PDA

View Full Version : Tube compressors?



telecastermaster
12 september 2012, 17:15
Ik zou eigenlijk wel een leuke buizen compressor willen hebben voor een beetje buizen compressie.:)

Heeft er iemand ervaring mee? Ik heb 's zitten kijken en zag de volgende modellen.


EH Black Finger
http://www.dv247.com/assets/products/60289_l.jpg

T-Rex Squeeser

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/t-rex-engineering-squeezer-307243.jpg


Maxon


http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/125217/2/Maxon-RTC600-Real-Tube-II-Compressor.jpg







Effectrode PC-2A Compressor


http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/337/effectrode-pc-2a-460-80.jpg




Joe Meek Floor Q


http://www.sweetwater.com/images/closeup/xl/1600-floorQ_detail7.jpg




Goedkoop is het allemaal niet. Overigens heb ik nog een ART levellar liggen maar vermoed dat ie niet snel genoeg is...

En die Black Finger is ook weer zo groot...

Dreverhaven
12 september 2012, 17:29
Ik heb een Black Finger. Op zich is het een redelijk subtiel pedaal. Hij levert lekkere compressie voor slagjes, maar echt van die eeuwig doorgaande tonen haal je er minder makkelijk uit. Tenminste, tot voor kort dacht ik dat, want ik had enkel gitaren met elementen die een erg lage output hadden. Nu ik een wat hogere output heb compressed hij ook meer. Toch lijkt hij beter te klinken voor het iets meer subtiele werk.
Je kunt er eveneens een lichte overdrive uithalen, maar ik moet zeggen dat die op zichzelf niet heel bijzonder mooi klinkt. Met een andere drive erachter klinkt het dan beter.

Het voordeel is dat een tweedehands Black Finger niet zo duur hoeft te zijn. Volgens mij heb ik er 100 euro of zoiets voor betaald.

telecastermaster
12 september 2012, 17:39
Ah bedankt. Kleurt ie het geluid sterk of is ie juist erg transparant?
Hij is wel onhandig groot, he?

Maar 100 euro maakt het idd wel een doenbaar experiment.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 17:51
Ah bedankt. Kleurt ie het geluid sterk of is ie juist erg transparant?
Als je een transparante compressor wilt, dan moet je zeker geen buizencompressor gaan halen.

Han S
12 september 2012, 18:18
Hoezo? De buis is belachelijk veel sneller dan de transistor en als hij in een goed ontworpen compressor zit is hij zo transparant als maar kan. Ik heb een Manley Vari Mu gehad, een buizencompressor die zo goed werkt dat je niet eens merkt dat je comprimeert. Je ziet het aan de meters.

bass blom
12 september 2012, 18:23
wat doet photo-optical in een compressor?

Dirk_Hendrik
12 september 2012, 19:26
wat doet photo-optical in een compressor?

Het signaalniveau reduceren bij afhankelijk van de grootte van het ingangssignaal. Feitelijk de compressie regelen dus. Het lekkere van een Photo optical, hoogst waarschijnlijk een LDR in deze toepassing is dat ze wat log reageren op verandering van lichtsterkte en dus een vrij smooth karakter aan de compressie geven.

Wat betreft de door de TS voorgestelde apparaten ken ik alleen het broertje van die Maxon, de Ibanez TCK999 (Tube King compressor). En da's een gewone solid state comp (VCA chip) met een buis er achter. Ik kan me niet voorstellen dat deze ineens radicaal anders is.

Waarom een buizencomp niet helder en transparant zou kunnen zijn is me, net als Han dus, een raadsel. Dat zou suggereren dat de toegevoegde "buizenwarmte" (al subjectief) feitelijk een reduktie van het hoog is. Ook buizenversterkingstrappen gaan rustig tot een paar honderd kilohertz dus waarom er hoog verloren zou moeten gaan?

Dreverhaven
12 september 2012, 19:33
Ah bedankt. Kleurt ie het geluid sterk of is ie juist erg transparant?
Hij is wel onhandig groot, he?

Maar 100 euro maakt het idd wel een doenbaar experiment.

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal (heb ook een vintage Soul Preacher), maar hij voegt wel een bepaalde smeuïgheid toe. Niet compleet transparant, maar als het je smaak is is het niet verkeerd.

Hij is wel groot ja, maar als EHX verzamelaar doet me dat niet zoveel. Ik zou hem ook niet gauw de buhne mee op nemen.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 19:53
Hoezo? De buis is belachelijk veel sneller dan de transistor en als hij in een goed ontworpen compressor zit is hij zo transparant als maar kan. Ik heb een Manley Vari Mu gehad, een buizencompressor die zo goed werkt dat je niet eens merkt dat je comprimeert. Je ziet het aan de meters.



Waarom een buizencomp niet helder en transparant zou kunnen zijn is me, net als Han dus, een raadsel. Dat zou suggereren dat de toegevoegde "buizenwarmte" (al subjectief) feitelijk een reduktie van het hoog is. Ook buizenversterkingstrappen gaan rustig tot een paar honderd kilohertz dus waarom er hoog verloren zou moeten gaan?
Dan zullen de smaken verschillen. Bij buizencompressors denk ik netjuist aan (prettige) kleuring. En dan heb ik het niet bepaald over de lichtelijke high end reductie (waar ik het totaal niet over had). :) Ik zeg niet dat dat niet kan hè, maar als ik een buizencompressor haal, dan haal ik die omdat daar nu netjuist een bepaald karakter in zit (wat natuurlijk onzettend verschilt per model).

