PDA

View Full Version : TINYCASTER - dochters met grote ogen versus prioriteiten ;-)



Cocobolo
23 september 2012, 12:08
Ik zou druk moeten zijn met de 2 gitaren die ik aan het bouwen ben (onder andere de masonite challenge deelname), het maken en plaatsen van een complete trap, het voorbereiden van de stand voor de DGBM en nog een paar klussen, en dan staat ineens afgelopen vrijdag je dochtertje voor je en zegt met grote ogen "pappie, wanneer maak je voor mij een keer een gitaar?". Tja, dan smelt je en zijn de prioriteiten ineens helemaal overhoop gegooid :seriousf:

Dus direct maar begonnen, de body is gemaakt op basis van mijn tinycaster mallen (er zijn al meer tiny's hier gemaakt :)) maar dan wel de plaats van de brug aangepast zodat er een standaard Fender hals op kan (scheelt werk, ik had er nog eentje liggen). Dus wel de kleine body maar een volwaardige hals. De brug schuift dan dus erg ver naar achteren maar past nog net.

Ik heb alleen net foto's gemaakt van het maken van de slagplaat (malletje, bovenfrees met 45graden frees met kogellagertje) en verder ben ik vergeten foto's te maken. Niet dat het maken van een body zo interessant is.

Het resultaat in een paar uur:

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0565-1_zps10e17fd1.jpg

Nu nog alles flink schuren en dan moet ik even kijken hoe ik hem ga spuiten. Ik ben bang dat ik daar even niets voor heb liggen. Waarschijnlijk zal hij gewoon dekkend wit worden.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0564_zps5f48d801.jpg

Ike57
23 september 2012, 12:25
Mooi man :ok: En dat in een paar uurtjes tijd ....

Dus, als ze groter wordt hoef je alleen maar een nieuwe body aan de hals te zetten :D

Rinze
23 september 2012, 12:26
Prachtig, je dochter mag blij zijn met haar vader! Is transparant lakken geen optie? Ik vind die body wel een mooie nerf hebben.

Cocobolo
23 september 2012, 12:36
Dank :)

...Is transparant lakken geen optie? Ik vind die body wel een mooie nerf hebben.
Dat zou wel kunnen, maar ik heb weinig lak ervaring en ik moet binnenkort er eentje helemaal wit spuiten dus ik wilde eigenlijk bij deze daar ervaring mee opdoen. Wit met zo'n rode slagplaat leek me wel mooi. En ik ben al blij dat ze haar " met hartjes ingelegd" idee heeft laten varen :seriousf: (ze is 8 jaar trouwens).

En inderdaad Ike, later kan er een grotere body op. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het zelfs voor volwassenen best een prettig formaat is om op te spelen

(Het hout is olijfessen).

barno
23 september 2012, 12:45
nice! zat net te denken, is ook wel tof als soort reisgitaartje voor volwassenen. die fender scale is niet echt ideaal voor kleine vingertjes. Verborgen agenda? :)

bad65
23 september 2012, 12:55
Nice! Ik wou dat mijn vader zo handig was..;

Cocobolo
23 september 2012, 13:19
nice! zat net te denken, is ook wel tof als soort reisgitaartje voor volwassenen. die fender scale is niet echt ideaal voor kleine vingertjes. Verborgen agenda? :)

Zo'n kleine body past ook vaak nog wel uit een stuk resthout dat net niet goed genoeg is voor een grote body. En de hals is zo'n ding dat ik ergens een keer voor misschien 50 euro of zo heb gekocht(gelakt en al). De kosten zitten dus vooral in de hardware maar daar had ik ook nog genoeg van liggen. Dus wat let je Karel ;-) ?

Verborgen agenda? oh, aha, je bedoelt denk ik dat hij stiekem voor mijzelf is en niet voor mijn dochter haha. Nu snap je waarom ik er geen roze hartjes op wilde hebben :sssh:

muziekschuur
23 september 2012, 14:03
Roze toch? Toch?

http://fendercolorchart.webatu.com/images/TRP/TRP1.jpg

barno
23 september 2012, 15:05
Zo'n kleine body past ook vaak nog wel uit een stuk resthout dat net niet goed genoeg is voor een grote body. En de hals is zo'n ding dat ik ergens een keer voor misschien 50 euro of zo heb gekocht(gelakt en al). De kosten zitten dus vooral in de hardware maar daar had ik ook nog genoeg van liggen. Dus wat let je Karel ;-) ?

Verborgen agenda? oh, aha, je bedoelt denk ik dat hij stiekem voor mijzelf is en niet voor mijn dochter haha. Nu snap je waarom ik er geen roze hartjes op wilde hebben :sssh:

heb tijd geleden mijn Joker aan mijn dochter geschonken. Vond er mijn draai niet op en zij vond de gitaar mooi. Nu heb ik 'm gewoon teruggevorderd : ik had 'm een keer van haar geleend en live bleek het ineens wel een klik. En zij speelde er niet op. Ik heb nu maar beslist dat al mijn gitaren van mij èn van haar zijn :)

Ike57
23 september 2012, 15:14
Nu heb ik 'm gewoon teruggevorderd .....
Ik heb nu maar beslist .....

