PDA

View Full Version : Fender vibrolux reverb tank



renevanveen
17 september 2012, 19:49
Jongens, misschien kunnen jullie mij helpen.Van mijn Fender Vibrolux is in de reverb tank een draadje los gebroken van het kleine spoeltje.
Is dat nog terug te solderen of is het noodzakelijk dat ik een nieuwe tank koop ( zo ja, enig idee waar)

Chris Winsemius
17 september 2012, 21:53
meestal gewoon weer vast te solderen

renevanveen
17 september 2012, 22:28
Zou je zeggen, Chris. maar het spoeltje ziet er ge-sealed uit. Geen idee hoe ik dat open krijg om het draadje weer te bevestigen.

jacky
17 september 2012, 23:39
TAD heeft veren te koop accutronics en eigen merk

cluseau
17 september 2012, 23:43
Is dat nog terug te solderen of is het noodzakelijk dat ik een nieuwe tank koop

Dat ligt er een beetje aan waar de breuk zit. Is dat in het spoeltje zelf dan is het een hachelijke operatie maar zeker niet onmogelijk. Het draad is zo dun als een haar dus solderen moet wel heel voorzichtig gebeuren en daarna goed mechanisch fixeren. Is het de verbindingsdraad naar de RCA aansluitbus dan is het helemaal een eitje. Zorg wel dat het draadje soepel blijft en het tin niet te ver opkruipt. Het wordt dan een massief draadje wat spoedig weer zal breken.

renevanveen
18 september 2012, 10:16
De breuk zit dus helemaal aan het begin van het spoeltje. Je ziet net een heel klein ietsie pietsie draad. maar bij lange na niet genoeg om te strippen.

cluseau
18 september 2012, 10:22
De breuk zit dus helemaal aan het begin van het spoeltje.

Bedoel je dit....

http://www.amps-unlimited.nl/images/4429.jpg


Is idd te maken zoals je ziet maar niet bibberen hoor.

renevanveen
18 september 2012, 10:31
Ja dat spoeltje. Maar bij komt er dus geen draad uit het spoeltje( je ziet net een puntje van de isolatie).

flo123
18 september 2012, 10:35
Misschien kun je de isolatie voorzichtig losmaken en dan het draadje een stukje afwikkelen zodat je wat draad verkrijgt om weer vast te solderen?

renevanveen
18 september 2012, 10:37
Ben bang van niet, flo123.

cluseau
18 september 2012, 10:40
Meestal breekt hij op de las met het aansluitpennetje en dan is er nog wel een reddingsaktie mogelijk. Zie je helemaal geen stukje draad meer zul je het plastic open moeten werken in de hoop dat je nog een stukje terug kan vinden. Een goede loep is dan noodzakelijk. In zo'n geval is het voor mij niet rendabel omdat er teveel tijd in gaat zitten, een nieuwe tank is dan goedkoper. Kwestie van afwegen dus.

renevanveen
18 september 2012, 10:50
Bedankt cluseau, precies wat ik dacht. Weet iemand misschien waar ik die dingen kan kopen? Of zit er niets anders op dan er een te bestellen in het buitenland ( en dus veel verzendkosten )?

cluseau
18 september 2012, 10:59
Tonefactory
(http://www.tonefactory.nl/shop2/4ab3c1b-accutronics-reverb-p-12318.html)

Als je hem op kan sturen of langsbrengen wil ik ook wel een poging voor je wagen.

renevanveen
18 september 2012, 11:35
Bedankt. Ik ga een nieuwe bestellen.

Chris Winsemius
18 september 2012, 13:18
Hoi Rene

Dan zou ik idd. ff kijken naar een nieuwe (accutronics) tank, weet niet hoe dat huismerk van TAD klinkt maar ze zijn wat goedkoper dan de accutronics die TAD ook verkoopt. Had hier een tijdje een accuT-clone die ook niet verkeerd was maar ff het merk vergeten, misschien Belton?
Kijk iig. goed naar het typenummer zodat je er 1tje krijgt met de juiste specificaties!

renevanveen
18 september 2012, 20:55
Bedankt Chris. Heb begrepen dat Accutronics door Belton is overgenomen. Wordt nu in Korea gemaakt.
Besteld bij Tonefactory ( tip van cluseau ), volgens die mannen geen verschil in geluid met het origineel.
Ondertussen nog geprobeerd om dat sealtje van het spoeltje open te maken om zo bij het draadje te komen.
Niet echt gelukt, is te priegelig.

Chris Winsemius
19 september 2012, 17:25
tof

imo is er wel behoorlijk wat verschil tussen oude en nieuwe tanks maar probeer het iig., soms kun je gewoon niet snel/makkelijk/goedkoop een vervangend onderdeel uit exact hetzelfde jaar krijgen