Als we het dan over transparante compressie hebben, dan is naar mijn mening een effectieve mogelijkheid parallelle compressie.

Als we het dan toch hebben over smaken van compressie kunnen we beter vragen wat de OP precies bedoeld en verwacht van een buizencompressor, toch?

Han S
12 september 2012, 20:06
Dat is de algemene fout die mensen maken als ze geen kennis hebben van de basis electronica. Dirk Hendrik weet er een miljoen maal meer van dan ik, maar je moet eens gaan googlen op de werking van de vuurfles, tube, valve en hoe ze dat ding ook noemen.

De buis is ontzettend snel, gaat veel verder dan de transistor als het om frequentie gaat, maar jaag je hem in de stress dan gaat hij vervormen en dat doet hij totaal anders dan de transistor.

In een compressor speelt dat geen rol van betekenis, de compressor/limiter doet twee dingen: hij maakt zachte geluiden harder en harde geluiden zachter. Elke C/L heeft een eigen karakter en soms heb ik op een geluid liever een goedkope Behringer dan een dure Manley.

Maar het is fout om te stellen dat een buizenprocessor iets minder goed zou kunnen dan een transistorprocessor. Een digitale compressor/limiter kan veel meer. Een digitale brick wall limiter stel je in op een bepaald level, plafond zeg maar en daar kom je niet doorheen. Of dat beter klinkt maak je zelf uit, dat is smaak, maar analoog zal je er altijd wel een keer doorheen schieten.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 20:11
Dat is de algemene fout die mensen maken als ze geen kennis hebben van de basis electronica. Dirk Hendrik weet er een miljoen maal meer van dan ik, maar je moet eens gaan googlen op de werking van de vuurfles, tube, valve en hoe ze dat ding ook noemen.

De buis is ontzettend snel, gaat veel verder dan de transistor als het om frequentie gaat, maar jaag je hem in de stress dan gaat hij vervormen en dat doet hij totaal anders dan de transistor.

In een compressor speelt dat geen rol van betekenis, de compressor/limiter doet twee dingen: hij maakt zachte geluiden harder en harde geluiden zachter. Elke C/L heeft een eigen karakter en soms heb ik op een geluid liever een goedkope Behringer dan een dure Manley.

Maar het is fout om te stellen dat een buizenprocessor iets minder goed zou kunnen dan een transistorprocessor. Een digitale compressor/limiter kan veel meer. Een digitale brick wall limiter stel je in op een bepaald level, plafond zeg maar en daar kom je niet doorheen. Of dat beter klinkt maak je zelf uit, dat is smaak, maar analoog zal je er altijd wel een keer doorheen schieten.
Kerel, ik weet wat een compressor is, wat brick wall limiting is en wat een buizen compressor doet. Tuurlijk weet ik de interne werking niet, en dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb ook niet beweerd dat het een slechter is dan het ander. Ik ben geen techneut zoals DH.

... maar je zegt het hier al mooi:


De buis is ontzettend snel, gaat veel verder dan de transistor als het om frequentie gaat, maar jaag je hem in de stress dan gaat hij vervormen en dat doet hij totaal anders dan de transistor.
Exact. Dat is wat voor mij buizencompressie interessant maakt. Hetzelfde geld voor tape (al komt dat meer door de pre-amp, dus dat ligt ook weer aan SS of tube), slam de tape iets harder en je krijgt lichte compressie.

Voor mij is buizencompressie netjuist prettig als je hem als het ware lichtelijk overstuurd, dat geeft je dus een soort van randje (waar ik dan ook weer niet gehele clipping mee bedoel).

Dus nogmaals: misschien is het handig als de OP ons verteld wat hij precies verwacht van die buizencompressors en waarom hij er een wilt.

Dirk_Hendrik
12 september 2012, 21:12
Hetzelfde geld voor tape (al komt dat meer door de pre-amp, dus dat ligt ook weer aan SS of tube), slam de tape iets harder en je krijgt lichte compressie.

Whoops!
Je hebt nog wat huiswerk te doen geloof ik. ;)

Han S
12 september 2012, 21:26
Een compressor moet niet gaan vervormen, daar zijn andere apparaten voor bedacht. En hoe tapeverzadiging werkt heb ik inmiddels onder de knie.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 21:38
Whoops!
Je hebt nog wat huiswerk te doen geloof ik. ;)
Het is niet alleen de tape zelf hè, ook de pre-amp, wat veel verschil maakt. Ik spreek dan zelf uit praktijk ervaring en geen techneuten informatie. Zoals altijd ben ik bereid om dingen te leren, dus PM me maar met hoe het wel zit. Ben ik altijd wel geïnteresseerd in. :)


Een compressor moet niet gaan vervormen
Moet ... Moet ... mijn regel is vaak dat er niet per sé regels hoeven te zijn. Zoals ik uitlegde was dat hoe tube compressors voor mij interessant zijn. Krijg je vervorming, ja, dan zit je normaliter al veel te ver, maar het geeft dan wèl weer een interessant iets. Of je dat zèlf mooi vindt, dat daargelaten. Ik ben zelf nogal een liefhebber van lichtelijk crusty sounds. Kleine speakers, kleine tape recorders en tape deckjes die zo'n lage afspeelsnelheid hebben dat je zoveel qualiteit verliest dat het gewoon een dikke lo-fi brij wordt. Maar dan hebben we het niet echt meer over gitaar-applicaties, maar gewoon mix trucjes / preferenties.

