt Ton, maar het gekke is dat er wel een stand by zit op de meeste Peavey amps en dus ook op de Classic 30, een amp die technisch verder geheel vergelijkbaar is met de DB (hoewel ik ze minder vind klinken). Ik vroeg me dus af of dat een reden heeft.

bass blom
24 september 2012, 18:22
als je langer dan noem eens een kwartier niet speelt zou ik hem uitzetten.
of je echt die standby wilt zou voor mij afhangen van hoe lang hij opwarmt..
mijn JTM45 is in het eerste half uur spelen wat aan het veranderen als ik hem zo goed als koud aan zet.

Pepe
24 september 2012, 18:24
Op mijn Princeton en Lightning zit er ook geen. Er zijn hele discussies op het internet te vinden over de standbye, voor en tegenstanders, technische shit. Ik maak me er niet druk over, het zal wel.

Midwolda
24 september 2012, 18:44
Mijn SF Champs hebben ook geen standby. Al 34 jaar niet.
En ze staan regelmatig een half uur of meer aan terwijl ik niet speel. Ik kan me niet indenken dat aanstaan zonder te spelen schadelijker is dan aanstaan terwijl je speelt. En dat half uurtje maakt op de totale levensduur van de buizen ook niet veel uit.
Wat Bass zegt klopt ook, na een tijdje spelen verandert de klank wel iets (ik vind beter, want meer attack en harmonischen), dat zal inderdaad wel met de temperatuur te maken hebben maar dan vraag ik me af of een minuutje voorgloeien echt veel verschil maakt in dat hele proces. Ik lees dat eerder als een argument om 'm in de pauze aan te laten staan want anders koelt-ie af en wordt de klank weer minder. ;)

tommus42
24 september 2012, 19:31
Als de versterker een buis als gelijkrichter heeft kun je een eventuele standby switch beter niet gebruiken. Dit ivm de schakelpiek die slecht voor de buis is. Niet iedereen is het ermee eens, maar deze 'self-destruct-switch-theory' onderschrijf ik wel na twee gesneuvelde GZ34's.

Rinze
24 september 2012, 20:03
Klopt Ton, maar het gekke is dat er wel een stand by zit op de meeste Peavey amps en dus ook op de Classic 30, een amp die technisch verder geheel vergelijkbaar is met de DB (hoewel ik ze minder vind klinken). Ik vroeg me dus af of dat een reden heeft.

Op mijn C30 zit geen standby hoor, heb er nog een gehad en die was ook standbyloos.

bass blom
24 september 2012, 20:33
Als de versterker een buis als gelijkrichter heeft kun je een eventuele standby switch beter niet gebruiken. Dit ivm de schakelpiek die slecht voor de buis is. Niet iedereen is het ermee eens, maar deze 'self-destruct-switch-theory' onderschrijf ik wel na twee gesneuvelde GZ34's.

bij hoe lang/veel gebruik?

cluseau
25 september 2012, 14:06
maar ik vraag me al wat langer af waarom er geen stand by op de amp zit en of het verstandig is die wel te laten monteren.
Voor's, tegen's? Shoot!

Ja hoor, daar gaan we weer. Gebruik even de zoekfunctie, er zijn op dit forum een aantal topics over. Kort mijn mening, standby is zinloos en in sommige gevallen zelfs een killer voor de buizen. Met name de gelijkrichtbuis kan kromme tenen krijgen van de inschakelpiek. Het hangt een beetje van de toegepaste schakeling af.

guitarkid
25 september 2012, 14:24
Ja hoor, daar gaan we weer. Gebruik even de zoekfunctie, er zijn op dit forum een aantal topics over. Kort mijn mening, standby is zinloos en in sommige gevallen zelfs een killer voor de buizen. Met name de gelijkrichtbuis kan kromme tenen krijgen van de inschakelpiek. Het hangt een beetje van de toegepaste schakeling af.

