PDA

View Full Version : Chord vibrato



speedof1
23 september 2012, 13:33
Een vibrato van 2 noten (mits de snare aansluiten) wil me nog wel lukken. Maar hoe vibreer ik een heel akkoord?

Zie als voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=1mQlbQFibwQ&feature=related

Met name het beginriedeltje. Ik kan niet goed zien of hij omhoog of omlaag beweegt. Als ik het op de 'normale' manier probeer - dmv het roteren van de pols - krijg ik instant mutes en sustaint het akkoord niet mooi door.

Help :D

Ernest01
23 september 2012, 13:47
Wat hij doet lijkt op bending van het akkoord.

terrasbeest
23 september 2012, 16:02
Wat hij doet lijkt op bending van het akkoord.

Lichte bends. Volgens mij drukt hij met z'n rechterhand ook lichtjes op de brug van de strat. Jeff Beck doet dit ook wel eens.

speedof1
23 september 2012, 17:02
Lichte bends. Volgens mij drukt hij met z'n rechterhand ook lichtjes op de brug van de strat. Jeff Beck doet dit ook wel eens.

Maar op die gitaar zit geen tremolo arm, dus het lijkt me dat die brug gewoon goed vastgeschroefd zit. Tenminste, dat heb ik wel gedaan omdat ik eens hoorde dat dat de intonatie ten goede zou komen.

Over die bends...Dat A-majeur akkoord dat hij op de Hendrix manier pakt lukt nu wel. Met die E (in C shape) heb ik beduidend meer moeite. Moet ik ook gewoon omhoog benden bij die?

Brewskie
23 september 2012, 17:29
Deze bends komen uit de vingers in combi met het schudden aan de hals. Normaal komt een bend uit de pols.

Luke-wannabe
23 september 2012, 18:15
Aan de hals van je gitaar duwen/trekken. Ik krijg ook wel eens te horen dat dat het 'Rockacademie vibrato' is, hahah.
Ik weet niet of John dat doet, maar het kan een manier zijn :)

Brewskie
23 september 2012, 22:18
Aan de hals van je gitaar duwen/trekken. Ik krijg ook wel eens te horen dat dat het 'Rockacademie vibrato' is, hahah.
Ik weet niet of John dat doet, maar het kan een manier zijn :)

Bedoel je nou hetzelfde als ik, of bedoel je echt het buigen van de hals, zodat er hogere en lagere spanning ontstaat. Soort dive-bomb, zeg maar, maar dan zonder floyd rose. Want dat laatste doet John in ieder geval niet.

speedof1
23 september 2012, 22:26
Bedoel je nou hetzelfde als ik, of bedoel je echt het buigen van de hals, zodat er hogere en lagere spanning ontstaat. Soort dive-bomb, zeg maar, maar dan zonder floyd rose. Want dat laatste doet John in ieder geval niet.

Lijkt me ook niet. Maar als ik het goed begrijp, bedoel jij het daadwerkelijk schudden van de hals, zodat je de vibrato als het ware opwekt zonder je vingers teveel te bewegen? Mij lukt dat namelijk alleen als ik mijn duim dan niet achter de hals anchor, maar hem als het ware laat 'zweven'. Dat doet John volgens mij niet (hoewel ik de gitaar redelijk zie schudden).

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is misschien wat vaag neergezet :D

Luke-wannabe
23 september 2012, 23:28
Bedoel je nou hetzelfde als ik, of bedoel je echt het buigen van de hals, zodat er hogere en lagere spanning ontstaat. Soort dive-bomb, zeg maar, maar dan zonder floyd rose. Want dat laatste doet John in ieder geval niet.
Nou, ik weet niet hoe jij een divebomb wil doen door aan je hals te trekken, maar dan mol je je gitaar behoorlijk lijkt me :D. Ik denk dat we het zelfde bedoelen.
Een divebomb vind ik ook niet echt meer een vibrato, maar dat terzijde.

Harald
25 september 2012, 09:30
Heb je genoeg kracht in de vingers? Dikte van de snaren? Speelt allemaal mee. Beweging licht ook vanuit de elleboog, zodat de hals schudt, probeer dan maar eens geen vibrato te hebben. Wel veel moeilijker beheersbaar.

speedof1
25 september 2012, 18:39
Heb je genoeg kracht in de vingers? Dikte van de snaren? Speelt allemaal mee. Beweging licht ook vanuit de elleboog, zodat de hals schudt, probeer dan maar eens geen vibrato te hebben. Wel veel moeilijker beheersbaar.

- Ik weet niet of m'n vingers genoeg kracht hebben. Ik impliceerde dat het vooral een pols-draai beweging was, maar uit jouw opmerking maak ik uit dat het meer komt vanuit de vingers?
- Ik heb .10 ernie balls op m'n electrische liggen. Ben nog nooit lichter of zwaarder gegaan eigenlijk.
- Hoe bedoel je precies vanuit de elleboog? Het is moeilijk te visualiseren zonder voorbeeld.

Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

apekop
26 september 2012, 11:49
Wat ik zo zie en hoor op het filmpje is het geen speciale techniek. Gewoon een normale vibrato, maar nu niet op 1 maar op meerdere snaren. Het werkt het beste met tweeklanken, zoals in dat filmpje ook vaak het geval is, maar kan ook met drieklanken. Volgens mij trekt/buigt hij de hals ook niet.