PDA

View Full Version : octaafisch stemmen



daan161
19 september 2012, 19:47
heey allen,

ik heb een poosje geleden een 2ehands cort earth 100 gekocht voor een koopje.
ben zeer tevreden over het instrument.

maar nu is het volgende het geval:
als ik een capo op mijn gitaar doe klinkt hij niet meer zo zuiver.
hij is dus, zoals ik het noem octaafisch vals (weet niet meer wat de goeie benaming is)
dit heb ik eerder ook gehad bij mijn electische gitaar, maar dit was zo op te lossen door het aandraaien van mijn zadels in mijn brug.
maar hoe doe ik dat bij een akkoestische gitaar?
een andere brug kopen o.i.d?

graag tot spreeks

Yngwie79
19 september 2012, 19:57
Ik heb een Spaanse gitaar met hetzelfde euvel (barré-akkoorden vanaf 7e fret zijn vals) dus ik lees even belangstellend mee.

bass blom
19 september 2012, 20:00
ook niet als je hem bijstemt met die capo er op?

Harald
19 september 2012, 20:01
Octaafzuiverheid zou ik zonder capo checken. Bij capo is het gebruik van de capo zelf meestal het probleem. Met de G7th werkt het redelijk 'hasslefree' maar met de meeste andere capo's die ik heb moet ik goed opletten wil de gitaar nog steeds goed stemmen. Een snaar die net wat scheef trekt, of een capo die te hard duwt, er is niet zo veel voor nodig.

Intonatiemogelijkheden bij een akoestische zijn er wel, maar het is een stuk beperkter dan bij een elektrische.

ruudjes
20 september 2012, 06:02
Ik heb hetzelfde met 1 van mijn gitaren.Is dit misschien op te lossen met een gecompenseerd zadel? Ligt er misschien aan welke snaren het probleem zijn? groetjes:lp:

Harald
20 september 2012, 08:55
Checken met ZONDER capo, en nieuwe snaren. Vaak zit het probleem ook in de snaren. ALs het met verse snaren nog steeds niet goed is, het principe is hetzelfde als bij een elektrische gitaar. Alleen is bij een akoestische gitaar de speling beperkt tot de ruimnte die de kam je biedt (daarom heb ik het idee dat bij sommige ovations de kam zo breed is, al zal het ook wel met de pickup te maken hebben) en kun je niet schroeven maar moet er gevijld worden. Best dus een nieuw kammetje maken, heb je altijd de oude nog als het mis gaat.

Akoestische flattop gitaren met verstelbare bruggen zijn er wel geweest, maar dat was blijkbaar niet zo´n succes.

peter_heijnen
20 september 2012, 09:23
Als het probleem alleen optreedt bij capo gebruik dan is idd de capo het probleem. Sowieso altijd controleren en ev bijstemmen na bevestiging.

Is de gitaar ook vals als je zonder capo in de hoge regionen speelt dan is de octaafzuiverheid niet ok. Btw, octaafvals heb ik nog nooit iemand horen zeggen, in dat geval spreek je van 'niet octaafzuiver'.