PDA

View Full Version : Schaller KV40...



muziekschuur
20 september 2012, 09:01
Met tegenzin heb ik iets laten gaan. Maar wat er voor teruggekomen is vind ik wel heel tof. Gisteren binnen. Een Schaller KV40. Een 2x12 vol buizen combo. Met een eindtrap met 2xEL34 en een ECF86 en een hele batterij preamp buizen. Het combo heeft ook de optionele echo (vibrato?).

Het combo heeft een Goodmans speaker en de andere Goodmans is verdwenen. Daar voor in de plaats zit er nu een Rola Celestion G12M.

Allebei de top handles zijn kapot en achteren ontbreekt 1 van de twee plankjes. Maar verder geheel compleet en zo te zien gaaf.
Ook het zwarte Schaller Logo is geheel intact. Net als op mijn Schaller KV18.

Ik heb er gisteren op gespeeld en dat ging prima. Vanochtend zie ik wat dingen loshangen.. Maar goed, deze versterker moet eerst worden nagezien... Zou zonde zijn als er wat overlijdt wat ik niet meer kan vervangen...
Ik mis 1 knop... Maar verder is alles compleet...

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/688256.jpg

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/688260.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/688260)
http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/688261.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/688261)

Aan de zijkanten van dit combo zitten bevestigingspunten. Dus hij zou in een verchroomd rack gehangen kunnen worden om naar je toe te draaien als monitor... Maar zo'n rack vind ik natuurlijk nooit meer...

Als je achterin het combo kijkt zie je de reverb unit hangen. Grijp je dan omhoog dan voel je de buizen horizontaal in hun sockets zitten. De hele unit moet er dus uit om buizen te wisselen. Tenminste als je niet weet wat waar zit. Deze versterker heeft 5 preamp buizen zo te voelen.

cluseau
20 september 2012, 10:44
De hele unit moet er dus uit om buizen te wisselen. Tenminste als je niet weet wat waar zit. Deze versterker heeft 5 preamp buizen zo te voelen.

Leuk ding.....


Je hebt toch wel een spiegel in je poederdoos zitten? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gayno.gif

muziekschuur
20 september 2012, 11:00
Haha..... Ja, ik poeder m'n neus natuurlijk elke dag... Haha...

Nu ja. Er is wat met de Goodmans. Iemand heeft een draadje afgetrokken van de speaker aansluitlip. Dat moet ik ook fixen. En verder moet die hele lichte brom eruit. Maar verder klinkt ie als een droom moet ik zeggen...

Er zit geen voetschakelaar bij. Ik geloof wel dat ik ergens zo'n stekker heb met 4 staafjes (hoop ik dan maar, want die kun je natuurlijk helemaal nergens meer vinden).

De Celestion is trouwens gekocht bij muziekhuis Ebben uit Uden in de kerkstraat.... Ha. Hoe lang zou dat geleden zijn...

De Celestion Goodmans combo is natuurlijk ontzettend tof als combinatie. Maar ooit kom ik nog es zo'n Goodmans tegen. En dan dus even origineel maken. Al met al een leuk ding met nog wel wat werk...

cluseau
20 september 2012, 11:05
Iemand heeft een draadje afgetrokken van de speaker aansluitlip. Dat moet ik ook fixen.

Let goed op dat je een punttangetje houd tussen de draad en het te solderen uiteinde. Als de tin in de draad trekt wordt het draad waardeloos. Je kan eventueel als vervanger een stukje litze desoldeerdraad gebruiken.

Pepe
20 september 2012, 11:14
Oude Duitse wiedergutmachung amps, ik heb er wel wat mee hoewel ze meestal vrij problematisch weer uit mijn leven verdwijnen.

Wel weer grappig dat je mij een Goodmans adviseert voor de Supro terwijl je weet dat die dingen nauwelijks te vinden zijn?

muziekschuur
20 september 2012, 11:49
En nog even de Schaller KV18 die ik al had.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdhwtLAFst2O1mcXPLPFZz01vWG6bla LQgf4SGve1eQR94qnKd3lBNFZZx

Nou, ik heb dit jaar al 6 paar verhandeld zien worden hoor... Maar ik koop de laatste tijd niet meer zoveel. Dus vandaar die opmerking... Er zijn mensen die er de hoofdprijs voor vragen maar ook een berg mensen die gewoon ervanaf willen en hem niet weg willen gooien. Dus ze zijn zeker te vinden ook tegen een interessante prijs.

Little Jay
20 september 2012, 13:52
Oude Duitse wiedergutmachung amps, ik heb er wel wat mee hoewel ze meestal vrij problematisch weer uit mijn leven verdwijnen.

Wel weer grappig dat je mij een Goodmans adviseert voor de Supro terwijl je weet dat die dingen nauwelijks te vinden zijn?

Ik heb nog een 15"/16 Ohm Goodmans liggen.... geen idee hoeveel watt. Als er interesse bestaat.....? (sorry beetje spam, maar bij zo'n moeilijk te vinden speaker mag dat vast wel :D )

Pepe
20 september 2012, 14:03
15 inch? Dat lijkt me een mooi ding voor de F. Exelsior.

Little Jay
20 september 2012, 14:52
15 inch? Dat lijkt me een mooi ding voor de F. Exelsior.

