PDA

View Full Version : Vraagje toonaard



thekid
12 september 2012, 22:54
Hey

Wij zijn bezig aan een eigen nummer te maken. Nu hebben we een basislijn welke bestaat uit de volgende akkoorden. Em, Dm, Am, Cm, Dm, het zijn wel powerchords dus het verschil tussen mineur of majeur is niet te horen. Nu dacht ik dit zijn noten die in de toonladder van Am of c voorkomen dus dat de toonaard hier ook in zou liggen. echter als ik wat loopjes doe in die toonsoort klinkt het niet echt zoals het hoort. Zit ik dan toch fout?

TimS
12 september 2012, 23:28
Em al geprobeerd? Het zou dan wel gewoon C en D zijn.

terrasbeest
13 september 2012, 08:43
Je geeft zelf al aan dat powerchords geen mineur of majeur zijn. Hoe kom je er dan bij om die akkoorden ' mineur' te noemen ?

peter_heijnen
13 september 2012, 09:28
Powerchords 'zijn' op zichzelf niet mineur of majeur maar in de context staan ze daar wel degelijk voor, kwestie van de bekende trappen. Bij de accoorden die je noemt is alleen de cm de vreemde eend. Toonsoort A min ligt dan voor de hand. Dus met de min penta, respectievelijk c majeur, ladder kom je een heel eind.

thekid
13 september 2012, 18:16
Maar hoe zit dt met in Em te soleren. ik weet dat mineur of majeur wel wat uitmaakt maar als ik powerchords speel zit er geen verschil op, wil dit zeggen dat je dan zowel Em als Am kan gebruiken?

terrasbeest
13 september 2012, 18:39
Je C akkoord is wss een majeurakkoord in deze progressie, en geen C mineur.Emin Dmin Amin Cmaj komen voor in de toonladder van Cmajeur ( gebruik penta's van Amin, Emin , D min, Amin penta bevat dezelfde noten als C maj penta ).
Emin, D7, Amin en C maj komen voor in de toonladder van G majeur.( gebruik penta's van Emin, Amin, Bmin....).

Laat je oren even wennen ....

thekid
13 september 2012, 20:08
Ik zal volgende repetitie eens proberen, iig bedankt voor de uitleg.

Kmoet me toch echt eens gaan verdiepen in meer theorie.

terrasbeest
13 september 2012, 20:38
Als ik jou was zou ik eerst even de verschillende voorgestelde toonladders ' testen' over elk afzonderlijk akkoord. Gebruik vooral je oren.

-=JEROEN=-
18 september 2012, 15:38
Je speelt powerchords, die noteer je zo: E5 D5 A5 C5 D5

Welke ladder(s)?
Begin eens met de tonen die je al speelt: c, d, e en a (welke ontbreekt daar nog aan volgens jouw oren?)