Han S
13 september 2012, 19:57
Kweenie hoor, maar ik denk dat deze discussie de nek is omgedraaid.

FruscianteFan
13 september 2012, 22:28
Eigenlijk begin ik me ook te interesseren voor een compressor.

Speeddemon
13 september 2012, 22:58
Warm en funky= Boss CS-2 (de oude), MXR Dynacomp.

Neutraal=Barber TonePress, MXR Limiter (de oude rooie, hoewel ook enigzins verdikkend qua klankkleur), neutraal maar kan 'pompen'=DOD 280. Ross-afgeleiden zijn over het algemeen iets neutraler dan de typische Dynacomp, maar hebben nog steeds een eigen karakter.

Dun-makend/hoog toevoegend=Ibanez CP-9, Boss CS-1 (met die toggleswitch)

FruscianteFan
14 september 2012, 00:07
hmm, en de tubes? Ibanez Tone King (staat er één op MP, heb ik gemaild voor de prijs), Black Finger, etc?

Ok, hier komt-ie: ik speel in mijn band heel veel clean. Al heb ik met jams steeds vaker de Mudhoney aan staan, uiteindelijk heb ik toch graag clean of overstuurd. Maar het ene clean is het andere niet: bij sommige stukken speel ik met m'n vingers, en dan prikt het vaak niet genoeg, al houd ik het bewust graag zacht en warm. Bij andere stukken rag ik dan weer te hard, en mag het ook best wat minder. Puur omdat speeltechniek (tbv klank of partij) vaak niet helemaal samenvallen met de juiste dynamiek op dat moment.

Han S
14 september 2012, 00:15
Als je met veel distortion speelt heb je al veel compressie en heb je een externe compressor eigenlijk niet nodig. Clean heb je enorme uitschieters en zou een compressor limiter goed kunnen werken. Maar je kunt veel aan zo'n ding instellen en dat is cruciaal voor je geluid.

Speeddemon
14 september 2012, 00:19
hmm, en de tubes? Ibanez Tone King (staat er één op MP, heb ik gemaild voor de prijs), Black Finger, etc?

Ok, hier komt-ie: ik speel in mijn band heel veel clean. Al heb ik met jams steeds vaker de Mudhoney aan staan, uiteindelijk heb ik toch graag clean of overstuurd. Maar het ene clean is het andere niet: bij sommige stukken speel ik met m'n vingers, en dan prikt het vaak niet genoeg, al houd ik het bewust graag zacht en warm. Bij andere stukken rag ik dan weer te hard, en mag het ook best wat minder. Puur omdat speeltechniek (tbv klank of partij) vaak niet helemaal samenvallen met de juiste dynamiek op dat moment.
Hmm, als ik dat zo lees, zou ik zeggen een neutrale comp, die de boel hooguit enhanced, ipv bewust voor een country/funk-effect compressor te gaan. Ik heb zelf helaas geen ervaring met buizen-compressor pedalen, wel met studio buizen comps (19").

FruscianteFan
14 september 2012, 00:37
Als je met veel distortion speelt heb je al veel compressie en heb je een externe compressor eigenlijk niet nodig. Clean heb je enorme uitschieters en zou een compressor limiter goed kunnen werken. Maar je kunt veel aan zo'n ding instellen en dat is cruciaal voor je geluid.
bij OD en distortion is dat het probleem ook niet. Zeker omdat ik al Rat, Mudhoney én LPB-1 op m'n plank heb, die ik ook nog eens alledrie met m'n voet bij kan stellen.

Op zich is het bij jammen lekker om de Mudhoney aan te laten staan. Maar als het echt om nummers gaat, speel ik toch liever met echt clean voor de cleane partijen...

Han S
14 september 2012, 00:46
Bij elke radio en TV programma hoor je het geluid via een compressor/limiter en wat mij opvalt is dat tegenwoordig die dingen niet meer goed worden ingesteld. Zo hoor je bij de begintune van Pauw en Witteman de muziek in volume op de maat op en neer dansen. Dat is allemaal perfect in te stellen en dat kan ook met de C/L voor de gitaar of bas. Maar je moet wel weten hoe zo'n ding werkt om dat goed te kunnen afregelen.

peter_heijnen
14 september 2012, 09:44
Zendmasten mogen zoals je wellicht weet geen ongecompressed signaal uitzenden ivm met ev doorbranden. Ik heb gesprekken gevoerd met technici over die compressor instellingen en hoe je daar dus rekening mee kon houden tijdens de mix. Was volgens zeggen niet zinnig mee om te gaan, omdat om eoa vage reden die compressorstanden steeds werden veranderd. Natte vingerwerk voor de mix dus.

