PDA

View Full Version : Toetsen digitale piano werken niet meer



Agent_Smith
16 september 2012, 20:10
Vraag voor onze techneuten:
Mijn broer heeft een Kawai digitale piano gekocht en ca 10 van de aanslaggevoelige toetsen werken niet meer.
Iemand een idee waar dat doorgaans aan zou kunnen liggen?

Nu heeft hij de boel uit elkaar gehaald om te reinigen, maar dat heeft niets geholpen. Het heeft er alle schijn van dat er eens een glas water oid overheen is gevallen. Toen wellicht weggezet/weggedaan.

Onder een foto van de contacten. Hoe werken zulke contacten eigenlijk? Tevens lijken de twee rechter en de op-één-na linker een beetje beschadigd aan de coating of wat het is. Dit zijn ook wel toetsen die idd niet werken.

Vandeweek ga ik er even heen om te kijken of ik er iets van kan breien, dus alle tips zijn zeer welkom. Zijn de contacten door te meten? Dus te checken of er wel contact is? Wordt de aanslaggevoeligheid gerealiseerd door de diodes?

http://imageshack.us/a/img593/9002/sam0971m.jpg

Han S
16 september 2012, 20:55
Ik heb zo'n horlogemakersloup die je op je oog kunt zetten en daar heb ik al heel wat solderingen mee gespot die geen contact meer hadden. Ik zie links van het midden een paar verdachte solderingen op de foto, hoewel hij niet echt scherp is.

Psychomantis
16 september 2012, 23:28
Ik ben niet vertrouwd met Kawai, maar bij de veel merken werken de toetsen als volgt:
Er zijn twee (of meer) zones onder de toets die contact (aan-uit) kunnen maken. De zones liggen op een iets andere plaats waardoor één van ervan iets vroeger wordt ingedrukt dan de andere. Door het tijdsverschil tussen beide contacten te meten kan de snelheid van het indrukken (=aanslag) bepaald worden.
Bij deze Kawai zien de padjes er echter vreemd uit, dus het kan op een andere manier werken.
Reinigen is dikwijls een oplossing, met alcohol (isopropyl) bijvoorbeeld, zorgen dat er zeker geen residu achterblijft. Ook de onderkant van de rubberen strips mag je proper maken. Als dat niet werkt, heb je een groter probleem...

Agent_Smith
17 september 2012, 10:27
Okee, dank!
Hij is al met alcohol in de weer geweest. De solderingen kunnen/zullen we natuurlijk nalopen.

Maar zit er onderaan de rubberen strips nog iets geleidends? M.a.w.: hoe wordt de geleiding tussen de verschillende zones gemaakt? Ik zou graag beginnen met meten of deze contacten we 'sluiten'.

nico verduin
17 september 2012, 10:31
Ik dacht dat ze capacitief zijn. Dus in dat rubber zal er ook wel iets geleidends zitten. Daardoor krijg je als je harder drukt, een aandere capaciteit en dat kan zo'n processor meten. En zoiets is ook beter bestand tegen het rammen op een keyboard :)

Dirk_Hendrik
17 september 2012, 16:57
Als je de foto goed bekijkt zie je dat er in het soldeermasker diodesymbolen zijn gedrukt. Dat betekent dus dat er gewoon toesten gescanned worden via een diodematrix. Capacitief gaat die vlieger niet op. Vrij algemene techniek met veel toetsen die je dus ook veel in keyboards terugziet. In dit geval zie je meerdere contacten per toets waar er dus altijd een klein timingverschil zal zijn welke contact het eerste en welke als 2e gelegd wordt. Zoals Psychomantis al zegt, de tijd tussen het maken van het 1e en 2e contact is representatief voor de snelheid waarmee wordt aangeslagen.

Capacitief red je sowieso niet goedkoop. Daarvoor moet je veel te nauwkeurige contacten maken om in 128 stappen te kunnen meten, of per toets calibreren. Dat wil je ook niet. Daarnaast is de integratietijd die je nodig hebt om een nauwkeurige capaciteitsmeting te kunnen doen veel te groot ten opzichte van het laten lopen van een timer die bij het eerste event wordt aangezet en bij het volgende weer uit. Dat gaat, op een paar processor clockcycles na, real time.

Ontopic,
Ik zie op de foto duidelijk zwarte oxidatie van de printbanen. Niet haalbaar te zeggen hoe extreem dat is. Idem voor de krassen op de toetscontacten. Dat een groep toetsen het niet doet suggereert echter wel dat een gemeenschappelijke lijn in de matix defect is.

