PDA

View Full Version : Stroom op gitaar met 110 volt Fender Vibro Champ



DrHanz
23 september 2012, 10:14
Hoi, heb in de woonkamer een Fender Vibro Champ uit 1968. Bakje komt uit USA en werkt van zichzelf op 110 Volt. Er zit een losse stekker adapter bij om hem op ons 240 volt stopcontact te kunnen gebruiken.

Ik voel echter duidelijk stroom als ik de metalen delen van mijn gitaar aanraak. Het geeft ook kraak als je met je vingers over de snaren en zelfs de plastic slagplaat gaat. Ik neem aan dat dit een aarde-probleem is.

De amp heeft namelijk zelf een geaarde Amerikaanse driepootstekker, maar die gaat in de losse adapter en daar komt dan een ongeaarde tweepoot stekker uit die in mijn stopcontact gaat.

Is er een manier om de versterker te aarden, door een draad van het chassis naar de verwarming te trekken ofzo, of zijn er ook losse 110-240 adapters die de aarde 'doorgeven'? Is er een andere truc om dit op te lossen? Is het gevaarlijk?

Alvast bedankt!

nico verduin
23 september 2012, 10:26
Ik hoop niet dat je hem op 110V rechtstreeks in de 230V steekt via een stekker adapter, want dan is het gauw afgelopen. Er bestaan 110-230V verhuis trafo's met aarde. ff googelen.

DrHanz
23 september 2012, 10:29
:) nee niet rechtstreeks van 110 naar 240, ik gebruik el cheapo trafo, maar die heeft dus geen aarde (accepteert wel geaarde stekkers in, maar de plug die in mijn stopcontact gaat is ongeaard).

Ik weet dat er ook geaarde trafo's zijn, maar mijn vraag is eigenlijk: is dan de trafo geaard, of zorgt die dan ook dat het apparaat wat er in is gestoken (mijn amp) geaard is? Zorgt dat ervoor dat mijn gitaar niet meer onder stroom staat?

Mr.Fingers
23 september 2012, 10:42
Ik weet dat die oude Fender-amps geen aarding hebben via het stopcontact (randaarde), maar dat die geaard zijn via de jackplug, en dus je gitaar. Op zich werkt dat systeem goed zolang je geen problemen hebt in je amp, heb je dat wel, en zit er ergens een kortsluiting, dan kun je alles van 110V wisselspanning (zeer irritant) tot 500V gelijkspanning (dodelijk) door je tater krijgen. Amp dus niet meer gebruiken tot er:

a) een randaarde is geinstalleerd
EN
b) ze volledig geserviced is

(servicing is sowieso geen overbodige luxe met een oude amp. Condensators hebben nu eenmaal de eigenschap om te gaan lekken na verloop van tijd, en dienen dus vervangen te worden)

Tenzij je graag mee wilt gaan met Keith Richards (heeft geluk gehad), Keith Relf, Leslie Harvey of John Rostill (hebben iets minder geluk gehad)

DrHanz
23 september 2012, 10:51
tnx. En met randaarde geinstalleerd bedoel je dat er een geaarde trafo tussen zit die over een geaard stopcontact loopt? Want de amp zelf heeft van zichzelf dus wel een geaarde (Amerikaanse) driewegstekker.

nico verduin
23 september 2012, 12:45
:) nee niet rechtstreeks van 110 naar 240, ik gebruik el cheapo trafo, maar die heeft dus geen aarde (accepteert wel geaarde stekkers in, maar de plug die in mijn stopcontact gaat is ongeaard).

Ik weet dat er ook geaarde trafo's zijn, maar mijn vraag is eigenlijk: is dan de trafo geaard, of zorgt die dan ook dat het apparaat wat er in is gestoken (mijn amp) geaard is? Zorgt dat ervoor dat mijn gitaar niet meer onder stroom staat?Er kunnen meerdere zaken spelen:
- Het feit dat er een randaarde stekker op zit wil niet zeggen dat deze ook op het chassis is aangesloten
- De verhuistrafo moet er een zijn die werkelijk de aarde aansluiting doorgeeft
- Er kan nog een zgn. "Death-cap" in zitten die filtert rommel van het net via een cap naar aarde. Die moet er ALTIJD uit geknipt worden. Is dit niet gebeurt dan is hij levensgevaarlijk
- Thuis moet de randaarde eveneens op het stopcontact zitten anders heeft het nog geen zin. Aarde moet op de waterleiding. Niet op de verwarming. Dat wil nog wel eens mis gaan.

Brewskie
23 september 2012, 12:58
Keith Relf, Leslie Harvey of John Rostill (hebben iets minder geluk gehad)

Mr. Fingers knows his facts :ok:

Leslie "Les" Harvey: Age 27 Stone The Crows
Leslie Harvey died after being electrocuted onstage at Swansea's Top Rank Ballroom. Although the group completed a fourth album with Jimmy McCulloch from Thunderclap Newman, they lacked the heart to continue and broke up the following year.

Keith Relf: Age 32 The Yardbirds
Keith Relf did not die in the bathtub. He had fitted out the basement of his house as a recording studio and this is where he was found on the floor by his son. His guitar was not properly earthed, and although the shock was fairly mild Keith had been ill and was not fit enough to withstand it. Keith died as a result electrocution when playing his guitar unearthed and standing over a hidden gas line by the fireplace - he DID NOT die in the bath.

John Rostill: Age 31 The Shadows
On November 26th 1973, Bruce called at his house to work on some songs. When He and John's wife Margaret gained access to the studio, they found that John had been electrocuted.

Freeqi
23 september 2012, 13:01
buizenamps zonder aarde is gewoon NO GO. Punt. ergens laten servicen, aarde laten voorzien, deadcap weghalen en leakage laten checken is een minimum ... zowel voor amp als voor jezelf ? Ga daar maar eens mee op een podium staan en dan zingen en met je lippen tegen mic komen ? Lol

DrHanz
23 september 2012, 13:09
Ehm, kan je makkelijk zien of de death cap eruit is, bij een vibro champ uit 68?

Mr.Fingers
23 september 2012, 13:09
http://img391.imageshack.us/img391/6103/keithstroom2cs3.jpghttp://img385.imageshack.us/img385/959/keithstroom3hl8.jpghttp://img464.imageshack.us/img464/2034/keithstroom5vb4.jpg

DrHanz
23 september 2012, 13:13
Vuurwerk... beetje goedkoop effect...

cluseau
23 september 2012, 15:16
Gezien je vragen zoui ik er maar niet zelf induiken, beter even laten doen. Volgens de reactie's zou je niet de eerste zijn. Ik ben al heel wat ampjes tegengekomen welke levensgevaarlijk zijn en het ergste is dat deze gewoon verhandeld wordt als veilige apparatuur. De randaarde is trouwens heel eenvoudig op te lossen door de aardedraad gewoon door te trekken om de trafo heen. Of je daarmee alle problemen hebt opgelost betwijfel ik vandaar het advies ff een tech op te zoeken, er is vast wel iemand in je regio.

DrHanz
25 september 2012, 07:46
Gisteren mijn Vibro Champ eens opengeschroefd, de geaarde stekker is goed aangesloten, aarde aan chassis en de 'death cap' is eruit. Lijkt dus vooral zaak om hem nu in een 230>110 omvormer te prikken die de aarde 'doorgeeft'. Geen van de verkooppunten die ik.heb benaderd durft echter te zeggen of dat zo is bij hun omvormers, ook al zit er een stekker aan met randaarde.

cluseau
25 september 2012, 07:52
Geen van de verkooppunten die ik.heb benaderd durft echter te zeggen of dat zo is bij hun omvormers, ook al zit er een stekker aan met randaarde.


Pfff verkopers......weten toch alles :soinnocent:


Neem even een ohmmeter en kijk of er verbinding is tussen in en uitgaande aarde aansluiting. Als je dat nog niet eens kan beredeneren moet je die spullen niet verkopen naar mijn idee.

LGK
25 september 2012, 17:23
Ff snel een vraagje tussendoor, kan je je versterker gewoon in het stopcontact laten zitten? Ik deed dat altijd maar toen moest ik hem een keer weg brengen omdat ie ging kraken en allemaal gekke geluiden ging maken. Weet niet of dat hier mee te maken had...?

Gr

DrHanz
25 september 2012, 19:19
Had het geonweerd?

LGK
26 september 2012, 07:20
Ja zou wel kunnen.. En hij zat ook.in een ongeaard stopcontact, maar nu gewoon in een geaarde.. Dus kan het kwaad?

Gr

cluseau
26 september 2012, 07:25
Dus kan het kwaad?


Nee natuurlijk niet. (en zeg het tegen niemand :sssh:)

Als je de netschakelaar uit zet is het ding los van het net.

guitarnijboer
26 september 2012, 19:36
zit er ergens een kortsluiting, dan kun je alles van 110V wisselspanning (zeer irritant) tot 500V gelijkspanning (dodelijk) door je tater krijgen.

500V gelijkspanning door je tater door een defect? Daar ben ik wel heel benieuwd naar! De +500V heeft immers als referentie het potentiaal van het chassis.

En Frans: netschakelaar uit en los van het net? Daar zou ik niet te zeker van zijn. Veel oude schakelaars zijn enkel uitgevoerd. De stroomkring is onderbroken ja, maar los van het net is wat anders naar mijn idee.

Dan over de tinteling en kraakjes bij het aanraken van de snaren: Zelfs dubbelgeisoleerde apparaten (dus altijd zonder randaarde) die een metalen oppervlak hebben kunnen tinteling veroorzaken. Dit hoeft echt niet te wijzen op een defect.

