PDA

View Full Version : refinishe



crowdsurfer
15 juni 2003, 09:40
Hoi,

Ik heb een zwarte ibanez grx, maar ik vind zwart niet zoon aantrekkelijke kleur dus ik wel hem zelf refinishe... Hoe moet ik de lak ervan af halen? Dat alleen de houtkleur overblijft..

groetjes

wietse
15 juni 2003, 09:46
wil je hem helemaal kaal houden of alleen een andere kleur?
als het laatste het geval is zou ik als ik jou was de oude lak er niet afhalen,tenminste als die niet al te beschadigd is.
want met de oude lak heb je een mooie gladde ondergrond om hem over te spuiten als je de lak er af haalt heb je veel meer werk om de boel wat glad te krijgen.

crowdsurfer
15 juni 2003, 10:17
Ik wil hem het liefst een custom finish geven, maar dan zal wel de lak eraf moeten denk ik want dat kun je niet spuite volges mij. Dus hoe gaat de lak eraf? Ik zal t maar eerst ff op een goedkoop gitaartje probere :-D

Anders Destium
15 juni 2003, 11:19
Je kunt het er gewoon afschuren (schuurmachine), alleen de rondingen bij de punten zijn HEEL vervelend. Het klusje kost veel meer tijd dan je denkt.

Ben je serieus van plan een GRX te laten refinishen? Dan besteed je een paar honderd euro aan een gitaar die niet eens zoveel waard is :o

The Mule
15 juni 2003, 11:45
Als je voor de 'natural look' gaat, zou ik zeker even goed nagaan wat voor hout (en in hoeveel delen) er gebruikt is voor de body. Ik denk dat het een (f)link klusje zou kunnen zijn bij een lindehouten body.

Mahonie daarentegen geeft vrijwel gegarandeerd een mooi resultaat. Een esdoorn kapje op mahonie zou ik lekker met rust laten. Ik ben echt geen Ibanez-kenner, dus ik weet niet om welke samenstelling het gaat, maar ik dacht dat zij verschillende bodysoorten kennen?

Ik heb zelf de body van een gerefinishte 'vintage' (1977) Guild B-301 basgitaar helemaal kaalgeschuurd met schuurpapier (handwerk, eerst grof, steeds fijnere korrel, maanden over gedaan 'tussendoor') omdat ik het niet aandurfde met een machine. Een behoorlijk karwei, want de klus was destijds goed gedaan, met grondlaag etc. Het was absoluut bevredigend om uiteindelijk met een wax of oliefinish het hout (nog echt braziliaans mahonie - eendelig) naar voren te halen.

Wel uitkijken dat je op tijd stopt met de grove korrel, omdat je voor je het weet met lelijke diepe krassen kunt krijgen, wat ook bij een later aan te brengen custom finish problemen kan geven, hoe goed je ook plamuurt. Hout is nu eenmaal een natuurlijk materiaal, en de vaatstructuur houdt de capillaire werking in stand.

Ik hoop dat je (misschien indirect) iets aan dit (zie ik nu) flinke verhaal hebt - succes ermee!

Soulflyhigh
15 juni 2003, 13:20
Ik heb zelf een Ibbie RG 270. Als ik hem zou kaalschuren en dan zou lakken zou ik dan een beetje het resultaat van die gitaar van Nocki krijgen? Dat vind ik namelijk echt ubercool zo'n lichte houtskleur. :-D

p.s. Ibbie RG 270 heeft een Basswood body.

Ibanez RuleZ
15 juni 2003, 17:10
nee, want het hout van die gitaar van nocki is wel "iets" beter dan dat van die 270. dus zal je een minder mooi resultaat krijgen. die van nock is nog min of meer quarter sawn (in de lengterichting van de nerf). die 270 zal waarschijnlijk dosse zijn gezaagd (dus met "vlammen")

Harrald

Soulflyhigh
15 juni 2003, 19:00
Aha ja het is wel logisch dat die van Nocki beter hout heeft. Maar in principe is het wel die houtskleur? Je ziet ook van die Ibbie bassen zoals de K5. Die zijn ook gewoon blankt gelankt maar deze zijn veel donkerder. Maar als ik mijn RG zou kaalschuren en zou lakken dan zou ik wel op de lichte houtskleur uitkomen?