PDA

View Full Version : wat te doen tegen pijn in je rechter arm?



5lily
17 september 2012, 21:03
Een tijd geleden (1 a 2 maanden) geleden was ik begonnen met gitaar spelen. Hiermee moest ik echter na een weekje al weer stoppen omdat mijn rechterarm echt zeer ging doen (de verkeerde soort van pijn, waarvan je soort van gewoon weet dat het niet goed kan zijn). Nu is deze pijn echter weer weg en wil ik graag weer beginnen met gitaar spelen omdat ik het toch wel graag wil leren. Dus nu vroeg ik me af of er een bepaalde manier van spelen met je rechterhand/arm is zodat hij niet zeer gaat doen? Of misschien beter gezegd; of er een bepaalde manier is van verkeerd spelen waardoor je dat krijgt? Alle tips zijn welkom =)

Alvast bedankt :)

bass blom
17 september 2012, 21:18
drux? :D
speel je elektrisch of akoestisch?
zal wel een spanning/ontspanning iets zijn?

5lily
17 september 2012, 21:24
mijn gitaar is een akoestische. Ik heb echt geen idee wat het zijn kan. Ik hoop eigenlijk gewoon op een paar tips van mensen die ook ooit eens last hadden van pijn in hun rechterarm en weten hoe je het voorkomt. Of mensen die er gewoon ideeen over hebben wat mij betreft.
Het zal best een spanning/ontspanning ding kunnen zijn, maar dan weet ik nog steeds niet wat ik daar mee moet...^^' Enig idee?

bass blom
17 september 2012, 21:26
heeft het wellicht met werk van doen? hele dag met computer muis?
heb je les of leer je jezelf?

Ernest01
17 september 2012, 21:51
Misschien de grootte van de gitaar ?
Is die te klein, dan kan je niet comfortabel leunen.
Is die te groot dan kan je niet goed bij de snaren en ga je de boel ook forceren.

Speel je fingerstyle of strum je. In het laatste geval kan het zijn dat je teveel met je arm beweegt,
inplaats van met je pols.

5lily
17 september 2012, 21:52
nee, het kwam zodra ik begon met gitaar spelen (al naar een paar dagen of zo) en ging (langzaam) weer weg toen ik ermee stopte. Ik leer het aan mezelf. Anders had ik het wel aan m'n leraar gevraagd ^^. Zal wel graag les willen, maar das een beetje te duur voor me ^^' Dus vandaar dat ik nu via deze weg erachter probeer te komen wat ik verkeerd zal kunnen doen... Of er een bepaalde manier van spelen is die ervoor bekend staat verkeerd te zijn of dat er just een manier van spelen is die just goed is of...

bedankt voor je reactie:)

bass blom
17 september 2012, 22:07
dan moeten we een filmpje hebben
liefst met tetten er ook op natuurlijk :D
:hide:

5lily
17 september 2012, 22:15
Ik ben een volwassen persoon, iets wat aan de kleine kant. Mijn gitaar is van mijn broertje, die hem dan weer van de rommelmarkt heeft. Volgens mij is het een 3/4 gitaar, maar het kan ook een 'gewone' zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat hij van goed formaat is:)

moet je met je pols bewegen als je strumt? Ik had ergens gelezen dat dat vanuit je elleboog moest... hmm misschien is dat dan het probleem geweest:) is vanuit je elleboog strummen slecht voor je arm? (zoja, dan heb je mij blij, want dan weet ik wat er fout gegaan is:))

Ernest01
17 september 2012, 22:24
Jouw elleboog zal misschien een beetje 'meedoen' met strummen, maar de beweging moet uit de pols komen.
Een arm die je stijf houdt om te strummen geeft veel te veel kracht op de spieren.
Het is meer een draaiende beweging van de pols/onderarm, maar dus 'gestuurd' door de pols.
Daardoor kan je ook veel beter de slag 'controleren'.

Zou het in ieder geval eens proberen, om het zo te doen.

5lily
18 september 2012, 09:02
Bedankt!

zal ik zeker gaan proberen:) misschien was dat het probleem:)

Echt bedankt voor de hulp allebei :)