PDA

View Full Version : Supro: wat voor speaker....



Pepe
15 september 2012, 21:17
http://imageshack.us/a/img51/8485/02082012330.jpg

In deze "Supro" achtige amp zit nu een Red Fang. Goeie speaker, op zich niks mis mee maar hij geeft deze amp een wel vrij dominant Voxy karakter. Dat mag wel wat minder. Voor een meer amerikaans geluid schat ik in dat een Jensen vrij voor de hand ligt. Maar welke Jensen ( Alnico/ceramic/Neo...) doet zo'n Supro geluidje het meeste recht?

Hendriks
16 september 2012, 10:12
Ik heb de laatste tijd een aantal Jensen speakers gehad , een Alnico in een Dynacord Twin , hier was ik erg tevreden over , zowel een 25 watt en een 50 watt Classic (ceramisch) in een Elk Statesman geprobeerd , de 50 watt vond ik beduidend beter , veel meer punch. Ik heb nu nog een alnico P12Q liggen die ik met een Tweed DeLuxe heb gebruikt en dat is toch wel mijn favoriet . Je mag hem wel proberen ,geen probleem , hij is nog niet ingespeelt.

jacky
16 september 2012, 11:06
Ik denk eigenlijk dat je cabinetje niet de supro sound gaat geven waren vaak cheapo cabinetjes van dun materiaal .Lijkt me ook dat als je en vintage supro soundje wil benaderen je het slimst de jensen P12Q kan pakken .
Wat voor amp is het trouwens lijkt me een 18w variantje met el84 en twee pre amp buisjes

Mitch
16 september 2012, 20:40
Ik kan je niet verder helpen maar wil je wel feliciteren met wat een verdomd leuk combo lijkt :ok:

Tristan
16 september 2012, 20:51
Je zou ook Weber kunnen checken, zijn mooie speakers.
Ik zou zelf eerder voor keramisch gaan omdat ik minder van Alnico speakers hou, als je geen Vox achtige sound wil lijkt me dat ook beter.
Een Heritage G12H, G12-65 of een Vintage 30 zou je ook nog kunnen overwegen.
Inderdaad, lijkt me een leuke amp, wat voor iets is het precies, door wie is 'ie gebouwd en heb je nog wat meer pics (met name ook van de voorkant)?

jacky
16 september 2012, 21:02
G12H maakt de sound wel behoorlijk beefy als je een cheapo supro sound zoekt gaat dat m niet worden denk ik Als je zoekt naar een stevige lead sound dan weer wel

Misery Signals
16 september 2012, 21:14
Voor alles van rock en lichter: voor mij Jensen Falcon!

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/C12FALCON(1)---x_640-y_480.jpg

MS

muziekschuur
16 september 2012, 22:40
Yep. In dit geval zou je een cabinet van 6mm planken moeten hebben... Dat zou het een beetje benaderen... Wat je ook kan proberen is de speaker losschroeven en daar achter van dat schuimen isolatietape plakken. Dan komt de speaker softmounted te hangen. Iets minder contact met de kast iets minder laag. En dan achterste plankje eruit halen. Ik vermoed dat je er dan bent.

Pepe
17 september 2012, 00:12
Dank voor de input. ;)

De amp is een Guggs, losje gebaseerd op een 1624 Supro met 6973's, een GZ34 en 12ax7's. Geluid ligt misschien nog wat dichter tegen een Alessandro Blue Tick aan.

http://imageshack.us/a/img833/291/02082012328.jpg

http://imageshack.us/a/img692/5476/02082012329.jpg

Ik had de Fang nog liggen maar dat hollow mid is toch wel overheersend.
De speakers die genoemd zijn kwamen ook bij mij langs. Celestion G12H of 65 kan goed werken maar ik probeer hem wat meer de midhoog kant op te krijgen. De Vintage 30.... ik ben geen fan van die speaker maar ik ken hem alleen in combinatie met Engl zeg ik erbij, dat is meer schel hoog dan fel hoog.
De Falcon of Tornado, of Blackbird.. gevoelsmatig neig ik daar naar toe te gaan maar totaal niet gebaseerd op enige ervaring. Eerder Jensen ceramic dan alnico maar ook daar... er zit een Jensen alnico in mijn Princeton en dat klinkt prima maar zonder referentie zegt het niet veel.
Weber is vrij lastig te krijgen, in mijn champion 600 zit er eentje die klinkt als een evenwichtige Jensen wat natuurlijk niks zegt over andere modellen maar dat is ook een optie.

macwilliams
17 september 2012, 06:36
Heel misschien iets voor jou?
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/593095634-weber-12f150-fender-deluxe-speaker.html

Chris Winsemius
17 september 2012, 09:29
Voor een Page sound: oude Celestion M25
Supro-sound: net een early 50s Valco opgeknapt met twee 8" alnico Jensens, gek genoeg een te gekke sound. Misschien ff kijken naar een Jensen met LAAG rendement (P12R) of zo.