Frans, ik heb gezocht, krijg 128 hits met allerlei onderwerpen, maar geen stand by en met dit topic als eerste....:makeup:
Hoe dan ook, dank voor je reactie, ik weet inmiddels genoeg en laat de amp mooi zoals hij is!

stikel
25 september 2012, 14:44
Troost je Coos. Ik heb ook geen standby op de amp.:grouphug: Wel een geluid als een piepende deur als ik 'm uitzet. Maar dat heb ik hier al meer gehoord. Dus dat "hoort" zo. :D

guitarkid
25 september 2012, 14:54
Troost je Coos. Ik heb ook geen standby op de amp.:grouphug:

Dank je, Jan! Doet me goed. Maar ik begrijp dat ik (vrijwel zeker) beter af ben zonder stand by!:cheerup:

stikel
25 september 2012, 15:03
Toen ik 'm kocht dacht ik meteen, er zit geen standby op. Dit topic echter heeft ook mij gerustgesteld. Sorry Coos, ik ben het even kwijt maar is jouw Delta Blues een 15" of 2 x 10" ?

guitarkid
25 september 2012, 15:16
Toen ik 'm kocht dacht ik meteen, er zit geen standby op. Dit topic echter heeft ook mij gerustgesteld. Sorry Coos, ik ben het even kwijt maar is jouw Delta Blues een 15" of 2 x 10" ?

Mooi, dan heeft het topic nog meer nut gehad! BTW, de mijne is 1x15".

stikel
25 september 2012, 15:19
Thnx, dan hebben we nog een overeenkomst. (Ik had het mogelijk kunnen opzoeken maar ben vandaag wat lui)

cluseau
25 september 2012, 16:18
Frans, ik heb gezocht, krijg 128 hits met allerlei onderwerpen, maar geen stand by en met dit topic als eerste....:makeup:

Ik bewaar nog wel eens wat........

Lees en huiver.

Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138479-wanneer-buizenversterker-op-uit-wanneer-standby)

en deze

Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129461-Standby-in-combinatie-met-gelijkrichterbuis)


Have fun:ok:

guitarkid
30 september 2012, 22:46
Ik bewaar nog wel eens wat........

Lees en huiver.

Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138479-wanneer-buizenversterker-op-uit-wanneer-standby)



en deze

Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129461-Standby-in-combinatie-met-gelijkrichterbuis)


Have fun:ok:

Frans, dank. Beetje laat misschien:makeup:, maar druk druk druk!
@Rinze: je hebt gelijk, het is de C50 die wel stand by heeft, niet de C30!

roger
30 september 2012, 23:05
Ik heb mijn DB nu een jaar of 9, echt een topper! Toen ik m kocht heb ik er er standby schakelaar in laten zetten, ik heb altijd gedacht dat het beter was om tussen 2 sets de versterker op standby te zetten. Dat doe ik dus al een jaar of 9...ook tijdens de koffie/bierpauzes op de repetitie...Niet meer doen dus?

guitarkid
1 oktober 2012, 06:32
Ik heb mijn DB nu een jaar of 9, echt een topper! Toen ik m kocht heb ik er er standby schakelaar in laten zetten, ik heb altijd gedacht dat het beter was om tussen 2 sets de versterker op standby te zetten. Dat doe ik dus al een jaar of 9...ook tijdens de koffie/bierpauzes op de repetitie...Niet meer doen dus?

Bierpauze...? Da's bij jullie in het Zuiden toch zo lang, dan kun je 'm wel weer even in zijn flightcase doen! ;)

cluseau
1 oktober 2012, 10:27
Niet meer doen dus?

Gebruik van de standby is een beetjer afhankelijk van de toegepaste schakeling. Je kan namelijk op meerdere plaatsen in het circuit de hoogspanning uitschakelen. In het geval dat de schakelaar direct achter de BUIS gelijkrichter zit wordt de buis daar niet vrolijk van. Met name de GZ34 type's uit de AC30 zijn vaak slachtoffer.

Over het nut van de standby is al genoeg gezegd in de genoemde topics. Met name in klasse A amps is standby effectiever omdat de eindbuisjes daar op (meer dan) volle toeren draaien, ongeacht het geproduceerde geluid. De slijtage is dan ook intensiever. Toch kun je hem naar mijn idee net zo goed uitschakelen en ook dat is weer afhankelijk van de pauzelengte.