PDA

View Full Version : Wie heeft er gewoon een simpele set up?



John Vroegh
23 september 2012, 17:12
Ik speel al 30 jaar gitaar en heb dus al de nodige ervaring.
Vroeger speelde ik met allerlei effect apparatuur van boss pedaaltjes en tot vorig jaar met multi effects van Boss en Line 6.
De laatste tijd ben ik erachter gekomen dat het geluid en je eigen sound gewoon uit je vingers komt.
Ik was te veel bezig met te klinken als mijn favoriete gitaristen.
Verder klonken de effecten thuis fantastisch, maar in de oefenruimte kon ik ze niet plaatsen. Dus ik gooide ze er tussenuit en toen kwam ik er gaande weg achter dat een simpele gitaar sound ook te gek is en kan rocken.
Heb nu als main gitaar een Epiphone Les paul( nog made in Korea, met vintage gibson style tuners met pearloid buttons) en als reserve een Fender mim Strat uit 1990. Heb de elementen laten vervangen op beide gitaren door Tonerider pickups ( goedkoop, maar klinken waanzinnig ). In eerste instantie de Strat omdat de elementen gewoonweg niet meer ok waren en toen deze zo goed klonken, besloot ik ook de Les Paul te laten doen.
Verder heb ik een oude Trace Elliot buizenbak en nog een Boss tuner.
Het enige effect wat ik nu gebruik is mijn volumeknop.Het voordeel van deze setup is dat je je geen zorgen hoeft te maken of je effecten kapot gaan en dat bv een nummer verknalt wordt omdat net je octaver die belangrijk is in het nummer kapot ga.
Verder kan ik met elke willekeurige versterker een acceptabel geluid krijgen, handig als je een gig hebt waar bv al een backline aanwezig is.
Geen gedoe meer met het aansluiten van effecten en het elke keer instellen. Stemmen, inprikken en gaan met die banaan.Kortom tevreden bandleden, want hun vorige gitarist was precies het tegenovergestelde.
Mijn motto is dus less is more.
Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Martijn-w
23 september 2012, 17:18
Ik gebruik eigenlijk pas sinds kort 1 effect (flanger) omdat we 1 nummer hebben waarbij ik als slaggitarist dit weet toe te passen.
Op youtube zie ik vaak de meest fantastische effecten en die wil ik dan graag hebben, maar dan ga ik bedenken bij welk nummer ik ze toe zou kunnen passen en dan houdt het heel snel op.
Dus eigenlijk speel ik ook met een hele simpele set-up. Gitaar, versterker met clean en lead-kanaal en verder niks.

jze
23 september 2012, 17:20
Als het er op aan komt, gebruik ik alleen gitaar en versterker. Hooguit 1 of 2 pedalen. Neemt niet weg dat ik ook de nodige multi-effecten heb versleten. Of eigenlijk niet versleten, want het ging altijd niet verder dan een beetje experimenteren. Ik kom er altijd achter, dat ik het eigenlijk niet nodig heb.. De versterker moet wel echt twee kanalen hebben, met 1 red ik het niet.

sjoerd5
23 september 2012, 17:20
Hier ook!

Gitaar -> Tuner en Tubescreamer -> Versterker.

Versterker kan elk willekeurig aanwezig ding zijn, zo clean mogen afgesteld en bloedhard.
Dan is volumeknop op 1 t/m 5 de basis en 10 of ietsje minder voor solo.

John Vroegh
23 september 2012, 17:25
Wat heerlijk om te horen dat er toch nog gitaristen bestaan met een simpel set upje.
Mijn versterker heeft 3 channels: Clean-gain-boost. Heb hem voornamelijk op gain staan maar de gain niet te veel open.Regel het volume met de volumeknop op de gitaar.

Martijn-w
23 september 2012, 17:33
Het ligt natuurlijk ook compleet aan wat je speelt.

Speel je in een allround coverband, dan heb je vaak meer effecten nodig dan wanneer je slechts 1 genre speelt.

jutter
23 september 2012, 17:48
Ik krijg nog steeds complimenten over mijn sound, zowel in de coverband als in de progrockband: slechts 1 gitaar, slechts 1 versterker en slechts 1 effect (delay pedaaltje). Hier speel ik dus alles mee.

RS-Rik
23 september 2012, 17:56
Gitaartje, distortionboxpedaalunit (of 2), en 2 kanaals versterker. Dat is het. Hoewel ik binnenkort misschien wel een Flanger of zoiets wil aanschaffen, maar kan ook via de Pod

Tabula Rasa
23 september 2012, 18:05
Gitaar > Compressor > TS > TS > eenkanaals buizenbakkie.

marco v
23 september 2012, 18:05
Een les paul met een Marshall, meer niet.

Pepe
23 september 2012, 18:24
Een tuner. Ook mijn amps zijn simpel. Een volume en een toon. Soms een delay voor wat slapback, soms een klon.

Als ik op een backline moet spelen neem ik wel wat mee. Dat zijn vaak twins en dat gaat te hard voor een lekkere sound. Ik heb van die kleine boardjes thuis en dan pluk ik iets met een MP sweet honey of een Butler tube driver mee wat basicly kleine amps zijn. Die zet ik in het begin aan en pas na de gig weer uit.

Luctor
23 september 2012, 18:24
Ik speel in twee Bigbands met een Dearmond X135 hollowbody. Van de gitaar ga ik via een Boss volumepedaal waar een TU2 stemapparaat aanhangt via een Wah-pedaal, een Ibanez Tubescreamer en een Boss CE2 Chorus naar mijn Koch Twintone.
De Wah gebruik ik in één van de nummers, de Tubescreamer doet vaak dienst als een soort booster "met een randje" bij solo's en de chorus zet ik soms "als een randje" onder het geluid. Maar vaak heb ik deze gewoon uitstaan.

DemolitionColorScheme
23 september 2012, 18:31
Ben benieuwd naar andere ervaringen.
Ja, ècht? Of wil je gewoon horen dat je 'gelijk' hebt?

Ik ben geheel van de andere wereld maar toch zou ik mijn setup eigenlijk best simpel willen noemen. Ik gebruik een Axe-FX ULTRA met een G-System met daarbij 4 pedalen in m'n rack en that's it. Ik heb op de grond 1 floor controller en 1 expressie pedaal. Ik kan ontzettend veel tweaken, maar het HOEFT niet. Ik kies toch zeer zeker voor een setup waar ik verschillende dingen mee kan doen en waar ik dan alles kan opslaan. Voor mij is er niets simpelers dan een patch maken, opslaan en bij het gebruik op 1 knop drukken en klaar.

Maar goed, zoals iemand al zei; het is genre-afhankelijk en vooral meer dan dat ... speler-afhankelijk. Ik vind een droge gitaar hardstikke prima, maar ik ben een liefhebber van delays en reverbs en andere randzooi. Het ligt dus echt aan je stijl. Grote kans dat je recht-toe-aan rock of wat dan ook speelt, prima, maar ik iniedergeval niet. Leuk dat dat voor jou werkt, maar er zijn niet voor niets effecten. Al speel je zonder time-based effecten, er is niks mis mee om een booster of wat extra drives voor je te hebben om je klank-palet lichtelijk te veranderen.

Ik word soms een beetje moe van de 'alheilige volume knop' preken, net of dat het enige is wat men als gitarist zou moeten gebruiken. Dat je met een droger geluid makkelijker doorprikt is logisch; het is meer gefocussed en time-based effecten als reverbs en delays plaatsen je wat meer naar achter in de mix. Soms is dat nu netjuist waar je plek in een partij / een gehele song ligt. Daarbij; als je dat wilt tegengaan, dan draai je de mix terug of je volume een klein beetje omhoog.

Dimitri92
23 september 2012, 19:05
Amen to that Demo !

fantastik_badr
23 september 2012, 19:14
Les Paul Standard - TS808 - Sound City 120...

Het is heeeeeel makkelijk om je te verliezen in het verzamelen van stompboxes enz enz... Heb ik me ook vaak zat "schuldig" aan gemaakt en ik zal in de toekomst heus nog wel m'n huidige collectie uit gaan breiden, maarja....

En DemolitionColorScheme, why so mad???

