PDA

View Full Version : '70's Fender Princeton + Extension Cabinet



Chroxy
13 september 2012, 17:00
Ik heb een begin '70's Fender Princeton. De speaker heb ik geupgrade naar een 8ohm Jensen. Nu zou ik ook graag ene extra cabinet dat ik thuis heb staan van 8ohm ook willen aansturen, maar met behoud de interne speaker.

Achterop de Princeton staat 'load; 8ohm' bij de extension cabinet uitgang. Maar de interne speaker is al 8ohm, dus in combi met de cab zou dit 4ohm worden, toch? Trekt de Princeton dit gezien het bij de uitgang staat? Of beter niet doen?

nico verduin
13 september 2012, 17:40
Dit is geen probleem. Het enige wat je krijgt is dat de primaire impedantie ook gehalveerd wordt wat tot een verlies aan maximaal vermogen zal leiden.

Chris Winsemius
13 september 2012, 19:23
?
je krijgt juist ietsje pietsje meer vermogen met 'n lagere primaire impedantie maar je krijgt vooral meer geluidsdruk doordat er nu twee speakers
bij een lagere impedantie wordt het geluid ook wat agressiever

nico verduin
13 september 2012, 20:04
?
Loadlijn gaat voorbij de "knik". Stroom neemt marginaal toe (curve wordt bijna horizontaal) terwijl de voltage swing veel kleiner wordt. Per saldo wordt het oppervlakte van de driehoek (min spanning vd swing - max spanning van de swing - snijpunt loadlijn bij 0V grid) kleiner. Die driehoek is de hoeveelheid power dat de OT ingaat dus minder erin = minder eruit.... Vandaar dat als de speakerlijn wordt kortgesloten de impedantie praktisch 0 ohm wordt (alleen dat beetje weerstand van de draad) de OT heel blijft. Je krijgt dan een heel klein driehoekje.
Omgekeerd als je onder de "knik" gaat zitten (hogere impedantie) krijg je uitschieters op de anodes. Ik heb dat ooit eens gemeten met een klein OT'tje en een penthode op 150V. Spannings uitschieters tot 1.3KV waren geen uitzondering. Staat ergens op werkbank...

Brewskie
13 september 2012, 20:20
!

Snap je ze Chroxy ? :)

bass blom
13 september 2012, 20:24
of schakelt de extra uitgang die interne speaker uit? kan ook nog :D
pak minder technisch :ok:

Chris Winsemius
13 september 2012, 20:30
volgens mij ziet iemand door de loadlijnenen het bos niet meer :)

guitarnijboer
13 september 2012, 21:43
?
je krijgt juist ietsje pietsje meer vermogen met 'n lagere primaire impedantie maar je krijgt vooral meer geluidsdruk doordat er nu twee speakers
bij een lagere impedantie wordt het geluid ook wat agressiever

Nico heeft volkomen gelijk hoor. De maximale vermogensoverdracht vind alleen plaats bij gelijke impedantie, dat is algemeen bekend. Hier is ook niet eens een loadlijn voor nodig om het aan te tonen.

cluseau
14 september 2012, 10:05
Hier is ook niet eens een loadlijn voor nodig om het aan te tonen.

Zeker niet, een beetje gezond verstand is genoeg om dat in te zien.

Zoals bekend is vermogen (P) het product van spanning (U) en Stroom (I), in de formule P=UxI. Als de belasting hoger is dan de inwendige weerstand van de spanningsbron zal de spanning er wel zijn maar de component stroom is te laag. Omgekeerd als de belasting lager is dan de inwendige weerstand van de spanningsbron is de stroom wel hoog maar de spanning valt bijna volledig over de inwendige weerstand. In beide gevallen lijdt het product van U en I daar onder. Het grootst mogelijke vermogen wordt dus afgegeven als Rin=RLoad. Anders gezegd een spanningsbron (versterkertrap) van 8 Ohm moet je met 8 Ohm belasten voor het grootst afneembare vermogen.

Hendriks
14 september 2012, 10:17
of schakelt de extra uitgang die interne speaker uit? kan ook nog :D
pak minder technisch :ok:

+ 1 En zo is het .

guitarnijboer
14 september 2012, 10:32
+ 1 En zo is het .

Weet je dat zeker? Zo staat het niet in de schema's die ik van deze versterker heb gezien. Wat ik wel ken is dat er een schakelaar in de externe speakeruitgang zit bij sommige Fenders waardoor automatisch de 4 ohm aansluiting van de trafo wordt gebruikt als er een externe speaker wordt aangesloten, maar dat heeft deze versterker ook niet. In alle schema's die ik heb gezien staan de uitgangen gewoon parallel.

cluseau
14 september 2012, 10:33
+ 1 En zo is het .




