PDA

View Full Version : Western steelstring advies



TattooRock
19 september 2012, 11:21
Hallo,

ik heb mij net voorgesteld in het daarvoor bestemde topic. Ik heb ook de verschillende reviewtopics doorgenomen voor gitaren. Ik merk toch dat ik behoefte heb aan een specifiek topic.

Mijn situatie is dat ik gisteren mijn eerste gitaarles heb gehad. Hierin had ik aangegeven bij mijn leraar affiniteit te hebben met de 60's muziek, blues en classic rock. Toch was mijn wens in eerste instantie te starten op een klassieke Spaanse gitaar ipv een Steelstring. Echter werd tijdens de eerste les al duidelijk dat ik gewoon veel meer word aangetrokken tot het geluid van de steelstring. Mijn leraar verzekerde mij ook dat ik op een steelstring gewoon volledig kan lessen en ik moet kiezen voor mijn motivatie en geluid.

As zaterdag ga ik met hem dan ook naar de winkel om verschillende gitaren te proberen. Mijn budget WAS 250 euro. Echter merk ik dat ik word aangetrokken tot gitaren die net daarboven zitten. Ook hier uit de reviewtopics e.d. springt met name één gitaar eruit direct opgevolgd door een ander:

Ten eerste de Yamaha APX 500II, prijsklasse 349 euro, deze springt er tot nu toe zonder te spelen er bovenuit. Ik heb gisteren dus ook op een Yamaha steelstring gespeeld. Wel is deze van prijsklasse 1000 euro. Maar deze beviel mij goed, het geluid was echt prachtig. Budget dus 100 euro verhoogd voor deze. Wat ik ook erg mooi vind aan deze gitaar is dat deze in zoveel kleuren verkrijgbaar is. Het oog wil ook wat. Ben helemaal weg van de Oriental Blue Burst. De gitaar komt in model BL of OVS, ik ben er echter niet achter wat het verschil is tussen OVS en BL?!

Ten tweede las ik hier nog in een topic iets over de Washburn WD10SCE. Prijsverschil verwaarloosbaar, een totaal van 329 euro. Een vol en warm geluid. Erg populaire gitaar voor beginners, net als de Yamaha APX 500II. Ook een mooie zwarte variant. Hoe kijken de 'experienced' naar het verschil tussen deze twee gitaren?

Daarnaast voor de variatie ben ik nog de volgende modellen tegengekomen die ik zaterdag misschien ook wil uitproberen:
- Crafter D6eq
- Walden
- Seagull
- VIG/VGS V-1P CE Poison series
- Tanglewood

Op basis van dit verhaal zijn er dan misschien nog adviezen vanuit de community waar ik op moet letten? Ik heb een hele goed leraar die mij zal adviseren en ook de winkel is een goede gerenommeerde zaak en lesschool. Toch wil goed voorbereid zijn. Alle extra informatie is goede informatie en extra meegenomen.

Ernest01
19 september 2012, 11:33
Zo te zien ben je al op de goede weg.
Gitaren uitgezocht en met de leraar naar de winkel. Wat nu nog rest is luisteren welke jij het mooiste
vindt klinken. Dat is toch de meest bepalende factor. Weet niet of al die gitaren een massief bovenblad
hebben, want dat vind ik wel belangrijk.

In jouw prijsklasse moet je zeker leuk kunnen slagen. Veel plezier !

BL=Black
OVS= Old Violin Sunburst

Rizz
19 september 2012, 11:59
Tja, wat zal ik eens zeggen: Je hebt PM! :)

Ernest01
19 september 2012, 12:18
Tja, wat zal ik eens zeggen: Je hebt PM! :)

:ok:
:crazyhappy:

TattooRock
19 september 2012, 16:11
Top, heb je gitaar gezien. Erg mooi. Ik ben zelf ook wel een sucker voor de extra grafische elementen van de VGS V-1P CE Poison serie. Maar ben ook wel een echte 'nieuwkoper'. Ik wacht dus eerst even zaterdag af. Ik houd je gitaar (en de prijs) in mijn achterhoofd. Misschien stuur ik vandaag je marktplaatslinkje nog wel ff door naar mijn leraar.

Lachen dat het staat voor de kleuren. Ik dacht dat het iets heel specifieks over de gitaar vertelde, een bepaald technisch kenmerk.

Iemand nog wat ervaring over het verschil tussen de Yamaha APX 500II en de Washburn WD10SCE?