Pepe
23 september 2012, 19:14
Amen?
Er zijn tig topics over pedalen, boards en 19 effecten. Allemaal leuk en aardig.
Ik geloof niet dat er ooit iemand de behoefte had om in die topics iets te posten dat het ook zonder effecten kan?

DemolitionColorScheme
23 september 2012, 19:20
En DemolitionColorScheme, why so mad???
Ik ben niet mad hoor. Ook op fora mogen we het oneens zijn met elkaar ... ;)

Ditsoort topics, exact zoals deze, verschijnen er om de zoveel tijd weer. Hier èn op andere fora.


Amen?
Er zijn tig topics over pedalen, boards en 19 effecten. Allemaal leuk en aardig.
Ik geloof niet dat er ooit iemand de behoefte had om in die topics iets te posten dat het ook zonder effecten kan?
Gek genoeg heb ik eigenlijk nog nooit een topic gezien met de implicatie dat het spelen mèt effecten/stompboxes/etc. beter zou zijn dan gitaar -> amp, maar ironisch gezien toch wèl altijd van de 'droge spelers'. Ik bespeur altijd een hintje van elitisme van ditsoort 'ondervindingen' - mensen die opeens weer droog in hun versterker prikken en opeens de holy grail lijken gevonden te hebben. Of dit nu komt door de keuze om geen effecten te gebruiken of door het feit dat het pedaal/etc. wat ze voorheen in de signalchain hadden het signaal verminderde (denk; slechtere buffers of simpelweg teveel kabelwerk, etc.) - dat doet er niet toe. Dat iemand tevreden is met een droge sound, dat is ook helemaal prima, maar het is soms een beetje die implicaties die erbij komen kijken.

Het is altijd een beetje zo'n groep vs. groep;
degene die effecten gebruiken, dat zijn dan vaak de mensen die op 'krukken leunen' en de 'droge spelers' - dat zijn de mensen met de holy grail.

Dat iemand zich kan verliezen in de effecten, tja ... dat is je eigen keuze èn/-of je eigen tekortkoming. Ligt gehaal aan hoe je het zelf ziet en hoe anderen het zien.

Pepe
23 september 2012, 19:25
Ik zou het je niet aantrekken en lekker blijven posten in de effecten topics

stikel
23 september 2012, 19:34
Gitaar - volumepedaal (lekker makkelijk in de huiskamer) - een tuner - een reverb (zit niet op de amp) - Excelsior.

barno
23 september 2012, 19:36
Ik ben niet mad hoor. Ook op fora mogen we het oneens zijn met elkaar ... ;)

Ditsoort topics, exact zoals deze, verschijnen er om de zoveel tijd weer. Hier èn op andere fora. Gek genoeg heb ik eigenlijk nog nooit een topic gezien met de implicatie dat het spelen mèt effecten/stompboxes/etc. beter zou zijn dan gitaar -> amp, maar ironisch gezien toch wèl altijd van de 'droge spelers'.

Dat iemand zich kan verliezen in de effecten, tja ... dat is je eigen keuze èn/-of je eigen tekortkoming. Ligt gehaal aan hoe je het zelf ziet en hoe anderen het zien.

Er zijn echt véél meer topics met pedalengedoe dan topics over het maximum uit je setup halen zonder pedalen. Terwijl dat tweede eerst aan de orde moet komen, maar vaak gewoon wordt overgeslagen.

Trouwens, wat gek is, is dat de meeste pedalen simulaties zijn van het geluid van grote gitaristen die die sound zonder uit hun amp/vingers/gitaar haalden...

Ik heb overigens grote bewondering voor pedalmasters a la Edge, maar die doet er echt iets mee. Maar een pedalenfreak die een jampodium niet opdurft omdat zijn sound niet op het podium staat, mmm nee niet echt :)



http://www.youtube.com/watch?v=OzVLHMOe530

bass blom
23 september 2012, 19:41
een eenkanaals versterker en dan een tuner, phaser, tubescreamer, EPbooster, delay en reverb.
hmmnee, dat is niet meer simpel hè? :D

Robin...
23 september 2012, 20:26
Fender stratocasters st mex/Gretsch hollow body, Wah Wah, Visual sound jekyll & hyde, Micro vibe voodoo lab, Fender Super sonic 60 watt. Meer heb ik niet nodig op een avond maar minder kan ik ook makkelijk mee leven.


en als reserve een Fender mim Strat uit 1990. Heb de elementen laten vervangen op beide gitaren door Tonerider pickups ( goedkoop, maar klinken waanzinnig ).
Trouwens ik heb ook toneriders pickups in me fender gedaan wat klinken die tog verschikkelijk goed voor het geld wat je ervoor betaald. Welke heb jij erin? Ik heb die city limits.

DemolitionColorScheme
23 september 2012, 20:28
Ik zou het je niet aantrekken en lekker blijven posten in de effecten topics
Ik post in allerlei topics, dus dat is het punt niet ...


Er zijn echt véél meer topics met pedalengedoe dan topics over het maximum uit je setup halen zonder pedalen. Terwijl dat tweede eerst aan de orde moet komen, maar vaak gewoon wordt overgeslagen.
Ben ik het zeker mee eens, maar dat komt omdat het effecten gedeelte een eigen gedeelte is en daar wordt dan gepraat over - inderdaad - effecten. Mijn punt was meer dat ik nog nooit een dedicated topic heb gezien over iemand die post dat effecten gebruiken beter zou zijn dan géén effecten gebruiken, maar ironisch gezien er dus wel altijd om de zoveel tijd een topic verschijnt over dat géén effecten gebruiken dan beter zou zijn. That's all. :)

Ik had het alleen niet over dit topic hoor, en ook niet over de topicstarter zelf, maar meer over het algemene idee wat er bij sommigen is ontstaan. Er zijn zat fora waar, als je een redelijk groter board hebt of een rack setup, je dan netjuist een knuppel bent met veel effecten en dat dat allemaal dan weer niet goed is en dan komen de elitists binnen met het gitaar -> amp verhaal en dan de aller-heiligste volume knop. Het is gewoon zo'n versus - versus discussie die altijd wel een beetje op lijkt te lopen bij beiden groepen, dat was meer mijn punt.

Ik wou overigens ook geen negatieve draai aan dit topic geven en als dat wel zo is gebeurt, dan mijn excuses. :)

Il_Falco
23 september 2012, 20:51
De meeste namen herken ik niet in dit topic, dus wil dat zeggen dat ik tot de andere categorie behoor :crazyhappy:

Dit topic zou interessanter zijn met foto's. Iets als het grote post foto's van je simpele setup!

Ontopic; heb twee eenkanaalsversterkers. In de rockband gebruik ik die met veel pedalen. In de acoustische band gebruik ik een 1kanaalsamp met een compressor en een ehx the freeze.

Midwolda
23 september 2012, 20:55
Mijn favo setup: gitaar-eq-overdrive-amp.
De knoppen op de gitaar staan altijd op 10.

barno
23 september 2012, 21:04
Ik post in allerlei topics, dus dat is het punt niet ...


Ben ik het zeker mee eens, maar dat komt omdat het effecten gedeelte een eigen gedeelte is en daar wordt dan gepraat over - inderdaad - effecten. Mijn punt was meer dat ik nog nooit een dedicated topic heb gezien over iemand die post dat effecten gebruiken beter zou zijn dan géén effecten gebruiken, maar ironisch gezien er dus wel altijd om de zoveel tijd een topic verschijnt over dat géén effecten gebruiken dan beter zou zijn. That..... :)

Geen effecten gebruiken is ook beter als je een sound nastreeft die zonder effecten wordt gemaakt...

