PDA

View Full Version : Trubadourgitaren-worden ze nog gemaakt?



rudmerbruinsma
19 september 2012, 10:41
Ik heb nog een hele oude trubadour akoestische gitaar op zolder staan. Deze heeft een hele aparte groene (lijkt wel krokodillenleer) klankkast met van die mooie s - sleutels klankgaten. Ik kan verder geen jaartal of gegevens van de maker vinden op de gitaar maar het is echt een oudje. Zijn er meer mensen met zo'n trubadour en bestaat dit merk nog wel?

zoon van Piet
19 september 2012, 11:19
Als iets heel mooi of bijzonder is, willen we dat zien!
Plaatjes dus, aub.

vederlicht
19 september 2012, 22:13
Had Lenny Kuhr niet zo'n gitaartje?
Vederlicht♫

wietse
19 september 2012, 22:39
een egmond product als ik me niet vergis, en ik vermoed dat je een in hamerslag gespoten exemplaar hebt, die waren er in drie kleuren rood, blauw en groen.
en inderdaad die worden al heel lang niet meer gemaakt, begin 70er jaren viel het doek voor egmond.

rudmerbruinsma
21 september 2012, 16:57
Ik heb inmiddels een foto gemaakt. Ik weet niet of dit wel een Egmond is. Er staat alleen Troubadour op en verder niets helaas. http://www.rlbrecordings.nl/Foto's/Mijn%20instrumenten/Troubadour.jpg

Troubadour
12 mei 2014, 16:45
Heb me voor dit forum aangemeld omdat ik de bovenstaande vraag tegenkwam " Troubadour gitaren worden ze nog gemaakt?" Kan uitsluitsel geven omtrent de herkomst en fabricage van de gitaar de Troubadour. Mijn schoonvader Pierre Servaas was vlak na de oorlog de fabrikant van deze gitaren. Pierre Servaas was musicus en organist in de R.K Maria kerk te Apeldoorn. Tevens dirigeerde hij div. koren en een operettevereniging. Schreef daar de teksten en muziek voor. Ook runde hij, samen met z'n vrouw, een muziekschool en 3 muziekzaken : 2 in Apeldoorn en 1 in Dieren. De gitaren werden gemaakt in een fabriek aan het Apeldoorns kanaal. Het merk was "Troubadour"
Pierre's oudste zoon herinnert zich nog veel omtrent de zaken, gitarenfabriek en het leven van z'n ouders.

"Als je het terrein opreed was daar een gebouw die werd gebruikt als spuiterij, wat ik toen erg indrukwekkend vond omdat de voor en achterkant van de meeste gitaren geleidelijk werden gekleurd van de buitenkant naar binnen, van donker naar licht'

Aan de rechterkant was daar de fabriek met eerst het kantoorgedeelte en daarna een hal (mogelijk bestaande uit een paar secties) met in het laatste gedeelte een pot boven een vuur of kachel met daarin de lijm.
In het eerste gedeelte werd het houtwerk gezaagd en geschuurd en in het tweede waren de mallen voor de vormgeving. De klankgaten werden met een figuurzaag uitgezaagd. De geur in het eerste gedeelte was één en al die van gezaagd en geschuurd hout, heerlijk!
In het laatste gedeelte de indringende geur van lijm.

De leerlingen konden zich inschrijven voor een cursus. Mijn zwager herrinert zich een bedrag van ong. 80 gulden voor een gitaarcursus, waarbij de gitaar in bruikleen werd gegeven. Werd de cursus gevolgd en betaald dan werd aan het einde de gitaar het eigendom van de cursist.
Zo werden gitaarfabricatie , winkels en muziekschool tot een eenheid gemaakt.
Mijn zwager herinnert zich ook nog een tentoonstelling waar gitaren waren in rood, wit blauw en oranje, die waren voorbestemd om aan de 4 prinsessen aan te bieden. Of deze gekleurde instrumenten ooit zijn aangeboden aan koninklijke familie weet mijn zwager niet..

Pierre Servaas is jong overleden (43jr) aan een ernstige ziekte en dat betekende het einde van het muzikale talent, z'n gitaren fabriek , muziekzaken. De kinderen waren toen nog te jong om dit alles voort te zetten.

http://www.elsservaas.nl/gallery/albums/album25/img341_2.sized.jpg

LaurentB
12 mei 2014, 23:09
Mooi verhaal, bedankt voor de moeite!

Troubadour
17 mei 2014, 13:01
Dank je wel LaurentB. Zou leuk zijn als iemand nog een foto heeft van een "Troubadour" gitaar.. Wij hebben in de fam. Servaas helaas geen instrumenten meer uit die tijd. Ja mijn zwager heeft nog een heel oude accordeon via Marktplaats op de kop kunnen tikken met de naam Troubadour er op. Accordeon's werden ook verkocht met deze naam.. Heb vorig jaar de juiste plek kunnen traceren waar de fabriek gestaan heeft.Tot voor kort hadden we geen idee waar deze fabriek had gestaan ( ja, ergens aan het A'doorns kanaal) maar via speurwerk in het gemeente archief de plek toch gevonden.. Wij er natuurlijk heen en raakten in gesprek met kleinkinderen van de "buren" Ze hadden nog een luchtfoto vd de Zwitsalfabriek in Apeldoorn , deze mochten we kopiëren . Op de achtergrond stond de gitarenfabriek van Pierre Servaas. De fabriek(een voormalige wasserij) heb ik uitvergroot .


http://www.elsservaas.nl/gallery/albums/album25/Fabriek_Servaas_uitsnede_bewerkt_1_kopie_kopie.siz ed.jpg

FruscianteFan
17 mei 2014, 18:00
mooi verhaal! de foto van topicstarter doet het niet meer maar in zijn onderschrift wel een link naar een youtubekanaal, misschien heb je daar wat aan?

https://www.youtube.com/user/Tranquilitythemusic?feature=mhee