Maar het is ook wel zo -kort door de bocht- dat geluid op tv nog steeds een ondergeschoven kindje is en je nog steeds als goede technicus kunt worden gezien als je snel bent op een mac.

bass blom
14 september 2012, 09:50
raar eigenlijk, een platgecompressed signaal bevat veel meer energie en zou een zender sneller doen doorbranden zou je denken.

peter_heijnen
14 september 2012, 09:52
Zolang je de output binnen de veilige marge houdt, kan er geen probleem ontstaan zolang je de pieken goed beheerst.

bass blom
14 september 2012, 09:56
toen we nog analoge sterspots konden aanleveren kreeg je ze ook gewoon terug als er ergens ook maar een tiende dB te hard werd gegaan.
sinds alles digitaal is is over 0dB gaan niet meer mogelijk.

peter_heijnen
14 september 2012, 10:01
Ja, dus de signalen zullen waarschijnlijk niet op 0db uitgezonden worden.

telecastermaster
14 september 2012, 12:48
Voor compressor zijn er eigenlijk twee filosofieen: namelijk compressors die zo transparant mogelijk zijn, of compressors die juist zo ontworpen zijn dat ze het geluid kleuren.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik precies wil. In ieder geval ben weer aan het experimenteren geslagen met mijn ART Levelar die ik (letterlijk) nog in de kast had liggen. En ik moet zeggen het is wel fijn om met een beetje compressie te spelen; de noten "plakken" een beetje aan elkaar en het geeft een beetje buizen feel aan je spel.

De Levelar is eigenlijk een desktop model maar is niet groot en past ook op een pedalboard. Ik vermoed wel dat de spanning waarop de buis werkt laag is.

Verder ben ik, na wat gelezen te hebben, erg benieuwd naar de Effectrode compressor. Van der Haar gitaar heeft 'm op de website staan.


http://www.lnlrecording.com/images/Studio/Levelar.jpg http://nkuma.com/mybass/effect/effect.jpg

telecastermaster
14 september 2012, 17:44
Ik kwam deze ook nog tegen: de Vox Cooltron Snake charmer.

Ziet er leuk uit maar deze is van het "starved plate tube" design, zoals de naam (cooltron) al suggereert.
http://www.ovnilab.com/reviews/vox.shtml


http://muziker.sk/ftp/shop/product_images/vox_snake-charmer-compressor_10641.jpg

Speeddemon
14 september 2012, 17:55
@Telecastermaster; die serie van Art staat niet erg hoog aangeschreven. Ook met name de Tube MP V3 is berucht in (home)recording kringen; op papier lijk je heel wat te krijgen en als je niet beter weet (lees: niet meer betere pre-amps gewerkt hebt), lijkt het ook heel wat qua klank. Totdat je een keer een leuke échte buizen-preamp hoort (die plate voltages heeft van boven de 150-180V, het liefst nog een stuk hoger). Zo heb ik zelf vorig jaar m'n Art Studio Channel (19" channelstrip, nota bene met hoog plate-voltage) weggedaan voor een SPL Channel One (nieuw 2x zo duur als de Art), dan hoor je wel dat in dit geval kwaliteit geld kost.
Wat je beschrijft qua 'noten-plakken' lukt ook op zich wel met een CS-2 of Dynacomp. Ik omschreef het geluid altijd als 'chewey'; het wordt wat dik/stroperiger met karakter. Daar heb je niet per sé een buizencompressor voor nodig.

Dreverhaven
14 september 2012, 18:11
Je mag mijn Black Finger wel eens lenen hoor als je wilt, ik kom vaak genoeg in Amsterdam voor de studie.

FruscianteFan
15 september 2012, 22:16
net gerepeteerd, en daarbij twee compressors (beide van de bassist) geprobeerd.

Vox Cooltron Snake nogwat. Dat ding is echt extreem en niet wat ik zoek.

De Trace Elliot dual compressor was wel erg fijn. Fingerpicken zonder helemaal weg te vallen, en bij slagjes kan ik lekker met de drums mee qua dynamiek, zonder dat mijn volume daarbij loeihard wordt. Erg prettig :)

Mitch
16 september 2012, 10:11
Om 't allemaal een beetje vloeiender te maken kun je van alles gebruiken. Zo lang de attack maar is in te stellen óf er droog signaal is bij te mengen. Ik gebruik na een paar dingen te hebben geprobeerd nu al jare de Barber Tone Press en zou niet anders meer willen. Limiter, compressor, boost... het kan er allemaal mee.
Maar serieus, voor thuis, over een transistor ampje, denk ik dat een simpel ding als de Marshall ED-1 of de Boss CS3 al leuk kan zijn. Waarom niet eerst zoiets proberen? Kost geen drol op Marktplaats.

tommus42
16 september 2012, 11:16
Die Barber Tone Press, is ie duur tweede hands? Laat ook maar, ik kijk zelf wel even.

Mitch
16 september 2012, 13:21
Nou kijk ik niet regelmatig meer op Marktplaats, maar je vindt ze relatief weinig tweedehands. Ik begrijp dat wel :listen:

telecastermaster
18 september 2012, 15:10
@Speedy: ja, ik ken de verhalen over de Tube MP. Dit is de compressor die krijgt iig wat betere reviews...;)


@Dreverhaven: Hartelijk dan voor het aanbod, maar het is niet echt nodig. Bijzonder sympathiek i.i.g.!