Rizz
19 september 2012, 17:55
Hou er rekening mee dat de Yamaha een dunne body heeft. Deze gitaar is vooral bedoeld om versterkt mee te spelen, akoestisch zal hij minder klinken.. Het zijn absoluut goede gitaren, daar kan je bij Yamaha bijna van op aan..

TattooRock
19 september 2012, 23:56
Ik ga dan aanstaande zaterdag met deze lijst naar Huigens in Hengelo:

Yamaha APX 500II Oriental Burst Blue, 349 euro
Washburn WD10SCE Black
Hudson HAL1 Sandpiper Sunburst Vintage, 349 euro
FENDER DG14 S TF
Crafter D6eq
VIG/VGS V-1P CE Poison series
Tanglewood
Takamine
Patrick & Simon’s
Seagull
Walden

Voor de merken zonder typenummer vraag ik het gewoon aan mijn leraar, die zal zaterdag redelijk wat voor mij dienen te spelen, haha. En hoewel ik helemaal weg ben van de APX 500II van yamaha door het uiterlijk vrees ik dat deze akoestisch niet aan mijn wensen gaat voldoen. Als ik reacties op verschillende sites en topics bekijk zit ik met mijn wensen eerder naar het vollere geluid van een Dreadnought. Jammer genoeg, het wordt wachten tot zaterdag...

Rizz
20 september 2012, 07:59
Ik ga dan aanstaande zaterdag met deze lijst naar Huigens in Hengelo:

Yamaha APX 500II Oriental Burst Blue, 349 euro
Washburn WD10SCE Black
Hudson HAL1 Sandpiper Sunburst Vintage, 349 euro
FENDER DG14 S TF
Crafter D6eq
VIG/VGS V-1P CE Poison series
Tanglewood
Takamine
Patrick & Simon’s
Seagull
Walden



Hee, psst! andersom.. Simon&Patrick.. :D

TattooRock
20 september 2012, 10:24
Hee, psst! andersom.. Simon&Patrick.. :D

Haha, dank je wel scheelt me weer een rode kleur in de winkel!

smullie
20 september 2012, 11:22
Het is heel goed om je al wat te informeren vooraf, maar uiteindelijk zal het er toch altijd op neerkomen dat je gewoon naar daar gaat en luistert. Kies voor de gitaar die voor jou het best klinkt/aanvoelt.

Tip: speel niet te veel op gitaren die ver buiten je budget vallen. Ze zijn meestal (niet altijd, want dat is heel persoonlijk) echt beter en dan baal je dat je genoegen hebt moeten nemen met wat je gekocht hebt. Om dezelfde reden, maar dan omgekeerd, moet je juist wel een aantal gitaren van de muur halen die onder je budget zitten. ;)

TattooRock
20 september 2012, 11:37
Goede tip. Zal ik ook niet doen. Ik ken mijzelf en mijn bankrekening heeft meer te besteden dan mijn vastgestelde budget. Dan kom ik ook altijd thuis met wat duurder. Mijn originele budget is 250 euro en ik ben bereid dit bij te stellen naar 350 euro max. exclusief extra onderdelen.

synapse
20 september 2012, 12:25
Ik vind het juist wel belangrijk om bij het testen een of twee gitaren boven het budget mee te nemen.
Meestal relativeert dat het prijsverschil.
Ik zou je aanraden om niet alleen op klank te selecteren, maar ook zeker op bespeelbaarheid.
Op gegeven moment wordt het toch lastig om op klank te kiezen, zeker als je zoveel verschillende gitaren uitprobeert.
Probeer snel tot een shortlist te komen op basis van bespeelbaarheid en ga dan selecteren op klank.
Zo probeer ik het meestal te doen.....

TattooRock
20 september 2012, 15:35
Ik heb een lijstje gemaakt, al is dat niet echt een shortlist, meer een longlist? Ik laat mijn leraar in ieder geval de leuke liedjes erop spelen zoals de intro van Stairway to heaven of wat gepingel uit de Creedence Clearwater Revival. Op basis daarvan zal ik de lijst snel wat korter maken en dan zelf wat akkoorden aanslaan. Daarna dus een keuze. Heb een vermoeden dat ik wel een ochtendje zoet ben.