Heb nog steeds twijfels of de 1624 echt het Page model is maar alle Supro's hebben hun specifieke Supro-eigenschappen ;)

Buzzel
17 september 2012, 10:27
Als je de red fang niet slecht vind, misschien een andere speaker uit de redcoat serie van eminence?

Pepe
17 september 2012, 13:34
Als je de red fang niet slecht vind, misschien een andere speaker uit de redcoat serie van eminence?

Ik heb al een CRex en een RW&Blues uit die serie in een Matchless gehad, daar zit nu een Heritage G65 in. Met Eminence blijk ik vooral naar iets anders te zoeken.

De Jensen Neo's neigen naar droog, delicaat en indirect. Die kan ik wegstrepen. De Falcon en Electric Lighting staan op de shortlist.

Freeqi
17 september 2012, 13:53
zou er eerlijk gezegd geen alnico en geen dure en/of kleurende speaker insteken. Hier staat ook een 1624 clone en we hebben daar (na vanalles te proberen) gewoon een eminence Legend 12 insteken. klonk het best na vanalles te proberen (maar smaken verschillen) ? Klopt ook in de zin dat supros eigenlijk 'goedkope' ampjes waren hé ;-) ze gingen daar niet het neusje van de zalm insteken. Is ook ook met 6973 buizen en cathode biased veronderstel ik.

my two cents:
-greenbacks of falcon: zeer kleurende speakers, moet je voor zijn (ik wel ;-)) maar pas op met donkere amps die snel compresseren zoals met 6973 CB dat moet je zien als een grote EL84 CB amp bvb. Wordt snel mushy geheel als speaker ook donker is.

-electric lightning: is eigenlijk een V30 alike hé. Staat hier naast V30 ... geen speaker voor zo'n amp imho. Te bruut, te honky, te hoog top ... kortom: te modern ?

-zoals chris zegt: een midfocused lo-efficiency speaker gaat het daar goed in doen, iets met een eff tss 95-98db/1W/1M. Geen alnico dus bvb Jensen C12Q, weber oldschool ceramics, etc Tornado ook maar is wel efficiente speaker. Werkt bvb super in een 5E3 wat ook een relatief donker circuit is.

-P12R: is wel een hééél eigenaardig speakertje hé. Zga geen laag, tenzij in een grote kast. Niet doen in 1 x 12" combo.

voila ... en nu is het chaos in je hoofd waarschijnlijk ;-) Hoop dat je er iets aan hebt ... in elk geval, heb zo eentje staan, ongeveer zelfde size kast, 1 x 12" dus het is niet 'van lezen op internet ;-)'

edit: ni té veel piekeren hé. Page schijnt id wel op zo'n amp opgenomen te hebben maar ... met een losse speaker op de grond en micro erboven. In de studio bleek speaker stuk en er was geen geld en tijd om iets anders te zoeken. Hebben ze maar de eerste de beste werkende 12" gitaarspeaker aangehangen en micro boven gehangen. Dus het is niet dat daar jaren over gefilosofeerd werd :-) Is misschien cowboyverhaal maar kan me dit nu eens 200% voorstellen in die tijd. Nood breekt wet en als het werkt ...

Pepe
17 september 2012, 15:05
Goed verhaal Freeqi. Het draait uit op ceramic lijkt het maar er zit nog een ding aan vast; efficiency.
Ik heb de amp een paar optredens meegenomen. Volume zit ergens rond een Deluxe maar een kleinere kast (dus klinkt het wat kleiner) en dat is best een kritisch niveau. Voor clubwerk okee, op een groot podium (of buiten) kom je snel tekort. En dat is dus met de behoorlijk efficiënte Fang.

Freeqi
17 september 2012, 18:37
dan lijkt me de oplossing vrij simpel ? Hang er een extra 1x12 (of 2x12) aan met bvb tornados. Je wint dan op grotere podia paar db efficiency total en wat meer laag ? Als je paar taps op UGT hebt kan je schakelaartje steken ...

herinner me de grijns nog van een paar klanten toen onze af was en we testten op een 4x12 ;-) Is iets dat veel vergeten wordt: kleine wattage amps 5-30W op véél speakers hangen = dikke sound, vet laag en veel spreiding en toch 'aanvaardbaar' power amp drive level dat goed te temperen en controleren valt (mits deftige UGT uiteraard). In tegenstelling tot menig 100W'er ...

muziekschuur
17 september 2012, 19:01
Ik zeg Goodmans....

Mitch
17 september 2012, 19:04
Ghehe, je gaat nou toch niet klagen dat je kleine combo niet goed werkt op een groot podium hè? :D Voor elk doel is er wel een middel en ik kan me niet voorstellen dat je niet iets in je collectie hebt wat beter geschikt is voor dergelijke doeleinden. En anders inderdaad een aanvullende 1 óf 2x12 met meer efficiënte speakers.

