PDA

View Full Version : Floyd Rose Speed Loader



Aspa123
15 juni 2003, 01:04
Iemand echt ervaring hiermee?

Is er eigenlijk wel al iets bekend over die kwaliteit van dit systeem? Ik vraag me dan gelijk af hoe deze zich verhoud met de diverse kwaliteits bruggen die op dit moment op de markt zijn. Zijn die snaren eigenlijk al overal verkrijgbaar?... en nog belangrijker zullen er meerdere prijsklasse gemaakt worden.? Hmm zal ze eens mailen...

Anders Destium
15 juni 2003, 10:14
Het grote probleem momenteel is dat de brug nog niet op (veel) gitaren standaard wordt geleverd, ik ken er eigenlijk geeneen. Dus je moet allereerst je brug gaan vervangen door eentje waar nog absoluut geen ervaring mee is en dan ook nog hopen dat de snaren goed te krijgen zijn, en dat betwijfel ik een beetje. Zeker als er maar 1 soort snaren te krijgen is lijkt het mij dat je wél van dat soort snaren moet houden :wink:

Het is met een dergelijke innovatie erg lastig om een plaats op de markt te krijgen, de brug zelf is namelijk niet goedkoop en doordat mensen hem niet kennen zullen ze niet zo snel de gok wagen.

dml
15 juni 2003, 10:17
Innovatie?? Dacht het niet, het systeem is eigenlijk gejat van Steinberger.

Anders Destium
15 juni 2003, 11:25
Als je nou wat zinnigs post in plaats te gaan mierenneuken, je kan ook de topicstarter iets vertellen waar hij wat aan heeft bijvoorbeeld...

Vermoedelijk heeft FR het principe afgekeken van de trans-tremolo van Steinberger, maar daar was de verkrijgbaarheid van snaren en bijvoorbeeld reserve-onderdelen altijd een ramp. FR speedloader heeft als "grote" voordeel dat het vervangen van snaren heel snel kan. Ik vond zelf dat vervangen van snaren nooit zo'n probleem, als de brug maar goed op spanning kan blijven. Als zo'n speedloader dát doet is het een grote verbetering, maar een winkel zal niet zo snel allemaal snaren gaan inslaan voor een brug die niemand heeft...

Akira
15 juni 2003, 11:53
Ik snap dat speedloader principe niet echt.
Werk je met snaren die allemaal een vaste lengte hebben?
En zo ja, dan kan je dus nooit een andere stemming erop zetten, of je moet andere lengte snaren kopen, toch?

dml
15 juni 2003, 22:31
Inderdaad, het speedloader principe werkt ook (net als Steinberger) met snaren van een vaste lengte. Mijn chagarijnige voorganger gaf al aan dat het verkrijgen van reserve-onderdelen en snaren een ramp was. Ja, was. En nu komt FR met een zelfde systeem, ipv double ball ends gebruikt de Speedloader staafjes. Het verwisselen van snaren gaat idd razend snel (net als Steinberger). Alleen vind ik van de Speedloader jammer dat FR van het Lo Profile is afgestapt. Nee, dan vind ik de ZR-tremolo van Ibanez ECHT een innovatie.
Mocht je toch voor een Speedloader gaan dan moet je direct een doos SL-snaren bestellen. Heb ik ook gedaan toen ik een Steinberger kocht. En die dingen zijn gewoon te bestellen. GHS, D'addario, S.I.T., musicyo, La Bella maken allen double ball end snaren. Welke merken SL-snaren maken weet ik niet.

Zo goed, ANDERS????

