PDA

View Full Version : Overbelasting



FunkyFlamenco
15 juni 2003, 13:31
Ik heb nu al een aantal weken last van een overbelasting in mijn linkerhand, en dan zegmaar onder de pink in de handpalm. Ik merk al wel wat verbetering (heb nu fysio therapie). Maar ik maak me er toch druk om... Gitaar is mijn grote passie en ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet meer zou kunnen spelen...

Ik mag nu 15 - 30 minuten per dag spelen, maar dan alleen eenvoudige niet zware dingen. Verder heb ik allerlei oefeningen met 2 balletjes die je in je hand moet ronddraaien enz.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? Hoe lang duurt het voor je weer enigszins normaal kunt spelen?

Negative K3 fan
15 juni 2003, 13:46
sebass op fok heeft er ervaring mee inkie :) moet je aan hem vragen, ik heb niet zo heel veel ervaring met blessures omdat mijn speeltijden erg onregelmatig zijn, de ene dag speel ik niet de andere dag 3 tot 5 uur. ik denk dat je het nu echt even rustig aan moet doen en dus niet iedere dag 31 minuten gaan spelen en (tijdelijk) toch iets anders te doen zoekt in je vrije tijd zoals sport ofzo waarbij je toch met je lichaam bezig bent maar niet met je gitaarspeelspieren. Want je kunt beter even een achterstand oplopen die je later weer inhaalt dan voor de rest van je leven niet meer kunnen spelen lijkt me.

wietse
15 juni 2003, 13:49
ze zullen er vast wel meer zijn mensen die dat hebben meegemaakt , ikzelf gelukkig niet (maar ja ik heb weer het probleem van winterhanden het hele jaar door , en daar word je ook niet vrolijk van).
maar sterkte en rustig aan doen je zal wel wat te veel en te lang achterelkaar gespeeld hebben .

willem1940
15 juni 2003, 15:56
Vaak komt het door een verkeerde onderarm+pols-houding, nodeloze spanning.
Velen merken niet of te laat dat je moet "voelen" hoever je je pols voorwaarts onder de hals het beste doorsteekt voor licht beweeg-werk en ook hoever je je elleboog ja of nee buitenwaarts richt, allebei steeds ietsjes variërend.

Een eenmaal verkeerd getrainde, starre grip leer je moeilijk af.

Dude
16 juni 2003, 13:39
www.worldsex.com is een aangenaam tijdverdrijf voor als je even niet in staat bent gitaar te spelen dude


verder heb ik dat bij mijn linker wijsvinger gehad, een vage kraak die steeds terug kwam en samenging met pijn.

er zijn fotos gemaakt en ik heb een ontstekingsremmend hormoon zalfje gehad

FunkyFlamenco
18 juni 2003, 14:08
hoelang heeft dat toen geduurd?

Ben nu zo'n 6 weken verder en heb nog veel last :(

Dude
20 juni 2003, 10:00
ja dat duurt lang hoor dude, het begon 2 jaar geleden, en hield pas na een mand of 4 op, steeds gevoelig gebleven....

Bates15
20 juni 2003, 10:10
RSI ?

Mr.Jay
27 juni 2003, 10:32
[quote="FunkyFlamenco"]Ik heb nu al een aantal weken last van een overbelasting in mijn linkerhand, en dan zegmaar onder de pink in de handpalm. Ik merk al wel wat verbetering (heb nu fysio therapie). Maar ik maak me er toch druk om

Heb precies hetzelfde op dezlefde plekzo te zien. Ik kan mijn pink en ringvinge niet zo wijd spreiden dan bij de R-hand b.v.
Smorgens helemaal niet, komt later pas souplesse in. Het is een voprm van RSI. ik kan gelukkig nog redelijk goed spelen ermee, maar kan b.v. NIET mijn R-hand op tafel leggen op DIE plek > is erg gevoelig.

Heb het eerst een PEESAANHECHTING naar onder gehad, dus bij de pols, ook ringvinger en pink.
Dit heeft 2 jaar geduurd met 2 x een spuit( ontstekingsremmer en pijnstiller ) en veel fysio en rust ( vooral DAT ! ) > op die plek merk ik niks meer, of ik mioet mij stoten of zo, dan paar dagen echt pijn.
Met die RSI kon ik toen bijna geen gitaar meer spelen, tot verlamming toe zelfs.....Ik herken dit > omdat ik rechts RSI van de muis heb > zelfde symptomen.

RUST, opletten met speeltijden, houdingen e.d.
succes en sterkte > ONDERSCHAT het vooral niet !

Jay

Bates15
27 juni 2003, 13:11
Nou breekt mijn klomp. Krijg ik gisteren tijdens de oefening ineens heftige pijn in de spiergroep tussen wijsvinger en duim. Nu weer, lees ik deze topic weer eens en ik ga idd maar eens met een fysio praten, dit is echt niet goed hoor..... te veel barré....? Heel irritant.