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTtJSH27SyaSCslpS2lU4Rx96q9z-yjsWIn03bl7KTGslE_pWtOHyTfOGr3w

FruscianteFan
21 september 2012, 13:26
Staat nu een Black Finger op MP voor €100

Maar geloof inmiddels dat niemand er hier ervaring mee heeft?

Dreverhaven
21 september 2012, 14:20
Zoals gezegd heb ik er ervaring mee, en 100 pegels klopt dus inderdaad ook wel.

FruscianteFan
21 september 2012, 14:28
had ik overheen gelezen, sorry.

Ik lees her en der wel dat-ie nogal luidruchtig is. Maar sowieso ben ik inmiddels bang dat het niet helemaal is waar ik naar op zoek ben, ik wil toch wel echt een transparante comp die vooral fingerpicken 'levelt' met flink aanslaan.

FruscianteFan
21 september 2012, 16:43
Op MP staat trouwens ook al een tijdje een Ibanez Tone King compressor, lijkt me ook interessant.

Dreverhaven
22 september 2012, 01:47
had ik overheen gelezen, sorry.

Ik lees her en der wel dat-ie nogal luidruchtig is. Maar sowieso ben ik inmiddels bang dat het niet helemaal is waar ik naar op zoek ben, ik wil toch wel echt een transparante comp die vooral fingerpicken 'levelt' met flink aanslaan.

Wel ja, luidruchtig is nou juist wat ik er niet mee associeer. Best een braaf beestje, meerdere soorten compressie, van subtiel tot squash. Het zou best wat voor je kunnen zijn hoor, maar helemaal transparant is ie niet.

FruscianteFan
22 september 2012, 10:10
luidruchtig als in ruis, white noise...

Punt is wel dat ik me op heb laten geilen door die buizen en het formaat, het lijkt een beetje studio-gear-in-een-doosje. Maar ik weet het dus niet ;)

Dreverhaven
22 september 2012, 11:49
luidruchtig als in ruis, white noise...

Punt is wel dat ik me op heb laten geilen door die buizen en het formaat, het lijkt een beetje studio-gear-in-een-doosje. Maar ik weet het dus niet ;)

Dat hangt heel erg van de afstelling af, hoe extremer hoe meer ruis. Dat doet mijn Soul Preacher ook, maar dat is ook logisch, want dat is een platperser en alles wat zacht is wordt hard, dus ook de ruis. Maar in de meeste settings heb ik er met de Black Finger weinig last van. Maar goed, zelf ervaren is het beste natuurlijk.

FruscianteFan
22 september 2012, 11:50
helaas wordt dat lastig zonder hem eerst te kopen ;)

Han S
22 september 2012, 12:19
411

De 670 van Fairchild. Hij werd in de jaren 80 als doorstop gebruikt in studio's, geen stuiver meer waard. Nu staan ze op Ebay voor meer dan 30.000 dollar.

De binnenkant:

412

http://www.gearslutz.com/board/attachments/high-end/167354d1270834735-i-really-want-fairchild-fairchild-2.jpg

skanky
22 september 2012, 13:45
De fairchild 670 is tenminste een echte buizen compressor. 20 stuks zitten er in!

muziekschuur
22 september 2012, 13:50
De Roger Mayer RM58 is een heel interessante compressor voor gitaar. Die ook op stem het prima doet. Gezien zijn behuizing ideaal in de computerstudio te gebruiken. Maar ook op de wat ruimere pedalenplank.

http://www.ronhouben.com/img/producten/rogermayer/RM58_1.jpg

Verkrijgbaar via:

http://www.ronhouben.com/img/producten/rogermayer/RM58_1.jpg

Roger Mayer is de maker van diverse Jimmy Hendrix pedalen. Hij onderhield de spullen van Jimmy Hendrix. En zijn Experience.
Er is ook een 19" rack om twee van deze units in een rack te monteren tbv stereo bus applicaties... (Is me verteld)...
Niet het goedkoopste apparaat. Maar waardevast zal ie vast wel zijn....

Dreverhaven
22 september 2012, 14:11
helaas wordt dat lastig zonder hem eerst te kopen ;)

Wel ja, ze gaan al een tijd voor 100 euro, dus je kan hem evengoed voor dat bedrag weer kwijt. Zo'n grote gok is het dan niet.
Ik weet niet hoe het met muziekwinkels zit in het oosten, maar hier in het westen is het niet zo moeilijk er eentje te vinden waar je hem kunt testen.
Maar goed, suit yourself.

Duhsjaak
22 september 2012, 14:22
Hi
Ik heb een ART ding.
Maar ben het type effe kwijt. Tamelijk groot, 30 cm breed gok ik en 15 diep en 5 hoog.

Ben er blij mee. Zelfs op een transistor ding klinkt je gitaar buizig.
2 buizen.
ECC81

Edit: wel een vreselijk wazig stukkie. Dus even iets exacter
Het is een TubePac

knopjes:
- gain
- threshold
- 0 dB of +20 dB
- slope
- speed
- phase
- output
- bypass

Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
22 september 2012, 15:55
Wel ja, ze gaan al een tijd voor 100 euro, dus je kan hem evengoed voor dat bedrag weer kwijt. Zo'n grote gok is het dan niet.
Ik weet niet hoe het met muziekwinkels zit in het oosten, maar hier in het westen is het niet zo moeilijk er eentje te vinden waar je hem kunt testen.
Maar goed, suit yourself.
Je hebt ook wel gelijk.