Het enthousiasme van mensen die hebben leren spelen zonder pedalen komt ook uit een soort gevoel van vrijheid dat je dan ervaart, niet meer afhankelijk van de doosjes, geen extra technische liabilities meer op het podium. En nog meer het gevoel dat je de klank echt zelf maakt... voor de rest moet je er niet meer achter zoeken

big dooley
23 september 2012, 21:12
m'n setup is vrij simpel, maar gebruik wel wat delay, chorus, wah en en noise gate

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/404391_280109738709900_462370248_n.jpg

:D

Oranjeaap
23 september 2012, 21:13
Les Paul door een 2 kanaals buizenbak, meer heb ik eigenlijk niet nodig. Als ik weer in een band ga spelen komt daar denk ik een wah en een overdrive pedaal bij.

terrasbeest
23 september 2012, 21:22
Gitaar, kabel, amp met een beetje reverb. Zo'n tuner, als jullie een stemapparaatje bedoelen : dat heb ik ook, anders weet ik niet eens wat het is.

guitarkid
23 september 2012, 21:32
Gitaar - Korg Pitchblack tuner - Newtone Flowerbooster - Cry Baby wah - Peavey Delta Blues.
De Peavey staat op het crunch channel, met niet té veel gain. Ik regel alles verder met de volumepot van de gitaar en als ik wat meer nodig heb gaat de Flowerbooster aan. Met een Les paul staat die vaker aan en regel ik nog meer met de volumepot. Ik neem overigens met deze set up wel twee Tele's en een Les Paul mee.
Deze set up gebruik ik vooral met mijn 60s coverband. In mijn pedalenbak zit wel meer, maar dat gebruik ik zelden. Ik heb bijv. nog een Blackstar HT-Dual, die ik in geval van nood kan gebruiken met een misschien aanwezige amp of evt. zelfs via zijn line out naar de PA.

RS-Rik
23 september 2012, 21:39
Ik zit ook wel eens te bedenken hoe tof t zou zijn om over 2 versterkers tegelijk te spelen. Niks nieuws maar volgens mij voegt dat wel wat toe aan je sound.

orangerocker
23 september 2012, 22:15
Hier net als de TS een gemodde Epiphone Les Paul (met BKP pu's en Gotoh hardware) en een fender Stratocaster (classic player 70s). Deze prik ik direct in een Orange Rocker 30, ik heb op dit moment veelzijdigheid genoeg: als ik een dikke sound met ballen wil kies ik me LP en voor een wat cleanere, bluesy sound ga ik voor me strat. Heerlijk simpel en het klinkt fantastisch! (ook al moet ik toegeven dat ik laatst op een pocket pod met alleen een korte delay speelde en dat was voor het eerst dat ik een effect echt iets vond toevoegen aan me sound dus wellicht kan ik hier binnenkort nog een leuk delay'tje aan toevoegen:sssh:)

John Vroegh
23 september 2012, 23:29
Ik zeg niet dat het beter is zonder pedalen, het werkt alleen niet voor mij. ik zie alleen veel gitaristen met van die pedalen voor hun neus en dacht dat ik nog de enige was die zonder deed.
ps ik speel geen recht toe recht aan rock and roll, maar een mengeling van jazz,rock,blues en funk( allemaal eigen werk geen covers).
Krijg overigens veel complimenten dat ik het zonder effecten doe.
Ben het overigens eens met Barno, dat je ook moet kunnen jammen als je effectenrack niet aanwezig is. Effecten moeten een bepaalde kleur geven en niet je gitaarspel verbloemen.
Nogmaals ieder zijn keuze, anders zouden we allemaal hetzelfde klinken.

John Vroegh
23 september 2012, 23:34
Hey robin
Heb ook de city limits, kosten geloof ik rond de 90 euro. Te gekke pu's.
Op mijn les paul de toneriders alcino 2 pu's zijn ook te gek. Mooie PAF imitaties.

Mr.Fingers
23 september 2012, 23:51
Ik heb een paar eenvoudige setups, afhankelijk van wat en waar ik speel:

1) Gitaar -> kabel -> Boss TU3. De "bypass" gaat naar m'n cleane amp (Ampeg GVT met een gezonde geut reverb), de "mute" gaat naar een vuile amp (Fender Pro Jr). Verder regel ik alles qua klank met de pickupselectie, volume & toneknop van de gitaar (vaak een telecaster, soms een Harmony H74). Als ik drive nodig heb voor een lead of dat het gewoon luider moet zijn, dan haal ik de tuner van z'n standby, waardoor ik 2 amps heb die voor me werken, wat resulteert in luider geluid, scheur, maar toch nog erg veel definitie en articulatie, omdat aan die cleane versterker niets veranderd.

2) Zelfde recept als 1, maar dan groter. De GVT is dan de overstuurde versterker, en de cleane is dan een Gibson Titan V. Omdat die geen reverb heeft, zit daar nog een Kendrick '63 reverbtank voor.

mesaman
24 september 2012, 00:06
ik ben aan het minimaliseren, dus alleen amp snoer gitaar, inmiddels betrap ik me erop dat ik de versterker niet eens meer aanzet!
gewoon in de tuin zitten/liggen spelen zonder versterker, of gestrekt voor de tv is ook relaxed, beetje pielen op dat ding.


toch hoop ik niet dat ik binnen kort de gitaar niet meer gebruik.

edje kadetje
24 september 2012, 09:06
bij mij is het - ook na 32 jaar spelen - nog steeds 'more is more'.

Ik gebruik een multi-effect om zoveel mogelijk verschillende geluiden te maken. Weliswaar gebruik ik niet zo heel veel verschillende versterkermodellen (eigenlijk steeds minder: meestal fender twin reverb), maar dan wel met verschillende hoeveelheden gain, een overdrive-pedaaltje ervoor, delay, chorus, reverb zijn standaard. Aangevuld met wat in mijn oren typerend is voor het geluid dat ik zoek (cover of eigen werk). Dan in iedere patch nog wel iets onder het expressiepedaal (volume of de hoeveelheid effect) en onder de ctrl-pedal nog aan/uit van de overdrive of de tapfunctie voor de time-based effecten.

Het feit dat ik allerlei subtiele verschillen (gain, volume, drive, time) kan opslaan in patches (meestal 2 of 3 per nummer) vind ik heel handig. Bespaart me een hoop gedraai aan knopjes. (Dus toch nog een beetje less is more;-) )

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 10:15
Ik zeg niet dat het beter is zonder pedalen ...

... Effecten moeten een bepaalde kleur geven en niet je gitaarspel verbloemen.
Exact. Ergens zeg je het dus wèl. Dit is dat punt wat elke keer komt opspringen. Er zijn zoveel verschillende genres en elke genre heeft zijn eigen aanpak. Ooit gehoord van Shoegaze? of Dream-Pop of Ambient? Dit zijn allemaal genre's die droog, zonder welke vorm van time-based effecten, niet zo ruimtelijk zouden klinken als dat ze doen. Dat zijn, inderdaad, erg effect-afhankelijke genres. Niks mis mee. Dat maakt jouw droge jazz en funk niet per definitie 'beter'. ;)

Ik ben het eens dat er in de basis van de compositie altijd een droog geluid begint, maar om daarna welke vorm van effecten dan ook gaan af te zweren omdat het je spelt zou verbloemen ... Dat is toch onzin? Wat er in komt gaat eruit. Speel iets vals of minder strak met een delay en de delay is dan geheel off. Met delay spelen vergt netjuist dat je timing erg strak moet zijn.

Anyways, misschien is het omdat ik ook componeer dat effecten voor mij belangrijk zijn, want alles heeft een plek in de mix, dus elke instrumenten sectie heeft vaak zijn eigen reverb of delay nodig. Zowat alles wat je hoort heeft een beetje delay of reverb om het in de mix te plaatsen. Zou je alles droog in de mix plaatsen, dan heb je gewoon 0% diepte. (maar goed, dan hebben we het over recording en mixing)

Misschien komt het omdat ik in een band zit met 3 gitaristen en meerdere toetsen en samples dat elke gitarist en instrument zijn eigen plek moet hebben in de mix. Je kan dan niet altijd met z'n drieën vol droog gaan staan blazen, soms heeft de ander een begeleidingspartij die minder de aandacht moet nemen en daardoor ook wat 'natter' mag zijn of netjuist een nattere leaddie in zijn eigen frequentie-gebied mag zitten.

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 10:33
bij mij is het - ook na 32 jaar spelen - nog steeds 'more is more'.

