PDA

View Full Version : Hoe noteer ik deze greep?



Ukeloeder
15 september 2012, 16:57
In een van mijn songs speel ik deze greep; x04445
Hij komt als laatste in deze reeks; A7sus4/A7/A6add9/x04445
Hoe noteer ik die laatste?

terrasbeest
15 september 2012, 17:28
B7 is iig goed. Probleem is dat je een 7 (de A ) hebt als bas en als topnoot. Dus met B7/A heb je niet alle informatie. Ouderwetse standaardnotatie bewijst nogmaals zijn nut.

peter_heijnen
15 september 2012, 17:29
Mooie greep, heb ik nooit eerder gespeeld of gezien ergens.

Is een B7 met A in de bas, oftewel B7 over A, en zou ikzelf noteren als B7/A.

Ukeloeder
15 september 2012, 18:01
Dank! Ik had de notatie van de andere grepen in de reeks toch correct?
x02233 - x02223 - x04455 - x04445
A7sus4 - A7 - A6add9 - B7/A

Ernest01
15 september 2012, 18:46
Derde greep is een B7sus4, lijkt mij.

Ukeloeder
15 september 2012, 19:05
In de reeks is het misschien wel handiger om hem als B7sus4 te noteren, ja.

Ukeloeder
5 juli 2013, 09:59
Waarom een nieuw topic als ik dezelfde vraag ga stellen over een andere vingerzetting?

De volgende vingerzettingen zou ik graag noteren, maar na veel ReverseChordFinder ellende heb ik de moed het duidelijk te beschrijven bijna opgegeven. (het is toch niet zó gek wat ik speel?)
x32033 - x2x033 - x1x033 - A7sus4
Stemming is EADGBe.

terrasbeest
5 juli 2013, 12:55
Wat je doet is bepaalde noten weglaten, ik kan mij voorstellen dat zo'n programmatje daar moeite mee heeft.;)
Ik zou gaan voor Cadd9/Emin7 zonder 5,(5= B)/Gmin.
Die A7sus4 heeft nog een resolutie nodig IMO.....

Ukeloeder
5 juli 2013, 13:07
Dank je! Dus tóch Cadd9! Wanneer ik deze vingerzetting in mijn reversechordfinder typ komt er van alles uit, maar niet wat ik verwacht...
Ik zie dat ik ook een fout in mijn notatie heb. De hele reeks is;
Couplet; G
Brugje; x32033 - x20033 - x10033 - x02233 - x02223
Refrein; D

Noteer ik het brugje dus als;
Cadd9 - Emin7(no5) - Emin7b5 - A7sus4 - A7

Harald
5 juli 2013, 13:31
Cadd9, dan zou ik bij die tweede gaan voor G/B en dan evt Gm/Bb Daarmee benadruk je de baslijn die erin zit. Bij die E- benaming zit je noten erbij te verzinnen. Je speelt nl. geen E

Ukeloeder
5 juli 2013, 14:15
G/B is een B over G spelen als ik het goed heb? Dus de laagste G weglaten. Lijkt me wel duidelijker.
Het wordt nu echt tijd dat ik me eens ga verdiepen in deze zaken. Ik vind het lastig om dit soort dingen eenduidig op te schrijven.
Zo heb ik ook moeite met noteren van deze reeks;
x57775 - x47775 - x35553 - x25553 - x13331 - x03331 - x02220
D - Dmaj7 - C - Cmaj7 - A# - A#maj7 - A
voor mij makkelijk zat, maar het zorgt bij gastgitaristen telkens voor verwarring.
Die spelen Dmaj7 onveranderd als x57675, ook correct, maar wanneer ik mijn vingerzetting voor hetzelfde akkoord speel wringt dat als de spreekwoordelijke neten.