Budget dus tussen 250 en 350 euro. Als iemand nog wat typenummers heeft of andere merken met typenummers die hij aanprijst of linkjes waar ik duidelijk al geluid kan opmaken van verschillende gitaren dan hoor ik het nog graag. Geluiden dus 60's rock, blues en jazz etc. Lekker warm en helder, ook zonder versterker.

Rizz
20 september 2012, 15:41
Nogmaals, dat heeft geen enkele zin, zeker niet bij akoesten.. Ga lekker luisteren en spelen.. Het is echt allemaal zo subjectief en alleen jij kan dat echt goed bepalen.. Het is sws een leuke onderneming en probeer je geld uit te geven aan iets waar je helemaal tevreden over bent, geen compromissen sluiten iig!

Succes!

Rizz
20 september 2012, 20:34
Als je besluit de VGS te nemen, zal je 'm nieuw moeten kopen, die van mij is weg! :D

TattooRock
20 september 2012, 21:36
Als je besluit de VGS te nemen, zal je 'm nieuw moeten kopen, die van mij is weg! :D

Top voor je dat hij weg is. Ook voor mij trouwens, maakt mijn lijstje om te onthouden weer met één korter!

stijnkenens
21 september 2012, 01:10
Leuke discussie:
Als je leraar voor jou laat spelen, dan moet je hem vragen om telkens het zelfde lijntje te spelen, hoeft ook nooit lang te zijn. 2 maten is genoeg.
Anders ben je het gegeven van die gitaar toch kwijt, je geheugen / gehoor kan zoveel info niet aan. Zeker als je er zo veel gaat testen.

Dan kan je beginnen elimineren, en uiteindelijk met de juiste naar huis gaan.

Klank is belangrijk, bespeelbaarheid ook, maar daar kan vaak nog wat aan gedaan worden, door een lokale gitaar-tech.
Dus een goed klinkende gitaar moet je niet links laten liggen omdat het wat stroef speelt: topkam, zadel en trussrod laten afstellen, en je hebt een goed instrument.



s.

rijsberman
21 september 2012, 01:22
En wees niet bang op je gevoel te kiezen. Die ene waar je op wílt spelen.

synapse
21 september 2012, 09:35
@ Stijnkenens:
Bespeelbaarheid is natuurlijk te beinvloeden, maar slechts in beperkte mate; radius en halsvorm en -dikte ga je echt niet meer veranderen, actie en de afstemming van de hals wel.

TattooRock
21 september 2012, 13:21
Bedankt voor de extra tips. Leuk ook dat het een discussie is geworden en iedereen zijn eigen visie er op heeft. Weet ik dat ik morgen maar extra op mij leraar moet vertrouwen en eerst van zijn visie uit moet gaan en op mijn eigen klank en wensen natuurlijk. Ik hoop echt dat het met het geluid van die Yamaha APX500II mee zal vallen. Wat gaat de tijd toch langzaam als je wacht op iets heel leuks :)

smullie
21 september 2012, 15:25
Bedankt voor de extra tips. Leuk ook dat het een discussie is geworden en iedereen zijn eigen visie er op heeft. Weet ik dat ik morgen maar extra op mij leraar moet vertrouwen en eerst van zijn visie uit moet gaan en op mijn eigen klank en wensen natuurlijk. Ik hoop echt dat het met het geluid van die Yamaha APX500II mee zal vallen. Wat gaat de tijd toch langzaam als je wacht op iets heel leuks :)
De enige objectieve zaken die er iets om doen zijn: pak de gitaar die het beste evenwicht bied van aanvoelen/klinken. Heel objectief. Voor jou toch... ;-)

TattooRock
22 september 2012, 12:00
Iedereen nog bedankt voor het advies. Ik ben vandaag in de snoepwinkel geweest en zat, zoals ik voorspeld had, me eerst blind te staren op de Yamaha's met alle verschillende mooie sunburst kleuren. Echter toen ik het model vast had kwam ik er al direct achter dat het formaat zelf al veels te klein was. Ook de iets grotere CPX voelde niet zo fijn. Daarna verscheidene Cort's, Fender's, Ibanez geprobeerd. Deze hadden allen een redelijk vlak geluid. Pas toen ik de Walden vast had kreeg ik een heel goed gevoel bij het geluid en de gitaar. Niet mooi om te zien, geen mooie sunburst kleuren en zelfs geen ingebouwd element. De klank versloeg gewoon met kop en schouders de rest.

