PDA

View Full Version : De Nirvana sound



VLP
22 september 2012, 17:59
Halloo

Hoe kan ik het best het geluid van nirvana uit men versterker krijgen ? (vooral het nummer heart shaped box )Ik heb een VoxAc15c2 en een epiphone les paul en ook een boss me-25

Hier is een foto met alle knoppen http://www.keymusic.com/product/Vox-AC15C2-Twin

Alvast bedankt

kenx
22 september 2012, 18:10
Met de 2 uiterste knoppen op 'off' moet je dicht in de buurt komen...


Nee, nu serieus... Probeer gewoon wat, en je komt vanzelf wel op een goede sound uit. Helemaal kopiëren gaat je toch niet lukken, aangezien hij op totaal andere spullen speelde dan jijzelf. Begin eerst met je gitaar rechtstreeks in je vox te prikken, en probeer zo maar wat. Nadien kan je desgewenst die me25 ertussen stoppen als je een bepaald effectje nodig hebt.

Pepe
22 september 2012, 19:07
Die t Dinosaur jr./Nirvana crunch is voornamelijk zwakke singlecoils uit een opengedraaide bluesy amp. Jaguar, Mustang... dat werk. Maar in feite kan het met heel veel spullen zolang je maar geen cascading preamp overdrive gebruikt.

SloeGin
22 september 2012, 19:09
http://www.kurtsequipment.com/

Recording of 'In Utero'

"In Utero" was recorded at Pachyderm Studios in Minnesota with producer Steve Albini (25). As for guitars, Kurt used his Fender Jaguar (57) and possibly the Ibanez Les Paul mentioned in the "Guitars, Miscellaneous" section. The Stella acoustic, after it was fixed-up with new tuners and strings, was used for the acoustics on the album (41)(57).

Kurt's Fender Twin Reverb was the main amp used (57).

As for effects, the Boss DS-2, Small Clone chorus (on what I don't know-- possibly the solo to "Verse Chorus Verse"?), Earnie's Polychorus (57), his own EchoFlanger, (41) and supposedly a Tech 21 Classic SansAmp amp-simulator effects box (32) were used. No rotovibe was used despite what it says in the tablature book ("In Utero" sheet music book 26)(41).

Mitch
22 september 2012, 19:16
Ik wilde bijna zeggen "eerst een slechtere amp kopen" maar toen zag ik dat er nog een ME25 tussen zit :D
Maar serieus: de amp instellen is niet zo ingewikkeld. Om ja basistoon te zoeken moet je eerst effe met de toonknoppen aan de slag. Je was er vast al achter, maar die twee Treble en Bass knoppen zijn nogal interactief. Het voordeel is dat je er daardoor wat mid uit kan draaien en wat opener laten klinken. Lijkt mij, als je Nirvana wil en je hebt nu een Epi LP, wel nodig. The way to go: Treble en Bass steeds beide in dezelfde positie houden en tegelijk door hun bereik heen draaien en wachten tot je de juiste, ietsje dunne sound hoort. Je kan dan nog kiezen of je de meeste crunch uit de amp wil halen of helemaal clean en alles uit de ME25.