edje kadetje
5 juli 2013, 15:45
G/B is een B over G spelen als ik het goed heb? Dus de laagste G weglaten. Lijkt me wel duidelijker.
Het wordt nu echt tijd dat ik me eens ga verdiepen in deze zaken. Ik vind het lastig om dit soort dingen eenduidig op te schrijven.
Zo heb ik ook moeite met noteren van deze reeks;
x57775 - x47775 - x35553 - x25553 - x13331 - x03331 - x02220
D - Dmaj7 - C - Cmaj7 - A# - A#maj7 - A
voor mij makkelijk zat, maar het zorgt bij gastgitaristen telkens voor verwarring.
Die spelen Dmaj7 onveranderd als x57675, ook correct, maar wanneer ik mijn vingerzetting voor hetzelfde akkoord speel wringt dat als de spreekwoordelijke neten.

Volgens mijn beperkte kennis betekent G/B een G-akkoord met een B in de bas.

Bovenstaande reeks zou ik dan ook zo opschrijven (en als ik gastgitarist was, zou ik het begrijpen en spelen zoals je hebt bedoeld):
D D/C# C C/B Bes Bes/A A

Die D/C# zou ik niet omschrijven als Dmajeur7. Dat klinkt echt heel anders, al zijn de noten hetzelfde. Ik zou een Dmaj7 ook spelen als jouw gastgitaristen (of misschien in 1e of 10e positie).

By the way, klinkt deze reeks nou een beetje?

terrasbeest
5 juli 2013, 16:49
Even te enthousiast geweest met die Cadd9, denk ik : het lag teveel voor de hand. Het is gewoon een ii-V-I.
Wordt Em7/C-Em7/B en Em/Bb .....via A7 naar D.

Harald
5 juli 2013, 18:43
... damn, veel te gecompliceerd voor mij, en ik blijf de E missen. Voor de A7 zit nog een Asus4, die zou je kunnen opvatten als een mineur die dan naar majeur moduleert. Dan zit je eerst in C.

Ukeloeder
5 juli 2013, 19:50
Mijn voorkeur gaat uit naar de notatie G/B omdat ik vanuit de G zetting in die progressie terechtkom. Lijkt me duidelijker.
Dank allemaal.
Nu nog studeren... ik weet heel goed wat waar leuk klinkt en hoe ik het spelen moet. Wanneer ik dan gevraagd word wát ik nou eigenlijk speel moet ik het antwoord vaak schuldig blijven.

Gesualdo
5 juli 2013, 23:27
Mijn voorkeur gaat uit naar de notatie G/B omdat ik vanuit de G zetting in die progressie terechtkom. Lijkt me duidelijker.


Eens. Voor mij klinkt het als een I - IV - I - bIII in G majeur met een modulatie naar V - I in D majeur. Qua gehoor liggen ze dicht bij elkaar (scheelt maar 1 kruis). Je kunt het inderdaad ook beschouwen als een ii - V -I, maar zo hoor ik hem in ieder geval niet.

Ukeloeder
6 juli 2013, 09:52
Eens. Voor mij klinkt het als een I - IV - I - bIII in G majeur met een modulatie naar V - I in D majeur. Qua gehoor liggen ze dicht bij elkaar (scheelt maar 1 kruis). Je kunt het inderdaad ook beschouwen als een ii - V -I, maar zo hoor ik hem in ieder geval niet.
Jaaaaa, zo klinkt het voor mij ook... :noob:
Ik ga maar eens op zoek naar wat die ii bijvoorbeeld inhoudt. I IV V weet ik wel wat het inhoudt. Maar zodra jullie gaan strooien met ii en bIII gaat bij mij het licht uit... Iemand een tip waar ik een beetje vlot lezend meer kennis kan opdoen in deze? Ik ga om te beginnen jeroen's lessen maar eens doornemen.

strat987
6 juli 2013, 09:53
Ik zie hier een aflopend basdeuntje tegen twee tonen (D en G) bovenin die in alle akkoorden blijven bestaan.
Dat bereik je met de akkoorden C, G, Bes, A. Als je dat met akkoordsymbolen wil beschrijven krijg je met die twee tonen erbij: C add 9, G/B, Bes6, A7sus4.