DrHanz
26 september 2012, 20:35
Update vwb mijn '68 Fender Vibro Champ: bij elektronicazaak uit hartje Utrecht een geaarde 230 > 110 v. omvormer gekocht, en de stroom door mijn slagplaat/snaren/ijzeren delen van mijn tele is weg.

cluseau
26 september 2012, 21:56
En Frans: netschakelaar uit en los van het net? Daar zou ik niet te zeker van zijn. Veel oude schakelaars zijn enkel uitgevoerd. De stroomkring is onderbroken ja, maar los van het net is wat anders naar mijn idee.

Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Ik ging ook maar gelijk uit van een dubbelpolig exemplaar. Zo zijn er natuurlijk ook nog de nodige deathcaps in omploop en niet te vergeten de ontstoringsfilters welke om de schakelaar heen aan het chassis gekoppelt kunnen blijven.

Maar, een amp niet gaat kraken als je altijd de stekker er in laat zitten. Wat dat betreft hoop ik dat we op één lijn zitten? ;)

DrHanz
4 oktober 2012, 07:10
Death caps, restspanning, elektrocutiegevaar... Spelen op een vintage amp is eigenlijk een beetje Russisch roulette. Misschien moeten we de moderators hier vragen deze discussie te verwijderen. Voor je het weet verbiedt Brussel het gebruik van onze geliefde buizenversterker!

Midwolda
4 oktober 2012, 07:38
Nou, het sterft toch wel vanzelf uit, gloeilampen mogen al niet meer... :(

DrHanz
4 oktober 2012, 13:29
Van de gloeilamp naar de buis...een kleine stap (ik ga vast NOS RCA's hamsteren!)

Buzzel
10 oktober 2012, 20:05
Mag ik even wat zeggen? Als jij stroom krijgt van je amp lijkt het mij niets te maken te hebben met die omvormer. Je hoort gewoon geen stroom op de chassis te hebben geaard of niet geaard. Die aarde is er alleen om te zorgen dat je niet geroosterd wordt.

cluseau
11 oktober 2012, 10:23
Mag ik even wat zeggen? Als jij stroom krijgt van je amp lijkt het mij niets te maken te hebben met die omvormer. Je hoort gewoon geen stroom op de chassis te hebben geaard of niet geaard. Die aarde is er alleen om te zorgen dat je niet geroosterd wordt.

Je hebt hier wel een punt maar toch even een kleine kanttekening bij deze post.

Als het chassis niet geaard is wil dat zeggen dat het tov aarde elk potentiaal kan aannemen. De omvormer zou eigenlijk voor een galvanische scheiding kunnen zorgen mits deze zelf een geaard shield tussen de windingen heeft. Er bestaat namelijk een aanzienlijke capaciteit tussen de windingen en wel of niet de oorzaak, er zijn echt wel meerdere oorzaken waarom een chassis een bepaald spanningsniveau zou kunnen aannemen. De enige zekerheid is een goed geaard chassis, laat dat duidelijk zijn. Het gaat hier om jullie leven he!

7ender
11 oktober 2012, 15:18
Je hebt hier wel een punt maar toch even een kleine kanttekening bij deze post.

Als het chassis niet geaard is wil dat zeggen dat het tov aarde elk potentiaal kan aannemen. De omvormer zou eigenlijk voor een galvanische scheiding kunnen zorgen mits deze zelf een geaard shield tussen de windingen heeft. Er bestaat namelijk een aanzienlijke capaciteit tussen de windingen en wel of niet de oorzaak, er zijn echt wel meerdere oorzaken waarom een chassis een bepaald spanningsniveau zou kunnen aannemen. De enige zekerheid is een goed geaard chassis, laat dat duidelijk zijn. Het gaat hier om jullie leven he!

i.d.d. !!!!

ongeaard is echt levensgevaarlijk ( en helemaal met die ouwe meuk ,....transformators met katoenen isolatie om aansluitdraden,
lekker verdroogd en verteerd ,....en soms zelfs helemaal verkrummelt zodat de draadkern gewoon open ligt tegen het chassis of trafo-kappen ) :soinnocent:

jacky
11 oktober 2012, 15:31
Is het geen idee om een condensator in de signaal lijn op te nemen bv 0,1u/600V of is dit niet voldoende ?

7ender
11 oktober 2012, 18:55
Is het geen idee om een condensator in de signaal lijn op te nemen bv 0,1u/600V of is dit niet voldoende ?

ja,...dat is ten alle tijde ruim voldoende om je hartstikke dood te laten slaan ( sinds alle condensators prachtig wisselstroom doorlaten ) :soinnocent:

jacky
11 oktober 2012, 19:24
ok ging van gelijk sp uit