PDA

View Full Version : Uitleg akkoorden op de gitaar



Marvin van Gessel
13 september 2012, 16:50
Onlangs heb ik een korte cursus geschreven waarmee je enkele akkoordvormen kunt afleiden en spelen.
Link: goo.gl/jBJLW (http://goo.gl/jBJLW)
Commentaar wordt op prijs gesteld!

dabber
13 september 2012, 23:12
link werkt niet bij mij.
Mvg geert

terrasbeest
13 september 2012, 23:27
werkt perfect bij mij.

dabber
13 september 2012, 23:40
oké ,werkt nu ook bij mij.

cetse
14 september 2012, 01:52
Wauw Marvin, knap! Ik ben nog een beginner op vlak van theorie en ik moet zeggen dat je het heel duidelijk uitlegt met goed te begrijpen schema's. Ook de structuur en de opbouw is heel goed. Ik zou meteen vragen: heb je er zo nog een;)

Ace 1.15.19
14 september 2012, 02:27
Heerlijk basic! Uitstekend gemaakt voor de mensen die er (nog) niks van begrijpen. Je gaat nergens een stap te snel en je geeft goede voorbeelden.

Één vraagje: waarom schrijf je dat je bij een E akkoord de lage E niet aan mag slaan? (pagina 7)

Vooruit, nog één dan: waarom staat er op pagina 9 bij het D akkoord geen streepje door de A?

aaronstonebeat
14 september 2012, 03:37
Ik heb het helemaal gelezen en denk dat je de klok hebt horen luiden maar nog niet weet waar de klepel precies hangt. Je bent wel op de goede weg.

Die E waarover Ace 1.15.19 het heeft, is de grondtoon van dat akkoord; die hoort erbij tenzij je een omkering speelt (en pagina 5: de grondtoon van E is niet c maar e). Laatste pagina: het akkoord Cm bestaat niet uit c-dis-g maar uit c-es-g (mierenneukerij, maar als het puntje bij paaltje komt...). Eerder: C7 is niet c-e-g-ais maar c-e-g-bes.

Vingerzettingen moeten niet zo makkelijk mogelijk, wat je speelt moet zo goed mogelijk klinken.

Ik zie twee keer onderstreepte kopjes 'de gevonden akkoorden omzetten tot een een akkoord'; ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat je het niet goed formuleert.

terrasbeest
14 september 2012, 08:33