De ouderwetse notatie of tabs zorgen er wel voor dat er geen misverstanden zijn wat er gespeeld moet worden.

Ukeloeder
6 juli 2013, 10:02
Wanneer je met 'ouderwetse notatie' fretnotering bedoelt, gebeurt het zo ook vaak voor gasten (niet dat we nou elke week een gast hebben...). Rudimentair uitschrijven is dan wel leuk, maar ik wil voor mezelf gewoon de 'juiste' symbolen leren gebruiken. Als aanvullend plaatje kan ik dan altijd nog x32033 etc gebruiken.

terrasbeest
6 juli 2013, 10:17
Jaaaaa, zo klinkt het voor mij ook... :noob:
Ik ga maar eens op zoek naar wat die ii bijvoorbeeld inhoudt. I IV V weet ik wel wat het inhoudt. Maar zodra jullie gaan strooien met ii en bIII gaat bij mij het licht uit... Iemand een tip waar ik een beetje vlot lezend meer kennis kan opdoen in deze? Ik ga om te beginnen jeroen's lessen maar eens doornemen.

bIII .... ? :???: Ik zou het houden op die ii-V-I die ik eerder aangaf, dus Em7 met die dalende baslijn naar een A7 enz. Als dit voorkomt in een improv situatie gaat een bassist heus niet eerst vragen of zo'n baslîjn wel mag hoor.
Het is een turnaround , wat ervoor komt ( G ) heeft geen belang meer, het gaat 'm erom dat die turnaround je brengt waar je heen moet.Ik vind dit het meest logische.

Over die ii, here's Justin :

http://www.youtube.com/watch?v=-hFBa3EMyWE

Ukeloeder
6 juli 2013, 10:35
http://www.youtube.com/watch?v=-hFBa3EMyWE

O, wow... Ik ben maar een simpel rocknroll gitaristje zonder enige vorm van scholing (anders dan wat ik op podium, video en jamsessie zie). Is er dan geen verschil tussen die ii en II die ik hier langs zie komen? Waarom dan die notatie? Vanwege importantie in de reeks? http://forums.aria.co.uk/images/smilies/ScratchHead.gif

strat987
6 juli 2013, 10:52
Wanneer je met 'ouderwetse notatie' fretnotering bedoelt, gebeurt het zo ook vaak voor gasten (niet dat we nou elke week een gast hebben...). Rudimentair uitschrijven is dan wel leuk, maar ik wil voor mezelf gewoon de 'juiste' symbolen leren gebruiken. Als aanvullend plaatje kan ik dan altijd nog x32033 etc gebruiken.

Met ouderwetse notatie bedoel ik gewoon noten op de notenbalk. En dan niet negatief bedoeld zoals je 'ouderwets' zou kunnen opvatten, integendeel!

Zulke stukjes even voorspelen levert natuurlijk veel sneller resultaat.

strat987
6 juli 2013, 10:55
Kleine letters geven mineur aan.

Ukeloeder
6 juli 2013, 10:57
Ahaaaaaa! Zo logisch als je het antwoord hoort. Dank.

Harald
6 juli 2013, 11:02
bIII .... ? :???: Ik zou het houden op die ii-V-I die ik eerder aangaf, dus Em7 met die dalende baslijn naar een A7 enz. Als dit voorkomt in een improv situatie gaat een bassist heus niet eerst vragen of zo'n baslîjn wel mag hoor.
Het is een turnaround , wat ervoor komt ( G ) heeft geen belang meer, het gaat 'm erom dat die turnaround je brengt waar je heen moet.Ik vind dit het meest logische.

