PDA

View Full Version : Alternatief met hardtail voor Ibanez JS 1200



RedBuell
22 september 2012, 14:37
Ik heb een tijdje geleden een Ibanez JS 1200 gekocht als vervanger voor mijn RG 770 die gestolen was.
De JS speelt echt heerlijk, klinkt erg goed in de mix en ik krijg er zelfs mijn 5150II meer dan redelijk clean mee.

Toch wil ik er een andere voor in de plaats, de RG 770 heb ik weer terug en ik vind 1 gitaar met Floyd meer dan genoeg. Hoewel de JS 1200 lekkerder speelt en beter klinkt dan de RG 770 gaat de RG 770 niet weg. Die heb ik namelijk al 20 jaar, is gestolen en weer terug gevonden, heeft een te gekke paint job en ik vind die JS 1200 niet echt mooi (hoewel ik zelf niet groot ben lijkt het echt een speelgoed ding)

Ik zoek dus een hardtail gitaar die qua prijs in de buurt komt voor wat ik voor mijn Ibanez Fireman plus die JS 1200 zou krijgen bij verkoop en die wat bespeelbaarheid en sound vergelijkbaar is met die JS 1200. De Ibanez Fireman is een te gekke gitaar maar ik wordt er geen vriendjes mee, die hals is mij te breed en dik. Wat op mijn andere gitaren vanzelf gaat, zit vol met fouten op die Fireman.


Amp: Peavey 5150II
Muziekstijlen: AC/DC, Queens of the stone age, Foo Fighters, Queen, Black Crowes, Pearl Jam.

arjanb01
22 september 2012, 14:50
Musicman silhouette in HSH configuratie, staat er 1 op mp.

arjanb01
22 september 2012, 14:54
En die gitaar is hardtail, precies wat je zoekt

RedBuell
22 september 2012, 15:07
Ja heb al eens zitten denken aan MM, ik weet echter niet veel over de verschillende modellen. Hoe klinken ze e.d. belangrijk
vind ik dat de feel van de hals is zoals die JS 1200, die speelt zo gigantisch lekker en klinkt zo helder. Dat wil ik dus eigenlijk in een gitaar met vaste brug. Zal me eens inlezen over de MM's. Heb een tijdje geleden eens een Luke in m'n handen gehad en die speelde echt heerlijk alleen zitten daar EMG's in :( Laat ik die nou net uit 2 andere gitaren hebben gehaald en er Dimarzio's voor in de plaats heb gedaan.

arjanb01
22 september 2012, 18:37
Musicmans vind ik qua afwerking, bespeelbaarheid en geluid ver boven ibanez staan. Er is nu ook een luke 3 met passive pu's. Heb hem zelf en die vreet die js 1200 met huid en haar op :-)
Succes met testen!

Montecristo
23 september 2012, 09:58
http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-S421

Hoewel geen echte hardtail voor zover ik kan zien, wel non-tremolo en qua model zoals je weet eigenlijk tussen de RG en JS in. Iets minder klein dan de JS, maar wel zo'n meesterlijke hals. Misschien het beste alternatief/compromis?

sandert1978
23 september 2012, 11:22
Misschien een Ibanez JS1600? De JS met hardtail bridge. Al zijn 2 JS'en misschien wat overkill, maar wel compromisloos;)

RedBuell
24 september 2012, 14:12
Hoewel die JS echt goed klinkt en lekker speelt vind ik het absoluut geen mooie gitaar. De kans is klein dat ik een JS met vaste brug zal kopen. Eerst maar eens mijn JS 1200 en mijn Fireman verkopen.

jutter
24 september 2012, 15:20
Is een PRS iets voor je?

RedBuell
24 september 2012, 23:30
Weet eigenlijk niet of een PRS iets voor me is. Die dingen zijn toch giga duur?

Die JS schijnt een Fender halsprofiel te hebben, ik heb ooit eens zoiets gelezen dat Satch het profiel van een fender hals erg fijn vond en dat een JS dat dus ook heeft. Een mooie Fender HSS strat met de brug vast lijkt me misschien dan ook wel wat.

arjanb01
25 september 2012, 21:01
Prs is denk ik niet wat de topicstarter zoekt qua sound. Clean te donker en overall te wollig door de mahonie body. Kan je beter voor een gitaar gaan met alder body, rosewood toets en maple nek. En dan een hss config. Fender deluxe strat, mm silhouette of een andere superstrat. Schecter is qua bespeelbaarheid ook heel goed. Check de diamond series van schecter maar eens. Usa made, supergitaartjes!

RedBuell
26 september 2012, 11:03
Nu je dat zegt over mahonie gitaren weet ik waarom ik mijn LTD EC 1000 vbk en mijn Fireman vooral akoestisch niet lekker vind klinken. Ik kan het moeilijk beschrijven maar ik vind, hoewel ik hier veel slechte dingen lees over baswood, mijn RG en JS (zeker akoestisch) lekker helder en strak klinken.

arjanb01
26 september 2012, 12:06
Baswood is een goedkope variant van alder volgens mij. Hoeft niet slecht te zijn, want de Musicman Axissen (vroeger EVH musicmans) hebben dit hout ook en die gitaren klinken toch verrekte goed !
Mahonie moet je ding zijn. Ze geven wat meer bottom end aan je sound. Ik ervaar het als wollig en vindt het minder lekker prikken door de mix als ik live speel. Daarnaast vind ik gitaren met mahonie gewoon te zwaar voor als je op het podium staat. Puur smaak dus.

jze
26 september 2012, 12:30
Mahonie moet je ding zijn. Ze geven wat meer bottom end aan je sound. Ik ervaar het als wollig en vindt het minder lekker prikken door de mix als ik live speel. Daarnaast vind ik gitaren met mahonie gewoon te zwaar voor als je op het podium staat. Puur smaak dus.