Mr.Jay
27 juni 2003, 13:27
Nou breekt mijn klomp. Krijg ik gisteren tijdens de oefening ineens heftige pijn in de spiergroep tussen wijsvinger en duim. Nu weer, lees ik deze topic weer eens en ik ga idd maar eens met een fysio praten, dit is echt niet goed hoor..... te veel barré....? Heel irritant.

Kan goed > ik heb aan de gehele L-Hand geregeld pijnen aan spieren( +gewrichten? ), midden van de hand, alle kootjes van de middelvinger etc. Kwestie van mee om leren gaan en zéker een hele LANGE periode rust > + misschien andere houding aanleren ( ik heb een tijd Cesar-therapie gehad ).

Barré :
Ben enkele jaren geleden in Den Haag Westeinde ziekenhuis geweest bij een orthopedist ( ben naam kwijt, stond ooit in MusicMaker ), die doet alleen muzikanten,dansers etc.. Moest gitaar meenemen om houding te bekijken > zei : BARRE's vermijden !!, knelt bij pols alles af.
Gelukkig ben ik van de "oude stempel" en gebruik nooit barre's, altijd duim over de bovenkant van de hals.

Maar geloof > je komt er nooit meer 100% vanaf als je al zover bent !
Ga niet DOOR , er is een grens, onderneem actie, of stop desnoods een tijd. IK heb nog enkele mensen gekend die half jaar MOESTEN stoppen gewoon en ene nw. houding hebben moeten aanleren > veelal conservatorium gitaristen waren dit.

Jay

Bates15
27 juni 2003, 13:32
De schrik zit er al in ja. Thnx

marc_o
8 juli 2003, 20:37
Ik heb andehalf jaar niet kunnen spelen vanwege zeer zware tintelingen in beide handen.
Helemaal binenstebuitengekeerd door de neuroloog, en een paar honderd pillen verder speel ik weer sinds een maand of 4, dus geduld. De neuroloog noemde het een Polyneuropathie met onbekende oorzaak, godverdegodver.
Overigens is nooit de ware toedracht gevonden, kan vanalles zijn, van een beknelde zenuw in je rug! tot karpaaltunnelsyndroom welke dan weer "simpel" op is te lossen met een kleine operatie aan de polsen.
Ik kan je wel vertellen dat ik 1,5 jaar sterretjes heb gezien, van zowel de pillen als woede, want je denkt echt dat je zot wordt, speelde al een jaar of 17 toen ik het kreeg en je hebt het gevoel dat je zekerheden onder je vandaan worden gerost....zeker als je iedere dag je gitaren naar je ziet stralen. heb alles weggestopt in koffers en kamers. Nu speel ik weer....godzijdank.

willem1940
8 juli 2003, 20:55
Ik vermoed dat je met stalen snaren eerder de pineut bent dan met nylon.

Moeilijk bewijsbaar natuurlijk want als het eenmaal fout zit is het vast niet zo dat het door nylon weer verdwijnt.

Bovendien gaan nylon snaren hoegenaamd niet op een bolle hals, dan toch wel duidelijk andere aanpak.

alhambra
9 juli 2003, 09:10
J ahier nog een RSI gevoelig mannetje, heb door mijn werk (systeembeheerder) daar dus meerdere malen problemen me gehad isw nu voorbij omdat ik mezelf heb aan geleerd de muis met links als rechts te gebruiken, dit gaat mij vrij makkelijk af omdat ik niet specifiek links/rechts ben, ik schrijf met links maar verder ben ik vooral rechts (ja ook politiek).

Maar goed aangezien dat met gitaarspelen wat lastig wordt wisselen links rechts ben ik daar dus extra voorzichtig mee en zodra ik de symptomen voel opkomen neem ik dan ook rust. Verder sta ik sowieso onder behandeling bij een chiropractor 9voor de rug) maar deze helpt mij ook met mijn arman schouders handen en dat scheelt flink moet ik zeggen.

Als het weer wat beter gaat kan je ook is een gyrotwister of zoiets proberen heb begrepen dat dat behoorlijk werkt het versterkt je spieren.

http://www.hetkapoentje.nl/Sites/Gyrotwister-sites/pagina%201%20gyrotwister.htm

En hier verkrijgbaar:

http://www.forcys.nl/text.php?id=1

slayurrr
9 juli 2003, 21:07
Ik smeer elke dag "SRL Gelei" op me handen, das goed voor de spieren en me handen doen ook wel is zeer na intensief gitaarspel dus dat verzacht altijd de pijn een beetje. Je ken wel even naar de dokter gaan en vragen naar SRL Gelei, wij krijgen het dacht ik alijd gewoon gratis mee en een spulletje op je handen smeren ken nooit kwaad en het verzacht alleen de pijn maar. :cool:

bert k
10 juli 2003, 00:22
Ik vermoed dat je met stalen snaren eerder de pineut bent dan met nylon.

