PDA

View Full Version : Elcos vervangen.



Murdock
23 september 2012, 10:20
Hoi,

Heb een Marshall Plexi 100w lead reissue uit 1993, is het mogelijk om de Elcos zelf te vervangen ??

Gearjunkie
23 september 2012, 10:26
Hoi,

Heb een Marshall Plexi 100w lead reissue uit 1993, is het mogelijk om de Elcos zelf te vervangen ??

Ik zou het laten doen, afgaande op dat je het überhaupt vraagt.

tommus42
23 september 2012, 10:46
Als je met een soldeerbout overweg kunt, is het een klus waar je je wel aan kunt wagen. Als je twee linkerhanden hebt zou ik het laten doen:ok:.

Murdock
23 september 2012, 10:49
Kan pickups ook vervangen, ik dacht misschien zou ik dit ook zelf kunnen!!

tommus42
23 september 2012, 11:02
Proberen. Heb je de nieuwe elco's al?

heavy-metal-thunder
23 september 2012, 12:10
don't try it at home. Als je je de vraag stelt of het zelf te doen is, denk ik niet dat je de gevaren van het inwendige van een buizenamp kent. Elco's die geladen zijn, kunnen ook een ferme patat geven, dacht ik. Ik kan pick ups vervangen, maar voor de rest blijf ik van een versterker af, ik heb geen zin om 4-500V door mijn botten te jagen.

Buzzel
23 september 2012, 12:53
Versterker uit 93? Daar hoeven de elco's toch niet van vervangen te worden...

Daarnaast kan je die elco's heel goed ontladen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?68785-Veiligheid-bij-buizenversterkers!) voordat je gaat beunen aan een versterker.


Waarom wil je de elco's vervangen dan? staan ze bol, lekken ze?

bass blom
23 september 2012, 13:18
1993 is bijna 20 jaar. na 10 a 15 jaar vervangen zegt men. niet dat dat vaak gedaan wordt :D

reckless_life
23 september 2012, 13:19
Als je overweg kan met een soldeerbout dan zou ik het zelf doen.
Ik ben ook geen electronicus, maar zo'n dingen doe ik wel zelf, want uiteindelijk stelt het niks voor.

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat de oude elco's geen lading meer hebben. Dit doe je met een digitale multimeter (DMM) en eventueel een weerstandje.

- versterker ontkoppelen en uit de behuizing halen.
- (voorzichtig) de DMM aansluiten op de + van de elco (aarding is het chassis)
- versterker terug aansluiten op stroom (met speaker load)
- op de DMM zie je de DC voltage (4-500V)
- Met een weerstandje kan je de elco's leeg laten lopen wanneer de versterker uitstaat, maar als je geen weerstandje hebt dan laat je de versterker een minuut opwarmen voordat je deze uitschakelt.
- Als deze uitgeschakeld is dan zie je op de DMM de voltage zakken, tot ongeveer 1 à 5V ofzo. (kan geen kwaad)
- Met je DMM verifieer je of de andere elco's hetzelfde resultaat hebben.
- stroomkabel eruit en done, volledig veilig om mee te werken :)

Chris Winsemius
23 september 2012, 13:28
versterker wordt wat dikker/vetter/strakker na een recap met goeie elko's, vergeet de 2 kleine van de bias ook niet (zitten op de grote printplaat) en de cathodebypasscap van het rechterkanaal (ook op de print).

muziekschuur
23 september 2012, 14:01
Bromt de versterker? Heb je al nieuwe buizen?

guitarnijboer
23 september 2012, 16:30
1993 is bijna 20 jaar. na 10 a 15 jaar vervangen zegt men. niet dat dat vaak gedaan wordt :D

Oh jee!! goed dat je het zegt... Dan moet ik ook nog een aantal prima werkende versterkers uit elkaar slopen om de elco's te vervangen! Ze zitten er immers al meer dan 20 jaar in. Het geluid is goed, geen brom of ruis, maar ja: als het internet het zegt... :seriousf:

Murdock
23 september 2012, 16:53
Bromt de versterker? Heb je al nieuwe buizen?

Heb verder nog geen brom of andere geluiden, maar inderdaad het schijnt dat je ze na 15 jr. moet vervangen.

cluseau
23 september 2012, 17:13
.....maar ja: als het internet het zegt... :seriousf:

Breek me de bek niet open. :sssh:

Murdock
23 september 2012, 17:41
Als je overweg kan met een soldeerbout dan zou ik het zelf doen.
Ik ben ook geen electronicus, maar zo'n dingen doe ik wel zelf, want uiteindelijk stelt het niks voor.

