PDA

View Full Version : een dikke nek...



zeiler
15 september 2012, 15:48
...en dan heb ik 't niet over motoragenten ;)!

Ik heb sinds gister een basje en eigenlijk realiseerde ik mij nu pas waarom ik zo weinig op mijn strat speel sinds ik m'n Gibson Les Paul Studio heb. De nek is (in ieder geval) in vergelijking met m'n Gibson gewoon een stuk dunner...

Onlangs was ik even bij Tonika, op 5 of 6 telecasters gespeeld en ik kreeg uit een paar van die gitaren echt heerlijke geluid, maar de feel was gewoon te dun.

Heeft Fender überhaupt gitaren (tele, strat) met een dikkere nek? Ik zoek geen boomstam maar iets meer hout zou erg prettig zijn. Da's relatief natuurlijk want ik heb geen idee welke shape etc. mijn LP en strat hebben maar toch!

Ben benieuwd naar tips :)!

Mr.Fingers
15 september 2012, 15:50
Fenders gebaseerd op de jaren '50 modellen, en jaren '70 Fenders hebben "more meat".

Pepe
15 september 2012, 15:59
Ik kan maar een paar dikke nekken bij Fenders, de nocaster of noneck strat, '62 hot rod, de EJ signature, Jimmie Vaughan... de SRV is best mollig, de oude Jeff Beck signature... thats about it

Mijn Greco Super Real heeft een dikke V, niet dunner dan een '56 Les Paul maar dat is een D shape. Eenmaal gewend is het lastig terug te gaan, zelfs mijn '73 strat lijkt opeens delicaat.

Hendriks
15 september 2012, 16:24
Ik heb een japanse 55ri gehad , die had een forse.

ellisvertellis
15 september 2012, 16:58
Fenders gebaseerd op de jaren '50 modellen, en jaren '70 Fenders hebben "more meat".

Wat hij zegt! Als je van Gibson komt, vind je die dikte waarschijnlijk "normaal", maar voor Fender is dat idd al chunky.

frekie
15 september 2012, 20:39
Ik heb 2 strats met Allparts nekken, fretwerk verschilt, de ene heeft dunne hoge frets, de andere dikke hoge. Ze zijn beide dik en rond. Een hele handvol voor mij maar je hoort het wel. De String in A'dam heeft weer nieuwe voorraad. Zelf samenstellen dus.

Ik heb een Samick Valley Arts serie Tele gehad, iets andere kop dan Fender. Als je dat niet erg vindt: dikke nek, dikke massieve essen body, veel kwaliteit voor weinig.

Dweezman
15 september 2012, 23:09
Eén van mijn Tokai Silver Stars ('81) heeft een dikke neck, mijn Telecaster DeLuxe ('77) is ook een flinke knuppel.

martwest
16 september 2012, 00:16
Baja Tele heeft een baseballknuppelnek

Pepe
16 september 2012, 00:54
Ik kreeg vorige week een Baja in mijn handen gestopt... dat was gewoon een medium C nekkie?

Luke-wannabe
16 september 2012, 01:39
Fender Road Worn is best substantieel!

Eko
16 september 2012, 11:34
Baja is een normale neck volgens mij. De eerste Jeff Beck`s hadden een hele dikke neck , zelfs in vergelijking met een 50`s Les Paul. De SRV strats hebben apart halsprofiel. Dat is zowieso beter om over te spreken. De een vind een ouderwetse scherpe V als heel dik aanvoelen en een ander heeft dit met een D profiel. Het is meer een combinatie van vorm , breedte , toetsradius en frets die de ervaring geven. Een brede, vlakke hals met vintage frets is voor bijna niemand lekker spelen , zet er jumbo frets open het wordt ineens heel anders.

barno
16 september 2012, 11:47
right, dikte zegt weinig. Halsprofiel is heel bepalend.

Ik heb een tele die van 27 naar 31 mm loopt, da's heel dik maar toch goed doenbaar. alleen als je er een heel concert lang op speelt, wordt het wel zwaar. dus ik ga de dikte houden maar 'm in een V zetten. Dat maakt een groot verschil qua feel.

Hendriks
16 september 2012, 12:05
Een Warmoth 59 neck , komt dicht bij een 50's LP.

