PDA

View Full Version : Gageverklaringen enzo...help help!



LaszloVersteeg
18 september 2012, 22:25
Goede avond,

Heb een tijdje topics bekeken met hulp van de zoekfunctie maar ben niet echt wijzer geworden, dus vandaar dat ik er een apart topic voor open:)

Ik ben laatst aangenomen bij een band, met veel gigs, betaald. Dus dat is mooi! Het enige probleem wat ik nu heb is het volgende: de band is een v.o.f. en ik beslis pas rond januari of ik erbij ga ja of nee, wil eerst een paar gigs doen natuurlijk. Zodra ik bij de v.o.f. zit, is uitbetalen geen probleem. Dit kan maandelijks gebeuren (valt onder winstverdeling). Maar, voor januari hebben we nog ong. 10 gigs staan, en daar kunnen er nog meer bij komen. Voor deze gigs wil ik natuurlijk ook uitbetaald worden, maar dit schijnt dus niet zo eenvoudig te zijn.
Ik ben me dus gaan verdiepen in gageverklaringen maar word er niet erg wijs van. Verschillende bronnen zeggen verschillende dingen. Ik denk dat ik het allemaal op een rijtje heb, maar ik heb totaal geen idee of ik die gageverklaring nou naar de v.o.f. moet sturen, naar de plek waar ik speel (de opdrachtgever) of naar het boekingsbureau.
Iemand enig idee?


Het kan zijn dat ik er compleet naast zit en dat er een makkelijkere manier is om dit op te lossen, als dat zo is voel je niet gehinderd om het me te vertellen haha.

Alvast bedankt!

sorry als er spel fouten zijn!

Arvoitus
18 september 2012, 22:50
Inderdaad een vreemde situatie, het beste kun je gewoon even naar de belasting bellen.

Persoonlijk denk ik dit: Zolang je niet bij die band/VOF zit, ben je niet "in loondienst" en dus gewoon een onafhankelijke artiest (tenzij je een ZZP'er bent). Jouw band regelt zijn eigen belasting/loonheffing omdat het een VOF is ... maar omdat jij nog niet bij die VOF hoort heeft de opdrachtgever (oftewel diegene die jou betaald) zo'n gageverklaring nodig omdat hij loonheffing voor jou moet betalen.

LaszloVersteeg
18 september 2012, 23:00
Dus dan zou het er eigenlijk op neer komen dat ik het naar het boekingskantoor moeten sturen? Zodra we in Nederland een optreden doen, moet het via het boekingskantoor gaan, en die betalen ons het gage uit.

Arvoitus
18 september 2012, 23:24
Dus dan zou het er eigenlijk op neer komen dat ik het naar het boekingskantoor moeten sturen? Zodra we in Nederland een optreden doen, moet het via het boekingskantoor gaan, en die betalen ons het gage uit.
Ja, dat klopt volgensmij. Het boekingskantoor stuurt gewoon netjes een factuur met BTW naar de plaats waar het optreden heeft plaatsgevonden, dus waar je hebt opgetreden hebben ze niks aan zo'n gageverklaring.

Dan hangt het er alleen nog maar vanaf welke afspraken jij hebt gemaakt met dat boekingskantoor. Dat zal waarschijnlijk niks zijn, dus ... ik denk dat je daar dan je gageverklaring moet inleveren. Maar zoals ik al zei, met een telefoontje weet je meer.

dml
19 september 2012, 00:33
Als ik jou was zou ik met een Verklaring ArbeidsRelatie (afgekort VAR) gaan werken en niet in een VOF stappen. Met een VAR kun je de VOF factureren. Mocht de VOF enorme schulden krijgen, is iedere vennoot hoofdelijk aansprakelijk.

showband
19 september 2012, 09:33
allereerst:
www.taxman.nu

je kan denk ik het beste voor jezelf even een VAR aanvragen. Dat is niet zo een toestand

LaszloVersteeg
19 september 2012, 10:44
Als ik jou was zou ik met een Verklaring ArbeidsRelatie (afgekort VAR) gaan werken en niet in een VOF stappen. Met een VAR kun je de VOF factureren. Mocht de VOF enorme schulden krijgen, is iedere vennoot hoofdelijk aansprakelijk.

Voor die schulden ben ik eerlijk gezegd niet zo heel erg bang, we kunnen niet meer uitgeven dan dat er in de kas zit. Daarnaast heb ik vanaf de eerste repetitie al inzage in de boekhouding. Maar natuurlijk, ik wil niet te naïef zijn, daarom ben ik er niet direct bij gegaan.


allereerst:
www.taxman.nu (http://www.taxman.nu)

je kan denk ik het beste voor jezelf even een VAR aanvragen. Dat is niet zo een toestand

Nou, voor een VAR moet ik een zelfstandig ondernemer (freelance of ZZP'er) zijn, toch?

johantipker
29 september 2012, 20:48
hee, je moet eric timmermans hebben daarvoor

http://www.verloningsservice.nl/

Opdrachtgever stuurt bruto / bruto factuur naar eric timmermans en hij betaalt jou netto / netto uit en regelt alle heffingen en inhoudingen en een beetje winst voor hem.
Dit is en zeer betrouwbaar adres en dat vele jaren lang.. aanrader; hoef je desgewenst helemaal nooit bij die vof..

Gearjunkie
17 november 2012, 11:59
Bump...

Zoals Dml aangeeft, niet in een Vof met 'onbekenden' stappen'.
Het gaat niet om schulden die de Vof heeft, nee, heeft een firmant privé (geld) problemen, dan kan de deurwaarder ook bij jou aankloppen. Een Vof is echt geen BV!