Walden Concorda CD640HS:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41JINjEvaqL.jpg

Edit:
Ohja, wat zijn die akoestische Fenders slecht zeg. Was mijn leraar en de winkel het ook mee eens. Die moeten het maar bij elektrisch houden.

Ernest01
22 september 2012, 12:13
Gefeliciteerd !

Ziet er - voor mij dan - mooi uit. Sunburst zou ik net iets teveel van het 'goede' vinden.
Dit wordt dus een druk oefen-weekend....

Veel plezier ermee

Rizz
22 september 2012, 12:15
Top! Mooie gitaar man.. Geen sunburst, maar toch een mooie honeyburst (als ik me niet vergis).. Vind ik persoonlijk mooier dan een sunburst! (En dat zeg ik, met twee gitaren met een sunburst.. :D)

Gefeliciteerd en veel speelplezier!

Edit: ik lees aged cherry sunburst... potetoos, potatoos... :ok:

TattooRock
22 september 2012, 12:37
Thanks allen. Voor de techs die van specs houden:
CD640HS

Limited Edition
Body
body shape: Dreadnought
top material: Solid Sitka Spruce
back material: Mahogany
side material: Mahogany
soundboard bracing: Scalloped-X

Neck
material: Mahogany
nut width: 1 11/16 "
fingerboard: Solid Rosewood
trussrod: 2-way adjustable
reinforcement: Glass-fiber rails

Appointments
binding: White plastic
rosette: Maple and Mahogany
tuners: Gold
logo: Pearl
bridge: Walden Rosewood bridge

Finish
Gloss Heritage Sunburst

Heb er nu thuis wat op zitten pielen vanuit het boek: Slaggitaar 1, maar moet nu eerlijk bekennen dat mijn eeltloze vingers het niet meer aankunnen.

Rizz
22 september 2012, 12:40
Handig, al die verschillende omschrijvingen voor de burst, nu is het weer een Gloss heritage sunburst... pfffff.. :seriousf:

En wat betreft de pijn in je tengels: Hang on, my young padawan, you must bleed to succeed! :D

Ruudj
22 september 2012, 12:59
Mooie gitaar; helemaal niet lelijk om te zien :ok:

ruudjes
22 september 2012, 14:55
Leuk om te zien dat je een fijne gitaar hebt gekocht. Ik vindt het een mooie kleur, hou ik wel van.:B

smullie
22 september 2012, 15:04
Mooi!

Proficiat!!!

Eric van Esch
22 september 2012, 16:34
Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

barbier1
25 september 2012, 14:59
Mooie gitaar, heel veel plezier met lessen en oefenen.

LaurentB
26 september 2012, 10:18
Dat heb je goed gedaan, vooral je oren gebruikt! Fenders hebben sinds jaar en dag een slechte akoestische naam, alhoewel ik meende gelezen te hebben dat het tegenwoordig een beetje beter is. Niet dus.

TattooRock
26 september 2012, 11:30
Ik kreeg toevallig een Fender collector's edition boek erbij. En daar staan wel allemaal promo artikels in over hun king collection van Elvis Presley etc. Maar dan praat je weer over een andere prijscategorie. Ik heb ze geprobeerd in de range van 250-450 euro en dat vond ik niet eens in de buurt komen van de Yamaha met kleinere kast en cut-away. Mijn leraar noemde ze 'doosjes'.

Ik ben nu elke dag zo'n half tot een uur per dag aan het spelen en ben er heel content mee. E akkoord, Am akkoord, C akkoord en D7 akkoord beginnen nu wel te vervelen. Morgen gelukkig weer les.

TattooRock
3 oktober 2012, 16:23
Ik had nog even een korte review geschreven voor deze gitaar voor de Walden site. Hoe ik erbij kwam en wat mijn eerste impressie was van de sound etc. Daarbij had ik even een vraag gesteld wat toch het verhaal was achter het feit dat het een limited edition was. Ik dacht, ik zal het antwoord nog even met jullie delen, wel grappig:


This regionally available limited edition was inspired by the old Gibson Sunbursts found on the instruments with the 'bird' names in them. I wanted to faithfully represent as much as possible what I felt was the real golden era Heritage Sunburst color used on those old models - not what we commonly see today which I find too red, orange, brown or pink ... I am glad that you found it pleasing!

I hope you continue to play and improve for a long time to come.


Wel grappig dat ie afgeleid is van de Gibson. Daar wil ik als straks wat verder in gevorderd ben toch ook nog een elektrische gitaar van.