Pepe
17 september 2012, 20:01
Natuurlijk, als je de bui aan ziet komen dan neem ik zwaarder geschut mee, fair enough. Maar meestal weet je niet waar je terecht komt he, blijkt cafe De Gouden Ploeg ineens een uitgaanscentrum te zijn met een zaal van 800 man. Met het volume van een Deluxe kom je nog een eind, met dat van een Princeton moet het wel heel knus & gezellig in de Gouden Ploeg worden.

Vanmiddag de amp met een aantal andere amps ge-A/B'd. Als ik de Red Fang moet omschrijven dat klinkt ie als een Deluxe met een Klon ervoor. Ik denk dat het niet alleen de Fang is, ook het cabinet heeft een aandeel in de Klon piek.
Op de een of andere manier schoot het door me heen dat een Celestion G12-55 het daar enorm goed in zou doen.

Mitch
17 september 2012, 21:54
Die heeft wel de dip in het gebied waar de Klon het juist iets aandikt. Maar goed, aan mij heb je niks, ik heb alleen ervaring met Celestions en een groot fanboy van een H30/55Hz in een open back cab :listen:

peter_heijnen
18 september 2012, 09:52
Mooie amp Pepe.

Freeqi, bedoel je met micro erboven ook daadwerkelijk micro erboven of is dat vlaams voor micro ervoor?

Freeqi
18 september 2012, 10:36
gewoon speaker plat op de grond gelegd met magneet naar vloer, membraan naar boven en daarboven een microfoon. Zie het al voor me ;-)

peter_heijnen
18 september 2012, 10:59
Aha, dus 'losse speaker' als in 'zonder kast er om'.

Haha, lachen. :)

Freeqi
18 september 2012, 11:01
zonder kast erom ... spaart je ook HPF uit in de mix ;-)

E-J
15 oktober 2012, 16:35
Pepe, hoe is het hiermee afgelopen? Een passende speaker gevonden?

Pepe
15 oktober 2012, 17:12
Ik groei langzaam naar de speaker toe merk ik. Jarenlang op Fenders spelen maakt het de norm der dingen. Laten gaan, die mid dip zegt mijn Goeroe, teneinde nieuwe horizonten te ontdekken...
Ik begin langzaam ook meer te spelen op een humbucker Es. Nouja. Malle Goeroe.

Het viel me op, zo rondgevraagd in kleine kring, dat er drie speakers zijn die min of meer hun eigen fans hebben; de blues, de G65 en de G12H30. Die speakers kwamen vaak terug.

E-J
15 oktober 2012, 17:18
Leuk! Ben erg benieuwd naar de klank van je amp.

Mijn CMW Studiocage schijnt ook wat te lijken op een Supro. Ik gebruik het ampje in combinatie Celestion G12M-20 Heritage speakers. Ook erg een leuk setje, al vraag ik me af hoe het ding i.t.t. de Greenbacks met Jensen (achtige) speakers klinkt..

Pepe
15 oktober 2012, 17:47
Ik vergelijk de Red Fang/blues een beetje met een Colorsound pedal, die laatste is op zich een prima sound waar je alle kanten mee op kan maar je moet wel even wennen aan een totaal ander geluidsbeeld als je een Chandler/Butler gewend bent.

Als je een Greenback gewend bent kan ik me voorstellen dat een Jensen nogal vlak klinkt, alsof je ineens je Ibanez TS uittrapt.

Meestal blijf je in hetzelfde klankbeeld hangen omdat het een soort van comfort zone is.

Mitch
16 oktober 2012, 08:45
Ik heb met uitzondering van een echt goeie Fender wel echt van alles gehad en geprobeerd. Echt nuttig hoor, uit die comfort zone stappen. Zo moest ik vroeger niks van AC30s hebben. Het is inmiddels bekend hoe dat is afgelopen :nervous:

Pepe
16 oktober 2012, 10:06
... als Vox fan zijnde, geen liefde voor een Maz 18 of Matchless Lightning? Daar kwam ik op uit in mijn Voxy periode.

Mitch
16 oktober 2012, 17:19
In de periode dat ik meer verdiende met muziek heb ik meer uitgegeven aan en geëxperimenteerd met gitaren dan aan amps. Ik had elektrisch gitaar toen ook niet als hoofdinstrument, al vond ik dat natuurlijk wel het leukste :D. Daarna lagen dat soort amps simpelweg niet meer binnen mijn budget en had ik ook weinig zin om speciaal ervoor naar de enige importeur van die beestjes langs te gaan. En niet onbelangrijk: zeker de Dr.Zs zijn in mijn bescheiden ervaring daarmee wat stugger en knallender en ik vind die spons van Vox juist zo lekker. Wanneer door iets minder efficiënte speakers dan Blues gaat dus.