PDA

View Full Version : Uitleg akkoorden op de gitaar



Marvin van Gessel
13 september 2012, 16:50
Onlangs heb ik een korte cursus geschreven waarmee je enkele akkoordvormen kunt afleiden en spelen.
Link: goo.gl/jBJLW (http://goo.gl/jBJLW)
Commentaar wordt op prijs gesteld!

dabber
13 september 2012, 23:12
link werkt niet bij mij.
Mvg geert

terrasbeest
13 september 2012, 23:27
werkt perfect bij mij.

dabber
13 september 2012, 23:40
oké ,werkt nu ook bij mij.

cetse
14 september 2012, 01:52
Wauw Marvin, knap! Ik ben nog een beginner op vlak van theorie en ik moet zeggen dat je het heel duidelijk uitlegt met goed te begrijpen schema's. Ook de structuur en de opbouw is heel goed. Ik zou meteen vragen: heb je er zo nog een;)

Ace 1.15.19
14 september 2012, 02:27
Heerlijk basic! Uitstekend gemaakt voor de mensen die er (nog) niks van begrijpen. Je gaat nergens een stap te snel en je geeft goede voorbeelden.

Één vraagje: waarom schrijf je dat je bij een E akkoord de lage E niet aan mag slaan? (pagina 7)

Vooruit, nog één dan: waarom staat er op pagina 9 bij het D akkoord geen streepje door de A?

aaronstonebeat
14 september 2012, 03:37
Ik heb het helemaal gelezen en denk dat je de klok hebt horen luiden maar nog niet weet waar de klepel precies hangt. Je bent wel op de goede weg.

Die E waarover Ace 1.15.19 het heeft, is de grondtoon van dat akkoord; die hoort erbij tenzij je een omkering speelt (en pagina 5: de grondtoon van E is niet c maar e). Laatste pagina: het akkoord Cm bestaat niet uit c-dis-g maar uit c-es-g (mierenneukerij, maar als het puntje bij paaltje komt...). Eerder: C7 is niet c-e-g-ais maar c-e-g-bes.

Vingerzettingen moeten niet zo makkelijk mogelijk, wat je speelt moet zo goed mogelijk klinken.

Ik zie twee keer onderstreepte kopjes 'de gevonden akkoorden omzetten tot een een akkoord'; ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat je het niet goed formuleert.

terrasbeest
14 september 2012, 08:33
Laatste pagina: het akkoord Cm bestaat niet uit c-dis-g maar uit c-es-g (mierenneukerij, maar als het puntje bij paaltje komt...). Eerder: C7 is niet c-e-g-ais maar c-e-g-bes.


Is geen mierenneukerij . Dat soort ' fouten ' krijg je idd als er geen verband wordt gelegd tussen toonladders en akkoorden. Een C mineur komt voor in de toonladders met ' b's ' niet met ' #'s'. ( ii, iii of vi ).

Edit : ' omkeringen ' minstens even naar verwijzen IMO.

Marvin van Gessel
14 september 2012, 17:04
Voordat ik deze pfd schreef heb ik ook een andere geschreven. Ik kwam er toen achter dat, als je alle akkoorden volledig goed wilt uitleggen, je eerst 10 pagina's aan extra uitleg moet geven. Daarom heb ik ervoor gekozen om de akkoorden op een manier uit te leggen dat je ze zelf kunt vormen. Je moet het meer zien als trucs om het akkoord te vinden.
Verder geef ik jullie volkomen gelijk dat er fouten in de pfd zitten. Ik heb deze na het schrijven niet heel aandachtig meer gecontroleerd op fouten.

Marvin van Gessel
14 september 2012, 17:06
De a toon komt voor in het d akkoord. Dus deze kun je gewoon aanslaan. De lage e niet aanslaan is een van de fouten die ik heb gemaakt in de pfd.

-=JEROEN=-
18 september 2012, 15:31
Ik werk liever met cirkels ipv blokjes (die overigens allemaal even groot lijken in jouw PDF) omdat je dan duidelijk de grootte van iedere taartpunt ziet (zie mijn lessen hier op 't forum). En je komt geloof ik hetzelfde tegen als wat ik ook tegenkwam toen ik het 'eenvoudig' wou uitleggen. Ik ben het echter met de experts hier eens: er is geen kortere weg. Zonder dat iemand begrijpt wat een terts is, kan ie volgens mij nooit begrijpen wat een akkoord is. Dus tegenwoordig leg ik eerst uit wat een terts is (groot en klein), doe daar gehoor oefeningen mee, en zodra dat onder de knie zit dan begin ik met akkoorden te vormen dmv van tertsen stapelen.