Ah ja, dan moet ik die maar kopen! ;)

(lijkt me geen straf trouwens, leuk ding!)

Maar die Schaller KV40 ziet er erg gaaf uit! Ben benieuwd hoe dat klinkt als 'ie weer tip-top is.
Kijk wel uit hè, nu één van de speakers afgekoppeld is heb je een impedantie mis-match (moet 'ie wel kunnen hebben).

muziekschuur
20 september 2012, 17:10
Heb hem reeds open gehad. Allemaal nieuwe buizen zo te zien. Ik mis alleen de EL84 die ergens zou moeten zitten. Ik zie 5 Ecc83's en de ECF86 en twee EL34's.

En hij speelt trouwens prima. De speakers zijn allebei aangesloten. Alleen is de driver zelf via een krokodillebekje vastgesloten aangesloten. Erg maffe constructie. Maar hij speelt. Wel redelijk zacht trouwens. Alleen de microfoon ingang geeft geen geluid. Heb ik voorzichtig met de gitaar geprobeerd. Maar geen sjoege.... Bas en gitaar ingangen spelen. Alleen de hall laat zich niet horen. De tremolo wel...

cluseau
20 september 2012, 17:16
Ik mis alleen de EL84 die ergens zou moeten zitten.

KV40 heeft geen EL84. Alleen 2x EL34. (of 2x 2N3055 :sssh:)

fantastik_badr
20 september 2012, 17:27
Damn, coole bak hee! Waar moet ik aan denken qua sound, beetje richting op van een Bluesbreaker?

muziekschuur
20 september 2012, 17:28
http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/688523.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/688523)

Ik zie rechts onderaan een EL84.... Hmmm....

Geluid;

Nee hij overstuurt eigenlijk helemaal niet. Het volume is redelijk. Maar niet zo hard als ik zou verwachten... Eigenlijk zacht wel.. Een heel vol jazz geluid... En de vibrato/tremolo is kicku... Dat dan weer wel...

cluseau
20 september 2012, 18:47
Ik zie rechts onderaan een EL84.... Hmmm....



Juist ja, is zit dus vrolijk naar de eindtrap te kijken en moet je wel gelijk geven.

Was de "hall" niet op een aparte unit opgebouwd? De EL84 maakt namelijk deel uit van de "hall" unit, het zou kunnen dat je die mist.

Little Jay
20 september 2012, 18:58
Man, 11 preamp-buizen volgens dat schema!!!!!

Ontbreekt inderdaad niet gewoon de hele galm-unit?

edit:

Heb hem reeds open gehad. Allemaal nieuwe buizen zo te zien. Ik mis alleen de EL84 die ergens zou moeten zitten. Ik zie 5 Ecc83's en de ECF86 en twee EL34's.


Als je maar zes preampbuizen telt (incl. die ECF, da's de PI zo te zien), dan mis je de hele galm-unit!

cluseau
20 september 2012, 19:41
Het lange chassis bevat maar vijf noval voeten en een noval achtige plug voor de hall unit. Op het kleine chassis zitten de ECF en de twee EL34. Je mist dus idd de hall unit tenzij je niet diep genoeg in de kast kijkt.

muziekschuur
20 september 2012, 20:00
De hall unit had ik nog niet open gehad.
Ik heb de versterker voorover gelegd. En het bedieningspaneel eruitgeschroefd (met de reverb/echo unit eraan vast). Voorover gelegd. Maar naast de 8 pin socket waren er nog een paar andere draden die vast zaten en die heb ik even gelaten.

Ik ging ervanuit dat de reverb tank solidstate zou zijn... Maar niet dus... Ik zag wat electro harmonix buizen en andere recente merken zitten. Dus da's allemaal redelijk recent...

Cool.

cluseau
20 september 2012, 20:08
Ik ging ervanuit dat de reverb tank solidstate zou zijn... Maar niet dus...



Dus........heb je je EL84 gevonden?

muziekschuur
20 september 2012, 20:35
Ik hoop daar morgen aan te beginnen. Ik had hem net weer in elkaar. Zat ik nog es naar de tekening te staren. (voorzover ik daar iets van snap...) en toen zag ik die EL84 dus... Maar goed. Ik heb net twee nieuwe handvatjes besteld voor bovenop. Origineel zijn ze grijs. Maar dat is niet meer te vinden. Dus het worden zwarte handvatten. Maar goed. Alles beter dan die twee lelijke kapotte die er nu op zitten...

cluseau
20 september 2012, 20:48
Alles beter dan die twee lelijke kapotte die er nu op zitten...
Daarover zijn de meningen verdeeld, persoonlijk zie ik ook liever twee leleke maar originele exemplaren.

muziekschuur
20 september 2012, 20:51
Met de nadruk op KAPOt.... (als in niet meer te gebruiken (afgetrokken dus...)

cluseau
20 september 2012, 20:59
Met de nadruk op KAPOt.... (als in niet meer te gebruiken (afgetrokken dus...)