Over die ii, here's Justin :

http://www.youtube.com/watch?v=-hFBa3EMyWE


Als ik het speelt hoor ik gewoon een standaard dalend dingetje vanuit C. Die baslijn die daalt is hier niet iets van "zo'n bassist weet wel dat het mag", het is bepalend voor dat stukje. De akkoorden zoals jij ze benoemt zou ik automatisch met open B en e snaar spelen. Speel je ze nl. gewoon met twee vingers. Wellicht heb je theoretisch gezien gelijk dat het zo genoemd zou kunnen worden maar het zou bij mij een verkeerd resultaat opleveren. TS wil specifiek deze liggingen horen. Dat gaat bijna alleen goed als je die gewoon met chordboxjes of tab erbij zet.

Ik denk dat Terrasbeest hier te veel als een jazzmuzikant denkt, die liefst net zo lang substituties speelt totdat je een nieuw nummer hebt. Occam's Razor werkt voor muziek soms ook. Je moet het niet moeilijk willen maken. Als ik de akkoorden speel hoor ik een modulatie gebeuren vanuit Asus4 naar A7 naar D.
esualdo heeft trouwens wel gelijk met zijn Bb6 Dat is voor de hand liggender dan die G-7/Bb

strat987
6 juli 2013, 11:06
Strat987 heeft trouwens wel gelijk met zijn Bb6 Dat is voor de hand liggender dan die G-7/Bb[/QUOTE]

Harald
6 juli 2013, 11:09
[OFF TOPIC]

En off topic, ik geloof dat ik een beetje op de lijn van Zappa zit wat jazz betreft. Het is een beetje haat liefde. We hadden het daar in een ander topic over. Deze docu is voor terrasbeest vast interressant. De vergelijking met raga's die een van de bandleden over Zappa's gitaarsolos maakt vond ik trouwens erg goed. Ook het aspect van zoeken naar dat ene ECHT brilliante moment. Dat herken ik wel een beetje. Ik speel ook het liefst over een relatief 'eenvoudige' vamp waarin je dan weer heel rare dingen kunt doen.

https://www.youtube.com/watch?v=0hpcWPxBzpI

Je moet wel even anderhalf uur de tijd hebben. Maar een interressante docu. Ook grappig hoe verschillend een aantal bandleden hier tegen aan keek. Vreemd genoeg hebben ze Steve Vai niet geinterviewd over Zappa's gitaarsolo's (laatste half uur) Aantal mooie fragmenten te horen zoals de Michael Brecker solo op black napkins.

[/OFF TOPIC]

Harald
6 juli 2013, 11:10
Oops, sorry strat987 heeft weer gelijk!

Gesualdo
6 juli 2013, 13:07
bIII .... ? :???: Ik zou het houden op die ii-V-I die ik eerder aangaf, dus Em7 met die dalende baslijn naar een A7 enz.

Ja, bIII. Een veel voorkomende modal interchange in pop/rock-muziek, zoals de bVII. In dit geval dus een Bb-akkoord en in engere zin een Bb6.

Hij komt vanuit de G (couplet). Als je hierna die progressie speelt dan blijf je in G. Speel maar eens die progressie totdat de Asus4/A7 komt. Die trekt sterk naar de G. De 'D' komt alleen maar eventjes in beeld doordat er opeens een A7 gespeeld wordt wat de dominant is van de D majeur.

Dat het refrein een D-akkoord is bevestigt mijns inziens dit.

Daarom zou ik het noteren als (G - Cadd9 - G/B - Bb6) - A7sus4 - A7 - D waarbij het gedeelte tussen haakjes in G majeur is en er dan een modulatie plaatsvindt naar D majeur. Een mooie subtiele modulatie omdat de G majeur en D majeur naast elkaar liggen in de kwintencirkel.

Ik ben het dus volledig eens met de visie van Strat.

Ik hoor dat hele eerste stuk gewoon niet als een Em, en volgens mij functioneert het ook niet als een Em, ondanks dat het mogelijk de weg van de minste weerstand is qua noteren.

terrasbeest
6 juli 2013, 13:49
@ Gesualdo . Klopt.... Ik heb het met andere voicings gespeeld dan die van TS, en het werkt.