Ik gebruik een multi-effect om zoveel mogelijk verschillende geluiden te maken. Weliswaar gebruik ik niet zo heel veel verschillende versterkermodellen (eigenlijk steeds minder: meestal fender twin reverb), maar dan wel met verschillende hoeveelheden gain, een overdrive-pedaaltje ervoor, delay, chorus, reverb zijn standaard. Aangevuld met wat in mijn oren typerend is voor het geluid dat ik zoek (cover of eigen werk). Dan in iedere patch nog wel iets onder het expressiepedaal (volume of de hoeveelheid effect) en onder de ctrl-pedal nog aan/uit van de overdrive of de tapfunctie voor de time-based effecten.

Het feit dat ik allerlei subtiele verschillen (gain, volume, drive, time) kan opslaan in patches (meestal 2 of 3 per nummer) vind ik heel handig. Bespaart me een hoop gedraai aan knopjes. (Dus toch nog een beetje less is more;-) )
Precies. Hetzelfde verhaal hier. Ik gebruik ook maar 2 versterkermodellen, maar heb naast droge patches ook patches met een klein beetje delay en/-of reverb. Hoeft dan niet eens veel te zijn.

Orpheo
24 september 2012, 10:34
Ik heb niks tegen fx. Bij anderen. Maar ik gebruik alleen een ab box om te wisselen tussen heads. Maat ik zou wel een goeie tubedriver oid willen. Maar ook een goeie phaser, flanger, chorus. Maar ik blijf dan klooien met die shit ipv dat ik speel. Dus ik gebruik reverb als het in de amp zit anders helemaal niks. Ik heb ooit een midi ding gehad. Nooit meer. Dat tapdansen was een hel. Nu 2 amps en alles met de volume pot en aanslag.

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 10:41
Ik heb niks tegen fx. Bij anderen. Maar ik gebruik alleen een ab box om te wisselen tussen heads. Maat ik zou wel een goeie tubedriver oid willen. Maar ook een goeie phaser, flanger, chorus. Maar ik blijf dan klooien met die shit ipv dat ik speel. Dus ik gebruik reverb als het in de amp zit anders helemaal niks. Ik heb ooit een midi ding gehad. Nooit meer. Dat tapdansen was een hel. Nu 2 amps en alles met de volume pot en aanslag.
Ieder zo zijn ding, ja. Het kàn wel makkelijk. Ik denk dat velen ook geen effecten willen omdat het inderdaad tijd kost om dingen op te zetten / in te stellen. Het kost vaak ook tijd om een multi-FX te leren kennen en niet iedereen heeft dat er voor over.

Wel grappig dat je zegt dat je met een MIDI ding zoveel moest tapdansen, want dat is netjuist het tegenovergestelde van wat zo'n setup zou moeten doen. Na wat tweaken sla je zo'n patch op en live druk je op 1 knop met alles voorprogrammeerd en klaar. ;)

barno
24 september 2012, 11:00
Ik heb niks tegen fx. Bij anderen. Maar ik gebruik alleen een ab box om te wisselen tussen heads. Maat ik zou wel een goeie tubedriver oid willen. Maar ook een goeie phaser, flanger, chorus. Maar ik blijf dan klooien met die shit ipv dat ik speel. Dus ik gebruik reverb als het in de amp zit anders helemaal niks. Ik heb ooit een midi ding gehad. Nooit meer. Dat tapdansen was een hel. Nu 2 amps en alles met de volume pot en aanslag.

Ik moet eerlijk zeggen: mijn effectloze setup is idd ook een gevolg van een zekere luiheid, tis te zeggen, al dat getweak gaat ten koste van de aandacht naar het spel zelf. En ik ben ook niet goed in getweak van stompboxes. Ik kan echt verliefd zijn op een cleane amp icm goede gitaar. Alles wat dat gaat kleuren vind ik dan wat zonde.

Reverb is enige wat ik bijna altijd gebruik en ik gebruik dan ook de beste (fender reverb tank) maar mocht ik rock spelen zou dat niet eens nodig zijn.

tidalwave_sideburns
24 september 2012, 11:21
Ik had op den duur een echo, tremolo, en pre amp pedaal maar weggedaan om wat te financieren. Nu is het eigenlijk altijd gitaar direct in de versterker en dat bevalt op zich prima, hoewel ik soms wel weer wat slapback, tremolo of wat meer drive nodig heb. Ik heb ook sinds kort een ontzettend vuige fuzz waar ik gek op ben. Dat gedoe met adapters, patch kabeltjes ben ik gauw zat, een tuner heb ik nog nodig, delay is eigenlijk ook wel fijn, dus het zou best kunnen dat ik op den duur weer met een koffertje pedalen rondloop.

Mitch
24 september 2012, 11:41
Ik speel er de muziek niet voor, maar vind het bij vlagen wel érg leuk om een amp op drive te zetten en dan met de Junior alles op de volumepot regelen. Het is inderdaad een andere manier van spelen, maar ik vind het een beetje overdreven alsof je mét effecten ineens niets meer aan dynamiek of arrangement zou hoeven doen of zo.

marc_o
24 september 2012, 11:51
Met versterker is het

Gitaar(meestal Zwier tele), wah, Bogner XTC

Zonder versterker is het:

Gitaar (Meestal Zwier tele), wah, Blackstar HT Dual

Ik heb nog een chorus liggen en zou wel meer in de effecten willen duiken, maar zo speelt het voor mij wel het lekkerst, alles is vertrouwd en we hebben een toetsenist die lekker aan de effecten kan.

Stratman70
24 september 2012, 12:15
Een les paul met een Marshall, meer niet.Bijna sig-waardig, maar ik ben natuurijk een Stratman.


Hier ook!

Gitaar -> Tuner en Tubescreamer -> Versterker.

Versterker kan elk willekeurig aanwezig ding zijn, zo clean mogen afgesteld en bloedhard.
Dan is volumeknop op 1 t/m 5 de basis en 10 of ietsje minder voor solo.
Van wie heb jij dat???? ;)

Fender strat --> treble booster --> Engl Thunder amp. In de fx loop een T-Rex replica delay
De clean (2) en oversturing (3-10) wil ik zoveel mogelijk met volumeknop regelen, maar schakel ook wel eens van kanaal.

edje kadetje
24 september 2012, 12:40
...
Versterker kan elk willekeurig aanwezig ding zijn, zo clean mogen afgesteld en bloedhard.
Dan is volumeknop op 1 t/m 5 de basis en 10 of ietsje minder voor solo.

Wat ik me dan altijd afvraag: Hoe kun je dan kneiterhard clean spelen? En ook, hoe kun je heel zachtjes overstuurd spelen?
Of doe je dat nooit?

Harald
24 september 2012, 12:54
Dat is het nadeel van zonder effecten spelen. Als je niet hard mag (wat op de meeste podia praktisch gezien toch wel het geval is) is het behoorlijk lastig. Versterker en gitaar is een prima aanpak voor sommige stijlen, als je steeds net dat ene geluid nodig hebt prima. Stellen dat het beter is, of dat die effecten moeten verdoezelen dat je niet kunt spelen zijn complete nonsense. Probeer maar eens een Police set te doen zonder chorusjes en delays.

Ik ben het overigens wel met demolitonscheme eens, bij veel van de mensen die roepen dat het zonder effecten beter is is het wel degelijk een lichte (of minder lichte) vorm van snobisme. Maar gelukkig niet bij iedereen. Het leuke van elektrisch gitaar is nu net dat er geen regels zijn. Ik heb een hekel aan dogmatisme in muziek. Whatever works for you!

interessander
24 september 2012, 12:59
Tja aan de ene kant heb ik een MIDI gestuurd head+19" rack, wat dan weer niet al te simpel is in vergelijking met de meeste setups. Aan de andere kant gebruik ik 99% van de tijd het lead kanaal, alle 19" apparatuur is dan gebypassed. Ik gebruik enkel de brughumbucker, volume en toon staan vol open, wat dat betreft is het toch vrij simpel.

Pepe
24 september 2012, 13:09
Dat soort geluiden, zacht overstuurd en hard clean, kan ik me voorstellen als je dicht bij een recording wil blijven. Misschien nog wel andere situaties maar dat zijn concepten die ik niet ken.

Op een podium heb ik mijn handen vol aan wat ik moet spelen, met een schuin oog de band in de gaten houden en daarnaast nog ergens een bewustzijn hebben dat je voor een publiek staat te performen. Je gehaalde biertje niet omver lopen, snoeren uit de knoop houden, knipoogjes geven aan bekenden in het publiek, vriendelijk tegen de podiummixer blijven en niet vergeten er plezier in te hebben.

