PDA

View Full Version : Herkomst oude instrumenten



telecaster01
19 september 2012, 16:06
Collega gitaristen:

Ik heb 3 akoestische instrumenten van iemand over kunnen nemen met bijpassende (grijze)koffers.
Het schijnt tussen de 35 en 40 jaar oud te zijn.
Het gaat om 2 soort mandoline's (een heel kleintje en een wat grotere) en een spaanse gitaar.
Ik wil graag de herkomst/waarde weten van deze instrumenten.
Er zit een rond label in met de volgende tekst
Het label lijkt op die van de fabriek in Spanje die tatay produceerde.

Santiago 8
Casa Garijo
Instrumentos de musica-accesorios

Hier nog wat foto's

http://guitarfreak.nl.picturepush.com/album/229354/p-Oude-instrumenten.html#

Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over dit merk?
Ik hoor het graag!

Kees

springsteen
31 oktober 2012, 22:29
De mandoline met het ronde klankgat is een Bandurria, een instrument dat voornamelijk met een plectrum wordt bespeeld.
Het toetsenbord van de "mandolines" zijn in vrij slechte staat, verwacht niet dat u een schat op zolder heeft ontdekt. Een verzamelaar geeft u misschien nog 100 euro, voor de drie samen wel te verstaan.

LaurentB
2 november 2012, 11:31
Wel een leuk setje, zo. Klinken ze nog een beetje?

Fenderfan
2 november 2012, 20:53
Ik ben zelf een fervent Thomas Tatay speler. En je label in je klassieke gitaar heeft idd de uitstraling van een tatay van net na de oorlog. Sterker nog: de hele gitaar heeft de uitstraling van een Tatay.
Dat dit geen Tatay is en er wel op lijkt wil niets zeggen. Genoeg medewerker die in fabrieken werkten en hun kennis meenamen om zelf gitaren te gaan maken. Labels van elkaar afkeken etc.

Of de gitaar wat waard is doet er niet toe. Bij Spaanse klassieke of flamenco gitaren gaat het om de klank.
Ik speel op Oude Tatays juist om die reden. Niet om de prijs....want ze kosten geen drol ,
maar om de houtsoort, de klank, en de kwaliteit.

Wat springsteen zegt over je toetsen is gelul. Hij kan aan de hand van deze foto,s niet zien of de toetsen slecht zijn, net zo min als ik dat kan. Dat ze wat vlekkerig of uitgedroogt zijn doet niets aan de bespeelbaarheid. En om er nog snel een uit de duim gezogen prijsje aan te hangen vindt ik ronduit brutaal.

Ik vindt het een mooie verzameling....maar klinkt, speelt en stemt het ook ? Das eigenlijk nog het belangrijkt, en bepaald bij deze instrumenten de waarde.

wietse
2 november 2012, 21:22
Wat springsteen zegt over je toetsen is gelul. Hij kan aan de hand van deze foto,s niet zien of de toetsen slecht zijn, net zo min als ik dat kan. Dat ze wat vlekkerig of uitgedroogt zijn doet niets aan de bespeelbaarheid. En om er nog snel een uit de duim gezogen prijsje aan te hangen vindt ik ronduit brutaal.



helemaal mee eens, volgens mij zijn de toetsen gewoon smerig en moeten de fretten gepolijst worden, wat herkomst betreft, dat staat toch op het label dus effe creatief googlen zou ik zeggen.
als je de speelsporen die je op deze instrumenten ziet bekijkt dan zijn ze veel bespeeld, en dat is altijd een goed teken.