PDA

View Full Version : Correcte aansluiting gitaar preamp naar interface.



interessander
13 september 2012, 17:01
Ik gebruik al een hele tijd een Peavey Rockmaster preamp icm een Line6 toneport en Impulses maar ik las laatst nog eens de Peavey manual en ik weet eigenlijk niet of ik hem op de beste manier heb aangesloten. Ik heb ook al wat gezocht maar de meningen zijn soms verdeeld.

Signal chain is nu als volgt: Gitaar>Peavey Rockmaster preamp(1V,preamp out )>Line6 Toneport UX1 (instrument input) >Ableton, in Ableton draait KefIR met een impulse voor speakersimulatie.

Ik gebruik de modeling van de Line6 dus niet, hoewel ik Podfarm wel eens er bij draai voor de tuner of een effectje.

De Peavey heeft twee preamp outs, een 1V en een 3V, de laatste lijkt me sowieso al te veel. Verder heeft deze ook een balanced XLR output.

De Toneport heeft een XLR Mic input, een instrument in en achterop nog twee line inputs.

Nu ga ik dus van de 1V preamp out naar de instrument input maar wat zou de meest correcte manier zijn om deze twee op elkaar aan te sluiten?

En punt twee, als ik bijvoorbeeld een distortion pedaal aansluit in plaats van de Preamp, in welke input zou die dan het beste kunnen?

B~Rock
13 september 2012, 17:16
Lijkt me dat je preamp output op line level geeft (dus dat 'ie beter in de line input kan, de instrument input zal voor zwakkere signalen die rechtsrteeks uit een gitaar komen bedoeld zijn). Als je een dist pedaal aansluit zou ik voor de instrument input gaan (maar dan zou ik ook de modeling gebruiken, i.i.g. speaker simulatie tenzij je zoiets als de emulated output van een Blackstar HT drive gebruikt die als ik het goed heb al speakersimulatie inhoud).

Overigens zou ik idd. de 1v. uitgang pakken, zie ook het manual:

http://www.peavey.com/media/pdf/manuals/80301268.pdf

interessander
13 september 2012, 17:25
Ok, dus je zegt zeker line ipv instrument in, is eigenlijk ook logischer natuurlijk.

Ik gebruik de Impulses voor de speakersimulatie, de line6 doet eigenlijk alleen dienst als interface, niet als modeler.
Ik las in de Peavey Manual ook al dat de XLR uitgang balanced an frequency compensated is maar dat zijn meestal niet de beste speakersims.

interessander
15 september 2012, 01:38
Ik heb net even de line in ipv instrument in getest, merk eigenlijk geen verschil, ook niet in ingangsniveau, maar het zal niet slechter zijn dan met de oude methode. Nu nog even een paar pedalen testen.

peter_heijnen
15 september 2012, 10:10
Als je geen verschil hoort zou je denken dat het niet uitmaakt, maar als je de preamp 'correct' wilt aansluiten dan wellicht toch de line in. Maar wat is correct helemaal, ik las ooit dat steve lukather drie tops gebruikte waarvan steeds de line out naar de gewone gitaarinput van de volgende ging.

Heb je zowel od als cleane sounds gechecked?

interessander
15 september 2012, 10:54
Clean nog niet getest, misschien is dat ook beter om het verschil te checken, hij had op clean wel eens de neiging tot clippen.