Tja , dan blijft er nog maar één keus ☻

muziekschuur
20 september 2012, 21:09
Ik mis twee van die chromen uiteindes. Dus effekes kijken of ik nog iets kan redden. Maar de handvaten zelf zijn grijs. En die kan ik nergens meer vinden. Mijn KV18 heeft ook zo'n grijze... Het hele idee is dat deze versterker weer het podium zal bestijgen. Dus het moet wel stevig zijn... Ik was toch al van plan om de onderdelen te behouden... Want verder is het een heel nette versterker gezien zijn leeftijd...

muziekschuur
21 september 2012, 16:41
De handvaten zijn verstuurd.... Benieuwd wanneer ze arriveren...

Fireburst
22 september 2012, 14:43
Donor voor niet al te veel : http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/ampli-rare-%C3%A0-tubes-132263435.html?locale=all&list_cat=gitaarversterker&afd=muziek%2Fmuziek-accessoires%2Fgitaarversterker&start=41

muziekschuur
22 september 2012, 20:50
Thanks. Maar dat heb ik nodig voor de electric parts... Ik heb al een extra eindtrap. Ik mis alleen nog 1 knop. Ik heb er al een redelijk nette grijze op gezet. Maar ik heb volledig nickelen knoppen erop zitten met een rood puntje erin. Die op de KV40 zitten. En die vind ik nooit meer natuurlijk.

Die Schaller die te koop aangeboden wordt is wel een heel net ding trouwens. Misschien later een keer... Ik merk wel dat deze versterker bij me past...

muziekschuur
22 september 2012, 21:07
Niet alleen een EL84. Maar nog es 3 Ecc83 buizen.... volgens een oude foto van Nico Verduin dan...
Morgen de mijne een open maken. Zou er zo uit moeten zien.
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_100_2660.JPG

Wel zie ik een verlengde as. Dus ik moet wel de knop van de vibrato los maken om de as te kunnen laten zakken zo te zien...
Ik wil natuurlijk niets kapot maken.

Dat brengt het totaal aan buizen in dit combo op 8 ECC83 buizen, 1 El84 buis twee El34 buizen en een ECF83.... Dus een totaal aan 12 buizen. X een gemiddelde prijs van 15 euro aan buizen=180 euro bij een volledige buizenwissel... Tsjakka...

cluseau
22 september 2012, 23:34
Niet alleen een EL84. Maar nog es 3 Ecc83 buizen....

Komt ook overeen met het schema.

Waarom zou je alle buizen vervangen? Niet zo bang zijn hoor.

Frits van Mourik
23 september 2012, 00:58
Wow, waarschijnlijk heb je hier met een schijf-echo te maken; ik hoop voor je, dattie nog werkt...
Zou geweldig kunnen klinken! Veel beter dan 'n band-echo!
Volgens het schema verzorgt de EL84 hier een hoogfrequente biasspanning
(niet te verwarren met de bias van eindbuizen!).
In het schema zie je onderin links:
4 X Hk = Hörkopf (weergavekop); 1x Spk = Sprachekopf (opnamekop) en 1 X Lk = Löschkopf (wiskop).

muziekschuur
23 september 2012, 01:06
Nou bang niet... Meer van hij is het wel waard. Maar evengoed, kost dat best een paar centjes...

Vibrato doet het. Hall niet... Maar es kijken. Misschien gewoon de snaar kapot...

muziekschuur
23 september 2012, 09:44
Frits,

Ik hoop dat ie het nog doet. We zullen zien.... Ben benieuwd hoe de vibrato dan geregeld is... Al met al is dit wel een heel lekker klinkende versterker... Iets meer midlaag dan bij een Fender twin.. Ideaal met een jazz gitaar... Met de Mesa Vtwin ervoor instant rock...

Brewskie
23 september 2012, 09:50
Ah ja, dan moet ik die maar kopen! ;)

Nee, volgens mij was deze tip van Mitch voor mij bedoeld. Gister net een Excelsior gekocht en in mijn thread wordt ook gesproken over die 15" speaker.

De excelsior is overigens 8ohm en die Goodman 16ohm.

muziekschuur
23 september 2012, 15:40
Snaar gebroken. De EL84 buis is vrij recent. Maar kent wel flink wat aanslag (van dat zilver)....

Hmmm. Gelukkig ligt de gebroken snaar erin. Heb ik in ieder geval een idee van de lengte... Nu nog een vervanger vinden. Hmmm...

cluseau
23 september 2012, 16:04
Snaar gebroken. De EL84 buis is vrij recent. Maar kent wel flink wat aanslag (van dat zilver)....

Jammer, is dus simpel ;)

Dat zilver hoort daar hoor, je hebt pas echt een probleem als het wit uitslaat hoewel dat probleem je nog geen tientje kost.

muziekschuur
23 september 2012, 18:18
Zo. Ik had nog van dat witte elastiek. Twee snaren geknoopt en de boel teruggebouwd. Helaas. Hij doet het niet. Wel vibrato maar geen echo... Hmm... De ecc83 buisjes gloeien. De EL84 niet. Nu ja. Morgen maar weer eens demonteren en een EL84 steken... Misschien zijn de handvatten er dan ook... De snaren draaien vlijtig. Dus mechanisch lijkt hij prima. De trommel is mooi bruin en de koppen zien er prima uit... Niet heel stoffig. Dus ook geen echte krauwen of slijtage a.g.v. bonken stof die tegen de koppen aan meeslepen.