Overigens, de eigenaar van de BF heeft inmiddels gereageerd op mijn vragen (over adapters enzo ;)). De eigenaar van de Tube King compressor heeft nog steeds niet gereageerd.

Punt is wel een beetje dat ik in dubio ben: koop ik een 'normale' gitaarcompressor die gewoon compact is en die ik alleen voor fingerpicking gebruik, of ga ik gelijk voor het betere werk wat ik dan wellicht ook breder kan inzetten? Ik heb zo'n vermoeden dat dat sowieso geen overbodige luxe is...

...al moet ik natuurlijk uitkijken dat ik m'n dynamiek in m'n spel nog wel onder controle houd :)

telecastermaster
22 september 2012, 16:56
Ik zit toch te gassen op die effectrode Compressor. http://www.effectrode.com/pc-2a-compressor/
Lijkt me een mooie aanwinst.

Ik heb de verkoper voor de Uk gelocaliseerd: http://www.ebay.co.uk/itm/Effectrode-Photo-optical-Compressor-Guitar-Effects-Pedal-NEW-/160881308765?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item257545f45d

FruscianteFan
22 september 2012, 17:22
Deal is rond, heb binnenkort de Black Finger in huis als't goed is.

Midwolda
22 september 2012, 21:41
http://www.gearslutz.com/board/attachments/high-end/167354d1270834735-i-really-want-fairchild-fairchild-2.jpg

Echt jonge, 't is alsof ik m'n kop van binnen bekijk... :eek:

newbreed
22 september 2012, 22:00
Als je met veel distortion speelt heb je al veel compressie en heb je een externe compressor eigenlijk niet nodig. Clean heb je enorme uitschieters en zou een compressor limiter goed kunnen werken. Maar je kunt veel aan zo'n ding instellen en dat is cruciaal voor je geluid.


hmmm... luister eens naar Periphery!!

Han S
22 september 2012, 22:12
Waarom moet ik daar naar luisteren?

newbreed
22 september 2012, 22:36
Waarom moet ik daar naar luisteren?

de gitaristen zijn een schoolvoorbeeld van high gain in combinatie van een compressor

Han S
22 september 2012, 23:23
http://www.youtube.com/watch?v=1pskj9sbffg

Bedoel je dit? Klinkt niet geweldig en een verkeerd ingestelde compressie op het totaal, onder het motto pompen en verzuipen.

Als je je gitaar in een buizenamp steekt en de pregain vol open draait en de mastergain op 1 zet, heb je een bak compressie waar je u tegen zegt. Wil je nog meer compressie dan kun je er nog een compressor tussen hangen, maar zodra je stopt met spelen heb je een fluitconcert en ik weet niet of dat wel zo leuk is.

newbreed
23 september 2012, 21:34
http://www.youtube.com/watch?v=1pskj9sbffg

Bedoel je dit? Klinkt niet geweldig en een verkeerd ingestelde compressie op het totaal, onder het motto pompen en verzuipen.

Als je je gitaar in een buizenamp steekt en de pregain vol open draait en de mastergain op 1 zet, heb je een bak compressie waar je u tegen zegt. Wil je nog meer compressie dan kun je er nog een compressor tussen hangen, maar zodra je stopt met spelen heb je een fluitconcert en ik weet niet of dat wel zo leuk is.

ja dit bedoel ik. maar ik had het over het gitaargeluid. sorry dat had ik er niet duidelijk bij vermeld.
Om dit soort high gain goed strak te krijgen is een noise gate wel gewenst.ik zet dan een compressor voor mijn boost (tubescreamer) die dan echter nog een gate krijgt. en zie, of liever luister, instant Djent!

hier een video met een beetje uitleg. voor sommigen een crime, voor mij werkt het goed

http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI&feature=youtube_gdata_player

bass blom
23 september 2012, 21:57
:D en dat filmpje http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI wordt dan door een mega compressor limiter in de videocamera opgenomen :D

newbreed
24 september 2012, 12:27
:D en dat filmpje http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI wordt dan door een mega compressor limiter in de videocamera opgenomen :D

ja en in de nabewerking heeft de editor dat nog een keer gedaan. :-)
Maar waar het om gaat is dat ik aan Han probeer duidelijk maakte wat ik bedoel met het gebruikt van compressor/gate/distortion en niet hoe zo'n youtubefilmpje thuis klinkt

Han S
24 september 2012, 14:29
Ik weet hoe een compressor werkt hoor, ik heb er meer dan 20 en ik gebruik ze al even. Digitaal kan er nog veel meer met compressie en limiting, maar een buis is nog altijd onge-evenaard.

telecastermaster
24 september 2012, 16:06
Han,

Ken je dan ook de Teletronix Engineering LA-2A?

http://www.effectrode.com/wp-content/uploads/la_2a_leveling_amplifier.png

Effectrode beweert hier dat hun compressor gebaseerd is op die LA-2A: http://www.effectrode.com/pc-2a-compressor/whitepapers/

Maakt dat sense?
Ik zag dat die LA-2A $3500 kost, terwijl die stompbox $300 kost!?