..... Nu zou ik ook graag ene extra cabinet dat ik thuis heb staan van 8ohm ook willen aansturen, maar met behoud de interne speaker.....

...:sssh:.....;)

Chroxy
14 september 2012, 12:02
wat een technische verhalen, interessant, hoewel ik niet alles begrijp ;)

Anyway, conclusie is dus:
Het kan, maar max vermogen neemt af en sound wordt agressiever.

En ik zou dus graag zowel interne speaker als het cabinet gebruiken. Schakelt de externe cab uitgang de interne uitgang nu uit of niet? Proberen = weten, maar ben vanavond pas weer thuis en nu wel benieuwd :)

cluseau
14 september 2012, 12:07
wat een technische verhalen, interessant, hoewel ik niet alles begrijp ;)

Anyway, conclusie is dus:
Het kan, maar max vermogen neemt af en sound wordt agressiever.

En ik zou dus graag zowel interne speaker als het cabinet gebruiken. Schakelt de externe cab uitgang de interne uitgang nu uit of niet? Proberen = weten, maar ben vanavond pas weer thuis en nu wel benieuwd :)


Zeg nooit "nooit" maar volgens de vele schema's komt een externe speaker gewoon parallel te staan. Jouw amp heeft toch maar één 6V6 of heb je de reverb uitvoering met twee stuks? In geval van één 6V6 is het vermogen zoiezo beperkt en kan er niet veel fout gaan. Kijk even wat je intern voor impedantie op de speaker ziet staan. Zal wel een 8 Ohm zijn. Met je externe cab erbij wordt dat dan 4 Ohm. Echt geen ramp hoor.

Antoon
14 september 2012, 12:15
In oude Fender amps staat de external speaker altijd parallel.

Chris Winsemius
14 september 2012, 12:22
Nico heeft volkomen gelijk hoor. De maximale vermogensoverdracht vind alleen plaats bij gelijke impedantie, dat is algemeen bekend. Hier is ook niet eens een loadlijn voor nodig om het aan te tonen.

en dus afhankelijk van gebruikte OT
bij Fender wisselde die nog weleens en wat bijvoorbeeld eerst 85 Watt amps waren werden later met oa. 'n lagere prim. Z 100 Watt versterkers.

Chris Winsemius
14 september 2012, 12:23
Weet je dat zeker? Zo staat het niet in de schema's die ik van deze versterker heb gezien. Wat ik wel ken is dat er een schakelaar in de externe speakeruitgang zit bij sommige Fenders waardoor automatisch de 4 ohm aansluiting van de trafo wordt gebruikt als er een externe speaker wordt aangesloten, maar dat heeft deze versterker ook niet. In alle schema's die ik heb gezien staan de uitgangen gewoon parallel.

bij sommige eind jaren 70 modellen (met UL OTs/etc.) wordt dan idd. 'n lagere-impedantie-tap gebruikt, bij andere en eerdere modellen staat het gewoon parallel

Hendriks
14 september 2012, 12:31
...:sssh:.....;)

Even overheen gelezen. Mijn Princeton had het wel , externe speaker erin en de interne deed niet meer mee.

Chris Winsemius
14 september 2012, 13:26
nog ff omtrent vermogen

PrincetonReverb (12 W): B+ ongeveer 420 Volt, idem bij DeluxeReverb (22 W)
Grootste verschillen: fasedraaier en OT, de pi v/d DR kan de zaak wat uitsturen maar de DR OT heeft een lagere prim impedantie dan de kleinere OT v/d PR. (+/- 6k vs. +/- 10k)

Als je bij de PR dus de secundaire impedantie verlaagt krijg je IETSJE meer vermogen, vrij simpel toch

blindmouse
14 september 2012, 13:37
Vandaag kwam mijn Echolette ET100 (2x 12"Isophon) binnen. Deze speakerkasten werden in de zestiger jaren met de Echolette BS40 als set verkocht. De BS40 heeft achterop een impedantieschakelaar, je kunt kiezen tussen 5 en 20 Ohm. De totale load van de speakers in de ET100 is 8 Ohm (twee keer 4 Ohm in serie). Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij Klemt (Echolette) niet hebben nagedacht over de de impedantie-aanpassingen van hun apparatuur: het lijkt mij dat ik mijn set het best kan gebruiken op de 5 Ohm stand, niet waar?