Wel leuk dat je nog steeds het gevoel hebt dat je het voor het zeggen hebt.
Die illusie heb ik al lang niet meer. Maar mijn kinderen zijn waarschijnlijk ook al wat ouder (jongste is 21).
Jij komt er ook nog wel achter :seriousf:

Cocobolo
23 september 2012, 20:50
Zojuist de lak en wat andere dingen besteld bij Guitar Supplies. Ik kreeg direct een mail van Dieter, hij stuurt het morgen op. Super bedrijf :ok:
De lak voor de Masonite deelname moet besteld worden, dat duurt een weekje langer.

Cocobolo
29 september 2012, 19:33
Ik begin me te beseffen dat de dgbm erg dichtbij is...ik moet haast maken met het afmaken van de tinycaster (ook al is die voor mijn dochter en niet voor de beurs) en de masonite-deelname. Ik was vergeten mee te rekenen dat er wachttijd zit tussen de blanke lagen door en voordat alles helemaal uitgehard is. Dus ik ben gisteren en vandaag bezig geweest met de 'tiny': ik had eerder deze week al de filler op de body aangebracht. Ik heb gisteren een laag grondlak aangebracht maar dat beviel me niet zo. De spuitbus (nitro) pruttelde en sproeide af en toe echt druppeltjes in plaats van nevel en daarna kreeg ik erg veel last van druipers. Ik vraag me af of de grondlak dikker is en de spuitbus dus een grotere 'nozzle' heeft. Maar goed, ik heb intussen de kleurlak aangebracht, ik zit nu op 4 dunne lagen.
Morgen ga ik 2 lagen blanke lak aanbrengen, meer mag niet op 1 dag volgens mij. Morgen wil ik ook eindelijk weer de "jetpack" (masonite) oppakken.

Een fotootje van de witte lak. Niet zo boeiend maar ach, jullie kijken toch liever plaatjes dan die lange verhalen te lezen nietwaar? :D

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0590.jpg

Cocobolo
13 oktober 2012, 15:34
Ok, er is weer wat voortgang, hoewel het langzaam gaat vanwege ziekte.
Ik heb deze mini wel ongeveer klaar, ik moet nu alleen nog even de topkam maken en dan kunnen de snaren er op.
Nou kom ik tot mijn schande er achter dat ik blijkbaar de topkammetjes tot nu toe telkens kant en klaar gekocht heb : ik heb ook onbewerkt been enzo liggen, maar nog niet gebruikt. Ik moet nu dus de gleufjes voor de snaren maken maar heb niet van die speciale vijlen. Doen jullie dit ook wel eens op een andere manier, misschien gewoon met een dun (fret)zaagje? Of kan ik maar beter even met mijn andere gitaar (de masonite challenge - deelnemer) en snel zo'n set bestellen?

barno
13 oktober 2012, 17:06
Ok, er is weer wat voortgang, hoewel het langzaam gaat vanwege ziekte.
Ik heb deze mini wel ongeveer klaar, ik moet nu alleen nog even de topkam maken en dan kunnen de snaren er op.
Nou kom ik tot mijn schande er achter dat ik blijkbaar de topkammetjes tot nu toe telkens kant en klaar gekocht heb : ik heb ook onbewerkt been enzo liggen, maar nog niet gebruikt. Ik moet nu dus de gleufjes voor de snaren maken maar heb niet van die speciale vijlen. Doen jullie dit ook wel eens op een andere manier, misschien gewoon met een dun (fret)zaagje? Of kan ik maar beter even met mijn andere gitaar (de masonite challenge - deelnemer) en snel zo'n set bestellen?

vooreerst beterschap

koop een setje voelermaten in autohandel, kost niks. Met een dremel slijpschijfje zaag je tandjes.
Zorg er wel voor dat je de bredere slots aan de onderkant rond afwerkt door niet slechts één zaagje per slot te gebruiken.


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/tele%20deluxe%2072/PA130193Small.jpg

Cocobolo
13 oktober 2012, 17:10
Wow, gaaf! Die mag je wel in het custom tool tips zetten :ok: (maar misschien stond hij daar al :soinnocent: )

barno
13 oktober 2012, 17:12
weet niet, dacht dat dit tamelijk algemeen bekend was

Rizz
13 oktober 2012, 17:17
Dit is idd bijzonder handig! Voelermaatjes in de 2,50 bak bij de Gamma.. En een andere tip opgepikt van Aaronstonebeat: Tandjes zijn makkelijk, maar het hoeft niet, iedere mm een sleufje maken kan ook prima en werkt als een trein.. Allemaal samenklemmen in de bankschroef en slijpen maar. Heb er nu reeds een paar topkammen mee gemaakt en werkt super!

