PDA

View Full Version : hoe gitaar leren spelen



blauwester
22 september 2012, 21:45
Ik heb nu 7 maanden gitaarles.
en ik ben benieuwd hoe de mensen op dit forum gitaar hebben leren en wat voor stijl ze nu spelen.
ik leer gitaar spelen op een hele klassieke manier. noten lezen en met vingers spelen
Mijn leraar heeft met mij nog nooit over akoorden gesproken.
(Ik kan toch niet zingen.)
Ik heb leren spelen op een klasieke gitaar zonder plectrum.
Is dit de goede methode, in hoevere is het raadzaam en kan ik er wat mee als ik op een andere manier gitaar zou leren spelen. met plectrum of met tabs of accoorden.

groetjes Tobias

Jeffrey Kroonenberg
22 september 2012, 21:49
Ik heb gitaarles gehad.
Maar kan het nu helemaal zelf met chords en basstabs;)

aaronstonebeat
22 september 2012, 21:50
Zoals je het leert, is prima.

Maar er zijn vele technieken en stijlen; akkoorden zou ik zeker leren, waarschijnlijk blijk je er al een heel stel te kennen (zo verging het mij lang geleden). Tabs zijn soms leuk maar nergens noodzakelijk voor; een goed gehoor en wat kennis van muziektheorie zijn veel waardevoller. Vind ik.

LGK
23 september 2012, 00:52
Als klassiek jou ding is en dat wil je spelen dan moet je hier mee door gaan.. Maar het is belangrijk dat je zelf goed aangeeft wat je leuke muziek vind en wat je graag zou willen spelen.
Als je bv rock wil gaan spelen zal je hier niet zo veel aan hebben.. En als je het allemaal nog niet zo goed weet, zou ik iets breder kijken.
Wat accoorden, wat noten, met plectrum, mischien wat fingerpicking enz.. Dan kan je later alle kanten op.
Hou er vooral plezier in!

Grz

wendyP
23 september 2012, 09:24
ik heb het geleerd van de vader van een vriendin van me! hij speelt heel goed gitaar en heeft ons anderhalf jaar denk ik les gegeven.

blauwester
23 september 2012, 12:36
bedankt voor de info.
ik kan natuurlijk wel bassisacoorden spelen.
het gaat mij echter niet zo makelijk af om een ritme te spelen.
mij gitaarleraar zij dat je de gitaar als een ander instrument gebruikt als je acoorden speelt. als een soort drumstel, waarmee je het ritme bepaalt.
improfiseren met acoorden ertussen vindt ik leuk en doe ik ook vaak. tussen het pelen van een lietje ff zelf wat bedenken.
fingerpicking is ook heel gaaf heb ik veel gedaan. ben nu bezig met leren van the entertainer.
als ik zo naar de antwoorden lees heb ik aan alles wel wat geproeft.

TattooRock
23 september 2012, 12:41
Wat toevallig. Ik heb precies hetzelfde. Ik heb les van een professionele klassieke gitaarspeler. Hij zegt dat het prima kan om met mijn ambitie in de 60 sound, blues, jazz, classical rock les te krijgen van hem. Ook ik krijg nu eerst les om met vinger te spelen. Wel leer ik eerst akkoorden en ga later pas over op het leren lezen van noten.

Ik krijg van de week mijn tweede les, dus ik ben nog maar echt pas begonnen. Dit lijkt mij juist wel een hele goede manier om les te krijgen. Ik les dus wel op een western akoestisch met steelstring. Dit lijkt mij wel verstandig voor jou want: als je niet uiteindelijk klassiek wil spelen waarom je er dan wel in lest? Dus eerst de vraag stellen welke gitaar je wil beheersen. Je kunt later altijd nog de overstap maken naar een andere gitaar.

Martijn-w
23 september 2012, 13:02
Je moet gewoon heel duidelijk aangeven welke muziek je heel graag zou willen kunnen spelen en je hier op richten samen met je leraar.
Leuk dat hij je the entertainer leert, maar als je eigenlijk rock wil leren spelen dan is het misschien handiger om wat anders te pakken.
Natuurlijk kan een deuntje als the entertainer je helpen om bepaalde technieken te leren, maar als je direct leert wat je wil leren is het wel meer motiverend waarschijnlijk.
Kies gewoon wat nummers die je graag wilt kunnen en geef die aan je leraar en dan leert hij je vanzelf de technieken die je moet kennen om zo'n nummer te spelen. Dit kan fingerpicking zijn, maar net zo goed akkoorden of solo's spelen.
Akkoorden spelen heeft trouwens niks met zingen te maken ;-)
Kortom leer geen klassiek omdat je leraar meer klassiek georiënteerd is, maar leer wat je wil spelen.

Bobke
17 oktober 2012, 21:19
Als je een beetje engels kent vind je op deze website veel info met video's over allerlei gitaar-onderwerpen.
Er staat ook een gratis beginners en gevorderden cursus op: http://www.justinguitar.com/en/AA-000-LessonIndex.php

TattooRock
18 oktober 2012, 11:27
Wel duidelijke filmpjes, alleen is het zo verschillend hoe hij de akkoorden pakt tov hoe ik het leer vanuit het boek en van mijn eigen leraar. Ik heb deze site dus links laten liggen. Ik heb nu zelf na 4 weken dat ik E-AM-C-D7-Em en A akkoord kan pakken. Kan dit ook in de maat op de muziek. Heb alleen nog wel moeite nu met Em en A om die in een strum maat te pakken met up- en downstrokes en dan weer te wisselen van akkoorden.

Daarnaast doe ik nog steeds elke dag de techniek: snaar aanslaan, hammer on, snaar aanslaan met vinger, downpull en dan over het hele fretboard. Heb van mijn leraar ook het basdeuntje van stairway to heaven meegekregen om te oefenen met laten klinken van de snaar en gelijktijdig over te kunnen pakken zonder de klank te verliezen en dat weer in de maat. Die is nog best wel pittig.

aaronstonebeat
18 oktober 2012, 12:43
Ik zou Justin Sandercoe niet links laten liggen.

Duhsjaak
18 oktober 2012, 15:59
Hi
Ik ga ervan uit dat je rechtshandig bent in het volgende stukje.

Als je bezorgd bent, dat je je linkerhand wel ontwikkelt en je rechter niet, dan kun je per dag een minuut of 10 besteden in het oefenen van je rechterhand

Demp de snaren maar rustig af, en probeer een week lang (per dag dus kort)
- You can't hurry love
- Rainbow valley
- Bo Diddley

En dan op zoek naar andere stukjes muziek die een sterk ritmisch karakter hebben. Dan zul je zien hoe snel je de draad te pakken hebt.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus