PDA

View Full Version : Eerste versterker, waar op te letten en wat vooral niet te kopen



RobinH
15 september 2012, 16:19
Hoi,
ik ben van plan rond november (of als de verzekering een bepaalde schuld dekt misschien al in oktober) mijn eerste elektrische gitaar te kopen. Maar, met alleen een gitaar kom ik niet ver. Ik moet natuurlijk ook nog een versterker.

Nu heb ik online wel wat zitten kijken, en kwam ik langs verschillende dingen. Bij thomann.de was het dan nog het goedkoopst (Harley Benton CG-15), maar ik weet niet of dat wat is. Het is niet zo dat ik niet bereid ben een duurdere te kopen, maar ik wil zegmaar zo snel mogelijk kunnen beginnen met oefenen. En eer ik dan wat kan, heb ik vast wel weer wat geld over. En de speaker zelf hoeft ook niet het beste van het beste te zijn, want ik zal thuis toch voornamelijk met mijn koptelefoon op spelen.

Dus, is dit wat, of hebben jullie andere voorstellen? Of zeggen jullie misschien wel, je moet echt voor iets veel duurders gaan en nog even doorsparen, want goedkoop spul heb je niets aan.
Als het echt te duur wordt, ga ik eerst voor een VOX amPlug versterker voor koptelefoon en koop ik daarna een duurdere versterker. Zolang ik nog aan het leren ben hoeft toch niemand anders mee te kunnen luisteren.

Tevens nog gewoon de algemene vraag als dit niets is: waarop moet ik letten? Welke merken echt niet, moeten er bepaalde dingen echt op zitten, etc?

Robin

bass blom
15 september 2012, 16:33
verstandig die amplug.
alhoewel er zat kleine ampjes zijn die ook met koptelefoon kunnen.
leuke kleine beginner dinkies zijn de roland cubes en de fender mustangs.
die HB zou ik niet doen, brollerig vermoed ik.

Pepe
15 september 2012, 17:03
Ach, het hoeft absoluut niet duur te zijn om een hoop lol te hebben. Ik heb een aantal boutique en vintage fenders maar het meeste plezier heb ik van een dirt cheap Fender champion 600 waar ik thuis op speel.
Ik heb ook een Pod UX1, misschien nog wel leuker zolang je in je huiskamer speelt.

peter_heijnen
15 september 2012, 17:25
Pod of dergelijke geluidskaart lijkt mij ook een prima idee, ook ter orientatie wat er later allemaal te koop is IRL.

http://www.youtube.com/watch?v=de-mdMf6u30

RobinH
16 september 2012, 12:04
oké, als ik de adviezen zo lees komt het dus rond de 120 euro. Dan ga ik eerst voor een amplug, kan iemand mij vertellen of ik de ac30 of een ander moet kopen? Ze hebben naast de AC30 de 'Lead', 'Metal', 'Night train' en de 'Classic Rock', maar wat de verschillen zijn, dat zou ik dus niet weten.

En als ik dan geld heb ga ik voor een Roland Cube of een Fender mustang (of nog iets anders rond die prijs). Welke klinkt van die 2 het best, of welke moet ik nog naar kijken?

Robin

macwilliams
16 september 2012, 19:22
Je kunt ook een vox "mini3" overwegen. Superveelzijdig ding en klinkt zowel met als zonder koptelefoon erg goed in zijn categorie.

RobinH
16 september 2012, 19:35
En is goedkoper dan een Roland Cube of een Fender Mustang. Maar ik denk toch dat ik een AmPlug neem om te beginnen. Lijkt me wel handig. En dan voeg ik daar een versterker aan toe zodra ik al wat meer geld heb of meer kan spelen.

Jasper.
16 september 2012, 19:58
Wat voor muziek wil je gaan spelen? Noem eens wat bands die je leuk vind.

RobinH
16 september 2012, 20:02
Bands die ik leuk vind, kijk dat is een makkelijke vraag :). (betekent niet gelijk dat alle vragen makkelijk moeten zijn)
Green Day staat bovenaan, verder All Time Low, Blink-182 (hoewel een stuk minder dan de andere 2), Foxboro Hot Tubs (ik weet dat dat ook Green Day is), Dropkick Murphys, Angels and Airwaves, Metallica, Alter Bridge... Wat ik wil spelen is voornamelijk punk rock/pop-punk. Ik vind trouwens wel meer leuk, maar qua wat invloed heeft op dit, is t toch vooral dit. En dan de laatste 3 niet eens echt om te spelen.

patrick0108
16 september 2012, 20:12
Er staat op dit moment een Blackstar HT Top van 1W met een bod van 60 euro op marktplaats, als je de sound wat vind bieden want er zit reverb op en Mp3 ingang en met het huidige bod van 60euris kan je mischien voor weinig een leuke versterker top hebben met koptelefoon uitgang en maar 1W Buizen:strat:

http://www.youtube.com/watch?v=vmnrgJ6vLYc

the sure thing
16 september 2012, 22:18
Ga voor een 2e hands Roland cube!

RobinH
17 september 2012, 16:36
Thanks voor de tip over de top en de Roland Cube. Helaas zijn die cubes niet veel voordeliger en heb ik nog weinig geld (ik heb op t moment 60, geen ongeveer, dat is gewoon wat ik nog heb, en geen cent kan daar meer bij helaas :().

vpilot
17 september 2012, 22:16
Ik ben begonnen met een Line6 Toneport, ik was toen zo rond de 50 of 60 Euro kwijt. Het is een kastje dat je op je pc/laptop aansluit, daar plug je dan je gitaar in. D'r zit software bij, Gearbox, waarmee je een hele zooi versterkers/cabs tot je beschikking hebt inclusief de wereld aan effecten.
Kan je jezelf ook nog eens opnemen en terugluisteren, erg leerzaam!