Orpheo
16 september 2012, 12:09
Ik krijg kramp in mijn hand van dunne halzen. Geef mij maar mijn eigen ontwerp halsprofiel. 28mm all over, asymmetrisch. Trapeziumvormig bij lage snaren, rond vanaf het midden naar hoge snaren. Kan er uren mee spelen. Warmoths fatback voelt nu aan als luciferstokjes.

whoosh
16 september 2012, 12:46
Ik heb een Jimmy Vaughan Stratocaster, die heeft een redelijk dikke nek. Het profiel loopt van een V (bij de topkam) naar een C (bij de 12e fret). Persoonlijk vind ik het een erg comfortabele hals. Overigens veel gitaar voor niet teveel geld, tweedehands worden ze regelmatig aangeboden.

Daarnaast heb ik al jaren een custom Telecaster van Pierre Fillet, waar een brede Warmoth fatback hals voor is gebruikt, de body is een one-off, blijft elke keer weer even schrikken want die hals is dus enorm in vergelijking met mijn andere gitaren maar gek genoeg speelt het best fijn.

zeiler
16 september 2012, 13:01
ah :). Dank voor alle reacties! Ik ben officieel met strats begonnen hoor, nog niet eens gek lang geleden :).
Die hebben ook nog steeds meer m'n hart dan een LP hoewel mijn studio wel m'n favo is geworden!

Qua merk hoeft 't niet perse Fender te zijn overigens. Ik doelde meer op een strat/tele. Ik heb ongeveer de
inruilwaarde van een min American Standard met case en alle candy te besteden :).

Een jaar of 4 geleden had m'n gitaardocent toendertijd een groene tele met een hals wat letterlijk een
boomstam was. Toen wel even vastgehad en kan mij er weinig van herinneren, m.u.v. dat die wel héél
erg dik was. Geen idee wat de shape/dikte van mijn studio is en hoe ik dat bepaal, maar die is wel erg
plezierig om mee te spelen!

@ orpheo btw: "Ik krijg kramp in mijn hand van dunne halzen." precies, ik ook teveel. Het geluid enzo is
heerlijk, maar een heel optreden op die strat spelen werkt voor mij gewoon niet zo goed :(.

barno
16 september 2012, 13:05
Ik krijg kramp in mijn hand van dunne halzen. Geef mij maar mijn eigen ontwerp halsprofiel. 28mm all over, asymmetrisch. Trapeziumvormig bij lage snaren, rond vanaf het midden naar hoge snaren. Kan er uren mee spelen. Warmoths fatback voelt nu aan als luciferstokjes.

het hangt ook wel af van kolenschopfactor natuurlijk. ik heb kleine handen, in principe geen bezwaar, alleen speel ik de laatse tijd wat travis picking, veel thumb over chords. en dat kan gewoon niet op een hele dikke hals met mijn korte vingers/duim.

Brum
16 september 2012, 13:17
Ik krijg kramp in mijn hand van dunne halzen. Geef mij maar mijn eigen ontwerp halsprofiel. 28mm all over, asymmetrisch. Trapeziumvormig bij lage snaren, rond vanaf het midden naar hoge snaren. Kan er uren mee spelen. Warmoths fatback voelt nu aan als luciferstokjes.

Ik heb ook een fatback nek op m'n telecaster zitten, maar ik moet eerlijk zeggen dat bepaalde riffs toch wat lastiger zijn. Het wendt wel en door die fatback kan ik in principe op elke hals wel spelen. Grootste voordeel is toch wel dat het de resonantie meer dan goed doet. M'n tele resoneert meer en heeft meer sustain dan een gemiddelde Les Paul, ondanks geschroefde hals en dat heeft alles te maken met de dikte van de nek. Alleen daarom al ben ik fan van dikke halzen.

Ik zou ook zeker weer bij Warmoth zoeken, ik kijk niet meer naar Fender. Om meerdere redenen.

DemolitionColorScheme
16 september 2012, 13:30
Ik ben het geheel met de OP eens. Ik dacht altijd dat ik dunne nekjes fijn vond, maar toen ik eenmaal op LPs over ging voelde dat veel natuurlijker. Nu is het elke keer even wennen als ik weer switch naar een van m'n Fenders.

