PDA

View Full Version : Probleem met Peavey Valveking 212



mtk1984
13 september 2012, 11:26
Best mensen,

Een week of twee geleden begon mijn Peavey Valveking 212 static crackling geluiden te maken. Dit gebeurde alleen wanneer ik de amp: 1. aangezet had, 2. de standby modus had uitgeschakeld, 3. het volume opengedraaid stond (dus niet op "0"). Dit suggereerde dat het probleem zich in de pre-amp bevond.

De tubes heb ik vervolgens vervangen, maar dit mocht niet baten. Nou bleek na enig onderzoek dat de krakerige geluiden veroorzaakt zouden kunnen worden door een spanningsprobleem bij mij thuis. Ik heb twee aquaria met warmte elementen staan, en deze zouden het gekraak kunnen veroorzaken.

Nou heb ik nadat ik de buizen had vervangen de amp nog even getest thuis, en ondanks dat het gekraak nog aanwezig was, deed de amp het nog wel gewoon.

Nu is het echter het geval dat de amp, na een paar dagen sinds de laatste test, helemaal niet meer reageert op input 1 en 2 en dat ook de volume knoppen geen verschil meer maken. De amp heeft een paar dagen na de laatste test alleen nog maar zonder stroomkabel aangesloten in een hoekje gestaan dus er is niets mee gebeurd. Ik snap er dan ook helemaal niets van wat er aan de hand is. Korte samenvatting (excuus voor het Engels, heb dit ook op het Peavey forum gevraagd) dus:

- Amp powers up like normal
- Turning off standby lights up the power amp and pre amp tubes
- Plugging in a guitar in Input 1 or 2 does not produce any sound whatsoever. Playing on the guitar can't be heard through the amp.
- Turning volume knobs doesn't do anything.
- Switching channels (Clean->Lead) doesn't change anything
- The amp makes it's normal buzz when turned on and when not on standby.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn want ik ben een beetje ten einde raad...

Alvast bedankt en groeten,

Mike

arjanb01
13 september 2012, 11:40
Misschien dat je speakerkabel naar de amp niet lekker is ? Dan komt er geen geluid uit de speaker, misschien dat het dat is ? Sluit eens een losse speakerkast op het combo aan (wel juiste ohmage kiezen).

Succes !

mtk1984
13 september 2012, 11:45
Je moet me even helpen: kan ik bijvoorbeeld mijn Dolby Surround set aansluiten met de wit/rode tulpjes die ik aangesloten zie onderin de versterker? En welk ohmage moet ik dan instellen 4/8/16? Of werkt dit op een hele andere manier? Ik heb namelijk niet een losse speakerkast verder, dus ik kan dat eigenlijk niet goed testen.

bass blom
13 september 2012, 12:05
oei, hou onmiddellijk op met zulk gepruts een surround set aansluiten :hide:

mtk1984
13 september 2012, 12:40
Sorry :(. Zoals gezegd ben ik helemaal niet technisch onderlegd en ik ben nu pas voor het eerst in mijn amp aan het kijken en sleutelen. Werkelijk waar geen idee wat wel en niet kan dus ik roep maar wat in me opkomt, zodat ik in ieder geval geen hele foute dingen doe.

bass blom
13 september 2012, 12:45
dan echt gewoon er afblijven, kan levensgevaarlijk zijn een buizenversterker zonder enige kennis.

mtk1984
13 september 2012, 12:49
Wees gerust: ik doe eigenlijk maar weinig. Ik heb de pre-amp buizen vervangen, omdat dit na een aantal tutorials en uitgebreide besprekingen op dit forum goed te doen leek. Ik ben uit de buurt gebleven van mijn power amp en ben ook niet van plan daar OOIT zelf aan te gaan zitten.

Kabeltjes is nog tot daar aan toe, en de pre-amp buizen was dus ook wel te doen, maar verder hoop ik vooral op meer duidelijkheid zodat ik een inschatting kan maken van hoeveel een reparatie me gaat kosten of dat ik toch beter de verzendkosten naar Duitsland op me kan nemen om onder garantie te laten maken.

bass blom
13 september 2012, 12:51
garantie? opsturen dan, zal vast goedkoper zijn.

mtk1984
13 september 2012, 12:56
Naar ik begreep is het al 40 euro om het pakket in Duitsland te krijgen (dat ding weegt 30 kilo) en ik heb geen enkele manier om de versterker goed in te pakken, want het is een giga onhandelbare bak :(. Daar zit ik dus een beetje met een dilemma.

cluseau
13 september 2012, 16:23
Naar ik begreep is het al 40 euro om het pakket in Duitsland te krijgen (dat ding weegt 30 kilo) en ik heb geen enkele manier om de versterker goed in te pakken, want het is een giga onhandelbare bak :(. Daar zit ik dus een beetje met een dilemma.