Anders Destium
15 juni 2003, 22:53
Geweldig, zo kan ik ook nog wat leren namelijk :)

Ik bedoel het allemaal niet zo rot hoor, maar ik vind het weleens vervelend dat er al heel snel niet meer wordt gelet op de vraag van de topicstarter maar meer op de antwoorden :wink:

fred dons
16 juni 2003, 09:23
probleem is inderdaad de vaste lengte snaren, hierdoor is alleen een normale e stemming mogelijk.
ik wil er zelf 1 proberen met een llocking tuners lock zodat ik wel andere stemmingen kan proberen (ik gebruik dan fender bullet snaren
ipv de floyd snaren omdat die ook passen en de snaar dan wel in een stemmechaniek gaat) Het gemak van snel verwissellen is dan iets minder maar hij wordt daardoor wel veelzijdiger

ik vond de kwaliteit een beetje tegenvallen, hij wordt ook door schaller gemaakt maar zag er uit alsof hij uit korea komt (was wel een prototype dat ik in mijn handen gehad hebt)
grappig genoeg zat hij op de Frankfurt Music Messe geinstalleerd op goedkopere BC 'riches waar normaal gesproken een licensed floyd
op zou zitten

Aspa123
16 juni 2003, 18:54
Op music123.com verkopen ze al BCRich NJ's met speedloader!
Zie http://www.music123.com/Item/?itemno=98878 eneh de specs van die NJ zijn niet mis.

Maar als ik het goed begrijp zou je bv voor elke soort tuning een ander setje snaren moeten hebben? Vaag want ik begreep uit die uileg op de FR pagina dat je de tremelo 1 maal moet bijstellen naar je favo tunning en dan gewoon snaren erin. Wel werd er opgemerkt dat er verschillende diktes verkrijgbaar zullen zijn..maar nix over verschillende lengtes.

dml
18 juni 2003, 05:36
Op de FloydRose-site hebben ze het ook over een RANGE tuner (zonder foto!!) en wordt uitgelegd als een soort totale stemknop die alle snaren in 1 keer naar beneden of naar boven stemt. Dit lijkt in theorie ook weer op het Steinbergerprincipe.
Er zijn idd ook 2 snaarlengtes voorhanden, nl. voor 25,5" (strat) en voor 24,75" (LP) gitaren.

Ze houden wel rekening met de conservatieve gitarist, getuige die BC Rich: toch een kop, terwijl die niet nodig is............

Arnie
18 juni 2003, 09:24
Als ik t goed begrijp van de Floyd Rose site heb je dan meteen ook een andere topkam nodig...
Waar je de andere kant van de snaar in klemt, hier zit dan ook een ball-end.

Op zich ziet t systeem er goed uit, snaren verwisselen zal idd als een trein gaan.

Ibanez RuleZ
18 juni 2003, 09:35
alleen wat een gitaar altijd apart maakt, de kop is nu ook nuttloos, zonder tuners. ziet er echt NIET uit!

Harrald

FNaRK
18 juni 2003, 09:49
Each speedLoader saddle is equipped with a Range tuning screw. This enables the set-up of the fine tuning range for any tuning configuration including standard, drop tuning and open tuning. Once the Range tuning screw is set to the desired pitch range, tuning is accomplished by rotating the fine-tune thumb screw only

ruurd
18 juni 2003, 19:40
speed loader is er alleen maar gekomen om dat het contract met floyed rose is afgelopen als je het aan mij vraagt zijn het puur bezuinigingen bij ibanez

Anders Destium
18 juni 2003, 19:54
Huh? Speed Loader is van Floyd Rose zelf en geen nieuwe Ibanez-brug (die heten de Edge Pro en Zero Rocker en zijn idd niet meer floyd licensed)

Ik wil geen gitaar met een nutteloze kop, dus zo'n speedloader hoeft niet perse :wink:

ruurd
19 juni 2003, 17:07
o ik dacht dat jullie het over de nieuwe bruggen van ibanz hadden foutje

Swampash
24 februari 2004, 23:18
zie www.floydrose.com
Floyd rose maakt nu zelf gitaren met speedloader, interessant!!! :lol:

gershwin5150
25 februari 2004, 00:09
Helaas zien ze er niet uit

Swampash
27 maart 2004, 17:49
Op de vintage beurs in v'daal had the american guit. store er één bij zich en deze zag er ontzettend gaaf uit. Op de site van floyd rose had ik ook mijn twijfels over het uiterlijk, maar in het echt......helemaal top :-D :wink:

fred dons
29 maart 2004, 07:30
ik heb van het weekend eindelijk de speedloader op mijn tele gezet (met de hulp van Marcus van Engelen :D ) ik had hem al een half jaar geleden
besteld maar kon maar steeds niet beslissen op welke gitaar hij moest.

