PDA

View Full Version : crowningvijlen in Nederland?



savale
20 september 2012, 15:17
Ik wil zelf mijn frets leren vlakken en het lijkt erop dat ik de meeste tools wel zal kunnen maken of kunnen vinden. Echter mis ik nog iets belangrijks: de crowning vijl. Heeft iemand enig idee of deze ergens in Nederland te verkrijgen is? Zelf maken lijkt me namelijk vrij lastig...

Daan Muller
20 september 2012, 15:36
Die kun je bij o.a. Guitarsupplies bestellen.

Rickenbender
20 september 2012, 16:22
Gewoon een driekantige vijl gebruiken waarvan de hoeken afgevlakt zijn, heb je maar één maat nodig in elke ijzerwarenzaak verkrijgbaar en is het goedkoopst. :ok:

savale
20 september 2012, 17:34
Gewoon een driekantige vijl gebruiken waarvan de hoeken afgevlakt zijn, heb je maar één maat nodig in elke ijzerwarenzaak verkrijgbaar en is het goedkoopst. :ok:

Welke maat is dan prettig werken? (mijn gevoel zegt ergens tussen de 5mm a 10mm breedte per zijde?)

Rickenbender
20 september 2012, 18:07
Zal straks even een foto plaatsen en de afmetingen.

savale
20 september 2012, 18:20
Ok alvast bedankt! Ik heb sowieso een oefenobject (Richwood stratocaster) waarop ik mijn skills kan ontwikkelen, maar ik weet dat je met verkeerd gereedschap gewoon nergens komt...

Rickenbender
20 september 2012, 20:53
In dit geval is het een skandia vijl volgens mij te koop bij de Gamma of Karwei, maar elk ander merk voldoet ook prima.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBFTFOYW.jpg

De maten zijn 15 cm lang en 7mm breed, je moet de scherpe hoek wegslijpen aan elke zijde. Plak de toets voor het vijlen van de frets af met tape. Volgens mij zijn er wel instructie filmpjes op internet te vinden. Het kan natuurlijk ook met een speciale crowningvijl maar dan heb je,voor elke maat fret een vijl nodig, dit is universeel en veel goedkoper en ik vindt dat je meer controle hebt. :ok:

savale
21 september 2012, 18:46
Ok dank je! Ik ga het hier mee proberen.