Ik ben allang blij dat er geluid uit komt, op dat niveau speelt zich bij mij een optreden af.

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 13:11
Het is inderdaad een andere manier van spelen, maar ik vind het een beetje overdreven alsof je mét effecten ineens niets meer aan dynamiek of arrangement zou hoeven doen of zo.
Wie zei dat? Ik speel ook gewoon met de volume pot waar dat nodig of fijn is hoor. Al is dat niet vaak, om eerlijk te zijn. Als ik bijv. high gain speel is dat alleen een kwestie van de gain verminderen en niet het volume. Als ik ergens een minder luide partij heb, dan moet ik dat precies kunnen afstellen, opslaan en met 1 knop weer op kunnen roepen. Dat is ook mijn voornamelijkste reden om met multi-FX te werken.


Dat is het nadeel van zonder effecten spelen. Als je niet hard mag (wat op de meeste podia praktisch gezien toch wel het geval is) is het behoorlijk lastig. Versterker en gitaar is een prima aanpak voor sommige stijlen, als je steeds net dat ene geluid nodig hebt prima. Stellen dat het beter is, of dat die effecten moeten verdoezelen dat je niet kunt spelen zijn complete nonsense. Probeer maar eens een Police set te doen zonder chorusjes en delays.

Ik ben het overigens wel met demolitonscheme eens, bij veel van de mensen die roepen dat het zonder effecten beter is is het wel degelijk een lichte (of minder lichte) vorm van snobisme. Maar gelukkig niet bij iedereen. Het leuke van elektrisch gitaar is nu net dat er geen regels zijn. Ik heb een hekel aan dogmatisme in muziek. Whatever works for you!
Exact! Precies hoe ik er dus ook over denk. Ik moet kunnen gaan van droge high gain naar een cleane sound met flink wat compressie, delay en reverb omdat ons genre daar gewoon om vraagt. Dat heeft dus niks met 'verschuilen' te maken. ;)

Triggy
24 september 2012, 13:24
Alleen een Gretsch> soms echo unit > Fender champ 30 met een tikkie reverb.
Een Gretsch koop je voor de sound.:soinnocent: Ben wel eens bij iemand geweest die 'm achter ik weet niet hoeveel effecten had hangen. Klonk nergens naar. Heb je'm ook wel eens clean gespeeld, vroeg ik'm . Nee eigenlijk niet, was het antwoord.... :crazyhappy:

Komt op termijn nog wel eens een echte mooie buizenbak Fender '57 tweed of zoiets. Voor de huiskamer is dit voorlopig afdoende...

jannest
24 september 2012, 13:46
gitaar--> no amp en gaan
ik ben echt stoer

ruudjes
24 september 2012, 13:51
Soms heb ik zin in een geluid met effecten en soms niet. Zo simpel is dat. Al voeg ik toch al gauw een beetje delay en reverb toe.

macwilliams
24 september 2012, 13:58
http://tapatalk.com/mu/b2e1b549-494d-9fbd.jpg
prima zo, precies genoeg.

TimoSomers
24 september 2012, 14:41
In tegenstelling tot wat veel mensen denken gebruik ik slechts:
Gitaar -> Ts 808 -> Marshall of Mesa Boogie -> Delay in fx loop.
Heel soms experimenteer ik met 2 tops tegelijk, maar dat is nogsteeds een simpele setup.

sideburns
24 september 2012, 15:47
Ik heb wel een simpele setup, mijn gibson lp / fender am strat / ibanez sz 4020 prest. / telecaster rechtstreeks in mijn marshall jvm stack. Verder gebruik ik wel de reverb van de marshall. Best wel simpel toch :)

Stratman70
24 september 2012, 16:33
Dat soort geluiden, zacht overstuurd en hard clean, kan ik me voorstellen als je dicht bij een recording wil blijven. Misschien nog wel andere situaties maar dat zijn concepten die ik niet ken.

Op een podium heb ik mijn handen vol aan wat ik moet spelen, met een schuin oog de band in de gaten houden en daarnaast nog ergens een bewustzijn hebben dat je voor een publiek staat te performen. Je gehaalde biertje niet omver lopen, snoeren uit de knoop houden, knipoogjes geven aan bekenden in het publiek, vriendelijk tegen de podiummixer blijven en niet vergeten er plezier in te hebben.

Ik ben allang blij dat er geluid uit komt, op dat niveau speelt zich bij mij een optreden af.Dat herken ik helemaal en dat is voor mij al reden genoeg om verders niet te moeten gaan tapdansen op knopjes van pedaaltjes.

pietvanbuiten
24 september 2012, 16:43
Ik heb altijd 1 takamine plus trace elliot acc. amp
2 strats een mesa 4 kanaals combo en floorboard met7 effekten en een boss tuner mee.
En nog een wireless shure systeem.
Maar dan kan je ook alle kanten op in een coverband, en ik ben
In de gelukkige omstandigheden dat ik alleen de 3 gitaren vervoer.
Dat is dan wel weer fijn, anders is dat bijna niet te doen.
Dus niet echt simpel meer te noemen......

arjanb01
24 september 2012, 16:57
Een MM Luke 3 (of 2), Engl Thunder en een G-major in de loop, meer niet -:) Simpele compacte set up die heel lekker door de mix snijdt !

Harald
24 september 2012, 17:00
http://tapatalk.com/mu/b2e1b549-494d-9fbd.jpg
prima zo, precies genoeg.

Wow, zelfs zonder kabel! ;)

Harald
24 september 2012, 17:02
gitaar--> no amp en gaan
ik ben echt stoer

Exctamundo... ik houd van elektrisch met effecten, maar zonder stroom vul ik ook wel een avondje :)

vpilot
24 september 2012, 17:04
Ik heb een simpele setup, gitaar hup in de amp, maar dat komt in mijn geval omdat ik na wat experimenteren met de Toneport en later een XTLive, eerst op zoek wilde naar een goede basis. Bovendien, kwam ik achter, alle tijd die ik besteedde aan klooien met die apparaten was tijd die ik niet besteedde aan gewoon leren spelen. Maar ik weet zeker dat er op den duur wel effectpedalen gaan komen, in ieder geval een reverb (want die zit niet op de amp).

Mitch
24 september 2012, 17:32
Dat soort geluiden, zacht overstuurd en hard clean, kan ik me voorstellen als je dicht bij een recording wil blijven. Misschien nog wel andere situaties maar dat zijn concepten die ik niet ken.

Op een podium heb ik mijn handen vol aan wat ik moet spelen, met een schuin oog de band in de gaten houden en daarnaast nog ergens een bewustzijn hebben dat je voor een publiek staat te performen. Je gehaalde biertje niet omver lopen, snoeren uit de knoop houden, knipoogjes geven aan bekenden in het publiek, vriendelijk tegen de podiummixer blijven en niet vergeten er plezier in te hebben.

Ik ben allang blij dat er geluid uit komt, op dat niveau speelt zich bij mij een optreden af.

Ghehe, herkenbaar. Gisteren was het de tapdans om de microfoon heen die in het bewuste etablissement bleek omgetoverd tot taser :chicken: Wordt je gitaarspel ook niet beter van...


Wie zei dat? Ik speel ook gewoon met de volume pot waar dat nodig of fijn is hoor.
Gast, doe eens niet zo defensief; het draait niet om jou. Dat je je nou om de één of andere reden aangesproken voelt door dit topic omdat je met rack en modelling speelt moet je zelf weten maar haal dan mijn post niet uit zijn context. Ik had het een over een vaker gehoord vooroordeel. Dat je met pedalen of effecten minder dynamisch zou zijn. Zoals Harald al aangaf is dat juist vaak wenselijk. Ik heb soms best een bak sustain nodig maar dan wel achter in de mix. Sja, doe dat maar eens met je volumeknop :nervous: Er valt echter nog steeds veel bij te regelen met aanslag en pots, dat was alles dat ik wilde zeggen.

casper innosence
24 september 2012, 17:47
yes! gewoon gitaar (met alleen n brug element) rechtstreeks in mn 1 kanaals amp en gaan. Volume knop voor cleanere stukjes. Kon nooit vrienden worden met effecten of meer kanaals amps (lees, t geduld niet).