Psychomantis
17 september 2012, 17:17
Ik dacht dat ze capacitief zijn. Dus in dat rubber zal er ook wel iets geleidends zitten. Daardoor krijg je als je harder drukt, een aandere capaciteit en dat kan zo'n processor meten. En zoiets is ook beter bestand tegen het rammen op een keyboard :)

Ik denk dat dat geldt voor zogenaamde Aftertouch (meestal niet op dit soort digitale piano's). Meer iets voor synths enzo. Aftertouch geeft de druk op de toetsen weer, nadat deze al ingedrukt zijn (na de aanslag). De aftertouch kan je dan aan een parameter toewijzen, bijvoorbeeld de cutoff van een filter. Dan kan je bijvoorbeeld een donker geluid spelen met een lage cutoff-frequentie, en dan harder op de toetsen drukken waardoor de filter opengaat en je geluid 'opheldert'.

OT: om welk type piano gaat het en hoe oud is hij? Misschien kan je bij Kawai nog onderdelen vinden, als je prijs ervoor over hebt.

Agent_Smith
17 september 2012, 19:50
Het is een Kawai MR-270. Da's op dit moment eigenlijk alles wat ik weet.
Een schema kan ik zo ook niet vinden helaas.
Maar zou er nou onder de rubberstrips ook iets geleidends moeten zitten of niet? Volgens mijn broer zit daar verder niks. Net als bij een afstandsbediening eigenlijk. Daar lijkt ook niks geleidends onderaan het rubber matje te zitten, toch?

nico verduin
18 september 2012, 07:50
Het is een Kawai MR-270. Da's op dit moment eigenlijk alles wat ik weet.
Een schema kan ik zo ook niet vinden helaas.
Maar zou er nou onder de rubberstrips ook iets geleidends moeten zitten of niet? Volgens mijn broer zit daar verder niks. Net als bij een afstandsbediening eigenlijk. Daar lijkt ook niks geleidends onderaan het rubber matje te zitten, toch?Kijk als het niet capacitief is dan moet er wel een geleidend materiaal in het rubber zitten. En waarom niet? Pak een meter en ga meten zou ik zeggen. Er zijn zat materialen die geleidend materiaal bevatten (de speciale anti statische zakjes zakjes waar halfgeleiders in gaan, Dat antistatische schuim waar IC's opgeprikt zitten[kan je een mooie druk sensor van maken :) http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Ridiculously-Cheap-Analog-Pressure-S/ ])

Psychomantis
20 september 2012, 17:36
Kijk als het niet capacitief is dan moet er wel een geleidend materiaal in het rubber zitten. En waarom niet? Pak een meter en ga meten zou ik zeggen. Er zijn zat materialen die geleidend materiaal bevatten (de speciale anti statische zakjes zakjes waar halfgeleiders in gaan, Dat antistatische schuim waar IC's opgeprikt zitten[kan je een mooie druk sensor van maken :) http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Ridiculously-Cheap-Analog-Pressure-S/ ])
Deze quote is van een forum:

Fatar, like Roland and others, uses the conductive paint + conductive rubber slug switches. Makes for no water immunity (...) Ik neem aan dat Kawai hier ook bij zit.
Ik neem aan dat de 'conductive paint' de coating op de foto's is, en de 'conductive rubber' de rubberen keystrip die erboven ligt. Zou dus meetbaar moeten zijn! En je verhaal van het omgevallen glas kan ook kloppen.

Agent_Smith
22 september 2012, 12:48
Hartelijk dank! Het blijken idd de contacten te zijn die weigeren. Het wisselen van rubbers die op andere posities wel werken maakt geen verschil. Dus echt de geleidende verf blijkbaar op de printplaten. Kijken of dit te herstellen is...

nico verduin
22 september 2012, 17:54
Kost een paar centen... http://www.ebay.com/itm/RUBBER-KEYPAD-REPAIR-KIT-/270793403789?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0c8b6d8d

Psychomantis
23 september 2012, 16:30
Hartelijk dank! Het blijken idd de contacten te zijn die weigeren. Het wisselen van rubbers die op andere posities wel werken maakt geen verschil. Dus echt de geleidende verf blijkbaar op de printplaten. Kijken of dit te herstellen is...

Vervangen van de geleidende verf heeft alleen zin als het probleem zich niet 'verder in de keten' voordoet. Ben je zeker dat de contacten het euvel zijn?