PDA

View Full Version : Overbelasting



FunkyFlamenco
15 juni 2003, 13:31
Ik heb nu al een aantal weken last van een overbelasting in mijn linkerhand, en dan zegmaar onder de pink in de handpalm. Ik merk al wel wat verbetering (heb nu fysio therapie). Maar ik maak me er toch druk om... Gitaar is mijn grote passie en ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet meer zou kunnen spelen...

Ik mag nu 15 - 30 minuten per dag spelen, maar dan alleen eenvoudige niet zware dingen. Verder heb ik allerlei oefeningen met 2 balletjes die je in je hand moet ronddraaien enz.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? Hoe lang duurt het voor je weer enigszins normaal kunt spelen?

Negative K3 fan
15 juni 2003, 13:46
sebass op fok heeft er ervaring mee inkie :) moet je aan hem vragen, ik heb niet zo heel veel ervaring met blessures omdat mijn speeltijden erg onregelmatig zijn, de ene dag speel ik niet de andere dag 3 tot 5 uur. ik denk dat je het nu echt even rustig aan moet doen en dus niet iedere dag 31 minuten gaan spelen en (tijdelijk) toch iets anders te doen zoekt in je vrije tijd zoals sport ofzo waarbij je toch met je lichaam bezig bent maar niet met je gitaarspeelspieren. Want je kunt beter even een achterstand oplopen die je later weer inhaalt dan voor de rest van je leven niet meer kunnen spelen lijkt me.

wietse
15 juni 2003, 13:49
ze zullen er vast wel meer zijn mensen die dat hebben meegemaakt , ikzelf gelukkig niet (maar ja ik heb weer het probleem van winterhanden het hele jaar door , en daar word je ook niet vrolijk van).
maar sterkte en rustig aan doen je zal wel wat te veel en te lang achterelkaar gespeeld hebben .

willem1940
15 juni 2003, 15:56
Vaak komt het door een verkeerde onderarm+pols-houding, nodeloze spanning.
Velen merken niet of te laat dat je moet "voelen" hoever je je pols voorwaarts onder de hals het beste doorsteekt voor licht beweeg-werk en ook hoever je je elleboog ja of nee buitenwaarts richt, allebei steeds ietsjes variërend.