Rens Buursen
24 september 2012, 18:08
Gitaar > Wah > Amp (met footswitch) Wel afzonderlijke volumeknoppen per kanaal (dus hard clean en zacht scheuren kan) :)

Liquid_Metal
24 september 2012, 18:16
Cool topic! Ik heb alle effecten de revue laten passeren en heb een tijd heel veel gebruikt. Zelfs zo ver dat er twee chorussen en twee delays tegelijk aanstonden. Maar als ik thuis speel wissel ik bijna nooit van effecten en speel ik voornamelijk met alleen een flinke lading overdrive.
Een paar maanden geleden is alles op de schop gegaan. Ik was erg bezig met effecten maar minder met overdrive, wat voor mijn stijl veel belangrijker is. Daar ben ik wat meer mee gaan spelen. Ook ben ik na gegaan welke effecten ik nou echt cool en belangrijk vindt. Ik ben de enige gitarist in mijn band dus doe zowel lead als slag, en kan gebruiken wat ik wil. De voor mij fundamentele effecten (ex drive) zijn:
- Delay
- Chorus
- Wah
- Flanger
- Compressor

Ik zou alles kunnen laten schieten behalve delay, en de chorus zou ik ook erg missen. Wah en flanger geven een cool effect maar zijn niet per sé nodig; compressor vind ik erg fijn klinken maar zou ik ook wel zonder kunnen.

John Vroegh
24 september 2012, 18:25
Ik vind het jammer dat mijn discussie uitmond in een discussie effecten vs geen effecten.
Ik vroeg alleen naar de ervaringen van mensen die geen effecten gebruiken.Ben niet tegen effecten, als je basis geluid ook goed is.
Ik kwam er bij mij zelf achter dat ik thuis een goed geluid had met effecten en in de oefenruimte gewoon verzoop in de mix.
Daar en tegen houd ik niet van het "geklooi" met snoeren,adapters etc.
En ik houd ervan om het basisgeluid van een instrument te horen.
Dat Gretch voorbeeld vond ik mooi. Die koop je voor zijn typische sound.

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 18:28
Gast, doe eens niet zo defensief; het draait niet om jou. Dat je je nou om de één of andere reden aangesproken voelt door dit topic omdat je met rack en modelling speelt moet je zelf weten maar haal dan mijn post niet uit zijn context. Ik had het een over een vaker gehoord vooroordeel. Dat je met pedalen of effecten minder dynamisch zou zijn. Zoals Harald al aangaf is dat juist vaak wenselijk. Ik heb soms best een bak sustain nodig maar dan wel achter in de mix. Sja, doe dat maar eens met je volumeknop :nervous: Er valt echter nog steeds veel bij te regelen met aanslag en pots, dat was alles dat ik wilde zeggen.
Dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd. :) Excuses!

Voor de rest denk ik dat ik m'n zegje in dit topic wel heb gedaan. Het was ook niet echt m'n bedoeling om er een negatieve draai een te geven.

Pepe
24 september 2012, 19:07
Wel, effecten zijn natuurlijk belangrijk in de rock'n roll. Wat zou prog zijn zonder delay, garage zonder fuzz, funk zonder wah en eighties zonder chorus.
Ik klooi een hoop met geluid. Thuis. Zo heb ik een board dat alleen bedoeld is om een rangemaster onafhankelijk van een amp te laten werken. Er is een board voor Fender amps. Een een board voor de boetikie amps. Ik heb zelfs 19 inch reverbs en pre amps. Je leert een hoop over wat werkt en wat niet werkt en het is bovendien fun om te klooien. Maar een podium is totaal iets anders. Het is als een paar ferrari's in de garage hebben staan maar met de Toyota naar je werk, want die loopt altijd.
Maar ach, hoe je het ook wendt of keert, de podium attitude is ingegeven door luiheid, ik moet alles in 1 loopje kunnen dragen. Ik hecht ook enorm aan low profile dus geen patserige amps en kerstbomen en exotische gitaren want voor je het weet moet je dat ook waarmaken.
Maar luiheid is wel het belangrijkste.

FruscianteFan
24 september 2012, 19:08
Dat soort geluiden, zacht overstuurd en hard clean, kan ik me voorstellen als je dicht bij een recording wil blijven. Misschien nog wel andere situaties maar dat zijn concepten die ik niet ken.

Op een podium heb ik mijn handen vol aan wat ik moet spelen, met een schuin oog de band in de gaten houden en daarnaast nog ergens een bewustzijn hebben dat je voor een publiek staat te performen. Je gehaalde biertje niet omver lopen, snoeren uit de knoop houden, knipoogjes geven aan bekenden in het publiek, vriendelijk tegen de podiummixer blijven en niet vergeten er plezier in te hebben.

Ik ben allang blij dat er geluid uit komt, op dat niveau speelt zich bij mij een optreden af.
Normaal gebruik ik best een hoop pedalen, maar heb inmiddels ook weleens opgetreden zonder pedaal. In beide gevallen moet je je spullen gewoon heel goed kennen: of jou nou varieert met je volumeknop of de drive uit je versterker, of dat je per sectie in een nummer een pedaal moet indrukken.

Sterker nog, bij sommige partijen is het bij mij standaard dat ik tijdens het spelen ervan een pedaal vast afstel op een volgende sectie. Dat is voor mij een verlengde van het spelen van de partij zelf. Is alleen oppassen als ik soms in bepaalde secties daadwerkelijk speel met een pedaal, bijvoorbeeld met een oscillerende delay. Dat kan best lastig zijn om live echt onder controle te houden, zeker als je toch wat voorzichtiger wordt.

Henri H
24 september 2012, 19:58
Gitaar > pedalenplank met 7 effectpedalen > één (of 2) kanaals amp.

Ik gebruik de effecten als toefje op de basissound, booster en tubescreamer voor de meer scheurende/lead parts.
Volume van de gitaar voor clean.... simpel zat. Ik houd van goede effecten.

Mitch
24 september 2012, 20:55
Ik kwam er bij mij zelf achter dat ik thuis een goed geluid had met effecten en in de oefenruimte gewoon verzoop in de mix.
Daar vraag ik me af of het niet het Boss GT3/5/6 syndroom is? Als in: de presets van drives daarin lijken oké tot je met anderen samenspeelt.


Sterker nog, bij sommige partijen is het bij mij standaard dat ik tijdens het spelen ervan een pedaal vast afstel op een volgende sectie. Dat is voor mij een verlengde van het spelen van de partij zelf. Is alleen oppassen als ik soms in bepaalde secties daadwerkelijk speel met een pedaal, bijvoorbeeld met een oscillerende delay. Dat kan best lastig zijn om live echt onder controle te houden, zeker als je toch wat voorzichtiger wordt.

Haha inderdaad. Als liefhebber van pedalen klooi ik ook nogal eens met verschillende instellingen per nummer en dat leidt wel eens tot onverwachtse effecten als de delay nog verkeerd staat ingesteld als je 'm aan trapt :D

EDV
24 september 2012, 22:11
Ik speel al 30 jaar gitaar en heb dus al de nodige ervaring.
Vroeger speelde ik met allerlei effect apparatuur van boss pedaaltjes en tot vorig jaar met multi effects van Boss en Line 6.
De laatste tijd ben ik erachter gekomen dat het geluid en je eigen sound gewoon uit je vingers komt.


zover ben ik nog niet, dus ik vind die effecten nog wel leuk :)

Mr Orange
24 september 2012, 22:51
Marshall dsl 100 met 1960a , ltd m-207 met emg707 erin en i play the metal of death
simpel en hard

macwilliams
25 september 2012, 00:05
Wow, zelfs zonder kabel! ;)

Dat is met voorbedachte rade, zitten ook geen batterijen in het voxje :D

JohanH1980
25 september 2012, 00:39
Hoi,

Ik gebruik een Strat met '54 custom pickups -> Classic Amplification Vibe baby -> Roland Bluescube 60 en ook een Boss GT-2 Looper -> Laney Cub 10. Daartussen zit een A/B switch zodat ik lekker over mijn eigen loops kan spelen.

dml
30 september 2012, 18:13
Ik snoep ook van twee walletjes.

