PDA

View Full Version : Sunday afternoon gypsy jazz



USofguitar
16 september 2012, 23:01
Een andere van mijn blurps! Was op zondag alleen thuis maar het maakt niet uit... een paar akkorden en een gitaar is al wat ik nodig heb om lol te maken. You all know what I mean... :)


http://www.youtube.com/watch?v=84HKBqBlHuY

MichaelSS
17 september 2012, 20:07
Kunstig heeuuurrr.

Wat voor microfoon gebruik je?

Brewskie
17 september 2012, 21:44
Leuk stukje, Ulrich. Net een echte pikey. En zie nu dat jij die ene bent die aan die Franse Contest mee hebt gedaan. Herinner me dat dat een knap stukje was. Heb je daar nog iets van gehoord ?

Duhsjaak
18 september 2012, 02:46
Hi
Misschien dat je grootste kracht nog wel schuilt in het tot de ziel van het lied doordringen. Da's niet alleen bij een wonderlijk uitstapje als Evacuate the dancefloor gebleken, da's hier ook weer aan de orde.
De vaste waarden in het spel van mijn pa, dus mijn halve jeugd hoorde ik dit soort dingen en Hot Club de France materiaal.

Misschien is het gewoon een opname kwestie, zou me absoluut niet verbazen, maar ik zou het graag qua voicing iets warmer horen. Afgezien van een onbeduidende technische zaak:

Verder een acuut begrip van timing en melodieuze opbouw die leidt tot de smachtende/melancholieke toon die kenmerkend is voor deze soort van muziek. Pet af. Die was al af door de vorige keer. Kan m maar beter helemaal niet meer opzetten.
Heb je in juni niet in Les Saintes de Marie de la Mer (jaarlijkse Gitanes gathering) gezien, maar je had daar hoge ogen gegooid.

Vriendelijke groet, Gus

Gert-Jan
18 september 2012, 09:13
ik heb toch zo'n gruwelijk respect voor gitaristen die dit kunnen. Los van allerlei lastige standjes met de linkerhand is de timing zo essentieel. Ik ben onder de indruk.

USofguitar
19 september 2012, 09:57
Bedankt allemaal. Super leuk dat jullie hem toch een beetje waard vinden. Ik ben alleen deze week met gypsy jazz begonnen dus het wordt echt een kwestie van tijd en oefenen totdat ik de stijl goed kan spelen.

@MichaelSS. Dit is gewoon de microfoon van de camera, een Panasonic Lumix FZ100.

@Brewskie. THX! Ik heb helaas bij The French Guitar Contest niks gewonnen. :( Maar ja, misschien neem ik nog deel aan andere gitaar competities als ik de tijd en inspiratie kan vinden. Haha

@Gus. Haha. I love your feedback. Altijd super compleet. Ik had aan het begin een beetje moeite mee maar dit komt ook zeker door mijn heel directe karakter en slechte beheersing van jullie taal. Ik kom eindelijk uit franstalig Belgïe en na 5 jaren in Enschede wonen en leven heb ik nog veel te leren wat Nederlands betreft. Nog een andere reden waarom die forum zo'n een leuke ervaring is voor mij.
Je hebt gelijk. Die gitaar is alleen niet echt bepaald om Gypsy Jazz te spelen. Ik wou dat ik een gypsy jazz gitaar had. Ik zet echter een Gitane op mijn to buy list. Misschien in 2013. Wie weet. Die gitaren zijn eigenlijk minder duur dat wat ik eerst had bedacht. http://www.thomann.de/nl/gitane_dg500.htm
Weer bedankt voor je heel mooie compliment. Zelf als ik alleen deze week voor de eerste aan de slag met gypsy jazz ben begonnen is het inderdaad een stijl waarmee ik me dicht voel. Hun scherpe timing en manier om arpeggio's te gebruiken klinkt in mijn oren meer muzikaal dan veel metal of zelf puur jazz muzikanten.

@Gert-Jan. Thx. De gitaristen van die stijl hebben over het algemeen zo'n een heerlijke timing. Niet te geloven. Ik wil er ook één. Haha

Hebben jullie ooit van Gonzalo Bergera gehoord? Die gitarist moeten jullie checken. Ik vind hem zo inspirerend.


http://www.youtube.com/watch?v=kBqPoF4Wf2Y


http://www.youtube.com/watch?v=0KkYhYHEiuc

Duhsjaak
19 september 2012, 10:04
Hi Ulrich
Linkjes werken helaas niet!

En wat grappig: Ik meende begrepen te hebben dat je uit het Duitstalige stuk van België kwam! Als je bij Leuven doorsteekt..... afijn, daar hoor je nooit wat van. De stilste Belgen van België.

En er zijn er ook die het NL goed beheersen die mijn stukjes lastig/weerbarstig/niet te pruimen vinden. Niks menselijks is ons vreemd.
Vriendelijke groet, Gus


En nu wel dus.
Heerlijke muziek. Geen idee of je ooit naar Klezmer hebt geluisterd. Mijn dochter heeft een jaar of 6 in een Klezmer band gezeten. Muziek voor feesten en bruiloften. Daarin gebeuren ook hele spannende en inspirerende dingen voor een gitaar.

USofguitar
19 september 2012, 17:34
Dat klopt. Gypsy jazz, Klezmer en flamenco hebben veel overeenkomsten.