nico verduin
23 september 2012, 22:05
Probleem met die echo apparaten is dat er nog wel eens wat weerstanden in willen verlopen. gewoon stuk voor stuk meten.

muziekschuur
23 september 2012, 22:37
Thanks. Het zag er nog wel heel netjes uit.
Als het de buis niet is, dan gaan we verder kijken... Tot op heden een volledig originele versterker.

muziekschuur
25 september 2012, 18:14
Jep. Vandaag EL84 gestoken. Dat is het niet. Moet dus weerstanden gaan vervangen. Maar daarvoor moet de unit echt los. Simpelste is waarschijnlijk als de voorversterker ook uitgebouwd wordt. En ik heb de Goodmans nog niet gesoldeerd. (een van de twee draadjes naar de spreekspoel is gebroken. De vorige eigenaar heeft de twee draadjes aan elkaar geknoopt via een kabeltje met krokodille bekjes. Omdat hij dicht bij de conus is afgebroken moet de speaker er eerst uit. Zodat ik hem netjes kan solderen...

En de handvaten zijn zo'n 8 cm te lang. Dus die moet ik nog inkorten en dan opnieuw een sleuf maken... Maar het zijn wel stevige handvaten. Dus da's dan weer wel lekker...

Via conrad kan ik nieuwe snaren aanschaffen zag ik. Da's wel fijn want die knoopjes maakt toch redelijk wat lawaai...

cluseau
25 september 2012, 18:56
Jep. Vandaag EL84 gestoken. Dat is het niet. Moet dus weerstanden gaan vervangen.

Zou het maar een beetje anders aanpakken, domweg alles vervangen is niet de juiste methode en hoeft zelfs niet tot de oplossing van je probleem te leiden. Als de oscillator niet wil starten komt er toch wel meer voor kijken.

nico verduin
25 september 2012, 20:23
Zou het maar een beetje anders aanpakken, domweg alles vervangen is niet de juiste methode en hoeft zelfs niet tot de oplossing van je probleem te leiden. Als de oscillator niet wil starten komt er toch wel meer voor kijken.Frans je kan het 100 x zeggen maar gewoon een meter pakken zit er kennelijk niet in.....

muziekschuur
25 september 2012, 21:04
Ik ben daar gewoon nog niet vaardig genoeg voor. De simpele dingen doe ik eerst. Ik ga nu de Goodmans solderen.
Ik ben nog niet zover dat ik direct op een scope of via een meter zie dat het goed is. Ik ben geen electronicus. (Helaas). Maar ik heb gelukkig hulp in de vorm van een vader die dat wel beheerst en een aantal vrienden. Helaas ontbreken de pegels om de echte troepen in te schakelen. En dat zal ik ook niet laten zodra ik die daarvoor bij elkaar heb. Ik heb nu diverse versterkers staan met issues. Dingen die me gewoon niet lukken vanwege ontbrekende skills. Maar in de tussentijd fix ik al die dingen die ik wel kan...

Daarnaast heb ik helaas nog steeds geen goede werkplek. Dus niet een vaste plek voor mijn onderhouds spulletjes.

Ben gewoon een gebruiker die z'n spulletjes uit elkaar en weer in elkaar zet... En tof dat ik af en toe een bemoedigende opmerking krijg... Of op m'n vingers wordt getikt. Niks mis mee.. Heel geinig dat Cluseau zit te mopperen als ik geen originele handvaten heb. Ben ik met hem eens. Maar ja. Als je ze niet kan vinden... Dan maar iets anders...

Uiteindelijk is het denk ik het handigst werken met de preamp en reverb unit uitgebouwd. En dat komt vast goed.

cluseau
25 september 2012, 22:14
Haha, je voelt je waarschijnlijk een beetje aangevallen maar zo is het niet bedoeld hoor. Het is alleen niet verstandig om dingen te gaan vervangen als je niet precies weet wat je aan het doen ben. Voor je het weet heb je tig onderdelen vervangen en en een zooi fouten bijgemaakt zonder het te weten want de status van het apparaat toont geen verandering, namelijk "hij werkt nog steeds niet". Als je dan als sleutelaar in zo'n ding gaat zoeken kom je de vreemdste dingen tegen.

Voorbeeld, ik heb net een klus klaar die me ruim een halve dag heeft gekost alleen omdat er een of andere wijsneus in heeft zitten spitten. Zogenaamd gemod. Van de 120Watt (6x EL34) was er aanvankelijk 48Watt clean overgebleven. Na het oplossen van maar liefst elf fouten meet ik weer 132Watt zonder ook maar één buis te hebben vervangen. Kan moeilijk de klant hiervoor laten opdraaien want ook hij is slachtoffer van deze partyprutser. Ik bedoel dus eigenlijk, als je iets doet zorg dan dat je er zeker van ben dat het goed gaat anders raak je steeds verder van huis. En, documenteer wat je doet zodat het later nog te achterhalen valt als je er zelf niet uitkomt (ligt in de lijn der verwachting ). Problemen met een oscillator die niet wil starten zijn geen klusjes voor een beginner.

muziekschuur
25 september 2012, 23:30
Nou, eigenlijk voelde ik me niet aangevallen. Ik sta alleen altijd soort van OPEN... En hierdoor reageer ik zo. terwijl een ander daar een geintje van maakt. Ik vind het leuk dat jullie de tijd nemen om te zorgen dat ik me in ieder geval niet electrocuteer.

