PDA

View Full Version : repeats



mattie_ijs
20 september 2012, 19:15
hoi,
een stuk dat ik heb uitgeschreven bestaat uit:
A A A B B B C C C en dat geheel 3 keer.
Nu heb ik het zo opgeschreven:
|: A :|: B :|: C :|
Mijn vraag is op welke manier ik ervoor kan zorgen dat het hele stuk nu 3 keer herhaald word?
Is daar een symbool (als da segno / fine etc.) voor?
gr.

Jedeel
21 september 2012, 01:10
Bedoel je afspelen in één of nader software-programma?

peter_heijnen
22 september 2012, 19:39
Je moet kijken wat het makkelijkst is/leest, maar wat je nu hebt staan is om te beginnen fout want er staat A A B B C C.

Ik ga er trouwens van uit dat A, B en C voor de verschillende vormdelen staan, toch?

Als je bij wat je nu hebt aan het eind van iedere herhaling '3x' (boven de regel aan de 'binnenkant' van de herhaling) zet, en dan om het hele verhaal nog eens herhalings tekens met ook weer aan het eind van die herhaling (boven de regel, binnenkant) '3x', dan klopt het iig. Of dat fijn speelt is een tweede.

Robin...
22 september 2012, 20:37
Er bestaat een teken dat je het akkoord niet hoeft op te schrijven als er niks veranderd is. Kan het niet laten zien dus je moet het ff opzoeken ofso.

mattie_ijs
25 september 2012, 20:01
http://imageshack.us/a/img821/3466/schemae.png

Dit is het schema zoals ik het nu heb.
Probleem is dat het hele stuk nu 2 keer gespeeld word, terwijl dat 3 keer zo moeten zijn.
Is er een correcte manier om dit op te schrijven zonder alles gewoon te kopieren?
gr.

Harald
25 september 2012, 21:46
De kneep zit hem in het gebruik van da capo al fine, maar het is me hoedanook niet duidelijk wat je precies wilt. Ik vermoed dat je bij het D.C met een |-1,2,3 :|| en |4:|| moet werken in de laatste herhaling. Sorry, nu te ziek om het mooi uit te werken. Buikkramp en diarree, ga maar eens kijken of ik op de wc kan slapen :(

mattie_ijs
25 september 2012, 22:59
De D.C. al fine staat op de allerlaatste maat van regel 4

de volgorde moet in totaal zijn:
regel 1 (4x)
regel 2 (4x)
regel 3 (3x)
regel 4
regel 1 (4x)
regel 2 (4x)
regel 3 (3x)
regel 4
regel 1 (4x)
regel 2 (4x)
regel 3 (3x)
regel 4

Ik hoop dat dit duidelijk maakt wat ik wil.

Beterschap harald!!
gr.

aaronstonebeat
25 september 2012, 23:04
Twee keer 'D.C. al Fine' schrijven?

peter_heijnen
26 september 2012, 10:33
Je geeft zelf al aan dat het niet klopt zoals je het nu hebt neergezet, ook al gebruik je dc al fine.

Om het zo summier mogelijk kloppend te maken kun je volstaan met het schema zoals je het nu hebt staan, maar je moet dan twee zaken veranderen:
-schrap dc al fine
-voeg herhalingsteken openen toe aan het begin van regel 1
voeg herh sluiten aan het eind van regel 4
voeg repeat 3 times toe aan herh sluiten.

Je kunt die 'totaal' herhalingstekens het best signifikant groter/dikker maken dan de andere herhalingen, dat geeft meteen overzicht.

Harald beterschap en sterkte!