PDA

View Full Version : strat pickup in akoestische gitaar



savale
13 september 2012, 11:36
Ik heb een blueridge br40 waar ik erg tevreden mee ben, maar ik zoek voor optredens / oefenen met de band een manier om de gitaar uit te versterken.

Na wat probeersels met piezo elementen, heb ik zojuist even snel een testje gedaan met een fender strat pu aan de brug kant van de klankkast opening. Ik ben zelf aangenaam verrast door het geluid.
Het is nog wel echt een akoestisch geluid, maar in de attack hoor je een vleugje elektrisch terug.
Ik mis wel wat laag, bij het tokkelwerk maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik bronze wound snaren erop heb zitten.
Ik zit er nu aan te denken om het element permanent in te bouwen. (nog een klein stukje richting de brug zodat het klankgat mooi vrij blijft) Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of waarom ik dit toch niet moet doen? :)

savale
13 september 2012, 12:59
na aardig wat google werk: Het wordt niet veel gedaan, maar inmiddels gevonden dat ik niet de enige ben die dit heeft geprobeerd. ;)

voorbeeldje met een humbucker

http://www.youtube.com/watch?v=fregObNcHC8

Het enige waar ik nog mee zit: moeten de snaren perse aan de aarde hangen? Zo ja dan moet ik daar nog wat op verzinnen...

savale
14 september 2012, 11:47
Soundsample van de test (rauwe DI input, alleen beetje panning met 14ms op rechts):

http://www.savale.com/files/naiveAcousticPUTest.mp3

stijnkenens
14 september 2012, 12:34
Ik heb ooit een LR baggs geïnstalleerd in een akoestische gitaar.
Dat zijn speciale pickups ontworpen voor akoestische instrumenten. Je gaat veel minder feedback krijgen dan met een conventioneel element.

Het enige probleem was het aarden van de snaren.
Dat heb ik opgelost door een messing plaatje te maken met 6 gaten in, dat onder de brugplaat werd gelijmd.
Aan dat plaatje de aarde draad gesoldeerd naar de jack ingang. Wel even prutsen, maar de buzz was weg !



s.

zoon van Piet
14 september 2012, 13:33
Dat messing plaatje lijkt me een prima idee!
Versterken via normale pickups is al zo oud als ... nu ja, heel oud.
Die Martin D18E van Kurt was dan ook een normaal fabrieksmodel.
Een goeie start pickup is prima voor akoestisch, vanwege de vrij rechte karakteristiek van die pickups.
Je komt twee problemen tegen. De aarding, als gezegd, en de vaste polepieces, waardoor je b en e snaren kei- en keihard doorkomen.
Een element inbouwen door het bovenblad heen betekent onherstelbare schade. En uitkijken voor de zangbalken, natuurlijk. Maar ik hou je niet tegen. En je bent niet de eerste, check ook bv The Alarm..

stijnkenens
14 september 2012, 13:39
Gibson heeft ook voor de beatles de J160E ontwikkeld, een akoestische gitaar met P90.

Het klankblad had enkel een zware ladder bebalking, om het feedbacken tegen te gaan.


Een element inbouwen op de plaats waar jij het wil, zou ik niet doen: op die plaats zit normaal de verbinding van de X bebalking.
Als je dat onderbreekt, ben ik bang dat je gitaar implodeert onder de snaarspanning.


s.

Bernardduur
14 september 2012, 14:09
Werken deze pickups niet slecht met de bronzen snaren van de akoestische gitaar? Ik las ergens dat die Martins (zoals bv die van Kurt) gewone nikkel snaren hadden waardoor hun akoestische 'klank' anders / minder was.

Ik gebruik al jaren een oud Schaller element (speciaal ontwikkeld voor in de klankgat van een gitaar) en die doet het prima; reageert goed op bronzen snaren (mss zelfs wel beter op nikkel snaren, nooit geprobeerd).. Ik gebruik hem samen met een ingebouwde Elektret mic (simpel design, werkt erg goed en kost je minder dan een euro) met goed resultaat!

stijnkenens
14 september 2012, 14:16
Je maakt er inderdaad eigenlijk gewoon een elektrische gitaar van, met het strat element. Dus moet je je gitaar ook met de juiste besnaren.



s.

zoon van Piet
14 september 2012, 14:29
Ik heb een Guild 12snaar met een DeArmond klankgatelement. En ben inderdaad overgestapt op elektrieke snaren. Onder het motto: fuck het akoestische geluid, ik speel elektrisch. Klinkt echt veel beter, vind ik.
Toch is het geen quasi- elektrische gitaar, vind ik. Je speelt zo'n ding immers over een di, niet over een gitaarversterker.het voelt echt meer als versterkt akoestisch.

savale
14 september 2012, 15:15
En wat plaatjes:

http://www.savale.com/files/IMG_1275.jpg

http://www.savale.com/files/IMG_1278.jpg

Het element komt trouwens uit een japanse fender strat uit 1981 en is op deze manier aan beide kanten in hoogte verstelbaar. Momenteel zit het element ongeveer 6mm lager ter hoogte van de hoge E dan bij de lage E. Dit is inderdaad omdat de hoge E en B behoorlijk hard doorkomen vanwege de bronze snaren. Het effect is nu wat minder maar nog steeds aanwezig. Maar aangezien het uitversterken eerder uitzondering is dan regel laat ik het even zo.