Kwestie van smaak inderdaad, maar al eens een gitaar met mahonie body en maple hals geprobeerd? Voor mij is dat een supercombinatie, haalt wat van de 'wolligheid' van het mahonie af.

jze
26 september 2012, 12:34
Weet eigenlijk niet of een PRS iets voor me is. Die dingen zijn toch giga duur?

Die JS schijnt een Fender halsprofiel te hebben, ik heb ooit eens zoiets gelezen dat Satch het profiel van een fender hals erg fijn vond en dat een JS dat dus ook heeft. Een mooie Fender HSS strat met de brug vast lijkt me misschien dan ook wel wat.

Als je een Fender overweegt, zou je toch eens naar de Music Man Silhouette moeten kijken zoals Arjanb01 voorstelt. Ook met vaste brug te krijgen. Maar een PRS CE moet ook te krijgen zijn voor niet al te veel. Hmm, allemaal leuke opties. Succes!

arjanb01
26 september 2012, 18:49
Ik heb inderdaad een prs ce24 gehad, maple hals, mahonie body en die was me nog te wollig en te zwaar! Ondanks die hals toch dat lage wat ik niet lekker vind klinken.

Terminus
26 september 2012, 19:32
Baswood is een goedkope variant van alder volgens mij. Hoeft niet slecht te zijn, want de Musicman Axissen (vroeger EVH musicmans) hebben dit hout ook en die gitaren klinken toch verrekte goed !
Mahonie moet je ding zijn. Ze geven wat meer bottom end aan je sound. Ik ervaar het als wollig en vindt het minder lekker prikken door de mix als ik live speel. Daarnaast vind ik gitaren met mahonie gewoon te zwaar voor als je op het podium staat. Puur smaak dus.

Basswood is totaal anders dan Alder, dat is ook de reden waarom ze er bij verschillende duurdere rockgitaren specifiek voor kozen. Oude Ibanez JEM's, de meeste Prestige RG's en een aantal Music Man JP's zijn bijvoorbeeld ook van Basswood en ik denk dat het vrij vanzelfsprekend is dat je bij deze gitaren van vaak €2000+ geen kosten bespaart op hout.

frekie
27 september 2012, 14:48
BOT. (Back On Topic ;))

Ibbie met vaste brug dan? S Classic: http://link.marktplaats.nl/599121035
RG 321: http://link.marktplaats.nl/599058879

Hou je dezelfde neck ongeveer.

Terminus
27 september 2012, 18:24
BOT. (Back On Topic ;))

Ibbie met vaste brug dan? S Classic: http://link.marktplaats.nl/599121035
RG 321: http://link.marktplaats.nl/599058879

Hou je dezelfde neck ongeveer.
Als je goed opgelet had had je misschien geweten dat je juist een volledig andere neck hebt op een RG321. Het JS profiel (rond, dikker, ronde toets) en het Wizard II profiel (Afgeplat, dun, plattere toets) zijn heel anders.
Wat voor profiel de S Classic heeft weet ik niet, dat is op zich verder geen slecht (goedkoper) alternatief. De styling lijkt wel wat op die van de JS.

jutter
27 september 2012, 18:33
Prs is denk ik niet wat de topicstarter zoekt qua sound. Clean te donker en overall te wollig door de mahonie body. Kan je beter voor een gitaar gaan met alder body, rosewood toets en maple nek. En dan een hss config. Fender deluxe strat, mm silhouette of een andere superstrat. Schecter is qua bespeelbaarheid ook heel goed. Check de diamond series van schecter maar eens. Usa made, supergitaartjes!

Hey Arjan,

Dit keer ben ik het niet met je eens, tenminste mijn ervaring is heel anders met PRS. Mijn PRS CU24 is clean helder met belletjes en absoluut niet wollig. Ik heb sterk het vermoeden dat je een goede amp moet hebben die goed matcht met PRS zoals Bogner en Mesa. Maar ja dat kost nogal wat maar dan heb je ook wat!

arjanb01
27 september 2012, 20:14
Smaakgebonden inderdaad. Voor mij is prs het niet, helaas hoewel ik ze echt over allerlei amps getest heb. Dat laag blijf ik erin terug horen ook als ik de versterkers neutraal instelde.
On topic, suggesties die genoemd zijn:
MM silhouette
Fender Deluxe strat hss
Schecter stratjes, diamond series
Ibanez rg's en js series in hardtail
MM luke 3.
Prs ce24 of custom 24

Genoeg voor de topicstarter om uit te kiezen! Ik ben benieuwd wat het wordt!

RedBuell
28 september 2012, 11:08
Het zal gaan tussen de MM's en een goede Fender HSS strat.
Een vriend van mij heeft een bas/gitaar shop en doet heel veel met Fender, ik ga maar eens bij hem wat
strats testen. Eerst puur op bespeelbaarheid en tone testen, een goede humbucker in de brug positie is dan eventueel snel gerealiseerd.

Ik ga ook kijken voor een goede MM. Luke, Axis of Silhouette met vaste of dive only trem.