DemolitionColorScheme
24 september 2012, 16:25
'Gebaseerd' - hoeveel effecten zijn er wel niet 'gebaseerd' op een bestaand product? Die BOSS RE-20 klinkt ook totaal niet als een Roland RE-201.

Han S
24 september 2012, 16:50
Die ken ik Peter, een vriendje heeft er een en weet je wat zo bizar is aan die dingen? De hoge prijs want dat begrijp ik dus niet. Ik heb eens een Urei 1178 gehuurd, die kwam nogal gehavend aan en ik mocht hem open maken van de verhuurder. Er bleek een scheurtje in de print waardoor een printbaan was verbroken. Daar heb ik een draadje overheen gesoldeerd en toen deed hij het weer. De Urei is een legendarisceh compressor en hardstikke duur, maar er zat eigenlijk bijna niks in.

Neem je nou zo'n Fairchild dan zie je nogal wat, alleen al 20 buizen zitten er in en maak je een Alesis 3630 open dan zie je dat dit een goed doordacht apparaat is dat helaas helemaal niet populair is en dus niks waard. Maar het werkt wel en er zijn ook tweaks voor waardoor hij uitstekend werkt.

Elke compressor heeft een eigen karakter en het is maar wat je zelf mooi vindt. Ik heb nog ergens een oud Ibanez stompbox compressortje en dat werkt ook helemaal niet verkeerd. Een Behringer Composer is lekker vet en werkt vrij goed, kost een drol en een Manley Vari Mu hoor je bijna niet werken, maar kost een vermogen.

Is met veel dingen zo, ik heb een Neumann M149 microfoon van bijna 5000 euro en mijn zoon heeft een Audio Technica 2020 van 100 euro en ik vrees dat er veel mensen zijn die niet eens het verschil horen.

bass blom
24 september 2012, 17:48
ik dacht dat die 3630 best gewaardeerd was.
hij is zelfs nog altijd nieuw te krijgen?

Han S
24 september 2012, 20:02
In studio kringen is de 3630 niet geliefd, maar hij is op een eenvoudige manier te verbeteren en dan zou hij de 1176 en 1178 evenaren. Ik heb er twee en eigenlijk vind ik ze best wel lekker, maar niet geschikt voor elke job zoals de meeste compressors. En eigenlijk vind ik het puin ruimen met zo'n ding en alleen nodig omdat muzikanten hun dynamiek niet voor elkaar hebben. Riding faders is een oude techniek en nog steeds het beste, zeker als je automatisering hebt.

Maar het ergste vind ik dat het kennelijk modern is om compressors verkeerd in te stellen zodat ze zuchten en pompen als een oud wijf. Het geluid op TV is daar een treffend voorbeeld van. Maar ook CD's als Lateralus van Tool hebben dat. Luister naar 'The Patient', het lange rustige deel is perfect, maar dan komen de heavy gitaren er in en dan stort de boel in en gaat zelfs pompen. Dat had makkelijk kunnen worden voorkomen.

bass blom
24 september 2012, 20:36
ja dat vind ik ook goor als je het zo hoort pompen/zuigen.
mijn 3630 ligt ergens stof te vangen, misschien maar eens op de zangset aansluiten.
ik heb hem ook vaak in duck mode gebruikt bij stemmen inspreken :D

telecastermaster
24 september 2012, 21:26
Nog ff een vraagje: moet zo´n tube compressor voor of na de preamp (H&K Tubeman II) op het pedalboard?

bass blom
24 september 2012, 21:38
ik zou het beiden proberen, kan interessant zijn.
meestal zit hij er na denk ik, maar wieweet wat het doet als je hem er voor zet.

Speeddemon
25 september 2012, 21:27
Nog ff een vraagje: moet zo´n tube compressor voor of na de preamp (H&K Tubeman II) op het pedalboard?
als je hem er voor zet, krijg je een meer evenmatig distortion geluid; minder dynamiek weliswaar. Mocht je de level/volume van de compressor boosten (dus boven unity gain), dan stuurt ie dus een harder (luider) signaal de tubeman II in, en die gaat dan meer vervormen.

Plaats je de compressor er ná, dan wordt zeer waarschijnlijk je distortion output wat afgeronder qua klank, aangezien de meeste compressors toch iets aan hoog verliezen (uitzonderingen zoals een Drawmer DL251, of een Ibanez CP9 daargelaten), en alle speeldynamiek van de Tubeman zal veel vlakker qua volume-verschillen worden, uiteraard afhankelijk van de instellingen van je compressor.

FruscianteFan
25 september 2012, 22:15
De Black Finger is binnen. Ik heb er helaas pas ongeveer een kwartier mee kunnen klooien, niet eens genoeg om erachter te komen wat elke knop nou doet. Morgen meer tijd.

Oh, en wat is dat ding lomp groot.

FruscianteFan
26 september 2012, 14:42
Inmiddels een beetje ermee zitten kloten, maar heb wel last van de subtiliteit nu. Als ik een nieuw pedaal (of wat dan ook eigenlijk) heb, dan wil ik natuurlijk gelijk horen wat het precies doet. En ja, ik kan hem extreem instellen en superdynamisch spelen en dat hoor je dan wel, maar ik heb hem gekocht voor subtiliteit en dat vind ik erg moeilijk om te horen, al vermoed ik dat het tijdens repetities wel duidelijker zal zijn.