Ik vind dit een heel mooie (zo te zien) originele versterker. Dus ik ging eerst maar eens kijken wat ik had gekocht. Voor hetzelfde geld was mijn echodrum een ander nog niet gedocumenteerd type. Of ging hij heel anders open dan ik had verwacht. Ik heb net de Goodmans gesoldeerd. (Gaatje door de conus geprikt en aan de binnenkant gesoldeerd. (Zodat ie niet los komt). En alles netjes gemonteerd. (De Celestion zat met twee bouten vast.... (en dat omdat de Goodmans bevestigingsoren heeft en de celestion niet)... Ik ben het met je eens dat die echo waarschijnlijk door een vakman moet worden aangepakt. En dat is nu net niet ondergetekende...

Nou alles gefixed. En de voeding nu op 240 volt staan. Hij speelt mooi. In ieder geval wel achter dat dit mijn soort versterker is. Dus da's al weer heel wat. De crunch van mijn Fender twin haalt het toch niet bij dit ding...

muziekschuur
26 september 2012, 22:11
Bijna tijd voor meer foto's. Ik zit te wachten op m'n spiegelreflex digitaal. Want die telefoon van me is het niet echt. Vandaag andere dingen gedaan. Wel een mooi plaatje roestvast staal. De onderste helft van de (open) achterplaat zit er niet bij. Dus daar moet ik een ander plaatje inzetten. Die roestvast metalen strip lijkt me mooi erop. Dus dat weer effekes gepoetst. En nog even aangezet vanavond. Ik wil nog even naar het schema kijken en dan een lijstje met onderdelen maken. Ik heb een voorraad achter in de schuur liggen (gekregen uit een erfenis). Dan heb je de spullen maar bij de hand. Het ergste van reparaties is toch elke keer weer het bij elkaar scharrelen van de onderdelen... Poeh..

Oh ja. Deze versterker heeft een aansluiting voor een voetschakelaar. Als de voetschakelaar op uit staat. Is de echo dan definitief uitgeschakeld? En volgens een beschrijving zou deze versterker een aansluiting voor een extra cabinet hebben. Hoe zou dat geschakeld zijn? Want die aansluiting is hier weg.

muziekschuur
27 september 2012, 14:08
Hier een foto van de aansluiting van het effectpedaal. Zou hiermee twee kanalen moeten kunnen schakelen... Echo en nog iets. Maar dat zullen we zien. Ik heb gezocht maar een goede connector niet gevonden....

http://desmond.imageshack.us/Himg24/scaled.php?server=24&filename=schallerkv40pedaalaansl.jpg&res=landing


Fixed?

nico verduin
27 september 2012, 14:48
Hier een foto van de aansluiting van het effectpedaal. Zou hiermee twee kanalen moeten kunnen schakelen... Echo en nog iets. Maar dat zullen we zien. Ik heb gezocht maar een goede connector niet gevonden....

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/693733.jpg (http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/693733)mooie foto :) ik zie niks

muziekschuur
27 september 2012, 16:07
Zo. Ik moest blijkbaar van plaatjes host wisselen. Hoop dat het werkt.

nico verduin
27 september 2012, 16:43
Volgens mij is dat gewoon een 3 polige din hoor.

muziekschuur
27 september 2012, 17:14
http://www.audiospares.com/image.php?type=T&id=1480

En dan zou deze moeten passen?

Hier het chassis deel;

http://www.audiospares.com/image.php?type=T&id=1544

nico verduin
27 september 2012, 19:50
Lijkt mij van wel. Anders ff googlen op een tekening van de connector (3 polig din) en meten.... wederom meten....
Niet dezelfde maar wel vergelijkbaar voor de afmetingen : http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0bd9/0900766b80bd9aeb.pdf

cluseau
27 september 2012, 22:08
Ik heb gezocht maar een goede connector niet gevonden....



Dat is gewoon 3 polig DIN. Heb ik nog wel. Je kan ook een 5 polige nemen en twee poten amputeren.

Trouwens de plaatjes uit je latere post zien er niet uit als 3 polig, of kijk ik scheel?

muziekschuur
27 september 2012, 22:32
Damn... Ik heb een hele bak vol met amphenol 5 polige din stekkers en chassisdelen. En deze versie die kun je nog vastschroeven ook. En niet 1 drie polige...

Nu ja. Ik moet nog es verder zoeken... En waar is die schuifmaat nou....

Als kind zat ik al te prutsen met die zooi. Maar veel van de stekkers van toen zijn compleet uit het straatbeeld verdwenen... Ha...

Nu heb ik wel een hele mooie microfoon bij deze amp. Ik heb al sinds kind een koplamp microfoon. En het binnenwerk is al sinds jaar en dag gedesintegreerd. Nou heb ik die dus zo'n 2 jaar geleden van een nieuwe element voorzien. Die moet ik dus wel even met deze amp gaan testen... Het was een 210... Eh... effekes zoeken. Nederlandse kristal microfoon...

