PDA

View Full Version : Bassman lowfreq oscillatie



Coolcat
15 september 2012, 02:44
Ik heb hier een bassman 50 liggen met een ietswat raar probleem. Hij oscilleert namelijk alleen bij het spelen van een A. Bij alle andere noten/akkoorden is er geen enkel probleem, maar als je een A durft spelen, is het net alsof er een zwevende suboctaaf bij zit.

Ik heb al naar de koppelcaps gekeken, de voeding nagekeken en de capaciteit ervan verhoogd, maar er was geen merkbaar verschil.

Iemand nog een idee of gelijkaardige zaak tegengekomen?

Buzzel
15 september 2012, 08:45
Niet toevallig resonantie van speakerkast of de ruimte waar de bassman staat?

Coolcat
15 september 2012, 12:15
De ruimte is het al zeker niet. Hij heeft het zowel in het repetitielokaal als thuis. Het cabinet zal ik eens proberen, maar die kans lijkt me erg klein. Er is een duidelijke volumetoename te horen wanneer hij dit doet. Het is geen gewone resonantie, maar echt een oscillatie uit de versterker zelf.

Buzzel
15 september 2012, 17:36
Zou kunnen. Versterkertje op mijn slaapkamer zorgt (toevallig ook) bij een A noot een resonantie in de kamer.

Als het de amp is ben ik héél benieuwd wat het is.

7ender
15 september 2012, 20:20
Ik heb hier een bassman 50 liggen met een ietswat raar probleem. Hij oscilleert namelijk alleen bij het spelen van een A. Bij alle andere noten/akkoorden is er geen enkel probleem, maar als je een A durft spelen, is het net alsof het een zwevende suboctaaf bij zit.

Ik heb al naar de koppelcaps gekeken, de voeding nagekeken en de capaciteit ervan verhoogd, maar er was geen merkbaar verschil.

Iemand nog een idee of gelijkaardige zaak tegengekomen?

Ja , ....ik heb me er "een slag in de rondte" naar gezocht !
Ik verdacht ook de voedings-elco's ( die kunnen idd zeer vervelende lage freq. oscillatie veroorzaken ) , maar het bleek iets super-lulligs te zijn :
De oorzaak bleek uiteindelijk een "overgangsweerstand" te wezen in een low-budget jack van m'n luidspreker-snoer ( de binnen-pen kon je tussen je vingers rond-draaien , doordat een stuik-verbinding aan een soldeerlipje los was gaan zitten ) .
Buizen-versterkers zijn al gevoeliger voor dit zaken , omdat ze een zeer slechte demping hebben .
Vanaf die dag heb ik alleen nog maar Neutrix jacks gebruikt .
( Die imitatie-Neutrix jacks zijn ook goed bruikbaar )