Mitch
16 september 2012, 13:41
In mijn ervaring is het naast pure anatomie (grote of kleine handen, korte of lange vingers) ook wel afhankelijk van of je harder knijpt of zachter. Hard knijpen in een dun halsje geeft héél snel kramp. Ik heb zelf een redelijk verschil tussen de halsdiktes van mijn gitaren en moet me daarom gewoon heel even 'instellen' op iets minder spanning in mijn hand en dan gaat 't goed. Ik heb dan wel weer de schurft aan een bolle radius.
Ach, zo heeft iedereen wel wat en is het maar goed dat er zoveel mogelijkheden zijn :)

barno
16 september 2012, 13:47
En nog iets over dikke halzen en sound. Ik ben altijd de eerste geweest om te roepen, hoe dikker hoe beter, maar het is geen axioma. Ik heb al dikke halzen gebouwd die pak minder goed waren dan dunnere. Heb voornamelijk ervaring met bouwen van maple halzen en daar speelt zeker het soort maple (hardheid...) een belangrijke rol en hoe het gezaagd is. Dat quartersawn beter is voor de sound is bv nièt het geval. het klinkt wel iets anders. en is stabieler

BamBuFan1
16 september 2012, 22:39
Mag ik even opperen dat het er uiteindelijk niet om gaat hoe dik hij nu werkelijk is, maar om wat je ermee doet?


Bij deze.

martwest
16 september 2012, 23:36
Nee hoor. Soft V.


Ik kreeg vorige week een Baja in mijn handen gestopt... dat was gewoon een medium C nekkie?

Orpheo
17 september 2012, 00:28
En nog iets over dikke halzen en sound. Ik ben altijd de eerste geweest om te roepen, hoe dikker hoe beter, maar het is geen axioma. Ik heb al dikke halzen gebouwd die pak minder goed waren dan dunnere. Heb voornamelijk ervaring met bouwen van maple halzen en daar speelt zeker het soort maple (hardheid...) een belangrijke rol en hoe het gezaagd is. Dat quartersawn beter is voor de sound is bv nièt het geval. het klinkt wel iets anders. en is stabieler

Ik had een gitaar die pas lekker klonk toen ik de hals dunner maakte. Het kan verkeren....

LemmyNL
17 september 2012, 08:08
Geen plaatjes?

Tabula Rasa
17 september 2012, 08:15
Grappig Orpheo, ik he zaterdag van de blauwe tele heel veel hout van de hals gehaald voor de nieuwe eigenaar, en dat was ook goed te horen. Minder sustain, maar hikj komtg wel meer tot leven op een of andere manier.

Kim Wilson
17 september 2012, 08:32
Mijn Baja heeft ook een redelijk forse hals.

Hotpepper01
17 september 2012, 09:40
Ik ben geen expert op gitaarhalzen gebied, ben ook geen bouwer. Speelcomfort is persoonlijk en hangt van je handen af en wat je lekker vind. Maar in het zwikkie gitaren dat ik heb zitten wel een paar gitaren met heel uiteenlopende halzen. Naast een dikke hals Les Paul heb ik ook een vroeg jaren 60 SG met een hele dunne, maar heel brede hals. Die speelt ook meer dan prima. Waar ik zelf slecht mee overweg kan, zijn halzen met aan de onderzijde een afvlakking. Ik heb eens kort een Epi gehad met zo'n hals.

Brum
17 september 2012, 10:53
En nog iets over dikke halzen en sound. Ik ben altijd de eerste geweest om te roepen, hoe dikker hoe beter, maar het is geen axioma. Ik heb al dikke halzen gebouwd die pak minder goed waren dan dunnere. Heb voornamelijk ervaring met bouwen van maple halzen en daar speelt zeker het soort maple (hardheid...) een belangrijke rol en hoe het gezaagd is. Dat quartersawn beter is voor de sound is bv nièt het geval. het klinkt wel iets anders. en is stabieler

Ik zeg ook niet perse beter he.;) Maar wel meer resonantie en meer sustain. Hoewel dat natuurlijk ook nog afhangt van de constructie.

HenkHenk
17 september 2012, 12:01
De dikste nekken die ik heb gezien zijn de nocaster, James Burton telecaster en een custom Haar telecaster. Vooral die laatste was huge!

LemmyNL
17 september 2012, 13:10
Zijn er geen Japse neppers met een dikke hals? Heb hier een Japse SG, daar hebben ze net de moeite voor genomen de schors eraf te halen, maar verder....