Ah de Ronette GS210....

http://odemar.home.xs4all.nl/microphones/ronetteg210b_t.jpg Daar heeft het kleine fransje wat playback uurtjes mee gemaakt...
Paar jaar werd ik gegrepen door gebruikers van kristal microfoons en vuile preamps. Nou dan zet je dus zo'n ouwe microfoon dus op een Tascam DM24 (digitale tafel) Klinkt zo'n microfoon dus hardstikke gedetailleerd.... Dat was dus gewoon een tegenvaller... Maar.... Daarna op een buizen amp aangesloten en jawel... Daar is dat beroemde krassige geluid wat het bij veel oude liedjes zo goed doet...

muziekschuur
27 september 2012, 22:47
Ik kwam dit plaatje nog tegen:

http://www.itwissen.info/bilder/pinbelegung-der-din-stecker-bei-av-geraeten-und-komponenten.png

nico verduin
28 september 2012, 08:42
Als je 5 polige wel hebt, gebruik je die toch :) Sla je pin 2 en 4 over....

cluseau
28 september 2012, 08:48
Wel ff een poot uitrukken anders gaat ie er niet in ;)

nico verduin
28 september 2012, 09:04
Wel ff een poot uitrukken anders gaat ie er niet in ;)Ik had het nog over het chassis deel :)

cluseau
28 september 2012, 09:12
Ik had het nog over het chassis deel :)

Ah juist, gezien het tijdstip vd dag hoop ik dat je me vergiffenis schenkt voor deze ongelofelijke blunder :seriousf:.

muziekschuur
28 september 2012, 10:11
Ik lees hem hedenmorgen... En ik vat em... Nee, precies.. Het idee zal dus worden dat het chassisdeel vervangen wordt. Kan ik misschien ook een voorziening maken om de motor van de echo aan/uit te schakelen. Want die lijkt nu continu te draaien. (Maar misschien dat de voetschakelaar daar verbetering in brengt..)

nico verduin
28 september 2012, 10:15
Ik zou die echo gewoon laten draaien. Starten/stoppen geeft alleen maar meer problemen met de snaren....

muziekschuur
28 september 2012, 10:20
Thanks...

Man wat zijn jullie vroeg uit de veren... Allebei met een kop thee en met de lange onderbroek ongeschoren voor de beeldbuis... Lachu...

Gisteren de handvaten aangepast. Ik had twee van die hoepels bovenop de versterker. Dus demonteren, de stalen strip eruit trekken. Rubber op maat knippen. Stalen strip aan 1 kant links en rechts inknippen (kniptang) en dan heen en weer buigen tot die afbreekt. Dan inboren om de sleuf te maken. En effekes de sleuf heen en weer gaan zodat de sleuf glad is. En weer terug monteren. Zo beter...

6mm multiplex op maat gezaagd zodat ik aan de achterkant nu boven en onder een plaat heb. Ik had nog een kikke roest vast stalen strip. Die er ook op gezet. Zo. Nu nog wat lijm en dan kan ik er tolex omheen vouwen. En ik heb al een philips speaker stekker. Zodat ik een externe speaker aansluiting heb.
Moet ik nog wel een kabeltje van stekker naar jack chassisdeel maken.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQOUYGNe2NRAnXkTp9N4xQA8KtmdUrBT Sy0Ak_M7OaL7obG8Z9T

cluseau
28 september 2012, 10:47
Man wat zijn jullie vroeg uit de veren... Allebei met een kop thee en met de lange onderbroek ongeschoren voor de beeldbuis... Lachu...


Hoho, ben om 7:00 uur aan het werk hoor en Nico is mij vaak nog voor.

Wij zijn wel oud maar nog retesnel......
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gramps2.gif


edit: en thee is voor ouwe wijven!!!

nico verduin
28 september 2012, 10:56
Hoho, ben om 7:00 uur aan het werk hoor en Nico is mij vaak nog voor.

Wij zijn wel oud maar nog retesnel......
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gramps2.gif


edit: en thee is voor ouwe wijven!!!Precies..... eerst peuk en veeeeeeel zwarte koffie :0

cluseau
28 september 2012, 11:08
Priecies..... eerst peuk en veeeeeeel zwarte koffie :0

Kijk, daar kan ik mee praten.....na een paar dubbele espresso's.
Koffie met ballen voor kerels! Snap je Frans?


Pfff....thee....la me nie lache.

nico verduin
28 september 2012, 11:12
Pfff....thee....la me nie lache.Nou eh Frans..... Ik ben een paar keer in India geweest en daar thee genomen maar...... dat doet niet onder voor koffie hoor..... Nou ja sterke zwarte slechte koffie :)

cluseau
28 september 2012, 11:23
Nou eh Frans..... Ik ben een paar keer in India geweest en daar thee genomen maar...... dat doet niet onder voor koffie hoor.....

Ligt dat niet gewoon aan het water? :hide:

muziekschuur
28 september 2012, 11:24
Ah.... koffie... Vandaar dat jullie niet (=weinig) slapen...

Laat ik dan ook nog maar es een bakje tappen.. Maarre.... Alleen zwarte filterkoffie dan.... Voor mij geen cupjes of andere goedbedoelde "snelle" oplossingen...

cluseau
28 september 2012, 11:38
Maarre.... Alleen zwarte filterkoffie dan....