Toch zal je er mee op pad moeten als je wat gedaan wil krijgen. Ben het met Bass eens dat je onveratwoordelijk bezig bent door alleen al te denken aan het aansluiten van een 5.1 set. Wat denk je daar mee te berijken? Het geeft niets als de kennis ontbreekt maar doe dan geen dingen waar je de uitkomst niet van kent anders zou het je wel eens meer schade kunnen opleveren dan je zou willen. Misschien als je een regio bekend maakt dat we je kunnen verwijzen naar een bekende tech.

mtk1984
13 september 2012, 16:44
Almere en omstreken zou heel prettig zijn. En dank voor de bezorgdheid: ik doe echter helemaal niets voordat ik tutorials tot in den treuren heb bekeken of dat ik vragen heb gesteld of fora aan mensen die er wel verstand van hebben. Dus ik ga absoluut niet aanklooien, want het lijkt me geen pretje om straks een klap van mijn versterker te krijgen, of om de boel hopeloos te &*(%^*(%^en. Dank voor jullie hulp in ieder geval!

guitarnijboer
13 september 2012, 18:36
Zonder enige kennis van zaken is het wisselen van buisje soms al teveel gevraagd, maar goed...

On topic:

Het hoeft niet veel te zijn: dit soort statiche knetter / ruis geluiden kunnen bijvoorbeeld ook heel goed veroorzaakt worden door een galmveer , bij Mesa/boogie door de sleepcontacten van de afscherming in versterkers met het SUS-4 ophanging, natuurlijk het allom bekende slechte contactje etc etc .

Om in jouw geval maar eens met het laatste te beginnen: steek eens een korte gitaarkabel in de send en de return van je versterker (één kabel met twee mono stekkers waarvan de ene stekker in de send gestoken wordt en de andere stekker in de return)
Probeer vervolgens met een andere gitaarkabel en je gitaar of je versterker het weer doet. (terwijl je de kabel die je in de send en return hebt gestoken laat zitten)
Als de versterker het nu wel weer doet heb je een slecht contact in de schakeling van je effectloop. Een veel voorkomend probleem bij gitaarversterkers.

mtk1984
14 september 2012, 09:04
Helaas: de truc met de Send & Return werkt niet. Ik heb de oude pre-amp buizen weer in de amp gestoken, en helaas geen verschil. Wel een opvallend nieuw detail: ik heb gemerkt dat wanneer ik het volume op de amp (zowel Clean als Lead) voluit zet, hoor ik een zachte ruis, die harder en zachter wordt door te draaien aan de volume knop. Wellicht helpt dit om te bepalen wat er mis is.

cluseau
14 september 2012, 09:53
Helaas: de truc met de Send & Return werkt niet. Ik heb de oude pre-amp buizen weer in de amp gestoken, en helaas geen verschil. Wel een opvallend nieuw detail: ik heb gemerkt dat wanneer ik het volume op de amp (zowel Clean als Lead) voluit zet, hoor ik een zachte ruis, die harder en zachter wordt door te draaien aan de volume knop. Wellicht helpt dit om te bepalen wat er mis is.

Die ruis is normaal hoor en is je waarschijnlijk nooit opgevallen tijdens normaal gebruik. Maar als ik het zo lees kom je er zelf niet verder mee dus zoek een betrouwbaar adresje in je buurt. Je kan even proberen of Nico je wil helpen. Misschien wil pedaaltjesman Dirk_Hendrik even voor je kijken, versterkers zijn tenslotte net grote pedaaltjes onder hoge spanning. Beide zijn op het forum actief. Verder heb ik geen kennis van goede adressen in jouw directe omgeving.

PD1984
19 september 2012, 10:54
kan het ook niet aan die buisvoetjes liggen cluseau? net als die valveking die ik hier had?

cluseau
19 september 2012, 11:03
kan het ook niet aan die buisvoetjes liggen cluseau? net als die valveking die ik hier had?

Een stabiele ruis zal meer veroorzaakt worden door de buisjes zelf en is met name afhankelijk van de hoeveelheid gain. Heb je een onregelmatige ruis dan is die onbedoeld en wordt veroorzaakt door een vuil of afstervend component. Ik kan zo niet oordelen wat jij hoort maar denk iig wel dat er iets niet in orde is. Voor een goed oordeel is een audiosample nodig zodat we kunnen horen wat jij hoort. Een buisvoetje zou kunnen maar daar ben je zo achter. Als je in de verdachte voet het buisje beweegt zou dat een verergering van het probleem moeten geven.