Walletje 1: gitaar -> kabel -> Mesa Triple Recto, met in de FX-loop een tuner en een Boss RE-20 -> Mesa Recto 4x12. Lekker simpel.

Walletje 2: gitaar -> Line6 Relay G90 -> Line6 POD HD Pro -> F.O.H. (in-ears). Van de POD gebruik ik totaal drie models: een Twin-model voor alle cleane sounds, een Plexi-model voor alle drive sounds en een Recto-model voor alle (hi) gain sounds. Af en toe druk ik er een beetje chorus of delay in. Dus ook al nodigt de POD uit tot het eindeloos tweaken en spelen met effecten, ik doe het niet. Ook lekker simpel.

Kim Wilson
1 oktober 2012, 09:39
Ik speel ook vrij simpel, maar ik heb wel drie overdrives op mijn board (waarvan ik er meestal maar één gebruik). En een delay, maar die gebruik al helemaal weinig. Overdrives heb ik wel nodig i.v.m. 40 watt Fender amp zonder master volume en andere fratsen.

Kakihara
1 oktober 2012, 10:12
Gitaar --> Blackstar HT-1
of
Gitaar --> DigiTech RP150 --> pc

Fiendish
1 oktober 2012, 11:06
Ik speel op een Tech 21 Trademark 30, met heel soms een enkel pedaaltje er voor (EHX Germanium 4 Big Muff PI), maar meestal gewoon alleen de gitaar en versterker.
Veel simpeler word het niet denk ik.

Duhsjaak
1 oktober 2012, 11:27
Hi
Gitaartje -> ART buizenvoorversterker -> beetje echo. C'est tout.

Verder heb ik drie pedalen. Die zitten in mijn auto. Maar da's een andere draad.
Vreindelijke groet, Gus

White Penguin
1 oktober 2012, 13:26
Marshall Class 5 ----> Digitech Bad Monkey ----> Vox Wah ----> Gitaar

Hiermee red ik het wel, maar af en toe heb ik nog een delay of reverb erbij.

lindstrom
1 oktober 2012, 13:28
tjah,.. wat is een "simpele" setup?

Gitaar -> paar pedaaltjes (de broodnodige drive, boost, chorus, delay) -> Amp -> 2x12 vintage 30.

Kim Wilson
1 oktober 2012, 13:31
Met een chorus val je IMO al buiten de categorie "simpele setup" waar de TS het over heeft.

FruscianteFan
1 oktober 2012, 13:49
Anders heb ik ook een simpele setup: Gitaar, pedalboard, amp.

yavin
1 oktober 2012, 14:20
Ben me de laatste tijd aan het vermaken met mijn Les Paul direct in mijn AC30. Heb een SH-4JB in de brug zitten en die laat de buizen erg fijn oversturen... simpeler dan dat kan het volgens mij niet...

marter544
1 oktober 2012, 14:31
Tja.. Ik heb gitaar-->tuner-->wah-->booster-->Engl blackmore met delay in loop-->2*12. Is dat nog een simpele setup? Ik vind van wel.

edje kadetje
1 oktober 2012, 14:55
Marshall Class 5 ----> Digitech Bad Monkey ----> Vox Wah ----> Gitaar

Hiermee red ik het wel, maar af en toe heb ik nog een delay of reverb erbij.

Wat geven de pijlen aan?

Loopt bij jou het signaal als volgt:
luchttrilling zorgt voor bewegen van de conus van de speaker, die in een spoel een stroompje opwekt (of was het nou spanning). Dat stroompje gaat via via naar de gitaar waar de beweging in de spoelen een magnetisch veld oproepen dat op zijn beurt de snaren laat trillen?

Harald
1 oktober 2012, 15:08
Anders heb ik ook een simpele setup: Gitaar, pedalboard, amp.

Exact. Ben meer tijd kwijt met het stemmen van mijn gitaren, dan met het opzetten van mijn spullen. (en dat is een bak, met twee versterkers) En draadloos is misschien niet simpel qua setup, maar in het gebruik des te meer. Geen kabels die in de knoop komen, en wat er nog nodig is van pedalboard naar amp loopt via de zijkant. Niet over de stukken waar ik sta, zit of loop.

Wat de meeste tijd kost bij de meeste podia...

1. OK dan, en hoe kunnen we hier toch weer zoveel mogelijk bandleden wel op het podium krijgen, en wie gaat ervoor staan?
2. Hoe richten we de versterkers een beetje zodat we elkaar het spelen niet onmogelijk maken?
3. Fijn, waar is de stroom? (serieus meegemaakt dat dat meer tijd heeft gekost, dan het feitelijke opzetten van mijn spullen!)
3.b OK Er is nu stroom. Hoe lussen we nu alles door zodat de zanginstallatie, monitor, en ALLE spullen netjes op het enige aanwezige stopcontact uitkomen...

The Edge, die heeft idd. best een niet zo simpele setup. Maar die compenseert het door zijn partijen simpel te houden. Stel je een gemiddeld U2 nummer eens voor als hij gewoon met zijn gitaar door een versterker zou spelen, zonder ook maar iets van effecten. Dat deden ze in hun begintijd al niet!

White Penguin
1 oktober 2012, 17:42
Wat geven de pijlen aan?

Loopt bij jou het signaal als volgt:
luchttrilling zorgt voor bewegen van de conus van de speaker, die in een spoel een stroompje opwekt (of was het nou spanning). Dat stroompje gaat via via naar de gitaar waar de beweging in de spoelen een magnetisch veld oproepen dat op zijn beurt de snaren laat trillen?

Ja, dat is het wel ongeveer.;)

Pepe
1 oktober 2012, 17:58
The Edge, die heeft idd. best een niet zo simpele setup. Maar die compenseert het door zijn partijen simpel te houden. !

Andersom, hij compenseert zijn simpele partijen met effecten.

Ik denk dat hij zich heel ongelukkig voelt zonder die muur om hem heen. De delay heeft bij hem dezelfde functie als al die petjes en mutsen van hem.

Ik gebruik express geen woorden als escapisme en verschuilen.

Stillborn
1 oktober 2012, 19:09
Andersom, hij compenseert zijn simpele partijen met effecten.

Ik denk dat hij zich heel ongelukkig voelt zonder die muur om hem heen. De delay heeft bij hem dezelfde functie als al die petjes en mutsen van hem.

Ik gebruik express geen woorden als escapisme en verschuilen.

Maar toch vermeld je ze even in je post.

Pepe
1 oktober 2012, 20:03
Het is sterk wapen, van de nood een deugd maken. Als je geen Picasso bent neem je de Van Gogh route. Minstens net zo knap.

YannickH
1 oktober 2012, 20:12
gitaar->wah->tuner->tubescreamer->noise suppressor->mesa boogie dual rectifier.
best simpel toch?

soundbound
1 oktober 2012, 20:31
gitaar -> TC electronics nova system -> HOOK R40

ook best simpel (behalve dat je een wetenschappelijke opleiding nodig hebt om de nova goed te doorgronden)(dus toch niet zo simpel eigenlijk)

Wabbie
1 oktober 2012, 21:24
Och beiden manieren hebben zo hun charme. Ik vermaak me net zo goed met m'n pedalboard(je) en mijn JTM als met mijn Orange waar ik rechtstreeks inplug.

Eric van Esch
1 oktober 2012, 21:55
Gitaar --> Bogner Alchemist 2x12 combo (ingebouwde reverb (regelmatig) en delay (soms))

jahallozeg
2 oktober 2012, 16:48
Squier affinety telecastertje, plectrum (!!) ,Fender vibrochamp met reverb. Klaar.

Loene
2 oktober 2012, 16:58
Gitaar into Blackstar amp

of

Gitaar into Line 6 Pod HD 300.

Simpel en klinkt goed!

Thatn
2 oktober 2012, 19:49
Squier Jagmaster -> Line 6 constrictor -> Marshall JCM600 => Klaar!
Soms een big muff erbij.

SloeGin
13 oktober 2012, 19:30
Gitaar, wah, GCP, 11 rack.

