PDA

View Full Version : Klank/warmte van toonhout?



Moosie
22 september 2012, 10:10
Ik ben op zoek naar een semi acoustisch en was na een gitaar of 10 bespeeld te hebben een beetje de weg kwijt over hoe welke houtsoort klinkt. Weet iemand daar een overzichtje van?

Rizz
22 september 2012, 10:18
Hier (http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.html) kom je een end mee.. Zoek een sound die je bevalt en vergelijk het daarmee, anders is het ook maar ge*** in de ruimte..

Succes!

Edit: Deze (http://www.guitarbench.com/tonewood-database/) is er ook nog!

-Martijn-
22 september 2012, 11:45
De bracing en vorm van de gitaar hebben ook veel invloed op de klank, dus ik zou me niet teveel op houtsoorten richten. Een uurtje in een muziekwinkel verschillende gitaren proberen geeft denk ik meer duidelijkheid dan een lijstje van internet.

Moosie
22 september 2012, 12:59
Bedankt voor de nuttige linkjes Rizz!

Cue Zephyr
23 september 2012, 01:48
Het hangt voor het grootste gedeelte van de bouwer af. Dat is wat Michael Greenfield (befaamd gitaarbouwer) me ooit zei.

Een Taylor van sparren en mahonie klinkt net zoveel als een Taylor als eentje met cedar en koa. Dit geldt ook voor Martin. DIt ligt echter net wat anders bij Gibson. ;)

zoon van Piet
23 september 2012, 11:21
Geen onaardige dingen zeggen over Gibson! ;)
Want als je een goeie hebt, wil je niks anders meer..

(Al moet je wel geluk hebben om een goeie te vinden, inderdaad....)

Eko
24 september 2012, 22:37
Er staat op Youtube een leuke serie filpjes van Taylor. De leukste zijn diegene die gaan over houtsoorten en over bodyshapes. Je leert welke houtsoort wat voor geluidmaakt en wat de vorm van je gitaar voor de klank doet.Nuttig en leerzaam.

--=HANS=--
24 september 2012, 23:17
Het hangt voor het grootste gedeelte van de bouwer af. Dat is wat Michael Greenfield (befaamd gitaarbouwer) me ooit zei.

Een Taylor van sparren en mahonie klinkt net zoveel als een Taylor als eentje met cedar en koa. Dit geldt ook voor Martin. DIt ligt echter net wat anders bij Gibson. ;)

Mwah, zwak argument lijkt me. Ook al klinken al die Taylors als een Taylor, een Taylor van Maple klinkt toch echt anders dan Taylor van Koa en dat geldt voor de meeste bouwers. Het is dan ook niet wat TS bedoelt denk ik. Verschillende houtsoorten hebben nu eenmaal verschillende eigenschappen die ook in de klank tot uiting komen.