Juist....en let op dat het lepeltje rechtop blijft staan anders heb je een slap bakkie.

muziekschuur
28 september 2012, 16:25
De handvaten die nieuw gemonteerd zijn:
http://plaatjesdump.nl/upload/9943fbcf7ed2adde6dae2dbaaf7d2308.jpg

De nieuwe achterplaat. Even gemonteerd zodat de lijm kan drogen. Ik moet nog een jack chassis monteren voor de extra speaker aansluiting. Volgens schema 16 ohm...
http://plaatjesdump.nl/upload/b258c670635bd572248823e50b1d914f.jpg

De strook roestvast staal is om je ogen af te leiden van het kleurverschil tussen het skai en de grijze bekleding. Jammer dat die nergens meer te vinden is. Anders zou ik het hele combo opnieuw bekleden. Maar ach... Zo'is tie wel vintage..

Ik miste 1 knop. Dus een andere grijze knop op de echo unit gezet... Valt niet tegen...

cluseau
28 september 2012, 17:27
De handvaten die nieuw gemonteerd zijn:

Moet ik toegeven, heel netjes.



voor de extra speaker aansluiting. Volgens schema 16 ohm...

Ow, waar zie jij dat staan dan? Bij mijn weten zitten er twee 8 Ohmmers in en wel parallel. De uitgang is voor mij dus 4 Ohm tenzij jij me overtuigend aan het twijfelen kan brengen



De strook roestvast staal is om je ogen af te leiden van het kleurverschil tussen het skai en de grijze bekleding.

Staat best wel aardig hoor.....nu nog een nieuwe camera :hide:

muziekschuur
28 september 2012, 17:33
Oh breek me de bek niet open. Ik kan deze samsung wel schieten, symbolisch verbranden, door mijn ergste vijand door laten slikken met stroop erover en hem dan gek bellen....

Onze Digitale spiegelreflex is uitgeleend om racewagens mee te schieten... Wij hebben een prachtige serie met lenzen erbij. En mijn zwager weet dat..... Dus dan grijp ik mis...

cluseau
28 september 2012, 17:47
....mijn zwager weet dat..... Dus dan grijp ik mis...

Ah, dus daarom hebben wij van die rukfoto's.

Moge hij zijn tong afbijtend door een brandend braambos worden gesleept.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/amen.gif

nico verduin
29 september 2012, 09:53
Onze Digitale spiegelreflex is uitgeleend om racewagens mee te schieten... Wij hebben een prachtige serie met lenzen erbij. En mijn zwager weet dat..... Dus dan grijp ik mis...Tja dat weet je heh :) Schoonfamilie krijg je op een zilver presenteerblad erbij.... Ze hebben nooit gevraagd of je het leuk vind....

muziekschuur
30 september 2012, 06:47
Nou ja.... Het heeft ook z'n goeie kanten... Ik heb toch maar een mooie Quadcore 3ghz met 4GB ram in mijn studiotje vanwege deze zwager... Dus het is niet allemaal slecht....

tsja... En als tie camera terugkomt en hij heeft toevallig allemaal pitspoezen gefotografeerd......

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1CpkqGwb45QO83Nj6lrCWXW-vZ0oUOEyzRaWE1T3i08zSIjSJXA

cluseau
30 september 2012, 09:43
tsja... En als tie camera terugkomt en hij heeft toevallig allemaal pitspoezen gefotografeerd......




Die pitspoezen lijken me eerder gedownload met een Quadcore 3ghz met 4GB ram :sssh:.

muziekschuur
2 oktober 2012, 19:25
Vandaag in mijn onmetelijke puinhoop een 3 polige din opgedoken. Ik ben in het bezit van een AKG D88. En daar is een element van kapot. (Tijdens transport in de post). Een draadje van het membraan kapot. Dus heb ik een Philips stereo microfoon gekocht om de AKGD88 te repareren.

http://oldmics.cz/img/n/183_2.jpg

Aan de Philips zit ook een 3 polige DIN. Nu moet daar toch een xlr aan of het geheel wordt gewoon geschrapt. Dus ik heb m'n 3 polige din gevonden. Hoezee.

Hier de Philips die op de demontagetafel gaat belanden:

http://oldmics.cz/img/n/393_2.jpg

zoon van Piet
3 oktober 2012, 12:26
is wel een schitterend ding om te zien, die Flips..
de huidige designtrend in Ehv komt blijkbaar niet uit de lucht vallen.. :)

muziekschuur
3 oktober 2012, 15:10
Ik heb zojuist een verloopje gesoldeerd. De 3 pins din heb ik aan een stereo contra jack gesoldeerd (had ik nog liggen). Dus de min van beide kanalen aan de grond gelegd en de plus aan de min aan idem.
Ik heb een Fender enkel voetschakelaartje. Een Fender dubbele voetschakelaar en een Behringer schakelaar van m'n V-amp2 geprobeerd. Maar geen van allen schakelt zoals gewenst... Ik kan de vibrato uitzetten. Maar niet meer aan. Dan moet ik de connector loskoppelen.. Hmm...