Simpel en een waaier aan mogelijkheden :D

pietrka
13 oktober 2012, 19:55
gitaar,tubescreamer, versterker,4x12":punk:

Daan_B
13 oktober 2012, 19:59
Jazzmaster --> Compressor, overdrive --> Blues deluxe.
Less is more man.

JaKemp
13 oktober 2012, 20:16
Gibson Les Paul standard => 1964 blackface Fender Tremolux.

Klaar ;)

jerome
13 oktober 2012, 20:18
HSS Strat -> Roland GP8 -> Marshall JMP2203 '79 -> VOX cab 2 x 12" '69

Pirate
13 oktober 2012, 21:34
Tokai les paul --> Laney VC50 (2x12)

Henri H
13 oktober 2012, 22:11
HSS Strat -> Roland GP8 -> Marshall JMP2203 '79 -> VOX cab 2 x 12" '69Ze bestaan nog de GP8tjes?
Soms verlang ik er ook weer naar. Heb je de FC100 er ook nog bij?

vulvasonic
14 oktober 2012, 01:15
Ik ben gewoon niet goed genoeg om zonder effecten te spelen. :D

Montecristo
14 oktober 2012, 18:40
Toen ik vroeger in een band zat was het in inderdaad less is better. Gitaar + amp = minder hassle + minder risico = kortere sound check = meer tijd voor bier en vrouwen :cheerup:

Tegenwoordig ben ik een zolderkamer rocker... so bring on the dirt pedals! Als ik weer in een band gaan spelen is het gewoon weer een kwestie van de juiste sound vinden en afstemmen met de rest van de band en dan proberen dat met zo min mogelijk spullen te creeren.

LRS
18 oktober 2012, 14:14
Fender (strat of tele, afhankelijk van de gemoedstoestand) --> Boss BD2 --> Boss reverb --> tweekanaals Budda Superdrive V20

jerome
19 oktober 2012, 00:16
Ze bestaan nog de GP8tjes?
Soms verlang ik er ook weer naar. Heb je de FC100 er ook nog bij?

Ja, in 1987 nieuw gekocht incl. FC100...
En ik krijg van verschillende gitaristen bijna elk optreden wel te horen wat een lekkere sound ik heb, ze moesten eens weten... ;)
Ze zit namelijk goed verstopt in een flightcase... :hide:
Ik zoek eigenlijk een opvolger, een net zo simpel te bedienen multieffect, met minimaal 8 presets per bank, net zo betrouwbaar, ook met analoge overdrives, maar die bestaat niet...

Henri H
19 oktober 2012, 03:40
Mijn GP8 reageerde destijds niet meer op de FC100, had de kabel zelf al een keertje gerepareerd, maar ging opnieuw kapot.
Daarom heb ik hem maar verpatst en een 2ehands GT-5 gekocht, was het niet helemaal, toen een GT-8. Die was wel beter, maar uiteindelijk toch bij een zooitje pedalen uitgekomen.
Dat is wel wat meer tapdansen geblazen, maar je went eraan.

Ik hoor nog wel 's opnames terug van o.a. de flanger. Die klinkt wel extreem, maar kan me ook herinneren dat ik er een haat/liefde verhouding mee had, omdat het effect meer als een soort neveneffect functioneert, en niet lekker met je daadwerkelijke signaal mengt.
Het feit dat je dat ding gewoon voor je (pre)amp zet, en direct 8 presets tot je beschikking was wel erg relaxed idd.

Those were the days. *zucht*

De PedalPro (Vintage Revolution) zou een goede "vervanger" kunnen zijn, en meer dan dat! Kost wel een paar centen....

edje kadetje
19 oktober 2012, 11:44
Ja, in 1987 nieuw gekocht incl. FC100...
En ik krijg van verschillende gitaristen bijna elk optreden wel te horen wat een lekkere sound ik heb, ze moesten eens weten... ;)
Ze zit namelijk goed verstopt in een flightcase... :hide:
Ik zoek eigenlijk een opvolger, een net zo simpel te bedienen multieffect, met minimaal 8 presets per bank, net zo betrouwbaar, ook met analoge overdrives, maar die bestaat niet...

Heeft de GT5 niet die analoge overdrives ingebouwd? Denk ik eerlijk gezegd wel. Zelf heb ik de GT8 en ben prima tevreden, meer over de (in de gt8 wel digitale) overdrives dan de pre-amps.

guitarguru
19 oktober 2012, 13:20
De muziek die ik speel bepaalt de mate waarin ik met effecten moet spelen. Voor mijn Beatles Tribute zou ik zonder kunnen (dat deed de Fab Four immers zelf ook...), maar voor onze sidekick, waarin we nummers spelen van Pink Floyd t/m Brood, ontkom ik niet aan gebruik van chorus, delay, phaser en de nodige scheurpedalen (3).

Ik zou wel met minder scheurpedalen willen spelen, maar ben (nog) niet bedreven met het werken met de volumeknop op de gitaar. Dus gebruik die pedalen eigenlijk om meerdere nivo's van vervorming direkt beschikbaar te hebben. Lukt ook niet echt om met 1 gainpedaal alles tussen een 'licht randje' tot over the top rocksound te behappen. Ook gebruik ik nog een boostpedaal na de scheurpedalen voor solo/volumeboosts.

HaroldA
19 oktober 2012, 14:35
Eigenlijk is mijn setup ook heel erg simpel: gitaar > dist+ > versterker. Dit gebruik ik ook 90-95% van de tijd.

Dat ik er nog een phaser, delay, booster, wah, POG, reverb naast heb staan maakt het niet complexer, wel veelzijdiger.

Henri H
19 oktober 2012, 14:39
Reverb? Sinds wanneer? :???:

HaroldA
19 oktober 2012, 14:42
Reverb? Sinds wanneer? :???:

Ik probeer nog een goede te vinden. Heb nu de Malekko Chicklet, maar da's niet echt geschikt ...

Henri H
19 oktober 2012, 17:28
Maar, maar...... Reverb is toch voor mietjes. :hide:

HaroldA
19 oktober 2012, 17:31
Maar, maar...... Reverb is toch voor mietjes. :hide:

Nogal. En zeker die roze van mij! :stop:

Vooralsnog is het geen succes iig en blijf ik erbij dat reverb geen nut heeft.

guitarkid
19 oktober 2012, 17:41
Maar, maar...... Reverb is toch voor mietjes. :hide:

Yep....! ;) Maar, een vette delay is niet gay!!!! :)

Henri H
19 oktober 2012, 17:54
Delay ay ay ay ay ..... :)

jerome
19 oktober 2012, 19:11
Mijn GP8 reageerde destijds niet meer op de FC100, had de kabel zelf al een keertje gerepareerd, maar ging opnieuw kapot.
Daarom heb ik hem maar verpatst en een 2ehands GT-5 gekocht, was het niet helemaal, toen een GT-8. Die was wel beter, maar uiteindelijk toch bij een zooitje pedalen uitgekomen.
Dat is wel wat meer tapdansen geblazen, maar je went eraan.

Ik hoor nog wel 's opnames terug van o.a. de flanger. Die klinkt wel extreem, maar kan me ook herinneren dat ik er een haat/liefde verhouding mee had, omdat het effect meer als een soort neveneffect functioneert, en niet lekker met je daadwerkelijke signaal mengt.
Het feit dat je dat ding gewoon voor je (pre)amp zet, en direct 8 presets tot je beschikking was wel erg relaxed idd.

Those were the days. *zucht*

De PedalPro (Vintage Revolution) zou een goede "vervanger" kunnen zijn, en meer dan dat! Kost wel een paar centen....

Die Pedalpro zou zeker een goeie vervanger kunnen zijn wat de sounds betreft.
Maar wat bediening betreft zou het voor mij een ramp zijn.
Die Pedelhomolino gaat voor mij niet werken
Ik moet gewoon een footcontroller onder m'n lompe poten hebben met minimaal 2 x 4 presetschakelaars en een schakelaar voor de banken, bijvoorbeeld zoiets als een Behringer FCB1010
En ik heb ook geen zin om NASA te bellen of ze willen helpen met programeren... ;)

budje
19 oktober 2012, 19:58
Tele/Semi holle => stempedaal => Fender Pro junior

T wordt steeds simpeler! (Heerlijk!)