RobinH
17 september 2012, 22:31
Ik zal ff gaan googlen. Het is wel handig dat je alle effecten hebt denk ik. Maar met die AmPlugs kan ik mezelf ook opnemen :). Ben wel handig met opnemen, kabeltjes enzo :). Gewoon mijn (betrouwbare) jack splitter, koptelefoon, jack-jack kabel (naja, 3,5mm jack) naar pc, en opnemen maar. Ja, ik heb het eerder moeten doen.

Edit: ik heb gezocht. Ze worden niet meer gemaakt. En op marktplaats staat alleen de dure variant, waar ze 100 voor vragen. Wel bedankt voor de tip, ga m wel ff in de gaten houden.

Edit2: staat er nu eentje van 30 op.. even overheen gekeken

Edit3: voor 32 ex verzendkosten mag ik m hebben, maar heb net ook een aanbod voor een (Hele mooie) akoestische gitaar gekregen. Wat is verstandig?

Terminus
18 september 2012, 08:32
De Toneports worden nog wel gemaakt, ze zijn iets geupdate en heten nu POD Studio GX.

RobinH
18 september 2012, 12:36
Ah oké. Nouja, mijn bod is aangenomen, dus ik heb een interface voor PC. En na mijn gitaar komt daar dan nog een Roland Cube of Mustang Fender bij.

reckless_life
18 september 2012, 21:24
Ik zou eerst eens gewoon naar een winkel gegaan zijn.

Niet dat de mensen je hier slecht advies zullen geven, maar in een winkel kan je toch echt een beter idee krijgen?
- welke versterkers momenteel voorhanden zijn binnen je budget?
- hoe verschillende versterkers klinken tov elkaar?
- welke opties ze hebben?
- advies van de verkoper.
... een hoop info en ervaring... helemaal gratis.

Je kan dan nog steeds op zoek gaan naar een 2de hands versterker of je vraag stellen over een oudere versterker die niet meer in de winkel te krijgen is. Als de mensen je dan uitleg/advies geven dan heb jij tenminste een vergelijkingspunt.

just my 2 cents.

RobinH
18 september 2012, 22:06
En natuurlijk, ook dit advies is welkom :). De deal voor de Toneport is helemaal rond, alleen even wachten tot die (donderdag) binnen komt.

Ik ga eerst een gitaar kopen, daarna ga ik sparen voor óf een versterker, óf een gitaar, maar ik denk eerst een versterker. Welke het echt wordt, dat ligt aan hoe de gitaar op langere termijn bevalt. Maar jouw advies zal ik zeker onthouden dus :).

Overigens, reden dat ik zelden op verkopers afstap:
1. ik ben niet altijd even op mn gemak als ik vragen moet stellen
2. ik heb van mijn andere grote hobby, aquaria, geleerd dat verkopers niet altijd geweldige informatie zijn. Nou is t met gitaren natuurlijk wel anders (je kan een gitaar niet een te kleine versterker geven, wat gitaaronvriendelijk is :P), maar het blijft erin zitten dat t om t geld gaat bij veel verkopers. En aangezien de muziekzaak in Den Haag niet echt een al te goede naam heeft, ga ik daar dus liever niet naartoe.

reckless_life
18 september 2012, 22:28
tsja, dan kan je nog eens gewoon gaan kijken en luisteren. Ze gaan heus niet opzettelijk hun gitaren of versterkers slecht laten klinken. Integendeel...

Schrijf je vragen op voorhand op een blad papier en neem dat mee. Dan ben je zeker dat je alles gevraagd hebt over wat je wil weten.
Je bent echt niet de eerste beginneling die ze in een muziekwinkel over de vloer krijgen.

En het gaat natuurlijk om het geld hé. Jij werkt ook niet gratis :)
Maar, commercieel ingestelde verkopers hebben er alle baat bij dat jij tevreden naar buiten gaat, want de kans is dan groot dat je bij hen terug komt wanneer je een 2de gitaar of iets dergelijks zoekt.

peter_heijnen
18 september 2012, 23:30
Toneport voor 32 euro is super! Beter kun je bijna niet beginnen, je leert er van hoe bepaalde types versterkers klinken. Als je dan later voor een amp gaat, weet je al aardig wat er zoal te koop is.

RobinH
21 september 2012, 22:09
Inderdaad een heel mooi dingetje. Ik heb m binnen, en heb met een gitaarsimulator op mijn mobiel al even wat geprobeerd. Wel gaaf, en ook handig systeem. Nu nog de gitaar :(.

vpilot
23 september 2012, 23:23
Gefeliciteerd! Enneh, heb je qua gitaar nu al wat op het oog? Je hebt in het gitaren forum toch al aardig wat tips en info gehad, ik ben heel benieuwd!

RobinH
25 september 2012, 21:18
Ik denk dat ik het wel weet: een dimavery ST-203 gothic black. Is dan wel geen goede gitaar, maar wel betaalbaar, zodat ik rustig kan oefenen en verder kan sparen. Ik heb nog andere spullen die ik moet kopen (andere hobbies...), dus dan is dit wel beter denk ik :). En dan hierna een duurdere gitaar, als ik het leuk genoeg vind.