Cocobolo
13 oktober 2012, 22:29
Ok, ik ben 99% klaar. Ik heb de elektronica gemonteerd, gesoldeerd (ik twijfel over 1 aansluiting dus ik weet nog niet of ik het goed heb gedaan), en alles gemonteerd. Nu alleen die topkam nog afmaken en dan kunnen de snaren er op!

Herinner me nog even waarom ik deze niet voor mezelf heb gemaakt maar voor mijn dochtertje ? :seriousf:

Een volwaardige tele-scale maar met mini-body. Is wel een beetje maf omdat die brug dus zo ver achterop de body zit maar ik ben er al aan gewend. Eigenlijk gek dat er niet meer van dit soort maten te koop zijn.

ik moet nog even overdag foto's maken, maar voor nu moet het maar;

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0643.jpg

Zal ik hem maar meenemen naar de beurs?

Rizz
13 oktober 2012, 22:33
Herinner me nog even waarom ik deze niet voor mezelf heb gemaakt maar voor mijn dochtertje ? :seriousf:



U vraagt, wij draaien! :D


dan staat ineens afgelopen vrijdag je dochtertje voor je en zegt met grote ogen "pappie, wanneer maak je voor mij een keer een gitaar?". Tja, dan smelt je en zijn de prioriteiten ineens helemaal overhoop gegooid :seriousf:

Daan Muller
13 oktober 2012, 22:43
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0643.jpg

Zal ik hem maar meenemen naar de beurs?

Cool! Echt leuk met zo'n kleine body, makkelijk voor op de bank ook denk. Ja, meenemen. :)

Cocobolo
13 oktober 2012, 22:44
haha, je hebt goed opgelet :) (dit was een reactie op Rizz ;-))

Cocobolo
14 oktober 2012, 09:17
Cool! Echt leuk met zo'n kleine body, makkelijk voor op de bank ook denk. Ja, meenemen. :)

makkelijk voor op de bank idd (op de foto is een vrij kleine 2-zits) :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0646.jpg

...en nog een foto naast een normale size tele-body zodat je duidelijker de maat kunt zien:

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0644.jpg

(...een beetje een gitaar met een waterhoofd maar nou ja, ik ben er al aan gewend)

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0645.jpg

barno
14 oktober 2012, 10:03
ik vind het echt heel mooi. krijg ook zin om eentje te maken.

ik zou decalgewijs een slagzin zetten in de bruguitsparing van de slagplaat: bv size doesn't matter of "deze is van naam dochter, niet van papa"

Cocobolo
14 oktober 2012, 16:58
ik vind het echt heel mooi. krijg ook zin om eentje te maken...


Dan moet je hem zeker op de beurs even in je handen nemen Karel, dan weet ik zeker dat je hem gaat maken ;-))

barno
14 oktober 2012, 17:25
Dan moet je hem zeker op de beurs even in je handen nemen Karel, dan weet ik zeker dat je hem gaat maken ;-))

will do. is er op de beurs een plaats voorzien waar we kunnen inpluggen ook?

Ike57
14 oktober 2012, 20:46
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC_0645.jpg

Klasse :ok:

En, wat vindt dochterlief ervan?

Cocobolo
14 oktober 2012, 22:21
ze is er enorm blij mee. Wat vooral zo leuk is, is dat ze tegen anderen telkens trots zegt "die heeft papa gemaakt!" : in een (hopelijk nog) verre toekomst heeft ze dan misschien nog steeds dit kleins maar blijvends van mij. Want laten we eerlijk zijn, we hopen allemaal om dingen te bouwen die ons overleven en mensen blij maakt.

Ike57
14 oktober 2012, 22:48
ze is er enorm blij mee. Wat vooral zo leuk is, is dat ze tegen anderen telkens trots zegt "die heeft papa gemaakt!" : in een (hopelijk nog) verre toekomst heeft ze dan misschien nog steeds dit kleins maar blijvends van mij. Want laten we eerlijk zijn, we hopen allemaal om dingen te bouwen die ons overleven en mensen blij maakt.

Daar ben ik het roerend mee eens :ok:

Rickenbender
14 oktober 2012, 23:23
Dat is een geinig gitaartje geworden, misschien niet alleen voor op de bank maar ook leuk als reisgitaar. :ok:

Cocobolo
20 oktober 2012, 21:02
in tegenstelling tot het tegenzittende masonite project, was dit een eitje : hij is klaar voor de beurs
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Masonite%20guitar%20building%20contest/DSC_0658.jpg

(zelfs tv kijkend laat ze haar gitaar niet meer los ;)).

Na de beurs nog wel even kijken of de hals nog iets gesteld moet worden en dan ook gelijk de topkam + actie nog iets verlagen denk ik.

Ike57
20 oktober 2012, 21:11
One happy daughter (met een bezit voor het leven) :ok:


Schitterend :crazyhappy: