PDA

View Full Version : Prijsklasse gitaren



puffel333
16 september 2012, 13:42
Hallo,

ik ben aan het sparen voor een nieuwe gitaar, speel op het moment op een Ibanez GRG170DX, maar ik twijfel een beetje over de prijsklasse waarin ik in een gitaar moet zoeken.
Stel ik koop een gitaar van rond de 700/800 euro, dan bestaat de kans dat ik na 1 of 2 jaar merk dat ik niet tevreden ben met de pickups, de bespeelbaarheid, de kwaliteit van onderdelen etc.
Dan ga ik waarschijnlijk spijt krijgen dat ik niet langer door heb gespaard tot ik een gitaar van 1000/1500 kon kopen waar ik waarschijnlijk voor de komende jaren zoet mee zal zijn..
Wat denken jullie hiervan?
Zijn er gitaren tot de 1000 euro die absoluut geen mankementen vertonen de eerste jaren en die geleverd worden met bv. EMG pickups of dergelijke?
Of kan ik inderdaad beter doorsparen voor een 'super' gitaar?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties :)

bass blom
16 september 2012, 13:55
zoek hier eens rond op: HNGD (happy new guitar day) en zie hoe vaak iemand trots een nieuwe (of gebruikte nieuwe) gitaar showt..
en dan kom je ook veel topics tegen waar de gitaar binnen een paar weken alweer te koop stond :D

welkom in de wondere gitaarwereld, waar we zeggen, domme vragen bestaan niet.
ofwel, een antwoord op je vraag is nogal onmogelijk.

tegelijk is het mogelijk dat je jarenlang blij gaat zijn met een gitaar van 7 a 800 euro.
of dat je er binnen een paar weken spijt van hebt.

tegelijk is het mogelijk dat je jarenlang blij gaat zijn met een gitaar van 1000 a 1500 euro.
of dat je er binnen een paar weken spijt van hebt.

tegelijk is het mogelijk dat je jarenlang blij gaat zijn met een gebruikte gitaar van 7 a 800 euro.
of dat je er binnen een paar weken spijt van hebt.

:ok:

Sinner1980
16 september 2012, 14:03
2e hands kun je in die prijsklasse heerlijke gitaren kopen. Ik heb bv mijn ESP phoenix gekocht voor €850,- terwijl deze nieuw ca € 1800,- bedragen. De gitaar was in perfecte staat: goede deal dus!

Ga op zoek naar zoiets,gezien je het over EMGs hebt gok ik dat je in de metal hoek zoekt. Nieuw kun je ook doen natuurlijk maar trek je conclusies maar uit mijn bovenstaand verhaal.

Eric van Esch
16 september 2012, 14:53
Tip voor je als je iets met EMG stock zoekt, Ibanez ARZ700 (of ARZ800). Is onder de 1000 euro en speelt heerlijk. Heb je meteen ook 24 frets (ipv 22) en die frets zijn prima te benaderen door de bouwwijze (itt tot bv Gibson, hier is de hak recht en bij de Ibanez is de hak vloeiend gemaakt).

Sinner1980
16 september 2012, 15:03
Tip voor je als je iets met EMG stock zoekt, Ibanez ARZ700 (of ARZ800). Is onder de 1000 euro en speelt heerlijk. Heb je meteen ook 24 frets (ipv 22) en die frets zijn prima te benaderen door de bouwwijze (itt tot bv Gibson, hier is de hak recht en bij de Ibanez is de hak vloeiend gemaakt).

Meningen zijn subjectief maar ik heb zo'n Ibanez gehad en vond het echt prul vergeleken met bv de deluxe lijn van ESP/LTD of Schecter.
Ik zou in dit geval de voorkeur geven aan een LTD Eclipse 1000 die praktisch hetzelfde is als de Ibanez ARZ (single cut, mahonie, EMG's) mocht je op zoek zijn naar een single cut.
Schecter heeft overigens ook erg lekkere gitaartjes, leuk merk! Ook kun je kijken naar de pro series van Jackson (MIJ)

puffel333
16 september 2012, 15:11
Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik moet er alleen even bij vermelden dat ik op zoek ben naar een superstrat model gitaar ipv een les paul model.. toch bedankt voor de tips over de Ibanez en de LTD eclipse, ik zal het ook zeker onthouden voor eventuele aankopen in de toekomst.

Sinner1980
16 september 2012, 16:26
Kijk dan eens bij Schecter en idd Ibanez. Vermijdt gitaren met floating tremolo's. Waarom? Trust me...

Succes man!

puffel333
16 september 2012, 16:38
Kijk dan eens bij Schecter en idd Ibanez. Vermijdt gitaren met floating tremolo's. Waarom? Trust me...

Succes man!

De gitaar die ik nu heb heeft ook een floating tremolo maar behalve dat van stemming veranderen onbegonnen werk is heb ik hier niet veel problemen mee?

Sinner1980
16 september 2012, 17:46
De gitaar die ik nu heb heeft ook een floating tremolo maar behalve dat van stemming veranderen onbegonnen werk is heb ik hier niet veel problemen mee?

Ai, daar las ik even overheen man sorry. Dan wordt je keuze alweer een stuk makkelijker toch? Ik denk dat ik in jou geval dan toch voor een Ibanez zou gaan. En welke dat is ligt natuurlijk helemaal aan jezelf en je budget, keuze zat.

puffel333
16 september 2012, 18:20
Vinden jullie dat LTD's een goede prijs/kwaliteit verhouding geven? Of geven deze gitaren teveel het 'net niet' gevoel van een ESP..?

Sinner1980
16 september 2012, 18:57
Vinden jullie dat LTD's een goede prijs/kwaliteit verhouding geven? Of geven deze gitaren teveel het 'net niet' gevoel van een ESP..?

Mits je vanaf de 400 serie gaat kijken komen ze aardig in de buurt hoor, lekkere werkpaardjes maar het moet je ding zijn. Toch zou ik zoeken maar een 2e hands ESP, net ff compleet met koffer en qua afwerking subliem.
Er staat een vette Horizon op MP, en een eclipse ook trouwens

Eric van Esch
16 september 2012, 19:08
Vinden jullie dat LTD's een goede prijs/kwaliteit verhouding geven? Of geven deze gitaren teveel het 'net niet' gevoel van een ESP..?

Sinner heeft kennelijk goede ervaringen met ESP/LTD en minder met Ibanez terwijl ik dat omgekeerd heb. De ESP/LTD's die ik in de handen heb gehad vond erg plakkering op de hals en de afwerking maar matig (scherpe frets o.a.). Maar dat zijn allemaal meningen van een ander, zou zelf uitproberen wat jij lekker vindt.

Sinner1980
16 september 2012, 20:28
Sinner heeft kennelijk goede ervaringen met ESP/LTD en minder met Ibanez terwijl ik dat omgekeerd heb. De ESP/LTD's die ik in de handen heb gehad vond erg plakkering op de hals en de afwerking maar matig (scherpe frets o.a.). Maar dat zijn allemaal meningen van een ander, zou zelf uitproberen wat jij lekker vindt.

Zoals ik al zei; erg subjectief dus zelf checken. Mijn meeste ervaringen qua LTD heb ik overigens met de deluxe lijn dus de lijnen daaronder ben ik niet zo in thuis

Eric van Esch
16 september 2012, 22:09
@Sinner: was geen kritiek, maar een bevestiging van wat je zei....zelf checken! ;)