het afstellen in het begin is even een vervelend werkje (je bepaald dan in welke stemming hij moet staan) maar daarna..
ik heb de snaren er al een paar keer op en af gehad voor het afstellen van de electronica en binnen 1 minuut heb ik alle snaren verwisseld en staat de gitaar op stemming.
Ik heb al een flink aantal OFR en Schaller Floyds maar ik zit er toch hard over te denken om nog een paar speedloaders aan te schaffen want het is toch wel heel erg gemakkelijk met deze trem :wink:

Nielsje
29 maart 2004, 09:23
de lokale gitaarboer in meppel heeft een Floyd rose gitaar staan, en dan wel eentje met SSS configuratie..

ik was aangenaamd verrast door het beestje!

speelt lekker, klinkt goed, ziet er goed uit

body uit een stuk hout, en de slagplaat, daar zit zo'n lijn in (bij de volume knop) die meeloopt met de bovenkant van de slagplaat, netjes!

Ik vond de kop wel apart maar toch ook wel zeker interessant

het enige wat ik miste was de afwezigheid van de tone-knoppen.

ben???
29 maart 2004, 20:47
(die heten de Edge Pro en Zero Rocker en zijn idd niet meer floyd licensed)


zero resistance, that is :)

SiNiSTRaL
29 maart 2004, 22:32
het enige wat ik miste was de afwezigheid van de tone-knoppen.

met deze zin zeg je dus dat er wel tone knoppen opzaten?

Nielsje
30 maart 2004, 00:01
goed gezien sinis

fout van mij

ik miste de aanwezigheid van tone knoppen :)

Marcel Fernandes 81-85+AB
14 maart 2010, 10:56
Hee allemaal, aan de berichten hier zie ik dat er heel lang geleden is gereageerd op dit onderwerp. Maar nu heb ik een probleem met mijn tremolo (van 25 jaar oud ongeveer) Mijn finetuners zijn te ruim aan het worden om mijn inbussleutel er goed passend in te krijgen. Ik kan die finetuners nergens meer krijgen. Nu zit ik te denken om er een FR- Speedloader op te laten zetten. Zijn er al nieuwere ervaringen opgedaan omtrent dit model?

Groet, Marcel.:jam:

Mesjoggah
14 maart 2010, 12:37
Hee allemaal, aan de berichten hier zie ik dat er heel lang geleden is gereageerd op dit onderwerp. Maar nu heb ik een probleem met mijn tremolo (van 25 jaar oud ongeveer) Mijn finetuners zijn te ruim aan het worden om mijn inbussleutel er goed passend in te krijgen. Ik kan die finetuners nergens meer krijgen. Nu zit ik te denken om er een FR- Speedloader op te laten zetten. Zijn er al nieuwere ervaringen opgedaan omtrent dit model?

Groet, Marcel.:jam:

Finetuners kun je toch altijd met de hand/vingers draaien? wat is het voor merk/type en heb je een fotootje?

groovieguitarguus
14 maart 2010, 23:46
.....Mijn finetuners zijn te ruim aan het worden om mijn inbussleutel er goed passend in te krijgen

Groet, Marcel.:jam:

Hoi Marcel,

Bij Vox Humana zijn de nodig onderdelen te verkrijgen. je noemt het finetuners, maar ik denk dat je de inbusbouten bedoeld om de snaren te klemmen. Let op, altijd de exacte maat inbus gebruiken....

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_730_733_735&products_id=951

vulvasonic
15 maart 2010, 00:10
@Marcel Fernanetc...; dit probleem kan (al is het maar om er weer een tijdje mee verder te kunnen) worden opgelost door met een klein ijzerzaagje sleufjes in de imbusbouten te zagen. Vervolgens kun je met een gewone schroevendraaier de boel los of vast draaien.

groovieguitarguus
15 maart 2010, 10:28
@Marcel Fernanetc...; ...door met een klein ijzerzaagje sleufjes in de imbusbouten te zagen. Vervolgens kun je met een gewone schroevendraaier de boel los of vast draaien.


Tja... Dat is helemaal een goeie oplossing!!!