PDA

View Full Version : A / B / A+B switch



Ukeloeder
16 september 2012, 22:45
Mijn bedoeling is een loopswitch te maken om twee loops te kunnen bedienen.
Vriendelijk verzoek mijn tekening eens na te zien. De volgende mogelijkheden zoek ik; loopA ; loopB ; loopA&loopB ; bypass
Is het schema dat ik heb getekend in staat dat uit te voeren? Ik heb de materialen nog niet in huis dus kan het niet hands-on proberen.
Maar vooral lijkt het me leerzaam om te horen of ik het bij het juiste eind heb of niet en dan vooral waarom niet.
kladje;
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/20120916_205146.jpg
vlnr SPDT ; 5PDT ; 3PDT
de SPDT switcht van bypass naar 5PDT, die switcht van A+B naar 3PDT, switcht van A naar B
Ik heb nog geen verbindingen voor statusleds getekend, de tekening is al druk genoeg. De SPDT zal ik nog vervangen door een DPDT om ook voor bypass een led te hebben.

...da's te zeggen... als ik niet iets heeeeeeeeeeeeeeeeel geks heb getekend. :o

Buzzel
16 september 2012, 23:46
Ik zag het ook al op Newtone. Het lijkt mij nogal overdreven met die 5dpt. Ik ga hier morgen nog eens over nadenken ;-)

Ukeloeder
17 september 2012, 01:40
Overdreven? Ik had eerst bedacht een 3PDT te gebruiken op die plek maar het leek me dat aansluiten van twee loops op die polen misschien problemen zou opleveren. Overigens kan ik voorlopig nergens een 5PDT vinden... dus als het zonder kan, gaarne.

Buzzel
17 september 2012, 10:23
Het kan vast, maar het is wel een lastige :)

Zelfs als je een 5dpt vind betaal je je waarschijnlijk scheel voor zo'n ding.

Ukeloeder
17 september 2012, 10:32
hehehe, ik had het vooringenomen idee dat die dingen gewoon verhandeld werden.
Het is me duidelijk dat dit niet het geval is.
Op Newtone komen wat antwoorden binnen, misschien daar centraal houden.
slotje?

tommus42
17 september 2012, 10:41
Deze heb ik ook een keer gebouwd. Ik had eerst eenvoudig twee loops die je kon aan of uitschakelen, later 'loop-aan/uit' plus 'loop 1 of 2'.
Het meest praktisch is denk ik 1 of meerdere loops aan en uit kunnen schakelen, met een bypass schakelaar. Kun je volstaan met standaard dubbelpolige omschakel-relais.

Ukeloeder
17 september 2012, 12:03
Jij had dus óf A óf B óf geen van beide? Maar nooit A+B?

tommus42
17 september 2012, 12:39
Jawel, aanvankelijk A en/of B (en eventueel C), plus bypass

Ukeloeder
17 september 2012, 12:47
Zoals hier?
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/20120917_123809.jpg
daar kan je natuurlijk loops tot en met Z in toevoegen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om A en B tegelijk aan en uit te schakelen, maar zonder de mogelijkheid om voor enkel A óf B te kunnen kiezen te verliezen. Zou dit toch de beste manier zijn? gewoon niet zeuren en een keertje extra schakelen of even iets eerder de juiste schakeling (in BP) klaarzetten en op het juiste moment BP opheffen?

tommus42
17 september 2012, 12:53
Zo zou ik het doen idd, een keer extra schakelen.

Ukeloeder
17 september 2012, 12:58
Misschien moet ik niet zeuren...
;)

nak
17 september 2012, 13:11
Ik zeur altijd en wil voor geen meter extra trappen. Maar om zoiets met schakelaars te realiseren valt nog niet mee.
De denktank staat iig al aan, knars,knars. Uitgangspunt is dat er vier mogelijkheden zijn.