Wel begin ik me af te vragen of dit pedaal echt comprimeert (en dus ook zacht signaal omhoog pusht) of dat-ie feitelijk alleen de pieken eruit haalt.

En ohja, had ik al gezegd dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe je een compressor on moet stellen?

Dreverhaven
26 september 2012, 14:59
Ik zet meestal bij de Black Finger de compress knop voluit, of in ieder geval tot drie kwart. De pre gain zet ik vervolgens zo ver dat hij net niet gaat vervormen. Ik kies voor LED mode (LAMP is subtieler, minder compressie op het hoog en trage attack), omdat hij het hele freq. gebied dan goed pakt en een snelle attack heeft. Squash voor echt goed dicht timmeren (postgain zul je dan waarschijnlijk voluit moeten zetten), en NORM voor 'normale' compressie. Als laatste pomp je dan met je postgain het volume verschil weer op dat je gecreëerd hebt met je compressie. Best een simpel compressortje eigenlijk hoor, maar je moet het even doorhebben. Wie weet heb je hier iets aan.

Oh ja, staat je pre gain te laag --> geen compressie, staat je compress te laag en pre gain te hoog --> vervorming. Speel er een beetje mee. Ik vind hem niet mooi vervormen, maar jij misschien wel.

edit: oh ja, squash werkt eigenlijk alleen in lamp mode, in led niet.

FruscianteFan
26 september 2012, 15:07
Dat is wel een fijn uitgangspunt. Al moet ik zeggen dat ik hem met de Jaguar eigenlijk überhaupt niet overstuurd krijg.

btw, over dat lampje dat oplicht: is dat per se een indicator van wanneer de compressor ingrijpt, of alleen wanneer hij als attenuator werkt?

FruscianteFan
26 september 2012, 20:09
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/545709_4008750729896_913860301_n.jpg

Ik begin hem zo langzamerhand een klein beetje door te krijgen. Al is de verhouding tussen lamp/led en norm/sqsh me nog niet helemaal duidelijk: volgens de gebruiksaanwijzing doet SQSH het alleen in Lamp, terwijl in Norm de LED juist meer compressie geeft.

Hoe dan ook, in SQSH geeft-ie lekker veel compressie. Betekent wel dat zowel de compressie als output erg hoog moeten (naast de input die ook in normal voluit kan). Net ff lekker wat bandnummers meegespeeld met opnames, en het werkt toch best lekker.

Daarnaast ben ik ontzettend blij dat-ie daadwerkelijk op m'n plank erbij past.

Dreverhaven
26 september 2012, 23:30
Dat is wel een fijn uitgangspunt. Al moet ik zeggen dat ik hem met de Jaguar eigenlijk überhaupt niet overstuurd krijg.

btw, over dat lampje dat oplicht: is dat per se een indicator van wanneer de compressor ingrijpt, of alleen wanneer hij als attenuator werkt?

Wellicht heeft mij Jaguar iets meer output met die SD Quarter Pounder in de brug. Dat lampje licht bij mij op wanneer hij compressie geeft, althans zo ervaar ik het.

Met die squash/norm moet je het gewoon zo zien dat je in lamp met norm een erg subtiele compressie kunt krijgen, anders zet je hem in lamp op squash of in led op norm.

vinni
27 september 2012, 08:33
Heb de Effectrode.

Joe Meek en de maxon weet ik niet.

Masr die Effectrode doet het gewoon erg goed.
Was meestal mn laag kwijt als ik de comp aangooide.
Niet zo met de effectrode.....en lekker stil.
Wel een afwijkende powersupply.

Kost wat.....maar dan heb je ook wat.

Vinni

telecastermaster
27 september 2012, 10:00
Ik heb juist gisteren ook de Effectrode besteld op basis van alle jubelende verhalen die erover gelezen heb op internet. Erik van de Haar heeft 'm voor E 295. http://www.haarguitars.nl/import/index.php?option=com_content&view=article&id=1161:photo-optical-tube-compressor&catid=124:effectrode-pedals&Itemid=146

Kost idd wat maar dan heb je ook wat goeds, wat ik bovendien ook in mijn homestudiootje kan gebruiken.
Eigenlijk is het ook een studiocompressor die omgebouwd is tot pedaal zodat ie voor gitaar gebuikt kan worden.

De voeding trekt wel 1,5 A. :???: :???:

groet,

Peter

vinni
27 september 2012, 10:25
Gefeliciteerd....

Enne....trekt echt geen 1,5A
Weet zo 123 niet wat het precies is......

Trouwens....een hele mooie prijs!

Vinni

telecastermaster
27 september 2012, 10:37
Dank.

Ja, ik dacht: je koopt maar een keer in je leven een tube compressor dus dan kan je het net zo goed gelijk goed doen. ;)

Ik weet wel dat ie minder stroom trekt dan er staat aangegeven op de Powersupply, maar toch...
IK hoop dat ie voor het weekend nog binnenkomt. :)

Heb jij er een Europese voeding voor? Dus 220V en een 'gewone' Nederlandse stekker?