PDA

View Full Version : Mesa Caliber 50+ VS DC5



Sanderltd
12 september 2012, 14:56
Onlangs heb ik via een ruil een Mesa Caliber 50+ combo verkregen. Ik had eerst de intentie om het ding weer gewoon te verkopen, maar toen ik hem testte was ik érg tevreden met het geluid. Ik ben een 5150 gewend, dus natuurlijk was het geluid van de Mesa iets minder strak, maar zeker niet zo erg als vaak beweerd wordt.

Enige nadeel vind ik nu dat de combo voor mij persoonlijk niet handig is, aangezien ik sowieso over een 4x12 Marshall speel. Ik ben er dus over aan het nadenken om de combo in te ruilen tegen een caliber head (via koop-verkoop, of ruil). Alleen staan die bijna nergens te koop op dit moment, tenzij met EL84 eindbuizen, en ik wil de 6L6 versie.

Nu zag ik dat de DC5 ook geregeld voorbij komt tweedehands. Dus misschien is dit ook wel wat. Nu vraag ik me dus af of iemand beide amps al gehoord heeft en hoe ze zich verhouden ten opzichte van elkaar?
De DC5 schijnt bijvoorbeeld iets minder "rauw" te klinken dan de Caliber, klopt dit? Of zijn ze eigenlijk vrijwel gelijk aan elkaar, met uitzondering van het feit dat beide kanalen makkelijk schakelbaar zijn?

Alvast bedankt :)

allochthomas
12 september 2012, 15:07
50cal+ is het kleine broertje van de mark serie, lead channels lijken verdomd veel op elkaar. DC is een beetje de missing link tussen de recto en de mark serie. De DC serie heeft meer flexibiliteit maar imo vind ik de lead van de .50cal+ beter

Lexvandoef
12 september 2012, 15:24
Is het geen optie om zelf een aparte headshell te bouwen voor je caliber 50+? Dat heb ik nu zelf een aantal keer gedaan en het is best wel goed te doen! En je kan helemaal loos gaan wat betreft het uiterlijk dan... :seriousf:

Sanderltd
12 september 2012, 18:37
Hmm, de lead van de recto, dat vind ik dan weer helemaal niks. Daar vreesde ik al voor bij de DC.
Zelf een headshell bouwen zou zeker moeten lukken, dat heb ik ook al een aantal keer gedaan (heb zelfs nog hout en tolex over nu ik eraan denk). Maar als er nu toevallig toch net een head te koop stond, had ik liever daarvoor gekozen. :) Maar als ik binnen een aantal weken nog steeds geen head gevonden heb, zal die optie wellicht gebruikt worden. :)

Nocki
13 september 2012, 09:46
DC is idd wat dunner dan de andere. Ik zou zeker blijven bij wat je hebt en er een head van maken!

Bijl
13 september 2012, 15:09
Hmm, de lead van de recto, dat vind ik dan weer helemaal niks. Daar vreesde ik al voor bij de DC.
Zelf een headshell bouwen zou zeker moeten lukken, dat heb ik ook al een aantal keer gedaan (heb zelfs nog hout en tolex over nu ik eraan denk). Maar als er nu toevallig toch net een head te koop stond, had ik liever daarvoor gekozen. :) Maar als ik binnen een aantal weken nog steeds geen head gevonden heb, zal die optie wellicht gebruikt worden. :)

Je kan ook een F50 of F100 head overwegen. Kneitervet. De F100 is ook schakelbaar naar 60 watt, mocht je dat willen.

Ik sluit soms mijn combo aan op een 4x12, en dan heb ik een 5x12 :-) Lekker toch?

caliban
13 september 2012, 21:27
Onlangs heb ik via een ruil een Mesa Caliber 50+ combo verkregen. Ik had eerst de intentie om het ding weer gewoon te verkopen, maar toen ik hem testte was ik érg tevreden met het geluid. Ik ben een 5150 gewend, dus natuurlijk was het geluid van de Mesa iets minder strak, maar zeker niet zo erg als vaak beweerd wordt.


Ervan uit gaande dat het leadkanaal op dat van de markseries lijkt, snap ik die 'minder strak dan een 5150' niet echt. Of je draait de bas te hoog :).

Sanderltd
14 september 2012, 00:06
Met "minder strak" wil ik natuurlijk niet zeggen "niet strak". De 5150 is zowat het strakste dat er is als je het mij vraagt. Een Caliber gaat dat nooit kunnen verbeteren volgens mij.

caliban
14 september 2012, 00:24
Gesatureerd is een 5150, maar niet overdreven strak (vind ik)

alfred
16 september 2012, 11:55
Ik heb inmiddels bijna 20 jaar een DC-5, een superversterker!
Vooral de twee totaal gescheiden kanalen werkt heel goed.
Je kunt een ultra clean en een zwaar overstuurd geluid in stellen, dat wil bij de Caliber serie wel eens moeilijk wezen door de gecombineerde gain en toonregeling.
Ik heb er heel veel pedalen bij gehad voor oversturing, Mercury Box, Barber Direct Drive maar er gaat niets boven de dynamiek/geluid van het lead kanaal !!