Ik had contact met een duitser die een voetpedaal in gebruik heeft. Maarja. Die reageert niet. Ik zag wel een twee kanaals analoge switcher maar dat kost weer 20 euro... Hmm...

muziekschuur
3 oktober 2012, 17:04
En nog een gouden behringer pedaal gevonden (jaja echt klatergoud, brons genoemd) van een BX4500H. Lekker licht backup topje. En ja daar zit een fs112T voetpedaal bij. Ik vermoed dat dat twee kanalen aan uit zou moeten zijn. Maar helaas ook daar werkt het voetpedaal niet. Ik heb nog een FAME 4 kanaals voetpedaal liggen (met 7 polige din aansluiting). Maar om dat ding nu te gaan venaggelen. Ik heb ook nog wel twee voetschakelaars... Hmm... Maar es kijken of ik daar wat mee kan...

Uit het schema haal ik nou ook niet direkt hoe de voetschakelaar werkt...

http://img.auctiva.com/imgdata/1/6/0/4/5/0/4/webimg/603953074_tp.jpg

muziekschuur
7 oktober 2012, 10:25
En dan zie je dat Schaller dit ooit heeft gemaakt:

http://fmogearshop.com/store/images/P/SchallerDoublePedal.jpg

Fuzz en tremolo...

muziekschuur
9 oktober 2012, 21:42
Ik zoek me helemaal de blubber naar een origineel voetpedaal. Nu heb ik de stekker en kan ik schakelen (om te zien of daarmee de echo sectie aan/uit kan). Maar nu zou het wel heel tof zijn als ik een origineel pedaal kon scoren. Maar ik weet niet eens hoe er zo'n pedaal uit moet zien... Nergens een beeld te vinden van zo'n pedaal. De vintage fender voetpedalen zijn zo te vinden... Maar ja, dan weet je nog steeds niet of dat er bij hoort...

Is hier niemand die me kan vertellen hoe zo'n voetpedaal er uit ziet?

nico verduin
9 oktober 2012, 22:31
Zie pagina 7 : http://www.preservationsound.com/wp-content/uploads/2011/09/Schaller_1974catalog.pdf

Frits van Mourik
9 oktober 2012, 23:26
Hoi muziekschuur,

Ik heb zo'n Universal-Fussfernschalter FS 1 voor je liggen!
PM me maar...

muziekschuur
10 oktober 2012, 23:25
Hm ja. Da's wel tof... Maar deze gids is uit 1974. En mijn versterker uit 1963... Hmm.. Ik zag dus dat de pedalen uit die vroege periode van die rondingen hadden en daarna hoekiger maar nog steeds gegoten. Todat plaatstaal het over neemt met blik en chroom accenten...

Die FS-1... Da's natuurlijk wel leuk.. Nog even kijken of ik wat verder kom...

Getver. Nou klink ik weer zo ondankbaar...

Frits van Mourik
10 oktober 2012, 23:37
Getver. Nou klink ik weer zo ondankbaar...

Maakt niet uit, joh; 't is maar een aanbod!
Overigens is mijn pedaal óók gegoten, weliswaar niet van gietijzer, maar van plastic. ;)

muziekschuur
10 oktober 2012, 23:45
http://schaller-electronic.com/upload/C4839da26X1155fa29b27XY6c3f/1191311957455/Wau_Wau1.jpg

Deze zag ik al op de duitse ebay. En daar viel me de 5 pin din op.. (Of is het 3 pin)

En hier een beeldje van 1968

http://schaller-electronic.com/upload/C4839da26X1155fa29b27XY6c43/1191311957410/TV1.jpg

Die FS-1 zou het in ieder geval leuk doen op m'n KV18... Ik denk dat een FS-2 nodig zou zijn voor m'n KV40...

muziekschuur
10 oktober 2012, 23:50
Nuja, Frits ik blijf nog even rammelen aan de boom. Maar ik kom zeker bij je terug...

En tonverzerrer betekent geluidsvervormer.... hm... weer wat geleerd.

muziekschuur
2 februari 2013, 22:45
Schaller KV25 gescoord...

muziekschuur
23 mei 2014, 08:48
Gisteren een Schaller Echo Sound aangeschaft. De meneer waar ik dat van kocht had ook nog een Schaller volume pedaal liggen. Wellicht komt die ook nog naar me toe.

muziekschuur
20 juni 2014, 14:13
http://www.plaatjesdump.nl/upload/f544bbbd03ff354b302470c061a0f941.jpg

Voila....

tommus42
20 juni 2014, 18:40
Heb hier nog een wah-wah/yoy-yoy van het merk (plastic, ik denk begin jaren tachtig). Viel me op dat ie twee spoelen heeft, één voor wah en één voor yoy:D.

muziekschuur
20 juni 2014, 23:01
En siemens componenten?

Tsja... dit pedaal is volledig giet ijzer...

tommus42
21 juni 2014, 17:23
Tis denk ik een goedkope rebuild van hun jaren 60-70 wah/yoy. Heb het boeltje nog eens even bekeken, kan geen merken ontdekken. Mis je niets aan vermoed ik.

muziekschuur
22 juni 2014, 22:42
Jaques pedals in frankrijk vind het superieure pedalen vanwege siemens componenten.
Sent from my RM-937_eu_belgium_962 using Tapatalk