Moeilijk bewijsbaar natuurlijk want als het eenmaal fout zit is het vast niet zo dat het door nylon weer verdwijnt.

Bovendien gaan nylon snaren hoegenaamd niet op een bolle hals, dan toch wel duidelijk andere aanpak.
Waar baseer je dat dan allemaal op?

willem1940
10 juli 2003, 13:25
Ik "baseer" dat op wat ik zelf voelde en wat ik om me heen zag gedurende ongeveer 44 jaar.

In de tijd dat ik "nog" op staal speelde (geen klasse-gitaren, ik was toen nog heel arm en ook nu nog zie ik het, als hobbyist, echt niet zitten om ooit meer dan zeg 300 euro's aan een gitaar uit te geven) had ik wel eens rare krampen in linkerhand en -pols.
Ook heb ik 2x een soort likdoorn met een tangetje uit mijn linkerduim gesloopt op de plek waar je bij veel barree-spelen langs de achterkant van de hals glijdt; die groeide met zijn "wortel" tussen de kootjes naar binnen.

Het gaat nu eenmaal om sterk geconcentreerde bewegingen, soms zeer snel achter elkaar. Iedere kleinigheid telt mee en zeker ook de tegendruk van snaren die bij staal altijd hoger is dan bij nylon. Ik vind het ook de moeite waard om tijdens rustig oefenen in de gaten te houden hoe je zo efficiënt mogelijk je pols en onderarm manipuleert. Over het algemeen houd ik de elleboog dicht tegen mijn middel/ribben en mijn pols iets meer naar voren onder de hals door dan de meesten doen. Bij barree-spelen duim tamelijk ver naar buiten wijzend, bijna in lijn met de hals en de wijsvinger enigszins richting duim "achterover gerold", dit allebei steeds een beetje variërend om met weinig inspanning zo zuiver mogelijk en zonder rammelen door te kunnen grijpen, ook op oude/gare gitaren.

Op zulke kleine raak- en draai/spanpunten van vingers, hout en snaren heeft "kracht" verschrikkelijk veel effect bij al die opeenvolgende wisselingen en ik heb geen zin in nodeloze krampen en eeltknobbels.

bert k
10 juli 2003, 13:56
Juist, je verhaal maakt al meer duidelijk, Willem. Ik denk wel dat RSI-achtige klachten op die manier kunnen ontstaan. Ik weet niet zeker of je dat nou aan staal of nylon kan toeschrijven; er spelen erg veel factoren een rol. (zoals je zelf ook al aangeeft) Bijvoorbeeld de vlakke hals van de Spaanse gitaar. Die is ook nog eens erg breed, en voor een barré moet je je wijsvinger toch wel erg overstrekken.
Of in jouw geval misschien de kwaliteit van de gitaren. Ik heb zelf een erg licht spelende staalsnarige, die duidelijk minder vermoeiend is dan mijn nylonsnarige. Een goed afgestelde gitaar zou wel eens wonderen kunnen doen
Wat erg uitmaakt is het been waarop je gitaar rust. Ik ben ooit als klassiek gitarist begonnen, en mijn gitaar laat ik nog steeds op mijn linker been steunen. De meeste gitaristen nemen hun rechterbeen. Allemaal prima, maar dit heeft grote gevolgen voor de houding van de linkerhand. Ik zou werkelijk niet weten welke houding beter is.

willem1940
10 juli 2003, 15:21
Ik ben rechtshandig en steun de gitaar altijd op het rechterbeen.
Nooit gedacht aan linkerbeen.

Nieuwsgierig even uitgeprobeerd:

- Merkbaar voordeel bij "hoog" spelen en ook heel duidelijk bij omhoog-wegstappende accoordvolgordes, ruimer/sneller grijpen.

- Nadeel: grotere belasting linker-arm, vooral bovenarm en schouder, door niet meer steunen van elleboog tegen middel/ribben; zwevend/hangende sensatie vooral bij laag spelen.

bert k
10 juli 2003, 15:30
Ja, heel anders! Leuk dat je het meteen even probeert. Klopt wel wat je vaststelt: linkerschouderbelasting, de steun van je linker elleboog is weg. Maar je rechterschouder wordt weer wat ontlast, en ik denk dat je linkerpolsgewricht een stuk natuurlijker draait.
Maar het punt is natuurlijk dat je gewend bent om op een bepaalde manier te spelen, en daar stap je niet snel vanaf.
Grappig verhaal: mijn speelhouding is vorig jaar flink gewijzigd toen ik een nieuwe bank kocht. Die had namelijk een hogere armleuning, en ik speel altijd onder het TV kijken :-D