Rick trodat
17 september 2012, 13:25
Dikke halzen hebben absoluut effect op geluid. Maar persoonlijk blijf ik meestal gewoon bij een c hals van fender met 0.11 of dikker erop. Als ik dan ook nog eens een boom van een hals heb, vind ik dat een beetje veel van het goede.

savale
17 september 2012, 16:20
De baja telecaster die ik heb heeft wel een stuk dikkere hals. Ik kan er zelf niet echt aan wennen. Merk juist dat ik wat dunners zoek. Wat voor strat heb je? ;)

zeiler
16 oktober 2012, 13:22
De baja telecaster die ik heb heeft wel een stuk dikkere hals. Ik kan er zelf niet echt aan wennen. Merk juist dat ik wat dunners zoek. Wat voor strat heb je? ;)

even terugkomen op eerder. Ik heb nu een USA standard. Weet iemand hoe dat zit met de '57 AVRI?

vulvasonic
16 oktober 2012, 14:31
Hou er wel rekening mee dat de halzen op Gibsons gewoon een stuk breder zijn dan die op Fenders. Meer hout op een Fender hals gaat dus altijd in de diepte zitten en dat voelt heel anders dan een Gibson hals die het 'extra hout' in de breedte heeft zitten.

Uuuuuh...., begrijpt u? :D

Jasper.
16 oktober 2012, 15:09
:S Bedoel je dat gibson halzen wat ''vierkanter'' zijn en fender halzen ''puntiger/driehoekiger''? Fender halzen worden ''dieper'' naarmate er meer hout bij komt?

Ik vind zelf een iets dikkere hals ook prettig. Toen ik mijn Gibson kreeg ging er een wereld voor me open. En ook de Bo-el heeft een redelijk dikke neck voor een 7string. Speelt ook heel prettig. Veel beter dan de ibanez van een vriend van me. (voor mij tenminste)

vulvasonic
16 oktober 2012, 16:39
Nee, ik bedoel dat de toets van een Gibson breder is. Meer ruimte tussen de snaren dus ook. En de mensuur is daarentegen korter. De toets is platter.... Dat alles zorgt voor een heel ander gevoel. Een dikkere hals op een Fender-achtige zal nooit dezelfde feel opleveren als een Gibson.

LRS
18 oktober 2012, 13:11
Toen ik mijn John Mayer strat kocht, heb ik ook ff een SRV in mijn handen gehad. Die SRV hals vond ik echt te veel van t goede, maar de hals van de JM strat is net wat voller ("C" profiel) dan een moderne strat. Alles heel persoonlijk, maar deze speelt fantastisch.

Rock Bottom
18 oktober 2012, 14:51
Ik heb geen moeite met spelen op dunnere halzen. Speel het meest op mijn The Kasuga en die heeft de dikste hals die ik tegen gekomen ben. Wel krijg ik kramp van te smalle halzen, het moet wel 43mm bij de nut zijn.

Chris Winsemius
18 oktober 2012, 23:50
Mijn historische collectie gouden top heeft een aardig dikke hals maar m'n samengestelde Strat heeft echt een monsterlijk dikke hals en hij speelt gewoon heerlijk en comfortabel, beide "fat necks" zijn gewoon ook tonemonsters

paar blackguard Teles die ik in '01 probeerde hadden ook allemaal dikke nekken, de (eerste) Jeff Beck sig Strats ook....

van dunne Ibanez race nekkies krijg ik kramp in m'n p..., uh, handen....

Fendr Road Worn: gaat er wat op lijken maar nog niet dik/vet genoeg hoor! :)

Comfortably Daniel
19 oktober 2012, 08:51
De Eric Johnson sig. Strat heeft ook een flinke hals in vergelijking met een hoop anderen.
De AVRI's hebben sowieso geen dikke hals...althans, voor zover ik weet...ghehe

guitarguru
19 oktober 2012, 11:41
Mijn Baja Telecaster heeft een aardig dikke nek, maar speelt fantastisch (staat wel in de verkoop, maar niet vanwege de nek...). Behoorlijk verschil met mijn '94 Telecaster. Vind de Baja lekkerder spelen. Komt ook door de maple toets op de Baja. Hou meer van de gladde harde feel van maple.

Wabbie
20 oktober 2012, 11:23
Ik merk juist dat de dikte van de hals van mijn gitaren er de laatste tijd niet zo veel meer toe doet voor mij. Toegegeven, de dunste hals die ik had ik een dun Les Paul D-profiel op mijn Hohner Gold Top. Vorm maakt ook minder uit. Ik speel net zo lekker op de dikke D-neck van mijn SRV als op de puntige V-neck van mijn Gretsch.