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat de oude elco's geen lading meer hebben. Dit doe je met een digitale multimeter (DMM) en eventueel een weerstandje.

- versterker ontkoppelen en uit de behuizing halen.
- (voorzichtig) de DMM aansluiten op de + van de elco (aarding is het chassis)
- versterker terug aansluiten op stroom (met speaker load)
- op de DMM zie je de DC voltage (4-500V)
- Met een weerstandje kan je de elco's leeg laten lopen wanneer de versterker uitstaat, maar als je geen weerstandje hebt dan laat je de versterker een minuut opwarmen voordat je deze uitschakelt.
- Als deze uitgeschakeld is dan zie je op de DMM de voltage zakken, tot ongeveer 1 à 5V ofzo. (kan geen kwaad)
- Met je DMM verifieer je of de andere elco's hetzelfde resultaat hebben.
- stroomkabel eruit en done, volledig veilig om mee te werken :)

Komt toch meer bij kijken , dan ik dacht.!!!!!

Wat mag het kosten , als ik het laat doen ???

Agent_Smith
23 september 2012, 17:45
Oh jee!! goed dat je het zegt... Dan moet ik ook nog een aantal prima werkende versterkers uit elkaar slopen om de elco's te vervangen! Ze zitten er immers al meer dan 20 jaar in. Het geluid is goed, geen brom of ruis, maar ja: als het internet het zegt... :seriousf:

Haha, ja idd. Zo gaat het met de internet-wijsheden. Elkaar gezellig napraten niet gehinderd door enig kennis zelf :D

bass blom
23 september 2012, 17:45
Oh jee!! goed dat je het zegt... Dan moet ik ook nog een aantal prima werkende versterkers uit elkaar slopen om de elco's te vervangen! Ze zitten er immers al meer dan 20 jaar in. Het geluid is goed, geen brom of ruis, maar ja: als het internet het zegt... :seriousf:

ik zei nog: niet dat dat vaak gedaan wordt :D

bij 40 jaar kan het toch echt wel problemen geven.
en dat gebeurt ook vaak zat eerder.
meestal heeft men het niet door omdat het langzaam gaat en er nog geen rook uit komt :D

maar condensatoren zijn eigenlijk gewoon oplaadbare batterijen en die hebben een zeer uiteenlopende levensduur.

Dirk_Hendrik
23 september 2012, 19:27
Met het verschil dat elco's juist van niet gebruiken slijten en die batterijen dat omgekeerd doen. Elco's houden hun electrolyt in stand onder invloed van de spanning die er op staat. Lang niet gebruiken geeft dus meer kans op defecten. Niet de leeftijd maar het gebruik bepaalt de conditie.

Uiteraard los van andere factoren als omgevingstemperatuur.

Orpheo
24 september 2012, 17:02
Met het verschil dat elco's juist van niet gebruiken slijten en die batterijen dat omgekeerd doen. Elco's houden hun electrolyt in stand onder invloed van de spanning die er op staat. Lang niet gebruiken geeft dus meer kans op defecten. Niet de leeftijd maar het gebruik bepaalt de conditie.

Uiteraard los van andere factoren als omgevingstemperatuur.

En hierom probeer ik minimaal 1 speeluur per maand te maken op al mijn amps. Ook de amps waar ik liever niet meer op speel.

Chris Winsemius
24 september 2012, 18:06
wanneer moet je snaren vervangen
wanneer moet je je autobanden vervangen

vergelijkbare discussies en iedereen weet het toch beter gelukkig :(

reckless_life
24 september 2012, 19:55
Oh jee!! goed dat je het zegt... Dan moet ik ook nog een aantal prima werkende versterkers uit elkaar slopen om de elco's te vervangen! Ze zitten er immers al meer dan 20 jaar in. Het geluid is goed, geen brom of ruis, maar ja: als het internet het zegt... :seriousf:

Het kan best dat je versterkers nog werken, enzo...maar omdat iets niet helemaal defect is wil dat niet zeggen dat het nog optimaal werkt. Dat is het verschil. Versleten onderdelen stressen onnodig andere componenten.
Je kan elco's vervangen en denken, was dit wel nodig? Maar als een elco echt naar de haaien gaat dan kan het zijn dat je nog veel meer onkosten hebt.
Versleten elco's gaan uiteindelijk kapot, maar het is aan jou de keuze of je erop wil wachten.