PDA

View Full Version : Eerste gitaar



RobinH
16 september 2012, 14:08
Hoi,
ik ben van plan ergens de komende maanden een elektrische gitaar te kopen. Nou ben ik een volledige beginner en heb ik dus nauwelijks kennis van gitaren. Nou had ik een Dimavery ST-203 in mijn hoofd, maar de zoekfunctie gaf enkel negatieve posts over Dimavery. Is het echt zulk slecht spul om mee te beginnen? Ik heb zelf vrij weinig geld, en nog een half jaar wachten voor ik kan leren spelen, daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Dan spaar ik liever 2 keer (geldverspillen ben ik goed in :)). Maar als jullie zeggen, heb je echt niets aan, ook niet voor een paar maanden (koninginnedag zal ik wel weer een leuk geluidsklusje hebben wat iets van 50-100 oplevert), waarin ik toch vooral aan het leren ben, dan koop ik het uiteraard niet.

Zijn er hier dus mensen die er ervaring mee hebben (of vergelijkbaar), en die kunnen vertellen of het voor een eerste gitaar voldoende (niet goed, voldoende, ik hoef niet te beginnen met een gitaar van 1000 euro) is? Of heeft iemand andere voorstellen? Budget ligt zoals al duidelijk is vrij laag voor de komende maanden.
Muziekstijl richting de zachtere punk rock/pop-punk voornamelijk (Green Day, All Time Low, Blink-182, etc.), neem aan dat dit ook invloed heeft.

En graag serieuze reacties, ik zag in een ander topic al voorbij komen 'een les paul custom', zulke reacties heb ik niets aan ;)

Robin

Sinner1980
16 september 2012, 15:05
Geen les paul custom dus...ok...dan zeg ik een Mexicaanse Fender strat of tele 2e hands en dan heb ik uiteraard je muziekkeuze mee laten gelden. Niet al te duur, meestal goede kwaliteit en imho de ultieme beginnersgitaar

RobinH
16 september 2012, 15:56
Oké, dan hebben we die reactie ook weer gehad... Was het nou nodig?

Ik zoek serieus advies, wat niet overeen hoeft te komen met wat ik wil horen. Meningen mogen best, zolang het geen onzinreactie is. Alle hulp is welkom.

Fiendish
16 september 2012, 15:59
Da's gewoon een serieuze reactie van sinner, op het openingsgrapje na dan.
En komt overeen met wat je zoekt qua geluid, dus...
En ja, zo'n dimavery is shit.

RobinH
16 september 2012, 16:05
Ik heb al aangegeven geen geld te hebben voor een dergelijke gitaar. Ik heb geen inkomen buiten zakgeld, en zoals er staat wil ik niet een jaar wachten. Zijn er ook goedkopere gitaren die goed genoeg zijn (dus niet het beste van het beste, ik speel zeker de komende tijd enkel en alleen op mijn kamer over een koptelefoon) voor een beginner? Zeg, max ±€150. Liefst minder, want ik heb nog nooit gespeeld, mocht het na weken oefenen echt niet lukken, dan heb ik er meer aan als het al weinig kostte.

En tweedehands is een beetje lastig, hier in de buurt (15km, meer is met t OV en de fiets niet echt te doen) zijn maar weinig advertenties die binnen mijn budget liggen.

allochthomas
16 september 2012, 16:11
Ren naar de eerste blokker of bart smit en koop de eerste de beste starter pack. Als je toch niet weet of je door wilt gaan of niet is dat imo een prima oplossing

RobinH
16 september 2012, 16:16
Iets meer kwaliteit dan die van de intertoys mag ook wel hoor. Ik zoek een budgetgitaar die geschikt is om op te leren. Met de vraag, hoe zit het met dimavery, zijn hun gitaren geschikt voor dat doel?

Sinner1980
16 september 2012, 16:23
Oké, dan hebben we die reactie ook weer gehad... Was het nou nodig?

Ik zoek serieus advies, wat niet overeen hoeft te komen met wat ik wil horen. Meningen mogen best, zolang het geen onzinreactie is. Alle hulp is welkom.

Ik was idd op het openingetje na bloedserieus. Een 2e hands mex Fender koop je voor zo'n € 300,- als je even goed zoekt.

Als dat al niet binnen je budget past dan denk ik dat een degelijke beginnersgitaar van enige kwaliteit een utopie is en zou ik maar even gaan sparen of een bijbaantje zoeken.

Of je koopt een Dimavery, Harley Benton, Jack & Danny-achtig prul en denkt met weemoed terug aan het gedegen advies wat ik daarnet gaf; jouw feestje man

RobinH
16 september 2012, 16:32
Is er ook nog iets tussen de laatste genoemde merken en een Fender in? Qua prijs en qua kwaliteit.

En een bijbaantje? Makkelijker gezegd dan gedaan... Bovendien verdien je daar op 16-jarige leeftijd ook niet veel aan

remmiedepemmie
16 september 2012, 16:38
Een tweedehands London City Spitfire(strat) of Comet(tele) is wel een aardige gitaar om mee te beginnen.

bad65
16 september 2012, 16:42
Een tweedehands Epiphone... Zitten goede bij

RobinH
16 september 2012, 16:49
Krijgen we 1 probleempje met tweedehands gitaren: in mijn omgeving zitten vrij weinig advertenties. En 3 uur naar groningen voor een gitaar, en weer terug, is het niet waard.

Is Yamaha niet ook van redelijke kwaliteit?

The Unforgiven
16 september 2012, 17:09
En een bijbaantje? Makkelijker gezegd dan gedaan... Bovendien verdien je daar op 16-jarige leeftijd ook niet veel aan
Zeikerd, toen ik 15 was ging ik een supermarkt werken en kreeg ik al ongeveer €200,- per maand netto. In de zomervakantie werkte had ik weken van gemiddeld 30 a 35 uur. Dus, op jouw leeftijd is er wel degelijk iets te verdienen.

EDV
16 september 2012, 17:34
En ja, zo'n dimavery is shit.

't is gewoon een beginner die nog nergens van weet. Als geld zo beperkt is, moet je offers brengen op gebied van kwaliteit of andere hobbies. Als 't een diepliggende wens is had je dus ook wel wat meer geld bij elkaar kunnen sparen (kan nog steeds he?). Als 't geen diepe wens is, zal zo'n dimavery-achtige vast ook wel werken.

Rens Buursen
16 september 2012, 17:42
Ik ben ooit begonnen op een Squier stratje. Tegen de tijd dat je beter leert te spelen en je begint te merken dat de geluidskwaliteit niet helemaal geweldig is heb je waarschijnlijk genoeg gespaard voor óf een upgrade van je squier of voor een fender mex/Epiphone.. afhankelijk van wat je leuk vindt of wil spelen. Ga eens naar een muziekwinkel, vertel hun je budget en speel zoveel mogelijk gitaren die daar in passen. Er zit vast iets tussen dat je wel leuk vindt.

RobinH
16 september 2012, 17:43
Zeikerd, toen ik 15 was ging ik een supermarkt werken en kreeg ik al ongeveer €200,- per maand netto. In de zomervakantie werkte had ik weken van gemiddeld 30 a 35 uur. Dus, op jouw leeftijd is er wel degelijk iets te verdienen.
Ja, maar niet iedereen wordt aangenomen en niet iedereen kan vakken vullen. Ik heb het gedaan met een lullig loontje van 50 tot 70 per maand. En ook in de zomervakantie zou ik maar zoveel hebben verdiend, meer kon niet. Vakken vullen kan ik niet, ik ben niet snel genoeg (ik ben teveel op de kwaliteit van het werk gericht), dus ben ik eruit geflikkerd.

EDV, ik breng dus ook een offer op het gebied van kwaliteit. Ik heb 3 andere hobbies, en ik kan je vertellen, gitaren zijn vergeleken met mijn duurste hobby best wel goedkoop. Oja, en duiken is natuurlijk ook duur. Set van nu al 2000 euro. Heb ik dat in één keer gekocht? Nee, ik ben begonnen met cheap spullen en heb daarna duurdere dingen gekocht. Same met licht, same met nog een hobby. Ik vind liever eerst uit hoe leuk ik het vind.

Wat heb ik nou eigenlijk nodig, een telecaster-model of een stratocaster-model? Of maakt dat weinig uit?

EDV
16 september 2012, 17:51
Ik vind liever eerst uit hoe leuk ik het vind.

psies


Wat heb ik nou eigenlijk nodig, een telecaster-model of een stratocaster-model? Of maakt dat weinig uit?

maakt in zoverre uit, welke voor jou 't prettigste aanvoelt, welke je 't mooiste vind, welke je 't mooiste vind klinken, waar je 't meest blij van wordt als je eraan denkt, etc......'t maakt niet uit, 't is maar een gitaar...voor je in de dure klasse komt moet je toch nog heel wat leren :)

Joreeen
16 september 2012, 17:51
Poppunk kan je op alles spelen, wij spelen poppunk in onze band, ik speel op een Jazz bass en onze gitarist op een strat, dus daarom hoeft een punk gitaar niet altijd humbuckers te hebben :) En ik snap wat je doormaakt, ik ben ook 16, maar heb ook doorgespaard en heb zelf een Amerikaanse Fender, waar ik heel blij mee ben :) Binnenkort een MiM of Zelfbouw basje. Je moet gewoon leren sparen. Zo'n Fender Made in Mexico is heel goed, voor weinig geld. Geduld is een schone deugd!

RobinH
16 september 2012, 19:01
@Rens bedankt voor de tips, je hebt ook een goed punt: een goede gitaar herken ik niet zo makkelijk
@Joren t probleem is dat ik echt niet kan sparen. T valt al mee dat de 55 euro die ik nu heb nog niet is uitgegeven.

Dus, het maakt niet uit of je een strat of een tele hebt?

macwilliams
16 september 2012, 19:44
Het maakt voor een beginner weinig tot niks uit. Je kunt en weet er nog niks vanaf dus vrijwel alles is goed.
Je kunt ook naar tweedehands kijken binnen een door jou opgegeven afstand. Hoeveel geld heb je tot je beschikking voor je nieuwe hobby"

RobinH
16 september 2012, 19:52
Ehm... Beetje lastig. Versterker wordt zeer wss een AmPlug (€38) (en daarna uitbreiden), gitaar max ±140, en dan nog een standaard en stemapparaat. Totaal dus ±200, waarvan 60 voor standaard, stemapparaat en AmPlug. En als ik het bij de juiste zaak koop heb ik nog 5% korting, of openingskorting voor een nieuwe showroom. Tja, ik blijf een Hollander.

Ik kijk standaard bij dit soort advertenties (ophalen) op eerst 5, dan 10 en dan 15. Waarbij 10-15 eigenlijk al te ver kan zijn. 5 is met de fiets te doen. In t OV met een gitaar vind ik ook niet t fijnst, zeker als er geen koffer of draagtas bij zit.

macwilliams
16 september 2012, 20:00
Ik weet niet waar je vandaan moet komen maar een stem apparaat en een standaard heb ik ook nog wel voor je.

RobinH
16 september 2012, 21:24
Ik woon in Zoetermeer ;).

Fiendish
16 september 2012, 22:35
Ik woon in Zoetermeer ;).

En je kunt geen betaalbare 2de hands gitaar vinden ? Riiiiight.
Je gaat mij niet wijsmaken dat als je zo dicht bij Den Haag en Rotterdam zit dat er echt niks te vinden is.

Duhsjaak
17 september 2012, 07:39
Hi
Tussen Blokker gitaartjes en de wat serieuzere gitaren, zit nog een laag. Zo heb ik bijvoorbeeld de Ibanez GSA60 tobacco burst waarvoor ik (?) ik meen € 160,00 heb betaald. Even een beetje afstellen en je bent in 10 minuten ready to go. Gemaakt in Indonesië.

Als je rekening houdt met de aanschafprijs, is het een heel net gitaartje. Kun je je geen buil aan vallen.

Als afstand een probleem is laat je m toch thuis bezorgen?

De mijne komt bij de Sound Shop Amstelveen vandaan. Die stuurt moeiteloos je gitaar op, net zoals alle niet-internet winkels. De internet winkels weten niet beter, die doen niet anders.

Een beetje zelf zoeken kan geen kwaad hoor!
Vreidneliejke groet, Gus

RobinH
17 september 2012, 07:54
Afstand is alleen een probleem bij tweedehands. Want wie is nou zo gek om het halve land door te rijden om ff een gitaar te verkopen? Met webshops heb ik genoeg ervaring.

Fiendish, ik zoek met een filter van max 250 euro, op elektrisch, op 10km. Budget ligt op max ±150. Krijg je maar weinig. Maargoed nu kijken heeft geen zin. Ik heb nu pas 55 euro.

macwilliams
17 september 2012, 08:58
Ik ga er van uit dat je een smartphone hebt. Download een gratis stemapparaat app en dat scheelt alweer een paar tientjes.

benwave
17 september 2012, 09:10
Mijn beste aankoop ooit
9 euro bij de plaatselijke muziekwinkel.
Een strak stem apparaatje wat je zo op elke gitaar kan zetten.

http://i668.photobucket.com/albums/vv43/Benwave/CrafterTS-10.jpg

Rizz
17 september 2012, 09:29
Nou ben ik niet echt een expert, maar even zoeken levert dit (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/589637391-electrisch-gitaar-hondo-h76-met-koffer-en-versterker.html?return=eJxNjt1ugzAMRt%2BlEtwB5h%2B CUFW0F4kgGxEhRLHRulZ99znTJu3K54uPHUuRi6cWMKAoAcQFl fTzOqxETmTZdjhl0136jZyRkjC1JtvPh1ZbomyiLZI%2Fd2VJ2 QytlP7%2FS%2FKhSXquyqiNvMZ5zea26tKVdnO9mzGPFxzpiMp bHpWTOxmAwXC6tUUXsAhYBVx08GqAoDj35xLDQ3Oc8H1BDqFLv 909aJbP8XoO8p1j3zTNz%2BQXh6ouKwifHxjWF7Fz5wixO5DmY 1Fj0RZ9LD%2BjesqbpozqNybgMuYAfXcZXt8WxWDa&df=1&fta=eNpVkkmL20AQhf9K6IPPvS8lfMgCwZDkkpDLMJjePBEjW8 KSZjwx%2Fu%2BpkhxCTvr06nXX666O4OA6ggc2n7v9S%2BxG1o wglAN26bZiU8bt1INohhl40wlw0jedBKd9U1oQhnPeDAPVJvjd Ds14KCM0w4TKcYDTfKznNjfdBYK1Fl1voI3SXDT92ILcDMO85Z uhH6fcl7qVToZNfH0Q1qrHB%2F64FZwHT4k0sCE%2BVdZgU%2F xVwNqyRFUSWaVQsvHqolIyLqpM4KMO%2BSKVFFlki%2BBMckEh mCRDqQhepVI8gTzUdCCzkY4TWCm0lwiqOlMNLU8qKFSkTorrRX F4JtpHWV09gS0uiGV5sTGRR6qUtSAlxrIoFk9p8tpCOEd5DlwI jqBD9NRCCQzKE5WC9oYSGhdkXsy21qoReODGFlqlnZNkxm%2Bp eVF4CNRUxZREIJBGGEwoU%2FE8L8HSISoCkZWUdh07sKkfYhn3 XT09Tb%2Foui0WArBjvOxpAnjpBSRqElh8ZU0EAVccCk4MeXlM WNl9ug%2BNdEID7EtMtSPGx%2FaxP5V2auvSVQD7EPNzPZVv8b hK8p%2Fl3dfN7m%2B499N0btM81R9vw2rEDmwN%2BL0%2FT7sT jpWt4QQnsMB%2Bxm6m2PekfE1zf1m3tf%2FiWQL%2Bb8Son2s6 z%2B3zhN7bbT32C3k4XG%2B3P1k97jI%3D&fta_ind=9&fs=1) en dit (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/594373301-behringer-elctrische-gitaar-met-versterker-en-hoes.html?return=eJxNjt1ugzAMRt%2BlEtwB5h%2BCUFW0F 4kgGxEhRLHRulZ99znTJu3K54uPHUuRi6cWMKAoAcQFlfTzOqx ETmTZdjhl0136jZyRkjC1JtvPh1ZbomyiLZI%2Fd2VJ2QytlP7 %2FS%2FKhSXquyqiNvMZ5zea26tKVdnO9mzGPFxzpiMpbHpWTO xmAwXC6tUUXsAhYBVx08GqAoDj35xLDQ3Oc8H1BDqFLv909aJb P8XoO8p1j3zTNz%2BQXh6ouKwifHxjWF7Fz5wixO5DmY1Fj0RZ 9LD%2BjesqbpozqNybgMuYAfXcZXt8WxWDa&df=1&fta=eNpVkkmL20AQhf9K6IPPvS8lfMgCwZDkkpDLMJjePBEjW8 KSZjwx%2Fu%2BpkhxCTvr06nXX666O4OA6ggc2n7v9S%2BxG1o wglAN26bZiU8bt1INohhl40wlw0jedBKd9U1oQhnPeDAPVJvjd Ds14KCM0w4TKcYDTfKznNjfdBYK1Fl1voI3SXDT92ILcDMO85Z uhH6fcl7qVToZNfH0Q1qrHB%2F64FZwHT4k0sCE%2BVdZgU%2F xVwNqyRFUSWaVQsvHqolIyLqpM4KMO%2BSKVFFlki%2BBMckEh mCRDqQhepVI8gTzUdCCzkY4TWCm0lwiqOlMNLU8qKFSkTorrRX F4JtpHWV09gS0uiGV5sTGRR6qUtSAlxrIoFk9p8tpCOEd5DlwI jqBD9NRCCQzKE5WC9oYSGhdkXsy21qoReODGFlqlnZNkxm%2Bp eVF4CNRUxZREIJBGGEwoU%2FE8L8HSISoCkZWUdh07sKkfYhn3 XT09Tb%2Foui0WArBjvOxpAnjpBSRqElh8ZU0EAVccCk4MeXlM WNl9ug%2BNdEID7EtMtSPGx%2FaxP5V2auvSVQD7EPNzPZVv8b hK8p%2Fl3dfN7m%2B499N0btM81R9vw2rEDmwN%2BL0%2FT7sT jpWt4QQnsMB%2Bxm6m2PekfE1zf1m3tf%2FiWQL%2Bb8Son2s6 z%2B3zhN7bbT32C3k4XG%2B3P1k97jI%3D&fta_ind=17&fs=1) en dit (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/593629559-epiphone-les-paul-model-cherry-sunburst-incl-koffer.html?return=eJxNjt1ugzAMRt%2BlEtwB5h%2BCUFW 0F4kgGxEhRLHRulZ99znTJu3K54uPHUuRi6cWMKAoAcQFlfTzO qxETmTZdjhl0136jZyRkjC1JtvPh1ZbomyiLZI%2Fd2VJ2Qytl P7%2FS%2FKhSXquyqiNvMZ5zea26tKVdnO9mzGPFxzpiMpbHpW TOxmAwXC6tUUXsAhYBVx08GqAoDj35xLDQ3Oc8H1BDqFLv909a JbP8XoO8p1j3zTNz%2BQXh6ouKwifHxjWF7Fz5wixO5DmY1Fj0 RZ9LD%2BjesqbpozqNybgMuYAfXcZXt8WxWDa&df=1&fta=eNpVkkmL20AQhf9K6IPPvS8lfMgCwZDkkpDLMJjePBEjW8 KSZjwx%2Fu%2BpkhxCTvr06nXX666O4OA6ggc2n7v9S%2BxG1o wglAN26bZiU8bt1INohhl40wlw0jedBKd9U1oQhnPeDAPVJvjd Ds14KCM0w4TKcYDTfKznNjfdBYK1Fl1voI3SXDT92ILcDMO85Z uhH6fcl7qVToZNfH0Q1qrHB%2F64FZwHT4k0sCE%2BVdZgU%2F xVwNqyRFUSWaVQsvHqolIyLqpM4KMO%2BSKVFFlki%2BBMckEh mCRDqQhepVI8gTzUdCCzkY4TWCm0lwiqOlMNLU8qKFSkTorrRX F4JtpHWV09gS0uiGV5sTGRR6qUtSAlxrIoFk9p8tpCOEd5DlwI jqBD9NRCCQzKE5WC9oYSGhdkXsy21qoReODGFlqlnZNkxm%2Bp eVF4CNRUxZREIJBGGEwoU%2FE8L8HSISoCkZWUdh07sKkfYhn3 XT09Tb%2Foui0WArBjvOxpAnjpBSRqElh8ZU0EAVccCk4MeXlM WNl9ug%2BNdEID7EtMtSPGx%2FaxP5V2auvSVQD7EPNzPZVv8b hK8p%2Fl3dfN7m%2B499N0btM81R9vw2rEDmwN%2BL0%2FT7sT jpWt4QQnsMB%2Bxm6m2PekfE1zf1m3tf%2FiWQL%2Bb8Son2s6 z%2B3zhN7bbT32C3k4XG%2B3P1k97jI%3D&fta_ind=21&fs=1) op.. allen met koffer of tas, niet heel ver bij jou vandaan en goed te doen met openbaar vervoer.. Keuze te over, al zal het niet allemaal wat zijn, schat ik..

Hotpepper01
17 september 2012, 09:29
@RobinH. Ik heb ook nog wel gratis een standaard voor je, af te halen in Waddinxveen

Triggy
17 september 2012, 09:29
Ik rij het hele land door (of ga zelfs naar Belgie) als het een mooie deal is.:soinnocent:
Rij natuurlijk niet naar Groningen voor een gitaar van 150,- maar in de Randstad met openbaar vervoer lukt ophalen toch ook prima? Ik heb wel eens in Utrecht twee acoustische gitaren in koffers opgehaald. Ging wel goed hoor.

MyGreenLady
17 september 2012, 12:42
Je kan een Richwood Strat kopen voor pak 'm beet 150,-. Zijn op zich prima gitaartjes om eens op te beginnen en ook niet zo vreselijk duur dat je er in de toekomst wat aan kan upgraden.

Beter is nog op een western gitaar te beginnen maar goed, dat is mijn enigszins traditionele idee van beginnen. Ik ben zelf ook begonnen met een electrische Richwood maar toch al vrij snel een acoustische richwood gekocht en dat vind ik echt een heel mooi en prettig spelende gitaar. Je gaat er ook sneller wat beter van spelen, naar mijn mening. Zelfs mijn gitaarleraar was er een beetje van ondersteboven. Probeer er ook gewoon meerdere uit, dan kan je qua budget ook nog best wel eens van mening veranderen. Denk ook aan herverkoopwaarde!

Kijk ook es naar Danelectro gitaren bij Thomann. Leuk en cheap, en het klink ook anders dan de gemiddelde gitaar. Als je 't niks vind stuur je em' gewoon terug. Voor 50 euro meer ben je trouwens ook wel een stukje verder dus als je iets meer geduld hebt dan word het echt een boel beter. :)

Rizz
17 september 2012, 12:45
Je kan een Richwood Strat kopen voor pak 'm beet 150,-. Zijn op zich prima gitaartjes om eens op te beginnen en ook niet zo vreselijk duur dat je er in de toekomst wat aan kan upgraden.

Beter is nog op een western gitaar te beginnen maar goed, dat is mijn enigszins traditionele idee van beginnen. Ik ben zelf ook begonnen met een electrische Richwood maar toch al vrij snel een acoustische richwood gekocht en dat vind ik echt een heel mooi en prettig spelende gitaar. Je gaat er ook sneller wat beter van spelen, naar mijn mening. Zelfs mijn gitaarleraar was er een beetje van ondersteboven. Probeer er ook gewoon meerdere uit, dan kan je qua budget ook nog best wel eens van mening veranderen. Denk ook aan herverkoopwaarde!

Kijk ook es naar Danelectro gitaren bij Thomann. Leuk en cheap, en het klink ook anders dan de gemiddelde gitaar. Als je 't niks vind stuur je em' gewoon terug. Voor 50 euro meer ben je trouwens ook wel een stukje verder dus als je iets meer geduld hebt dan word het echt een boel beter. :)

Goeie tip! (kuchandtekeningkuch) :D

RobinH
17 september 2012, 16:49
Voor leren zou een western gitaar wel kunnen inderdaad, maar daarna zou het dan toch echt een elektrische worden.

Rizz, ik moet zeggen, mooie gitaar :) maar heb momenteel 60 euro. Daarvoor heb ik vast wel een goedkope western, maar toch, ik spaar wel ff door.

Danelectro ga ik naar kijken, en inderdaad, die 50 euro... dat is 1 maandje wachten. Ik heb mezelf nu al overtroffen, ik heb niet al mijn geld deze maand al uitgegeven!

allochthomas
17 september 2012, 16:54
Waar woon je eigenlijk?

RobinH
17 september 2012, 16:56
Zoals eerder in het topic aangegeven, Zoetermeer.

allochthomas
17 september 2012, 16:58
Ohja. Jammer, anders had je 1 van mijn gitaren mogen lenen, kon je kijken of je het echt leuk vind.

RobinH
17 september 2012, 17:09
Achja, jammer. Maar wel heel erg bedankt voor het aanbod! :)

Fiendish
17 september 2012, 17:31
Wat je ook kan proberen is kijken bij cashconverters, daar staan ook nog wel eens Squier strats en tele's te koop, veelal onder de €200, en met een beetje afstelwerk en nieuwe snaren vaak prima bespeelbaar.

RobinH
17 september 2012, 17:48
Maar hebben zij verstand van gitaren?

Kaelan
17 september 2012, 17:50
Bekijk anders eens de Squier Classic Vibe-reeks, leuke gitaartjes voor topprijs imo.

Gerard1793
17 september 2012, 17:55
Als je slim bent zoek je eerst een krantenwijkje ofzo, en koop je na een maand of wat een wat betere tweedehands gitaar van een paar honderd euro.

Blijkt na een tijdje dat je het niks vind, kun je hem altijd weer verkopen, en als je een Epi of een Mexi Strat hebt die volgens mij waardevaster zijn dan een goedkoop merkloos beginnersgitaartje, zul je er ook niet al te veel verlies op maken.

RobinH
17 september 2012, 18:33
Gerard, dan ga ik voor de tweede. Een krantenwijk verdient 2-3 euro per uur, 2,5 uur in de week (5,85 per week was het geloof ik). Dit is dus onderbetaald. En als er iets is wat ik niet ga doen, is het mezelf uit laten buiten. Wegens mijn gezondheid (slaapstoornis) kan ik ook geen ochtendwijk doen, en middagwijk, ik heb ook nog huiswerk. Even ter informatie, ik heb een krantenwijk gelopen, maar ben gestopt toen er een nieuwe verspreider kwam en het loon omlaag ging, maar het werk omhoog. Verder heb ik in een supermarkt gevuld, maar ik ben ontslagen omdat ik gewoonweg niet snel genoeg vul; ik doe te veel m'n best het netjes te doen. En met allebei geldt: het verdient, zeker in een winkel de eerste 2 maanden, weinig.

Ik heb op het moment een sollicitatie bij 2 zaken, waarvan ik hoop dat ze me aannemen. Daar is de combi van leuk werk en verdienen ook nog aanwezig :).

Ik ga, zodra het geld er is, marktplaats afspeuren denk ik. Op het moment kan ik wel kijken, maar over een maand is zo'n advertentie weg.

Gerard1793
18 september 2012, 11:41
Ik wil niet lullig doen, maar ik verdiende 150 Euro in de maand met een krantenwijk, was 's ochtends een uurtje bezig, dus je deed iets niet helemaal goed volgens mij.

Verder valt het me op dat je op bijna elk voorstel wel een tegenargument hebt, waaruit ik opmaak dat je er niet zoveel voor over hebt.

En als je de middagkrant niet kunt lopen omdat je huiswerk moet maken, waar tover je dan de tijd vandaan om te oefenen?

RobinH
18 september 2012, 12:33
Ik deed een weekkrant. Ik heb niet dat half uur fietsen naar depot + uur rondbrengen. Wel elke dag half uurtje oefeningen, met 's avonds nog de tijd voor meer eventueel. In de ochtend kan/mag niet voor mijn gezondheid, dat heb ik aangegeven.


Inderdaad, ik heb makkelijk een tegenargument klaar. Is mijn slechte punt, ik streep altijd opties weg en kijk wat ik overhoud, in plaats van dat ik de anders overgehouden dingen eruit pik. En sorry als ik daarmee ongeïnteresseerd lijk. Zo ben ik nu eenmaal. Ik heb er wel iets voor over, maar qua werken ben ik lastig. Altijd geweest. Ik heb wat geprobeerd, maar dat was dus zoals genoemd geen succes, jammer, maarja. En mocht ik aangenomen worden bij 1 v.d. 2 plekken waar ik gesolliciteerd heb, dan heb ik wel een 100 per maand hopelijk. Wat meer is dan in de supermarkt.

En wat betreft mijn snelheid: ik heb al aangegeven wat slomer te zijn. Niet alleen in krantenwijk, maar ook in huiswerk, vullen en ander werk. Dus daar houd ik bij solliciteren rekening mee. Maar bij theaters of een aquariumzaak maakt dat minder uit, want het gaat om kwaliteit.

titzenpitzer
18 september 2012, 13:17
Is er ook nog iets tussen de laatste genoemde merken en een Fender in? Qua prijs en qua kwaliteit.

En een bijbaantje? Makkelijker gezegd dan gedaan... Bovendien verdien je daar op 16-jarige leeftijd ook niet veel aan

Nou nou nou, ik kocht na mijn eerste vakantiejob op mijn 16 jaar een mooie fender jagstang en wat effectpedalen hoor :) maandje voor in de fabriek gestaan, was het zeker waard.

dannyk161
18 september 2012, 13:46
De starterpacks van Squier zijn prima spul, en dan kun je zoals je zelf zei de spullen later vervangen door beter spul wanneer je er het geld voor hebt. bijvoorbeeld: http://www.feedbackmusic.com/gitaar/squier-strat-se-player--sp10-sb/100005481/103741
Of je koopt zo'n Squier Stratje los, met een tuner, strap en een ampplug, als je nog niet perse een gewoon versterkertje wilt hebben.
Bij Thomann.de kan je ze voor redelijke lage prijzen bestellen.

Vergeet ook niet meteen een setje snaren te kopen, mensen die net beginnen met gitaarspelen breken nog wel eens een snaar (door verkeerd stemmen, te hard aanslaan etc.)

RobinH
18 september 2012, 14:11
Ten eerste: Ik heb een Line6 pc-interface-ding gekocht via marktplaats. Kan je dan ook via de software allerlei effecten over je gitaarspel heen halen, dus geen effecten meer los nodig zolang ik thuis speel. Daarnaast kan ik m ook makkelijk weer verkopen.

Ik heb een hele mooie aanbod gehad voor een akoestische gitaar, waar ik verder niet teveel over ga spreken. Afhankelijk van mijn geld koop ik m wel of niet.

De goedkope squiers, zit daar verschil in met andere goedkope merken?

dannyk161
18 september 2012, 14:21
of er veel verschil zit tussen Squier en andere startersgitaren weet ik niet precies, het is een merk waarvan ik zeker weet dat het prima spul is. het is sowieso wel beter dan merken als Behringer, Harley Benton, Stagg etc.

effecten hoef je je in het begin niet zoveel mee bezig houden, het is een aanvulling op je gitaarspel, en afhankelijk van een gecreeerde speelstijl en smaak kies je daar later specifieke effecten bij. wat overdrive kan je meestal wel uit je versterker halen.

maar nu wordt het misschien een akoestische gitaar? maakt het je niet veel uit of je akoestisch of elektrisch begint?

RobinH
18 september 2012, 14:40
Ik weet het, in het begin zal ik niets met effecten doen. Maar zodra ik die toch wil gebruiken heb ik ze wel :). Was een tip in een ander topic, ipv een AmPlug. En koptelefoon kan nog steeds, de kabel is 3 meter.

Ik wil eigenlijk elektrisch beginnen, maar ik kreeg het aanbod via privébericht. En het is ook wel een heel mooie gitaar. Maar nu twijfel ik dus: goedkope gitaar van max ±120 kopen, of die gitaar. Voor het leren maakt het eigenlijk niet uit. Op de lange termijn komt er, aannemend dat ik plezier heb in het spelen, wel een elektrische. Maargoed, zoals al gezegd, ik twijfel. Want hij houdt de gitaar voor me vast, maar of ik op tijd het geld heb, dat weet ik dus niet.

Fiendish
18 september 2012, 14:49
De starterpacks van Squier zijn prima spul,

Als je ze als brandhout gebruikt wel ja... :stop:

anticlock
18 september 2012, 14:49
Squier is inderdaad niet slecht als beginnend gitaartje.
Ben zelf met een Squier bullet begonnen, je kan die aan 99 euro kopen bij thomann.
Vypyr 15 watt combo amp van 99 euro daarbij en ik was vertrokken.
Die starterspacks van Squier zijn ook goed vermoed ik.
Als je zo weinig mogelijk geld wil uitgeven kies je voor squier.

Als je al net iets meer kwaliteit wil dan echt startersgitaar kijk je eens naar cort, das altijd veel waar voor hun geld.
Een M200 koop je bijvoorbeeld al voor 155 - 200 euro. Lees eens de reviews en luister es op youtube.
Cort is zeker een aanrader, ze hebben veel modellen, dit is maar een voorbeeld, heb zelf de cort m600 en ben daar ontzettend tevreden van... ik denk dat die m200 een super deal is.
http://fr.euroguitar.com/guitare/cort/m/m200/114101.html

Een mexicaanse fender is al snel stuk duurder maar je kan ook even kijken naar G&L tribute.
Die komen overeen met de mexicaanse fenders.
G&L Tribute Legacy black : 376 euro bij euroguitar.
http://fr.euroguitar.com/guitare/gl/tribute/legacy-black/138079.html
(heb daar mijn cort besteld en was tevreden)

Mexicaanse fenders vanaf 450 euro... dat vind ik al teveel voor een startersgitaar.

Kans is ook groot dat je niet gaat volhouden met gitaarspelen dus beste geef je niet teveel uit aan je eerste gitaar.
Ook als je toch volhoudt zal je merken dat de drang om een nieuwe gitaar te kopen heel groot is en dan is het dus ook beter dat je eerste gitaar niet teveel geld kostte ;)

Gerard1793
18 september 2012, 15:31
Waarom ga je niet wat eerder op bed als je 's ochtends geen kranten kan lopen? Dan verschuif je je ritme gewoon een beetje :)

dannyk161
18 september 2012, 16:03
Als je ze als brandhout gebruikt wel ja... :stop:

Niet zo kinderachtig aub, we proberen hier een beginner te helpen aan een redelijke startersgitaar, en Squier is daar zeker geschikt voor. TS heeft aangegeven geen groot budget te hebben, ga dus niet alle goedkopere gitaren hier af lopen kraken.

Cort heb ik ook wel goede dingen over gehoord inderdaad, maar zelf geen ervaring mee.
Richwood heeft trouwens ook prima gitaartjes, zou je ook naar kunnen zoeken.

Rizz
18 september 2012, 16:07
Je hebt hier wel te maken met verwende gitaristen, hee? :) Bijna iedereen is begonnen op zo'n ding en daar is helemaal niets mis mee! En met een klein budget heb je nu eenmaal minder keus.. Ik vind het juist goed dat z'n ouders niet zeggen: "ach, die krijg je wel jongen.." Laattie er maar voor werken. Of dat nu komt door z'n wispelturigheid of omdat z'n ouders 'm de waarde van geld willen leren, soit..

RobinH
18 september 2012, 16:10
Simpel antwoord: slaapstoornis, al sinds mijn geboorte (er zijn verhalen dat ik als kind van x maanden al niet kon slapen, behalve onder bepaalde omstandigheden die nogsteeds werken, maar waar een bed niet onder valt vreemd genoeg. Overigens wel in rijdende voertuigen, maar om mijn ouders nou elke avond uren te laten rijden...). Hoe vroeg ik ook op bed lig, ik slaap pas rond 10 uur op zn vroegst. En dat is met medicijnen. Zonder is dat 2-4 uur :).

Die m200 ziet er inderdaad uit als een mooie deal :). Ik onthoud m! Ook Richwood ga ik ff opzoeken.

Anticlock, lullige aan Thomann is dat je dan 8 euro verzend kosten betaalt.Ik kan ze voor 107 krijgen bij bax-shop.nl, maar dan heb ik er ook nog 5% korting bij. Of ik wacht nog ff tot ik kan proberen, dan heb ik misschien 15-20% korting.

Edit: heel lang over gedaan om te typen, ff een bedankje aan Danny :). En haat aan mijn toetsenbord, de batterijen raken leeg.

Ik had inderdaad al door dat er ook gewoon gitaristen zijn die goed spul gewend zijn, en kwalitatief minder spul weigeren. Begrijpelijk, maarja. Ik lees er nu al omheen :).

Fiendish
18 september 2012, 16:39
Niet zo kinderachtig aub, we proberen hier een beginner te helpen aan een redelijke startersgitaar, en Squier is daar zeker geschikt voor. TS heeft aangegeven geen groot budget te hebben, ga dus niet alle goedkopere gitaren hier af lopen kraken.


Ik ben begonnen op zo'n bullet strat die jij noemde; brandhout vind ik nog de netste manier om die rotzooi te omschrijven.
Daar is niks kinderachtigs aan, het is gewoon de goedkoopste rommel die Fender uit China haalt.
Word daar voor een paar tientjes gebouwd en dan hier met flinke winst doorverkocht.
Zelfs al zou je zo'n ding aan een professionele setup onderwerpen; dan nog kun je 'm beter gebruiken om de haard mee aan te steken (of een inbreker helemaal lens mee slaan, daar werken ze ook wel aardig voor).

MyGreenLady
18 september 2012, 16:53
Succes met je zoektocht! Vergeet niet even te pronken. Ik ben zelf een groot fan van goedkope gitaartjes. Als je er dan ergens in de toekomst nog wat aan wilt doen dan hoeft dat ook niet zo veel te kosten.

muffstuff
18 september 2012, 16:55
Nou nou nou, ik kocht na mijn eerste vakantiejob op mijn 16 jaar een mooie fender jagstang en wat effectpedalen hoor :) maandje voor in de fabriek gestaan, was het zeker waard.

hear hear. Ik heb op mijn 15e elk weekend en vrij uurtjes die ik had, fresia's staan snijden. Ik had na 3 maanden een mooie mexicaanse strat bij elkaar gesprokkelt incl een leuk versterkertje. Ik weet het nog goed, 2e/3e kerstdag bij een grote muziekzaak in beverwijk FL800 voor se fender strat, FL 150 voor de versterker en nog FL 60 euro voor de boss ds-1. Mijn nirvana setup was kompleet :seriousf: Maar goed dit doet er ff niet toe eigenlijk.

Ik weet niet of het in omgeving zoetermeer mogelijk is om in de agrarische sector te werken, maar daar kan je het snelst je geld verdienen. Ik weet ook niet hoe ik je "slomigheid" moet interperteren, want in de agrarische sector is het gewoon puur doen. Verstand op 0 en gaan met die banaan.

bat
18 september 2012, 16:55
De enige reden waarom ik de allergoedkoopte modellen van Squier zou aanbevelen is dat je ze net wat makkelijekr door kunt verkopen dan vergelijkbare gitaren van minder bekende merken. Dat "Fender" logootje dat op de kop staat doet - hoe klein het ook is - toch veel.

Kwalitatief is zo'n Bullet of een Squier uit een starterpack niet echt beter dan een Behringer oid.

Dat gezegd hebbende: als je echt weinig budget hebt, geen geduld hebt en toch wilt ervaren wat gitaarspelen inhoudt, dan is het beter dan niks.

RobinH
18 september 2012, 17:34
Puur op uiterlijk zou ik gaan voor een Dimavery ST-203 gothic black (tja, puur zwarte gitaar, dat vind ik gewoon mooier dan dat witte stuk erop). Als het qua kwaliteit tussen Squier en Dimavery weinig uitmaakt, is de Dimavery dan tijdelijk wel een prima keus? Onder de huidige omstandigheden dan. (Reden voor dimavery naast uiterlijk ook de prijs die 20 euro lager ligt)

Muffstuff, mijn 'slomigheid' houdt in dat ik gewoon wat minder snel werk. Als de norm is x stuks per uur, dan heb ik iets tussen 0,5x per uur en x per uur. En dat vond mijn werkgever niet zo leuk uiteraard.

Gerard1793
18 september 2012, 18:56
Squier kun je voor meer geld weer verkopen, dus Squier is een betere keus dan die Dimavery.

RobinH
18 september 2012, 19:00
Hoeveel euro zit daar verschil in? Ik gok dat de dimavery op ongeveer 50 verkocht kan worden. Is redelijk goedkoop voor een elektrische gitaar, in ieder geval wel in deze buurt. Dat is dan 40 euro die ik kwijt ben. Squier kost 107 euro, hoeveel hou je daar nog aan over?

vpilot
18 september 2012, 19:04
Voor een beginnergitaar zou ik vooral niet gaan selecteren op restwaarde. Dat wordt pas interessant als je een gitaar van honderden (duizenden?) euro's gaat aanschaffen.
Veel belangrijker is of de gitaar prettig aanvoelt en bovenal, of het je inspireert.
Een gitaar waar je graag op speelt is toch fijner dan een gitaar die goed verkoopbaar is, naar mijn bescheiden mening :)

arnoldtims
18 september 2012, 19:33
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146154-HNGD-chord-Stratocaster

Ik kan het niet laten om even te linken naar een oud topic van mij. even ter informatie voor de TS.

Dit merk slaat nog niet erg aan geloof ik maar ik ben na 3 jaar nog steeds vol lof over de kwaliteit prijs verhouding.

RobinH
18 september 2012, 21:58
Hmm, merk ken ik niet, weet ook niet waar ik het zou moeten krijgen eigenlijk ;). Maar goed, weet ik wel waar ik op marktplaats niet omheen moet lopen.

Vpilot, het maakt in het goedkoopste segment ook weinig verschil denk ik. En dan ga ik wel voor wat goed speelt of klinkt (ik kan natuurlijk slecht vergelijken, want ik heb nog nooit gespeeld ;)).

vpilot
18 september 2012, 22:30
Vpilot, het maakt in het goedkoopste segment ook weinig verschil denk ik. En dan ga ik wel voor wat goed speelt of klinkt (ik kan natuurlijk slecht vergelijken, want ik heb nog nooit gespeeld ;)).

Daarom zeg ik: ga voor de gitaar die je inspireert. Ga eens verschillende modellen proberen.
Zo ben ik tegen mijn eerste gitaar aangelopen, een occasion die in de hoek van de winkel stof stond te happen. Heb daarna een paar nachten slecht geslapen, totdat ik 'm kon ophalen. Ik zal 'm ook niet meer verkopen.

mesaman
19 september 2012, 12:53
ga je lekker inlezen in de duizenden topics op het internet, ga ondertussen gewoon aan het werk! verkoop je speelgoed wat je onder je bed verstopt hebt! Probeer wat minder te bellen/mcdonalds/sigaretten en regel dat je de troep van je vader op marktplaats zet die hij toch niet meer gebruikt met een marge voor jou van 10/20/40/80% in goed overleg. was de auto van je pa/opa/buurman/oom voor een vast bedrag(kan je zo sloom doen als je zelf wilt) ik had zo ook binnen een redelijke tijd een vette mountainbike geregeld op jou leeftijd!
ALS jij iets wilt ga je dat regelen ook met je persoonlijke tekorten.

Zelfs mn nichtje van 6 verkoopt me de sla planten van mn zus voor 2 euro ruilt de gogo's op school en staat met haar oude speelgoed op de rommelmarkt! En ja, ze heeft een nintendo spelcomputer gekocht van haar eigen geld! goed zeg! knap van haar! En dat met heel weinig hulp van mama! Dus jij kan dat ook wel, of niet soms?

of wacht je dat nu een van ons zn fender/gibson eventjes aan komt leveren en je er zakgeld bij geeft.

dat je nog zakgeld krijgt op je 16e! verbaasd me echt.

maar heb je al een brommer gekocht?omdat dat je geld op is van de afgelopen jaren/werken/sparen/raportgeld/tandenfee/weetikveelwat of heb je nog nooit wat gedaan? niet dat ik oordeel hoor.

in elk geval veel succes met je keuzes

RobinH
19 september 2012, 14:33
Wat ik met mijn geld doe is mijn zaak. maargoed, aangezien je erover begint:
Hobby licht: +1000 euro vanaf 3 januari (rookmachine, 4x led par eerstehands, lichtsturing, bekabeling, scans etc)
Aquarium: 3 aquaria. Gemiddeld kost een aquarium zelf 70 euro (grootste 300), inrichten kost nog eens zo'n 300 gemiddeld.
Duiken: set van 2000+ euro denk ik, nooit geteld.
Vrienden. Ja, misschien geloof jij het niet, maar ik heb ook vrienden en een sociaal leven, en dan doe je weleens wat gezelligs, en dat kost geld. En een vriendin kost ook wat geld.
En nog meer zaken, zoals spelcomputer en spellen, een computer (ja, die heb ik ook helemaal zelf betaald en daar is al mn zakgeld tot en met groep 8 naartoe gegaan).

En ja, ik krijg nogsteeds zakgeld. Net als ongeveer 95% van mijn klas. Schijnt toch echt heel normaal te zijn. Enne, ik rook niet en brommer, denk niet dat dat nog mag nadat ik mijn arm ermee heb gebroken :). Nee, dan fiets ik sowieso liever. En mijn speelgoed heb ik al voor een deel verkocht, maar dat werkte niet dus is de helft nogsteeds thuis.
Ik heb zo mijn beperking, maar die houd ik privé. Niets voor op dit forum. Mocht je t toch willen weten, ga je maar zoeken op google. Andere fora is t wel te vinden.

Vpilot, mooi verhaal :). Hopelijk krijg ik eens hetzelfde.

anticlock
19 september 2012, 15:01
ik dacht gisteren een hele uitleg te hebben gepost voor beginnersgitaren ... is dat verwijderd ofzo ? mocht ik geen links gebruiken naar winkels ?

remmiedepemmie
19 september 2012, 15:22
ik dacht gisteren een hele uitleg te hebben gepost voor beginnersgitaren ... is dat verwijderd ofzo ? mocht ik geen links gebruiken naar winkels ?

Staat er nog, #52.

RobinH
19 september 2012, 15:31
Inderdaad. Stuk met een hele mooie gitaar (die Cort). Alleen proberen is er natuurlijk niet bij bij een webshop.

arnoldtims
19 september 2012, 15:44
Mijn gitaarboer in Drachten heeft ze wel hangen alhoewel hij nu wat moeite heeft met de importeur en nu niet veel heeft.
Je moet ze idd niet bestellen want mijn gitaarboer zend er bij een bestelling van rond de 30 er ongeveer 5 weer terug.
dat wegens foutjes of slechte afwerking.
Maar kom je er een tegen wel even proberen, ze zijn echt goed voor dat geld.


Ps. Je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor. Het gaat anderen echt geen reet aan.

RobinH
19 september 2012, 15:46
Maar drachten is nou niet echt in de buurt geloof ik. Maar inderdaad, als ik ze tegenkom probeer ik ze wel.

anticlock
19 september 2012, 16:24
Gitaren van die prijsklasse moet je niet zoveel schrik hebben om te bestellen in een webshop, je kan ze altijd terugsturen indien het defect zou zijn. Ik heb mijn Cort online besteld zonder proberen, enkel adhv reviews en was daar zeer tevreden van.
Als beginner heb je toch praktisch geen idee of de gitaar je ligt, wat ga je "uitproberen" aan een gitaar als je niet of praktisch niet kan spelen ? :)

(herinner mij de aankoop nog van mijn eerste gitaar, de bediende zei "probeer maar eens" ... redelijk belachelijk sta je daar in de winkel dan)

Lees wat reviews, kijk of je het model leuk vindt en gewoon bestellen en spelen tot wanneer je vingers pijn doen.
Sowiso ga je, als je volhoudt, toch een andere gitaar later aanschaffen. Daar is geen twijfel aan :)

Succes

Duhsjaak
19 september 2012, 17:14
Hi
Volg dit topic nou al effe en merk op, dat er toch al 8 bladzijden zijn volgeluld. Met overwegend behoorlijke adviezen. En natuuuuuuurlijk
- mag je je eigen mening erop nahouden
- en mag je die posten ook
maar Allochthomas biedt je zeer ruimhartig een gitaar te leen (!!!!!!!hallo, anybody out there?!!!!!!!) aan en zelfs daarvoor ben je niet warm te krijgen. Volgens mij heb ik niet meegekregen dat je hem daarvoor hebt bedankt. Maar goed, da's waar, ik ben je pa niet.

Vind je het gek dat ik het niet 100% meer begrijp? Nee, je hoeft hier niet op te antwoorden.
Vriendelijke groet, Gus

RobinH
19 september 2012, 17:32
Reageer toch ff. Er wordt iets aangeboden wat best uit de buurt is. En daar heb ik zeker wel voor bedankt.

Overigens ook heel erg wisselende adviezen. Ik heb gehoord (niet alleen als antwoord op jou, ook gewoon als samenvatting)
- het is het beste om direct met een goede gitaar te beginnen
- je kan best iets ertussenin nemen, hoeft niet duur te zijn (150 - 250 euro)
- neem gewoon wat fijn speelt, hoeft niet duur te zijn
- koop gewoon iets, zolang t niet defect is maakt het weinig uit, want jij kan niet oordelen wat fijn speelt
Waarbij ik de laatste wel een goed punt vind hebben, ik kan wel proberen, maar... wat moet ik ermee? Ik heb nog nooit gespeeld, behalve oooooit op zo'n kinderding wat ik niet snapte

En als het niet duidelijk was, ik ben allochthomas wel heeeel dankbaar voor het aanbod ;).

Bassa
19 september 2012, 18:01
Gewoon een goedkope set kopen bij musicstore en na een half jaar betere versterker kopen en gitaar.

Rizz
19 september 2012, 18:21
Ik zou me er vooral niet druk over maken.. Alle adviezen die je hebt gekregen zijn goede, jij moet alleen bepalen welke je daarvan aanneemt.. Ooit heb ik in een poging electrisch te gaan spelen mezelf een tweedehands Samick el cheapo stratje aangeschaft en het geprobeerd. Niets voor mij, ben dus maar gebleven bij akoestisch.. Maar het ding speelde prima en klonk ook nog niet eens heel slecht..

Met jouw muziek zal je meestal op scheurstand spelen en dat maakt een hoop slechts al iets beter.. Aangezien je meer hobby's hebt, lijkt me de goedkoopste in deze de beste keus, maar nogmaals, maak dat zelf uit.. Koop dan later, als hij je andere interesses overleeft, iets beters.. Je bent nog jong en je hebt nog keuzes genoeg te maken, dussss..

RobinH
19 september 2012, 18:25
Bassa, ik denk dat je een puntje gemist hebt. Ik heb al een versterker gekocht, hoewel ik de bevestiging van de verzending niet binnen heb. Of eigenlijk, software en een ding naar de PC toe. Dus ik koop dan gewoon een gitaar die ik mooi vind. Alleen dan wel bij een zaak waar ik wat meer vertrouwen in de klantenservice heb.

Ik denk dat ik het advies van Rizz ga opvolgen. Nu maar hopen dat ik 1 oktober genoeg geld heb :). En anders helaas een maand later.

anticlock
20 september 2012, 10:22
Nu maar hopen dat ik 1 oktober genoeg geld heb :). En anders helaas een maand later.

Je kan bij euroguitar die m200 kopen en in 3x betalen (aan 3x51,93 € , zonder interest)
Andere gitaar kan natuurlijk in stukken betaald worden, is maar een voorbeeld, g&l of een squier.
(denk dat squier in de cort fabriek gemaakt wordt by the way)

RobinH
20 september 2012, 18:34
Klopt. Maar heb ik nogsteeds 51,93 nodig ;). Ik zit momenteel op 21,25. T wordt echt een net wel-net niet of ik 1 oktober het geld heb.

anticlock
20 september 2012, 19:09
tjah daar kan je weinig mee doen vrees ik :)

RobinH
20 september 2012, 19:21
Dat had ik al door ja. Maarja heb wel een toneport gekocht al :) dus hoef alleen nog de gitaar, standaard en evt tuner :)

Fiendish
20 september 2012, 19:44
Tuner kun je van mij ook wel krijgen, ik heb hier nog een Boss TU-80 liggen die ik niet gebruik.
Vergeet ook je kabels niet, die krijg je er (normaal gesproken) niet bij.

EDV
20 september 2012, 20:34
Overigens ook heel erg wisselende adviezen. Ik heb gehoord (niet alleen als antwoord op jou, ook gewoon als samenvatting)
- het is het beste om direct met een goede gitaar te beginnen
- je kan best iets ertussenin nemen, hoeft niet duur te zijn (150 - 250 euro)
- neem gewoon wat fijn speelt, hoeft niet duur te zijn
- koop gewoon iets, zolang t niet defect is maakt het weinig uit, want jij kan niet oordelen wat fijn speelt

als je echt het beste wilt, moet je er ook de energie/tijd instoppen om dat er ook uit te halen. Anders is 't weggegooid geld en na 8 pagina's lijkt dat voor jou het belangrijkste argument.

iets er tussenin zal je wschl ook nog een aantal maanden kosten om bij elkaar te sparen, dat wordt 'm dus ook niet.

iets wat fijn speelt, dat kun je wel degelijk bepalen....al heb je geen vergelijk. Maar voelt ie fijn, voel je je al een rocker als je 'm vast hebt? Er is wel verschil in hoe verschillende gitaren vasthouden. Sommige zijn bijv. alleen al een stuk zwaarder dan anderen.

maar je kan volgens mij in jouw geval eigenlijk geen miskoop doen, omdat je enige eis 'goedkoop' is.

Ik kon in 't begin ook van een dure vs een goedkope ook niet zeggen welke beter klonk (in mijn handen)....inmiddels wel wat beter maar 't maakt 't voor mij niks minder plezierig om op m'n 120 euro zelfbouwkitje te spelen of op m'n 600 euro Schecter (for the record: die laatste klinkt bedúidend beter!)

gewoon 1 oktober afwachten, die gitaar kopen die je 't gaafst lijkt binnen jouw budget en raggen!

Als je beroemd bent, vinden ze 't vast een mooi verhaal als je op een el cheapo bent begonnen ;)

RobinH
20 september 2012, 23:13
T is een hoop dat ik 1 oktober geld heb hoor. Hangt er vanaf wat de verzekering zegt. Bij 60 euro of meer terug krijgen kan t waarschijnlijk net wel/net niet.

Fiendish, aardig aanbod. Zou wel erg fijn zijn :). Dat regelen we wel via PM. Moet ik inderdaad ook nog een kabel hebben, mocht ik de metronoom gebruiken. Bij de gitaar die ik van plan ben te kopen zit al een gitaarkabel (hoewel ik me afvraag wat de kwaliteit daarvan is. Is t niets, dan koop ik wel gewoon een professionele geluidskabel, of bouw ik een simpele kabel van hier om)

muffstuff
21 september 2012, 10:32
Ik kan het toch niet laten, maar als je zeker te weten dat geld op 1oktober wil hebben, moet je dit weekend en volgende ff wat heitjes voor karweitjes verrichten in de buurt. 4 auto's wassen en je hebt weer 40 euro er bij ;)

Oh en een tip van mij, het maakt niet uit wat je koopt, wat wel uitmaakt is hoeveel tijd je er aan gaat besteden en dat je doorzet wanneer het even niet lukt. Dat betekend dus wel dat je je ouders zal irriteren door 30 minuten het zelfde loopje te spelen totdat het goed gaat ;)

mesaman
21 september 2012, 10:39
En ik geloof er inmiddels niets meer van,meneer heeft al gitaren en tuners gratis aangeboden gekregen!
Meneer zelf heeft een tijdslijn waarin hij zijn totale liquide vermogen wil investeren maar is nog bezig het plan samen te stellen.

Oja, ik heb nog een gibson studio en mesa combo staan die mag je ook wel lenen, ow ik zie dat je te ver weg woont. Das jammer,alles weer naar zolder!

anticlock
21 september 2012, 10:46
En ik geloof er inmiddels niets meer van,meneer heeft al gitaren en tuners gratis aangeboden gekregen!
Meneer zelf heeft een tijdslijn waarin hij zijn totale liquide vermogen wil investeren maar is nog bezig het plan samen te stellen.

Oja, ik heb nog een gibson studio en mesa combo staan die mag je ook wel lenen, ow ik zie dat je te ver weg woont. Das jammer,alles weer naar zolder!

Ow ow ow... niet te snel.
Ik kom er om, kom van Belgie maar das geen probleem... hoeveel dagen is dat fietsen ?

Rizz
21 september 2012, 10:59
Het probleem van de puber met weinig geld, hoe ga ik het investeren of hoe krijg ik meer geld? Meer werken, of meer geduld hebben? En het misschien niet op een forum gooien, zodat er mogelijk commentaar op komt.. Hij is al een klein eindje op weg en hij heeft ook nog eens een vervoersprobleem, dus een gitaar lenen van iemand die in Afgelegerije woont, is ook niet echt een optie..

Laat die jongen toch, hij heeft intussen een bak goede adviezen gekregen en volgens mij heeft hij er 1 gekozen, maar ontbreekt het nog wat aan uitvoer door het gebrek aan liquiditeit. Ook ik heb heb hem een heel goed aanbod gedaan, maar hij heeft ervoor gekozen om het anders te doen.. Projecteer niet jullie normen en waarden op een ander!

Fiendish
21 september 2012, 18:26
Fiendish, aardig aanbod. Zou wel erg fijn zijn :). Dat regelen we wel via PM. Moet ik inderdaad ook nog een kabel hebben, mocht ik de metronoom gebruiken. Bij de gitaar die ik van plan ben te kopen zit al een gitaarkabel (hoewel ik me afvraag wat de kwaliteit daarvan is. Is t niets, dan koop ik wel gewoon een professionele geluidskabel, of bouw ik een simpele kabel van hier om)

Laat maar weten hoe of wat via PM.

RobinH
21 september 2012, 18:31
Dankjewel Rizz :)

Fiendish, net een PM verstuurd :P.

De TonePort GX werkt (denk ik), er gaat een PM gesprek over een tuner, en ik heb, op 3 euro speling (korting van 5%, gerekend met een BTW tarief van 21%) genoeg geld op 1 oktober. Dus dan heb ik waarschijnlijk 2 oktober de gitaar, met een set plectrums, 1 set snaren, een gitaarkabel en een tas/koffer voor de gitaar.

wendyP
23 september 2012, 10:28
Veel plezier alvast met je nieuwe gitaar!

vpilot
23 september 2012, 23:40
Een tuner? Die heb je toch helemaal niet nodig met die GX, daar zit een tuner in. En een metronoom. Scheelt je weer geld!

guitarkid
24 september 2012, 15:26
Een tweedehands London City Spitfire(strat) of Comet(tele) is wel een aardige gitaar om mee te beginnen.

+1


Hi
Tussen Blokker gitaartjes en de wat serieuzere gitaren, zit nog een laag. Zo heb ik bijvoorbeeld de Ibanez GSA60 tobacco burst waarvoor ik (?) ik meen € 160,00 heb betaald. Even een beetje afstellen en je bent in 10 minuten ready to go. Gemaakt in Indonesië.

Als je rekening houdt met de aanschafprijs, is het een heel net gitaartje. Kun je je geen buil aan vallen.

Als afstand een probleem is laat je m toch thuis bezorgen?

De mijne komt bij de Sound Shop Amstelveen vandaan. Die stuurt moeiteloos je gitaar op, net zoals alle niet-internet winkels. De internet winkels weten niet beter, die doen niet anders.

Een beetje zelf zoeken kan geen kwaad hoor!
Vreidneliejke groet, Gus

Ook +1 en ook een "Vreidneliejke groet"..... Wat dat ook maar is... ;)


Wat je ook kan proberen is kijken bij cashconverters, daar staan ook nog wel eens Squier strats en tele's te koop, veelal onder de €200, en met een beetje afstelwerk en nieuwe snaren vaak prima bespeelbaar.

Maar hebben zij verstand van gitaren?
Nee, maar daarom kun je er soms ook heel goedkoop iets leuks kopen.... :soinnocent:

RobinH
25 september 2012, 11:17
Vpilot, het was even zoeken, maar ik heb de tuner kunnen vinden. Nu nog helemaal snappen hoe stemmen werkt.

Zijn er nog dingen die ik nodig heb naast versterker (+ tuner + metronoom) en gitaar (+ bag + strap + gitaarkabel)? Standaard komt wel zodra ik daar het geld voor heb, dus die hoeft niet op het lijstje, maar is dit alles wat nodig is?

anticlock
25 september 2012, 12:03
ahja het duurste wat noodzakelijk is ben je nog vergeten : plectrum !

als je volhoud zal je nog heel veel zaken kopen maar om te starten heb je niet meer nodig.

RobinH
25 september 2012, 15:14
Oja! Plectrums! Zitten als t goed is ook bij die gitaar ;). Maar was die inderdaad wel vergeten.

vpilot
26 september 2012, 15:29
Robin, nu je de ToneportGX hebt, hoef je op zoek naar slechts twee dingen: een gitaar en een kabel om je gitaar in te pluggen in de Toneport. Plectrum is peanuts, maar een strap en tas is nice-to-have en zeker niet noodzakelijk. Je moet op de centen letten. Een willekeurige hoek in de kamer doet vast prima dienst als standaard :)

Zoals je inmiddels hebt ontdekt, heeft de Gearbox software een ingebouwde tuner en een hele aardige ingebouwde metronoom.
Je kan er ook je favoriete liedjes in openen en meespelen, je kan ze zelfs op halve snelheid laten afspelen. Een uitstekend leermiddel dus.

RobinH
26 september 2012, 17:27
En omdat kwalitatief goede jack-jack kabels van een goede lengte niet al te goedkoop zijn (pluggen zijn duur, kabel is gelukkig goedkoop) ga ik gewoon voor een gitaar waarbij kabel, plectrums, strap en case (of iets wat dienst doet als) allemaal inbegrepen zijn. Die ben ik toevallig tegen gekomen, en dan vind ik de gitaar zelf er ook nog eens mooi uitzien. 92 euro bij 19% btw (stomme verhoging, weet de nieuwe prijs dus niet), exclusief de 5% korting die ik nog heb liggen voor die winkel. Houd ik een 10'tje over voor mezelf of om verder te sparen.

Thanks voor de tip over dat mee laten spelen. Had t zelf nog niet echt gezien, ik dacht dat het echt alleen maar mee laten spelen was. En daar heb ik natuurlijk niet veel aan, dat kan ik ook via mijn mobiel of andere programma's doen. Ik ga wel een keer experimenteren.

RobinH
29 september 2012, 18:58
De keuze is gemaakt, toch een Dimavery ST-203, omdat dit de goedkoopste optie was (naja, en omdat ik het een mooie gitaar vind). De gothic black variant. Bij inbegrepen is een set plectra, gitaartas, gitaarkabel en gitaarband. Heb ik er zelf nog een extra set Ernie Ball snaren bij gedaan. Dat met nog een paar kleine andere dingetjes maakt 100 euro :). Op werkdagen voor 22.00 besteld = volgende werkdag in huis als het goed is, dus dan zou de gitaar maandag aan moeten komen.

guitarkid
29 september 2012, 19:54
De keuze is gemaakt, toch een Dimavery ST-203, omdat dit de goedkoopste optie was (naja, en omdat ik het een mooie gitaar vind). De gothic black variant. Bij inbegrepen is een set plectra, gitaartas, gitaarkabel en gitaarband. Heb ik er zelf nog een extra set Ernie Ball snaren bij gedaan. Dat met nog een paar kleine andere dingetjes maakt 100 euro :). Op werkdagen voor 22.00 besteld = volgende werkdag in huis als het goed is, dus dan zou de gitaar maandag aan moeten komen.

En daar hebben we met z'n allen dus elf pagina's lang adviezen, tips etc voor gegeven......

RobinH
29 september 2012, 21:22
en dit was ook wat er uit die 11 pagina's kwam, voor het geval je het niet gemerkt hebt. Er waren 2 opties:
- lang doorsparen, duurdere gitaar, met risico dat ik het niet leuk vind
- wat korter sparen, eerder beginnen, kijken of ik het leuk vind, zoja, dan koop ik hierna de gitaar van optie 1 wel, maar heb ik eerst nog een tijdje kunnen oefenen

Waarom ik optie 2 koos? Omdat ik met een dure gitaar het misschien ook niet leuk vind. Maar vind ik gitaar spelen leuk, dan vind ik dat ook wel op een goedkope gitaar. En nu een dure gitaar kopen, en ja wat dan? Klink ik er beter op dan op een goedkope gitaar? Nee, dan kan ik beter gewoon goedkoop beginnen, nu rustig aan gaan sparen, andere hobbies ook wat aandacht geven, en ondertussen kan ik elke dag oefenen, beetje uitvinden hoe het werkt, kijken of het wel leuk is... Weet ik ook een stuk beter waar ik dan bij die tweede gitaar op moet letten.

Ik had trouwens ook niet echt veel positieve reacties verwacht. Ik plaats het meer omdat ik het wel gepast vind om ook even aan te geven welke keuze ik gemaakt heb. Ik zal niet meer zo veel gaan posten, in ieder geval niets m.b.t. de gekochte gitaar. Behalve dan de reactie van net, en reacties daarop.

Rizz
29 september 2012, 21:57
Je hebt één van de adviezen opgevolgd en ik vind het top dat je het ook doorgezet hebt! :ok: En je hebt gelijk als je zegt dat als je het leuk gaat vinden dat dat ook op een goedkope gitaar kan, dus ik vind het een prima keus!

Waar je eigenlijk niet onderuit kan, is even een fotootje plaatsen van je set en dan niet 1 van internet! ;)

En ik zou me niet tegen laten houden door een stelletje muggenzifters met geld teveel en tijd over.. Het kan hier ook heel gezellig zijn!

Gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop dat je het volhoudt!

EDV
29 september 2012, 22:09
(naja, en omdat ik het een mooie gitaar vind)..

en jij moet er elke dag naar kijken......joh, er zullen altijd mensen zijn die 't anders zouden doen, maar ook heel veel hetzelfde

Ben 't wel met Rizz eens dat er een foto van moet komen :D

RobinH
29 september 2012, 23:46
Toch nog positieve reacties :).

Rizz, ik was ook niet van plan me te laten tegenhouden ;) en ik ga gewoon proberen vol te houden. Met mijn goedkope gitaar :)

En Rizz, EDV, dan zorg ik dat er (waarschijnlijk dinsdag, vandaag geen mail van verzending gehad) een foto van de set komt. Of in ieder geval soort van. Mijn bureau met boxen van mijn computer (en mijn openliggende computerkast) zijn niet bepaald interessant denk ik ;)

Overigens nog net binnen de 19% btw gekocht :) laatste aankoop met dat percentage dus :)

guitarkid
29 september 2012, 23:58
en dit was ook wat er uit die 11 pagina's kwam, voor het geval je het niet gemerkt hebt. Er waren 2 opties:
- lang doorsparen, duurdere gitaar, met risico dat ik het niet leuk vind
- wat korter sparen, eerder beginnen, kijken of ik het leuk vind, zoja, dan koop ik hierna de gitaar van optie 1 wel, maar heb ik eerst nog een tijdje kunnen oefenen

Waarom ik optie 2 koos? Omdat ik met een dure gitaar het misschien ook niet leuk vind. Maar vind ik gitaar spelen leuk, dan vind ik dat ook wel op een goedkope gitaar. En nu een dure gitaar kopen, en ja wat dan? Klink ik er beter op dan op een goedkope gitaar? Nee, dan kan ik beter gewoon goedkoop beginnen, nu rustig aan gaan sparen, andere hobbies ook wat aandacht geven, en ondertussen kan ik elke dag oefenen, beetje uitvinden hoe het werkt, kijken of het wel leuk is... Weet ik ook een stuk beter waar ik dan bij die tweede gitaar op moet letten.

Ik had trouwens ook niet echt veel positieve reacties verwacht. Ik plaats het meer omdat ik het wel gepast vind om ook even aan te geven welke keuze ik gemaakt heb. Ik zal niet meer zo veel gaan posten, in ieder geval niets m.b.t. de gekochte gitaar. Behalve dan de reactie van net, en reacties daarop.

Robin, mijn reactie was niet cynisch bedoeld hoor, maar ik realiseer me nu dat dat wel een beetje zo kon overkomen! :makeup: Het was meer de lol die ik had dat je na die elf pagina's toch voor je aanvankelijke keuze ging, die ik op zich heel begrijpelijk vind!
Heel veel plezier met je gitaar en een fotootje wordt hier idd altijd gewaardeerd!
En gewoon blijven posten als je vragen of wat dan ook hebt!

vpilot
30 september 2012, 09:35
Alvast gefeliciteerd Robin, heel veel plezier gewenst!

fastfolkert
30 september 2012, 10:00
Toch nog positieve reacties :).

Ik heb die 11 pagina's meegelurkt, en het advies dat ik je kan geven om je liquiditeit te verhogen is om een vakantie- cq. zaterdagjob te vinden in de journalistieke of commerciele sector.
Ik ken weinig 16-jarigen (en volwassenen) met een dergelijk goed ontwikkeld taalgevoel (grammatica en stijl) als jij. En dat bedoel ik niet cynisch. :ok:

RobinH
30 september 2012, 18:16
Ah Guitarkid, dan is het goed ;)

Fasfolkert, ik weet niet of ze wel zitten te wachten op een jongen van 16. Sowieso ben ik nou ook weer niet zo goed in communicatie. Ik ben gewoon veel te vroeg begonnen met lezen. En ik ben te laat begonnen met MSN, mobieltjes en alle bijbehorende taalverslechtende dingen. Maarja, ik zou natuurlijk altijd kunnen kijken of er iets gezocht wordt. Want geld is altijd welkom :).

RobinH
3 oktober 2012, 17:45
Zoals gevraagd, een foto van de gitaar:
http://i46.tinypic.com/5zh6qb.jpg

Gitaar speelt op zich prima, alleen het is ff wennen. En natuurlijk, pijnlijke vingers ;). Maarja, dat komt wel met de tijd.

muffstuff
3 oktober 2012, 17:57
Ziet er goed uit. Veel plezier er mee!

soundbound
3 oktober 2012, 18:24
pijnlijke vingers verdwijnen juist met de tijd :-) Veel plezier met jouw nieuwe aanwinst, ziet er prima uit!

RobinH
3 oktober 2012, 19:10
Dat bedoelde ik natuurlijk ;). En plezier? Dat heb ik nu al wel. Ook al is t nog even oefenen. Of ik raak een andere snaar, of ik zet nog niet genoeg kracht. Ach, ik heb die gitaar nog niet eens 24 uur.

Fiendish
3 oktober 2012, 19:26
Nieuwe snaren zal ook wel helpen, wat er standaard vanuit de fabriek op zit is kompleet kut.

valentino
3 oktober 2012, 20:06
Robin proficiat met de gitaar. Heb je topic ff beetje doorgelezen mischien heb je wat voor de toekomst aan deze tip.

pluis marktplaats en gitaarnet eens door als je opzoek bent naar een gitaar .Voor mijn zoon Valentino van 10 zijn we ook zo aan de gitaren gekomen.

hij heeft nu de volgende Gitaren :
Ibanez GRX 40 koste 50 euro
Ibanez GRX 70 gratis gekregen van collega
Gregg Bennet LR1 koste 125 euro
Samick les Paul gekocht voor 110 euro plus 30 watt versterker.

Het hoeft niet duur te zijn er zijn genoeg mensen die eerst met de pinpas zwaaien en dan er later achter komen dat het niks voor hun is

misschien een leuke les tip voor je het gitaar boek Speel blues & rock heeft een CD bij waar je op mee kunt spelen

Veel plezier met je Gitaar

RobinH
3 oktober 2012, 23:24
Valentino, bedankt voor de tip ;) ik heb marktplaats al afgezocht, maar alleen binnen een straal van 15km. Ik heb momenteel, van de bieb, 3 boeken thuis liggen, dus ik ga het eerst ff daarmee + leergitaarspelen.com proberen. Vooral die laatste is veelbelovend. Rustig tempo, duidelijk, ook duidelijk per week lessen... En misschien ga ik nog op les, maar dat is nog niet zeker.

Fiendish, bedankt voor je tip! Ga morgen gelijk andere snaren erop zetten met de hulp van een vriend. In mijn eentje durf ik het nog niet aan. Overigens lijkt het al wel beter te gaan.

Ik heb vandaag vanaf ±15.00 tot 22.30 gespeeld, met pauzes voor eten en een uurtje naar school. En het gaat al wat vooruit. Ik ken nu 3 akkoorden :).

Fiendish
3 oktober 2012, 23:42
Goedbedoelde hint; kijk eens op Youtube naar de lessen van Justin Sandercoe, ook bekend als Justinguitar.
Erg handig voor beginners.

RobinH
4 oktober 2012, 23:07
Dank je. Ik ga zeker ff kijken.

White Penguin
5 oktober 2012, 10:26
Ik ken nu 3 akkoorden :).


Dit zijn akkoorden waar je heel veel profijt van kan hebben als je ze kent: E, A, D, G, C, Em, Am en eventueel F maar die is wat lastiger.

R.J
5 oktober 2012, 22:27
Dit zijn akkoorden waar je heel veel profijt van kan hebben als je ze kent: E, A, D, G, C, Em, Am en eventueel F maar die is wat lastiger.

Er is imo nog een vorm van F die je veel kunt toepassen, die begint met de root F op de 3e fret van de D snaar :) Maar inderdaad, "de" F barre is een lastige als je handen het nog niet gewend zijn.

bat
5 oktober 2012, 22:47
deze dus:

http://3.bp.blogspot.com/_49phbOAdDCM/S-JfJZoR13I/AAAAAAAAANY/x60tXr7D11k/s400/Chord-F.gif

RobinH
5 oktober 2012, 23:11
Op dit moment gaan al die akkoorden nog niet zo snel. Ik ken de D, A, C en G uit mn hoofd, maar in 1 poging foutloos spelen (dus niet spelen, vingers corrigeren en dan weer spelen) is me 1 keer gelukt bij de D, en meer niet. Bedoeling is dat ik wel een aantal akkoorden ga leren spelen. En dan zal die F ook wel aan de beurt moeten komen. Maar komende paar dagen blijf ik op de 4 eerder genoemde akkoorden oefenen.

Ik heb er zoals Fiendish voorstelde andere snaren op gezet. Bij het spelen merk ik weinig/geen verschil, maar inderdaad, het klinkt een stuk beter. Oefen nu dus ook regelmatig zonder versterker erbij. Foute vingerzetting hoor ik toch wel. Dank je voor de tip Fiendish ;).

DrHanz
5 oktober 2012, 23:47
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en ik gun je het allerbeste met je gitaar, maar mijn god wat een lelijk ding om te zien. Een soort glazige norrit-drol met een touwtje eraan en die headstock... die moet haast wel ontworpen zijn door een suïcidale Chinees met een visuele beperking.

mesaman
5 oktober 2012, 23:56
die chinees heeft wel meer ontworpen, helaas is hij nog niet gestopt!

Rizz
5 oktober 2012, 23:56
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en ik gun je het allerbeste met je gitaar, maar mijn god wat een lelijk ding om te zien. Een soort glazige norrit-drol met een touwtje eraan en die headstock... die moet haast wel ontworpen zijn door een suïcidale Chinees met een visuele beperking.

Ook niet helemaal nodig, maar gelukkig hoef jij er idd niet op te spelen.. :stop:

macwilliams
6 oktober 2012, 09:41
Ik denk dat je er een leuk instrument aan hebt en hoop dat hij je genoeg motiveert om door te gaan met spelen. Je kunt in die paar dagen al drie akkoorden zeg je? Dat is al meer dan ik kon na een jaar, ben dan ook een trage leerling, altijd al geweest. Voor dat je het weet ben je aan het gsus4add13(no5) akkoord toe en dan kun je echt helemaal los --> ;)

vpilot
6 oktober 2012, 11:03
misschien een leuke les tip voor je het gitaar boek Speel blues & rock heeft een CD bij waar je op mee kunt spelen


Hier sluit ik me bij aan! Ik gebruik deze zelf ook en heb er veel plezier van.

RobinH
7 oktober 2012, 18:19
Vpilot, ik ga eens kijken of ik m in de bieb zie. Heb momenteel heel veel aan een cursus van leergitaarspelen.com, is duidelijk, week per week gewoon een aantal opdrachten, en ik moet zeggen, het helpt wel.

macwilliams, het motiveert mij zeker :). Aangezien ik ook merk dat ik dingen leer, motiveert het zeker :). Valt me toch mee, want zelf ben ik ook niet de snelste leerling. Ik kan trouwens maar 1 akkoord bijna altijd in 1 keer goed spelen (D-akkoord). Bij andere akkoorden druk ik te zacht, of raak ik andere snaren. Maarja, komt wel met de tijd, net als dat ik vast ook wel sneller word. Enige wat meevalt is dat ik nu al bijna geen last meer heb van mijn wijs- en middelvinger. In ieder geval een stuk minder dan dinsdagavond.

Oja, en inderdaad, de gitaar is in China geproduceerd. Maar die Chinese 'glazige norrit-drol' levert wel veel plezier op, voor weinig geld :). En maak alsjeblieft geen grappen over suïcidale personen. Kan ik sinds twee (mislukte) pogingen van heel goede vrienden niet echt meer waarderen ;).

Fiendish
7 oktober 2012, 18:34
Aangezien het een Chineesje is, misschien eens de afstelling laten nakijken ?
Misschien staat 'ie wel flink hoog afgesteld.

RobinH
7 oktober 2012, 18:48
Hoe bedoel je dat?

guitarkid
7 oktober 2012, 18:55
Hoe bedoel je dat?

Hij bedoelt dat de snaren wat hoog staan t.o.v. de hals en dat hij daardoor wat zwaar speelt. Met een afstelbeurt kan er nog een hoop verbeterd worden aan de gitaar!

macwilliams
7 oktober 2012, 19:01
Hoe bedoel je dat?

Maakt op zich niet zo veel uit waar hij vandaan komt. Het kan geen kwaad om na verloop van tijd (een maandje ofzo) het een en ander even laten afstellen. Na een maandje zo te hebben gespeeld zo als jij nu doet (vaak en gemotiveerd) zul je een afstelbeurtje echt wel weten te waarderen

Afgelopen zaterdag heb ik zelf een nieuwe gitaar gekocht, gemaakt in Indonesië, en die hangt nu net een uurtje in mijn woonkamer. Toch alweer een paar uurtjes op gespeeld en bij de eerstvolgende snarenwissel weet ik hoe ik het een en ander afgesteld wil hebben. Nu valt er alleen maar aan de trussrod te draaien maar ik verwacht daar nog enige winst te kunnen behalen aan de bespeelbaarheid.

RobinH
7 oktober 2012, 19:31
Dankjewel, opeens snap ik m :)